Permalänk
Medlem

Infuse vs Plex (AppleTV)

Tjo,

Jag har länge kört olika versioner av Nvidia Shield och har en 2019 Pro.
I tisdags köpte jag mig en AppleTV 4K, senaste generationen med ethernet, då det finns en hel del jag stör mig på med shielden även om jag tycker att den är grym tillsammans med Plex.

Men iaf, nu har jag båda mediaspelarna och så minns jag att jag har läst att folk älskar Infuse så mycket så funderar på vad den gör bättre än Plex.

Nu pratar jag inte om själva serverdelen, jag kommer inte att byta ut Plex Server, men själva spelar appen.

Så vad gör Infuse bättre än Plex som spelare?
Jag har en hel del material på Plex som måste transkodas på AppleTV, remuxer, true-hd, dts-hd. Är det sånt som Infuse klarar av eller vad är grejen?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tjo,

Jag har länge kört olika versioner av Nvidia Shield och har en 2019 Pro.
I tisdags