EU vill att Spotify betalar artister mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jaha, så varför försöker du diskutera då?

Är ändå lite intresserad av att fortsätta höra på dina svävande utlägg och hur du ska behandla din dubbelmoral. Men ditt citat säger ju allt att oavsett vad jag eller någon annan skriver så kommer du aldrig tänka ett uns annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har den reklamfinansierade varianten själv. De reklamspottar som rekommenderar artister eller oftast spellistor går alltid att härleda till de stora bolagen. "Nisse Nykomling" har förmodligen inte råd att köpa en spot där. Det var väl så om jag minns rätt att de stora bolagen fick en massa gratis spottar som en del av dealen för att de skulle gå med, och då måste väl Spotify ta rätt bra betalt för den reklamtid de har kvar att sälja.

Om algoritmen gör det Spotify tycker att den "ska" och faktiskt fungerar som Spotify vill så är det fullt rimligt att EU ingriper, att rättfärdiga en sämre användarupplevelse med att man tjänar mer pengar på det viset är, i brist på ett bättre ord, ganska ruttet.

Ponera att teleoperatörerna har ett system där företag kan betala dem för att deras telefonförsäljare inte ska markeras som "suspected spam" när de ringer, och att EU gick in och förbjöd sådana tilltag. Vad hade du tyckt om det. Å ena sidan så lägger sig ju EU i hur företag får agera och inte, men å andra sidan så leder ju beslutet till en bättre upplevelse för typ alla som har en mobiltelefon. Och det är lite så jag känner. Varför skall man klaga på EU när EU gör saker för att göra det bättre för människor?

Nej jag håller med dig i sak gällande EU. Har varit inne på det i andra ämnen, men jag hävdar att myndigheter/stater/överstater alltid kommer trea på bollen. Först har vi tekniken som sådan, sedan kommer användarna/marknaden och sist kommer regleringarna. För mig är detta fullt rimligt. Det jag har vänt mig emot är de olika argumenten som framförts, dels för att jag inte förstått dem och dels har jag bedömt att av det jag förstod var de icke genomförbara i praktiken. Hur jag än har vridit på det du skrivit så har det enbart varit Spotify's fel hit och Spotify's problem dit - vilket så här ett par sidor in i tråden kanske visat sig inte vara så polariserat. Jag tycker man ska vara försiktig med att försöka skära av den hand som göder en, är väl en bra sammanfattning på det hela.

Skrivet av Iskra:

Det är han och alla andra artister som står för 100 % av Spotifys intäkter. Spotify har inget egenvärde i sig. De är en mellanhand bland andra.

Vi får nog nöja oss med att inte vara överens där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Är ändå lite intresserad av att fortsätta höra på dina svävande utlägg och hur du ska behandla din dubbelmoral. Men ditt citat säger ju allt att oavsett vad jag eller någon annan skriver så kommer du aldrig tänka ett uns annorlunda.

Vill du ha ytterligare svar får du svara rakt och direkt på det jag skrev. I annat fall kommer jag inte ödsla mer av min tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nej jag håller med dig i sak gällande EU. Har varit inne på det i andra ämnen, men jag hävdar att myndigheter/stater/överstater alltid kommer trea på bollen. Först har vi tekniken som sådan, sedan kommer användarna/marknaden och sist kommer regleringarna. För mig är detta fullt rimligt. Det jag har vänt mig emot är de olika argumenten som framförts, dels för att jag inte förstått dem och dels har jag bedömt att av det jag förstod var de icke genomförbara i praktiken. Hur jag än har vridit på det du skrivit så har det enbart varit Spotify's fel hit och Spotify's problem dit - vilket så här ett par sidor in i tråden kanske visat sig inte vara så polariserat. Jag tycker man ska vara försiktig med att försöka skära av den hand som göder en, är väl en bra sammanfattning på det hela.

Fast det handlar ju inte om att skära av handen, utan snarare att förbjuda handen att dras undan innan man ätit så man blivit mätt.

Sedan tycker jag för den delen att den ståndpunkten förklarar varför vi ser på det olika. Det är inte så att jag är beroende av Spotify och ska vara tacksam för att jag alls får någon ersättning. I den bästa av världar skall det ju vara så att vi existerar i symbios, drar nytta av varandra och är nöjda med det vi bidrar med och det vi får tillbaka. Detta gäller inte bara Spotify utan alla företag vad gäller relationen kund/företag/underleverantör etc etc. Men om "Marknaden" får bestämma så vinner alltid den entitet som har mest pengar. Det bli en dystopi som nog ingen vill leva i egentligen, och det är ju därför vi har och behöver ha regleringar av olika slag. Men självklart kan man diskutera hur och hur mycket.

Jag tycker ju att de har rätt i sak. Att små artister får orättvist lite exponering och för lite ersättning är för mig uppenbart. Men varken "dålig" eller "för lite" är objektiva saker som inte går att diskutera, så därför är det väl bra att få andras syn på saken

Och ja, nog har det hänt att EU menat väl men ställt till mer än vad de gjort nytta. Men så som det verkar se ut nu tycker jag inte man kan säga att "det här kommer att bli dåligt", såvida man inte av ren princip ogillar regleringar, oavsett vad de leder till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

Är förslaget verkligen "Spotify måste ge mer pengar till artisterna", eller är förslaget "Mer av intäkterna från streaming behöver gå till artisterna"? Jag har inte orkat läsa mig in på ämnet ännu, men det är ju de stora skivbolagen som äger Spotify, och det är de som tjänar de stora pengarna, som vanligt med oproportionerligt bra avtal, för bolagens del.

Har sett kommentarer om att "EU ska inte bry sig om hur företag sköter sina affärer". Alla lagar handlar om hur vi sköter oss, på ett eller annat sätt, begränsar vad vi får göra med mera. Så det är inget fel att EU lägger sig i hur avtal mellan artister och skivbolag skrivs (vilket ju är en stor del i det hela), sedan är det väl så att Spotify har betydligt förmånligare avtal med de stora skivbolagen, som ju är ägare av Spotify. Komplext är det, och så länge inte Spotify direkt betalar artisterna, vilket jag tycker vore bättre (även om det nog skulle öka Spotifys kostnader, men samtidigt då flytta de kostnaderna från skivbolagen).

Rörigt, osammanhängande och allmänt oförståeligt, som vanligt när jag försöker komma med inlägg

Så som jag tolkar nyheten från EP så är det "Mer av intäkterna från streaming behöver gå till artisterna" som är deras linje, dvs det handlar mindre om Spotify (det är mer Sweclockers rubriksättare som är i farten) och mer om hur pengarna från streamingen fördelas mellan skivbolag och artister. Men sen är ju detta som sagt bara ett förslag från EP och det måste ju först tas upp av Ministerrådet innan vi ens har ett förslag att titta på vad gäller detaljer.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vill du ha ytterligare svar får du svara rakt och direkt på det jag skrev. I annat fall kommer jag inte ödsla mer av min tid.

Det tycker jag gjorde väldigt tydligt. Du svarade aldrig på det. Jag skrev om min erfarenhet från musikbranschen och att du gärna tar din lön som är politiskt beslutad, men att när andras föreslås bli det så ska man skämmas.

Frågade även om du hade tyckt det var okej om din situation ändras till den hur det är idag för artisterna. Att du skulle få en bråkdel av din nuvarande lön och att istället betydligt mer av den ska gå till både skatt och inte minst din arbetsgivare som tar mycket mer igenom att ge dig väldigt mycket mindre i lön.

Kommenterade även ditt citat som visar på att du aldrig inte kommer ändra dig en millimeter i åsikten heller. Så varför du sitter här och diskuterar är en gåta. Du är uppenbarligen inte intresserad av att lyssna på någon annans åsikt, inte att ha ett öppet sinne för att omvärdera din åsikt.

Jag vågar påstå att jag är öppen för att ändra åsikt och lyssna på andras argument i alla fall, vad vet jag du kanske har mer erfarenhet av musikbranschen t ex. Att totalt från början vägra som hur du skrev i citat då undrar man ju varför du ens diskuterar det och ens sitter här i forumet? En diskussion går ju ut främst på att ta lärdom och se något på olika sätt och omvärdera. Är man så bestämd som du är i din åsikt blir en diskussion menlös för alla inblandade.

Nåja. Vi gjorde ett försök i alla fall. Ha det gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Ok, du läste ditt anställningsavtal.

Självklart.

Skrivet av Eclipse:

Det är inte vad du vill ha i lön men du tar ju det för att överleva eller hur? Skillnaden är? För du vill ju ha så hög lön som möjligt eller hur?

Vill jag ha mer betalt än min nuvarande arbetsgivare vill betala får jag byta arbetsgivare. Motiverar mina färdigheter och det värde jag tillför en högre lön finns det garanterat någon som vill betala.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Många artister tror att deras musik är värd mer än vad den faktiskt är idag. Det är "supply and demand" som styr, så enkelt är det. Snart kommer AI teknologin göra att vem som helst kan skapa riktigt bra musik, det ska bli intressant att se vad som händer då.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Har tänkt en del på betalning till kreatörer.

Jag skulle vilja:

Ponera att jag betalar 130 kr/månad (bara som exempel)
Spotify tar 30 kr för att driva tjänsten.
Kvar blir 100 kr som delas upp jämnt, baserat på lyssningstid mellan det jag lyssnat på under månaden.
Har jag lyssnat på 2 artister, 1 av dem 30% av tiden, en av dem 70% av tiden så ska de ha 30 respektive 70 kr

Men så fort skivbolagen blir involverade så kommer dom såklart vilja ha betalt också...men det får bli i ett avtal mellan skivbolag och artisten

Sen kan jag tycka att det finns är ingen mänsklig rättighet att kreatörer ska kunna leva på sina alster. I de flesta branscher som rör konst/sport/spel så är det bara toppskiktet inom branchen som kan leva på det. Detsamma gäller kreatörer. Om man helt enkelt inte får tillräckligt mycket "views" eller lyssningar så kan man inte leva på det. Inget konstigt med det. Den totala mängden pengar som går in i branchen och som alla kreatörer ska dela på räcker helt enkelt inte för att alla ska kunna leva på det. Det kommer alltid finnas personer som bara får några kronor i månaden, om ens det. Dom får endera ha det som hobby eller lägga ner.

Därmed inte sagt att jag tycker Spotify och andra tjänster gör rätt för sig, dom kan säkert göra bättre ifrån sig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Har tänkt en del på betalning till kreatörer.

Jag skulle vilja:

Ponera att jag betalar 130 kr/månad (bara som exempel)
Spotify tar 30 kr för att driva tjänsten.
Kvar blir 100 kr som delas upp jämnt, baserat på lyssningstid mellan det jag lyssnat på under månaden.
Har jag lyssnat på 2 artister, 1 av dem 30% av tiden, en av dem 70% av tiden så ska de ha 30 respektive 70 kr

Men så fort skivbolagen blir involverade så kommer dom såklart vilja ha betalt också...men det får bli i ett avtal mellan skivbolag och artisten

Sen kan jag tycka att det finns är ingen mänsklig rättighet att kreatörer ska kunna leva på sina alster. I de flesta branscher som rör konst/sport/spel så är det bara toppskiktet inom branchen som kan leva på det. Detsamma gäller kreatörer. Om man helt enkelt inte får tillräckligt mycket "views" eller lyssningar så kan man inte leva på det. Inget konstigt med det. Den totala mängden pengar som går in i branchen och som alla kreatörer ska dela på räcker helt enkelt inte för att alla ska kunna leva på det. Det kommer alltid finnas personer som bara får några kronor i månaden, om ens det. Dom får endera ha det som hobby eller lägga ner.

Därmed inte sagt att jag tycker Spotify och andra tjänster gör rätt för sig, dom kan säkert göra bättre ifrån sig

Det fetstilta är exakt så det fungerar idag, om du byter ut "artist" mot "skivbolag/aggregator" och "tid" mot "procent av totala antalet streams"

Jag hade gärna sett att det var så det fungerade. dvs. artisten får 100% av de 70% som spotify delar ut, och sedan så får skivbolagen skriva avtal med artisten om hur mycket de skall ha av kakan.

Det skulle skifta fokus från bolagen till artisterna. Som det ser ut idag så är artisterna bara ett medel för skivbolagen att tjäna pengar, och det är väl också lite därför förslaget existerar. Men så fort EU vill hindra företag från att låta människor fara illa i jakten på högre vinst så ska det gnällas på EU.

Ibland undrar jag... Om EU kom med ett lagförslag som förbjöd företag från att döda sina anställda, så känns det som om det endå finns folk här som skulle säga "Buuu överstatlighet" "EU ska inte lägga sig i" och så vidare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Jag skrev om min erfarenhet från musikbranschen och att du gärna tar din lön som är politiskt beslutad, men att när andras föreslås bli det så ska man skämmas.

Vad jobbar hen med där personens lön är politiskt beslutad?

Skrivet av Eclipse:

Att du skulle få en bråkdel av din nuvarande lön och att istället betydligt mer av den ska gå till både skatt och inte minst din arbetsgivare som tar mycket mer igenom att ge dig väldigt mycket mindre i lön.

Mig veterligen så betalar väl alla i princip lika mycket skatt, eller? Det varierar såklart geografiskt och i vilken grad man skatteplanerar, men…

Hur mycket ett företag ska tillåtas göra i vinst skulle väl möjligen kunna vara intressant..problemet är bara, vad händer det året som företaget går back?
Ska staten som tvingade företaget att betala till mig då tvinga mig att betala till företaget?

Skrivet av Ozzed:

Ibland undrar jag... Om EU kom med ett lagförslag som förbjöd företag från att döda sina anställda, så känns det som om det endå finns folk här som skulle säga "Buuu överstatlighet" "EU ska inte lägga sig i" och så vidare.

Det är redan förbjudet, och jag ser ingen som klagar på det. Det där var mycket möjligt det dummaste jag läst på den här sidan nyårsafton…

Skrivet av Ozzed:

Som det ser ut idag så är artisterna bara ett medel för skivbolagen att tjäna pengar, och det är väl också lite därför förslaget existerar.

Det är anledningen till att alla jobbar.
Om du menar att artisterna inte har som mål att tjäna så mycket pengar som möjligt, så är ju det här en icke-fråga.
Dom ser på skivbolagen precis på samma sätt som skivbolagen ser på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det fetstilta är exakt så det fungerar idag, om du byter ut "artist" mot "skivbolag/aggregator" och "tid" mot "procent av totala antalet streams"

Jag hade gärna sett att det var så det fungerade. dvs. artisten får 100% av de 70% som spotify delar ut, och sedan så får skivbolagen skriva avtal med artisten om hur mycket de skall ha av kakan.

Det skulle skifta fokus från bolagen till artisterna. Som det ser ut idag så är artisterna bara ett medel för skivbolagen att tjäna pengar, och det är väl också lite därför förslaget existerar. Men så fort EU vill hindra företag från att låta människor fara illa i jakten på högre vinst så ska det gnällas på EU.

Ibland undrar jag... Om EU kom med ett lagförslag som förbjöd företag från att döda sina anställda, så känns det som om det endå finns folk här som skulle säga "Buuu överstatlighet" "EU ska inte lägga sig i" och så vidare.

Kallar du byggnadsarbetaren och industriknegare artister också?

När du tagit examen och ska söka ett jobb så tycker du det är att "sälja ut sig"..

Spotify har en lojalitet, och det är gentemot sina ägare och aktiekapital. Behandlar man artister och kunder illa så kommer dem i slutändan lämna/starta eget osv.
EU kör lite samma grej, reglera och taxera så man får fler byråkratiska uppgifter att sysselsätta sig med. Slutar det röra sig? 180grader och börja med stödköp.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är redan förbjudet, och jag ser ingen som klagar på det. Det där var mycket möjligt det dummaste jag läst på den här sidan nyårsafton…

Det är anledningen till att alla jobbar.
Om du menar att artisterna inte har som mål att tjäna så mycket pengar som möjligt, så är ju det här en icke-fråga.
Dom ser på skivbolagen precis på samma sätt som skivbolagen ser på dom.

Här ser jag två möjliga scenarier.

Antingen så vet du mycket väl att det jag skrev var ett illustrativt exempel, och du tycker det var så bra att det är svårt för dig att bemöta, så du drar fokus från andemeningen genom att bemöta det jag bokstavligen skrev. No shit. Klart som fan det är olagligt för företag att döda sina anställda.

Eller så förstår du inte vad ett illustrativt exempel är för något, och då kastar du sten i glashus när du kallar det jag skriver är dumt.

I båda fallen är det antiintellektuell smörja från din sida. Hittills har alla jag haft en diskussion med i tråden, även de som tycker att min ståndpunkt är helt uppåt väggarna, klarat av att hålla en god, mogen och konstruktiv ton. Varför vill du vara sämre?

Det är klart att artisterna vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Men det gör de inte på grund av den skeva maktbalansen. Som jag har skrivit innan så har "marknaden" haft väldigt gott om tid på sig att lösa problemet, men har misslyckats, och då tycker jag det är bra att EU griper in och åtgärdar det som är fel.

Skrivet av Maarus:

Kallar du byggnadsarbetaren och industriknegare artister också?

När du tagit examen och ska söka ett jobb så tycker du det är att "sälja ut sig"..

Spotify har en lojalitet, och det är gentemot sina ägare och aktiekapital. Behandlar man artister och kunder illa så kommer dem i slutändan lämna/starta eget osv.
EU kör lite samma grej, reglera och taxera så man får fler byråkratiska uppgifter att sysselsätta sig med. Slutar det röra sig? 180grader och börja med stödköp.

Var spotifys lojalitet ligger har ingen som helst relevans. Tror du att arbetsgivare skulle betala arbetsgivaravgiften om det var frivilligt? Det tror inte jag. Företag skall enligt lag försöka gå med vinst, vilket till sin natur skapar en roffamentalitet. Så den här lagen blir väl lika mycket en nagel i ögat som arbetsgivaravgiften, att man måste låta sina anställda ha semester, att man måste ge sina anställda semestertillägg, att det finns en gräns för hur många timmar man får jobba i sträck etc etc. Allt sådant kan man om man vill se som att staten "lägger sig i", men om åtgärderna saknades skulle folk få det sämre.

Att just det här föslaget riktar sig till artister gör ju inte att det blir någon skillnad i sak, utan det handlar om att åtgärda att en viss yrkesgrupp blivit styvmoderligt behandlad för länge.

Och som sagt... Spotify är helt dominerande. Om jag, eller till och med Taylor Swift skulle säga "Ge oss bättre betalt annars plockar vi ner vår musik". Skulle Spotify svara "Hejdå. Lycka till".

Så nej det är inte bara att "starta eget". Den typen av argument ä lika ihåliga som "Ja men om du inte gillar att tillverkare X inte tillåter konkurrenter på sin plattform så kan du väl starta ett eget bolag och tillverka din egen produkt."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det gör de inte på grund av den skeva maktbalansen.

Vad är det för skev maktbalans du pratar om?

Du som kreativ förmåga har all makt.

Den skeva maktbalans som jag tror att du tror finns existerar om du har en produkt som du tror är bättre än vad den i verkligheten är, och att det bara är ”onda skivbolagsdirektörer” som håller dig tillbaka.

Och det där är verkligen ett tveeggat svärd, för i aktuella exempel som Fröken Snusk, eller i lite mindre aktuella exempel som Yasin, så kan det ju diskuteras huruvida ”gatekeepers” alltid är av ondo.
Men…det finns så klart gott om exempel på avigsidor även med den ordningen.

Skrivet av Ozzed:

Som jag har skrivit innan så har "marknaden" haft väldigt gott om tid på sig att lösa problemet, men har misslyckats, och då tycker jag det är bra att EU griper in och åtgärdar det som är fel.

Nu blir ju inte det sant för att du säger det, men…

Jag vet inte ens vilket problem du menar att ni ska lösa? Jag tolkar det som att du/ni vill göra det mer rättvist, och jag menar att ”rättvist” och marknad är motsatser.

Skrivet av Ozzed:

Och som sagt... Spotify är helt dominerande. Om jag, eller till och med Taylor Swift skulle säga "Ge oss bättre betalt annars plockar vi ner vår musik". Skulle Spotify svara "Hejdå. Lycka till".

Det du säger är att branschen alltid är större än en enskild artist. Duh. Och tacka f*n för det, för det finns ju gott om exempel på artister som tror att det omvända gäller, t.ex Neil Young.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var spotifys lojalitet ligger har ingen som helst relevans. Tror du att arbetsgivare skulle betala arbetsgivaravgiften om det var frivilligt? Det tror inte jag. Företag skall enligt lag försöka gå med vinst, vilket till sin natur skapar en roffamentalitet. Så den här lagen blir väl lika mycket en nagel i ögat som arbetsgivaravgiften, att man måste låta sina anställda ha semester, att man måste ge sina anställda semestertillägg, att det finns en gräns för hur många timmar man får jobba i sträck etc etc. Allt sådant kan man om man vill se som att staten "lägger sig i", men om åtgärderna saknades skulle folk få det sämre.

Att just det här föslaget riktar sig till artister gör ju inte att det blir någon skillnad i sak, utan det handlar om att åtgärda att en viss yrkesgrupp blivit styvmoderligt behandlad för länge.

Och som sagt... Spotify är helt dominerande. Om jag, eller till och med Taylor Swift skulle säga "Ge oss bättre betalt annars plockar vi ner vår musik". Skulle Spotify svara "Hejdå. Lycka till".

Så nej det är inte bara att "starta eget". Den typen av argument ä lika ihåliga som "Ja men om du inte gillar att tillverkare X inte tillåter konkurrenter på sin plattform så kan du väl starta ett eget bolag och tillverka din egen produkt."

Det har väl relevans för i andra meningen säger du att företag skall enligt lag försöka gå med vinst. Det är inte arbetsgivaren som betalar avgiften utan det gör kunderna och de anställda. I slutändan landar det på dyrare tjänster och produkter och färre anställda som får göra allt mer. Tills man rullar en skottkärra med sedlar för att handla en brödlimpa.

Driver du ett företag med roffarmentalitet så tror jag inte man blir särskilt långvarig. Utmärkt läge för konkurrenter bjuda under dig med lägre marginaler och bättre kvalite.

Och? Jag hade en arbetskamrat som fick ett nytt liknande jobb med högre lön och bad ledningen matcha, men ledningen sa nej. Så han fick säga upp sig.. Vad det orättvist? Skulle EU varit där och tvingat chefen matcha?

Det finns alltid någon som dominerar någon bransch. Det finns betydligt större frågor att lyfta och fokusera kring.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du bara lyssnar på mina låtar och ingen annan artist så får jag hela potten. Det spelar alltså ingen roll om du lyssnar en gång på en låt eller om du har mina låtar på repeat hela månden.

Om du streamat 1000 låtar på en månad och 37 av dem är mina låtar så får jag alltså 3,7% av "potten".

Har inte förstått mycket ännu (började söka runt för en halvtimme sedan) men, detta verkar inte stämma?

Snarare ser det ut som jag misstänkte, allas pengar går till en pott ("royalty pool") som sen delas upp. "Pro rata."
Alltså, om jag bara skulle lyssna på din musik en månad så får du verkligen inte någonting i närheten av hela potten.

DEN delen är helt jäkla fel imo.
User-Centric (eller kanske Deezers nya Artist-Centric?) är det enda som känns rättvist. En betydande del av det jag betalar vill jag oavkortat ska gå till artisterna jag lyssnar på.

Pro-Rata kan fara åt.....

Ska spendera kvällen till att gräva vidare, verkar intressant.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vad är det för skev maktbalans du pratar om?

Du som kreativ förmåga har all makt.

Den skeva maktbalans som jag tror att du tror finns existerar om du har en produkt som du tror är bättre än vad den i verkligheten är, och att det bara är ”onda skivbolagsdirektörer” som håller dig tillbaka.

Och det där är verkligen ett tveeggat svärd, för i aktuella exempel som Fröken Snusk, eller i lite mindre aktuella exempel som Yasin, så kan det ju diskuteras huruvida ”gatekeepers” alltid är av ondo.
Men…det finns så klart gott om exempel på avigsidor även med den ordningen.

Nu blir ju inte det sant för att du säger det, men…

Jag vet inte ens vilket problem du menar att ni ska lösa? Jag tolkar det som att du/ni vill göra det mer rättvist, och jag menar att ”rättvist” och marknad är motsatser.

Det du säger är att branschen alltid är större än en enskild artist. Duh. Och tacka f*n för det, för det finns ju gott om exempel på artister som tror att det omvända gäller, t.ex Neil Young.

Japp, det handlar om att göra det mer rättvist. Men sen är det klart att man kan se rättvisa på olika sätt:

Och ja, det är klart att det finns "onda" artister och "goda" skivbolag, så är det ju med allt.

Jag tycker inte att man som artist ska ha rätt att fejka streams för att man tycker man får för dåligt betalt. Det är dumdristigt och leder bara till att man ger de som vill fortsätta ha vingklippta artister vatten på sin kvarn. Så jag tycker att det är helt rätt att Spotify har mekanismer för att beivra sådant. Och de har ju även en del självreglering. Renodlad vit maktmusik är ju till exempel förbjudet även fast det säkerligen finns en efterfrågan på det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det har väl relevans för i andra meningen säger du att företag skall enligt lag försöka gå med vinst. Det är inte arbetsgivaren som betalar avgiften utan det gör kunderna och de anställda. I slutändan landar det på dyrare tjänster och produkter och färre anställda som får göra allt mer. Tills man rullar en skottkärra med sedlar för att handla en brödlimpa.

Driver du ett företag med roffarmentalitet så tror jag inte man blir särskilt långvarig. Utmärkt läge för konkurrenter bjuda under dig med lägre marginaler och bättre kvalite.

Och? Jag hade en arbetskamrat som fick ett nytt liknande jobb med högre lön och bad ledningen matcha, men ledningen sa nej. Så han fick säga upp sig.. Vad det orättvist? Skulle EU varit där och tvingat chefen matcha?

Det finns alltid någon som dominerar någon bransch. Det finns betydligt större frågor att lyfta och fokusera kring.

OK. Konkurrenterna kommer ta kunder säger du? Tidal är billigare, har bättre bitrate och en bättre algoritm. Varför har inte fler Tidal då? De saknar reklamabonnemang så den gruppen kan vi räkna bort, men i övrigt?

Skrivet av Edd1e:

Har inte förstått mycket ännu (började söka runt för en halvtimme sedan) men, detta verkar inte stämma?

Snarare ser det ut som jag misstänkte, allas pengar går till en pott ("royalty pool") som sen delas upp. "Pro rata."
Alltså, om jag bara skulle lyssna på din musik en månad så får du verkligen inte någonting i närheten av hela potten.

DEN delen är helt jäkla fel imo.
User-Centric (eller kanske Deezers nya Artist-Centric?) är det enda som känns rättvist. En betydande del av det jag betalar vill jag oavkortat ska gå till artisterna jag lyssnar på.

Pro-Rata kan fara åt.....

Ska spendera kvällen till att gräva vidare, verkar intressant.

Jag är inte med på hur du menar nu.

Spotify's pott till aggrehatorer och bolag är alltid 70% av intäkterna för artisters streams som de har under sitt "paraply", sen kan ju ersättningen se lite olika ut beroende på vad för avtal man har med sin aggregator/sitt bolag. Nedan ser du ett utdrag ur min "sales report" från CD-Baby. Olika användare ger olika andel och det finns även streams som inte ger något alls. Det är alltså streams från användare som kör "3 månaders gratis premium". Det får vi alltså ingenting för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Spotify's pott till aggrehatorer och bolag är alltid 70% av intäkterna för artisters streams som de har under sitt "paraply", sen kan ju ersättningen se lite olika ut beroende på vad för avtal man har med sin aggregator/sitt bolag. Nedan ser du ett utdrag ur min "sales report" från CD-Baby. Olika användare ger olika andel och det finns även streams som inte ger något alls. Det är alltså streams från användare som kör "3 månaders gratis premium". Det får vi alltså ingenting för.

Japp, men om jag hade haft Spotify Premium, endast lyssnat på dina låtar så hade du inte sett någonting i närheten av;

Skrivet av Ozzed:

Om du bara lyssnar på mina låtar och ingen annan artist så får jag hela potten.

det. Du hade bara fått en ... obefintlig del av det jag betalar till Spotify.

DET är problemet. Om EU kan gnugga aktörer (Spotify/Tidal etc) mot en mer rättvis modell så kör på.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Japp, men om jag hade haft Spotify Premium, endast lyssnat på dina låtar så hade du inte sett någonting i närheten av;
det. Du hade bara fått en ... obefintlig del av det jag betalar till Spotify.

DET är problemet. Om EU kan gnugga aktörer (Spotify/Tidal etc) mot en mer rättvis modell så kör på.

Fast nej?

Om vi för enkelhetens skull struntari moms och annat som krånglar till det så ser det ut såhär om vi tar mitt avtal som exempel:

Du har premium, och lyssnar bara på mina låtar under en hel månad
Premium kostar 100Kr
Spotify tar 30Kr själva och ger 70Kr till CD-Baby, som är min aggregator.
Jag får 91% av det CD-Baby får alltså 63,7Kr.
Har du stramat min musik 100 gånger på en månad så kommer alla streams från dig redovisas som 0,637Kr per styck.

Sen kostar ju inte premium exakt 100Kr, och vi har moms, min redovisning sker i USD istället för SEK och såvidare men principen är samma.

Jag har som jag skrev i något tidigare inlägg sett i mina rapporter att en stream varit värd så mycket som $0,46. Förmodligen då från en premiumanvändare som inte lyssnat så mycket den månaden och där hen streamat min musik väldigt mycket procentuellt sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nej?

Om vi för enkelhetens skull struntari moms och annat som krånglar till det så ser det ut såhär om vi tar mitt avtal som exempel:

Du har premium, och lyssnar bara på mina låtar under en hel månad
Premium kostar 100Kr
Spotify tar 30Kr själva och ger 70Kr till CD-Baby, som är min aggregator.
Jag får 91% av det CD-Baby får alltså 63,7Kr.
Har du stramat min musik 100 gånger på en månad så kommer alla streams från dig redovisas som 0,637Kr per styck.

Sen kostar ju inte premium exakt 100Kr, och vi har moms, min redovisning sker i USD istället för SEK och såvidare men principen är samma.

Jag har som jag skrev i något tidigare inlägg sett i mina rapporter att en stream varit värd så mycket som $0,46. Förmodligen då från en premiumanvändare som inte lyssnat så mycket den månaden och där hen streamat min musik väldigt mycket procentuellt sätt.

Men om jag lyssnar 30 gånger på dig och 70 gånger på lady gaga så får ni lika mycket? Det är väl inte antalet unika låtar/artister utan också viktat mot antalet av varje?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men om jag lyssnar 30 gånger på dig och 70 gånger på lady gaga så får ni lika mycket? Det är väl inte antalet unika låtar/artister utan också viktat mot antalet av varje?

Det enda som spelar roll är antalet streama per artist. Om du genererar 1000 streams på en månad, och en av dem är en av mina låtar, så får jag en tusendel av de 70% av putten.

Om man ska förenkla. Egentligen är det ju mitt bolag som får och sedan fördelar ut enligt samma princip, men det här är krångligt nog som det är så det känns onödigt att kringla till det ännu mer

https://support.spotify.com/us/artists/article/royalties/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nej?

Om vi för enkelhetens skull struntari moms och annat som krånglar till det så ser det ut såhär om vi tar mitt avtal som exempel:

Du har premium, och lyssnar bara på mina låtar under en hel månad
Premium kostar 100Kr
Spotify tar 30Kr själva och ger 70Kr till CD-Baby, som är min aggregator.
Jag får 91% av det CD-Baby får alltså 63,7Kr.
Har du stramat min musik 100 gånger på en månad så kommer alla streams från dig redovisas som 0,637Kr per styck.

Sen kostar ju inte premium exakt 100Kr, och vi har moms, min redovisning sker i USD istället för SEK och såvidare men principen är samma.

Jag har som jag skrev i något tidigare inlägg sett i mina rapporter att en stream varit värd så mycket som $0,46. Förmodligen då från en premiumanvändare som inte lyssnat så mycket den månaden och där hen streamat min musik väldigt mycket procentuellt sätt.

Hmkay, vi kan testa. Jag köper Premium den första Februari. Lyssnar endast på din musik under den månaden.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Hmkay, vi kan testa. Jag köper Premium den första Februari. Lyssnar endast på din musik under den månaden.

Du behöver inte plåga dig om du vill testa. Ska du ändå bara lyssna på min musik så kan du lyssns en gång på en av mina låtar och logga ut resten av månaden sedan. Rent ekonomiskt blir det ingen skillnad mot om du har min musik på repeat 24/7. Fast det är klart att det blir ju lite mer varierat med fler låtar.

Jag kommer att tänka på ett avsnitt av Anders och Måns där de hade en grej om att radio från och med nu bara kommer att spela Orup. "Vi tror inte att någon kommer att sakna all annan musik."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Edd1e:

Hmkay, vi kan testa. Jag köper Premium den första Februari. Lyssnar endast på din musik under den månaden.

Kommer ej att fungera efter ett tag.
Antal streams kanske visas, men inte pengarna för respektive stream. Detta på grund av bottar som genererat pengar med fake streams åt bolag och artister.

Exempelvis vet vi att hiphop artister har använt Spotify för att tvätta pengar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK. Konkurrenterna kommer ta kunder säger du? Tidal är billigare, har bättre bitrate och en bättre algoritm. Varför har inte fler Tidal då? De saknar reklamabonnemang så den gruppen kan vi räkna bort, men i övrigt?

Så det fanns konkurrenter? Du fick det att låta som de var kommunala markägare tidigare som ska sälja till högsta anbud.

Och det finns fler konkurrenter än Tidal. Prisskillnaden är försumbar, dessutom verkar det billigare som student på Spotify.

Jag ser det mer som dem var först att bli stora på streamad musik och försvarat borgen väl. Jag slutade med Spotify när dem tog bort gratis lyssningen från oss som var tidiga trials från 2008, och har inte haft en musiktjänst sedan dess.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du behöver inte plåga dig om du vill testa. Ska du ändå bara lyssna på min musik så kan du lyssns en gång på en av mina låtar och logga ut resten av månaden sedan. Rent ekonomiskt blir det ingen skillnad mot om du har min musik på repeat 24/7. Fast det är klart att det blir ju lite mer varierat med fler låtar.

Jag kommer att tänka på ett avsnitt av Anders och Måns där de hade en grej om att radio från och med nu bara kommer att spela Orup. "Vi tror inte att någon kommer att sakna all annan musik."

Äschdå, skön genre, inget lidande! Lyssnar igenom dina album en gång.

Skrivet av AlbinLoan:

Kommer ej att fungera efter ett tag.
Antal streams kanske visas, men inte pengarna för respektive stream. Detta på grund av bottar som genererat pengar med fake streams åt bolag och artister.

Exempelvis vet vi att hiphop artister har använt Spotify för att tvätta pengar.

Får göra en genomlyssning då, ska inte spela någon roll enligt Ozzed.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Nej, däremot så sparkade de 17 % av sin personalstyrka trots att de går med vinst: Massuppsägning hos Spotify trots att bolaget går med vinst.

Det är första gången Spotify går med vinst Över lag är de fortfarande på minus med tanke på att de har gått back flera hundra miljoner € bra många år innan den första vinsten. Så att EU börjar blanda sig i nu kommer bara sluta med att Spotify höjer priset för användarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Kommer ej att fungera efter ett tag.
Antal streams kanske visas, men inte pengarna för respektive stream. Detta på grund av bottar som genererat pengar med fake streams åt bolag och artister.

Exempelvis vet vi att hiphop artister har använt Spotify för att tvätta pengar.

Hur menar du nu? I bilden på min rapport högre upp ser man vändigt tydligt vad enskilda streama gerererar.

Om du däremot menar att Spotify ser det som skumt att en användare bara lyssnar på en artist under en månad så ja, kanske det. men jag tror inte att omfattningen räcker. Dels är det ett för lågt belopp och dels är jag en för "ostreamad" artist för att det skulle flaggas som fusk. Tror jag i alla fall. Jag vet inte exakt hur deras "Anticheat" funkar

Skrivet av Maarus:

Så det fanns konkurrenter? Du fick det att låta som de var kommunala markägare tidigare som ska sälja till högsta anbud.

Och det finns fler konkurrenter än Tidal. Prisskillnaden är försumbar, dessutom verkar det billigare som student på Spotify.

Jag ser det mer som dem var först att bli stora på streamad musik och försvarat borgen väl. Jag slutade med Spotify när dem tog bort gratis lyssningen från oss som var tidiga trials från 2008, och har inte haft en musiktjänst sedan dess.

Trassla nu inte in dig i semantik. Det blir ingen bra diskussion. Spotify har konkurrenter på samma sätt som Amazon har konkurrenter i USA-

Som jag varit inne på tidigare så skulle jag som artist vara gladare om folk streamade från andra plattformar. För nästan alla betalar bättre än Spotify. Undantaget är väl TikTok. De betalar en väldigt låg summa per stream. Antagligen med motiveringen att får man en video som har ens musik som blir viral och får miljontals visningar så blir det bra med pengar.

Men det är ju så det ser ut idag. "Video på katt som välter ner en blomkruka i huvudet på husse" kan på några dagar få fler visningar än AC/DC har streams på Spotify sedan starten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hur menar du nu? I bilden på min rapport högre upp ser man vändigt tydligt vad enskilda streama gerererar.

Om du däremot menar att Spotify ser det som skumt att en användare bara lyssnar på en artist under en månad så ja, kanske det. men jag tror inte att omfattningen räcker. Dels är det ett för lågt belopp och dels är jag en för "ostreamad" artist för att det skulle flaggas som fusk. Tror jag i alla fall. Jag vet inte exakt hur deras "Anticheat" funkar

Det vet inte jag heller. Jag menade att om någon sätter dig på repeat 24/7 så kommer inte streams intäkterna att räknas på samma sätt som om någon lyssnade på dig 200 gånger fördelat på samma månad.

Citat:

Contrary to what you might have heard, Spotify does not pay artist royalties according to a per-play or per-stream rate; the royalty payments that artists receive might vary according to differences in how their music is streamed or the agreements they have with labels or distributors.

PS... Byt till distrokid.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.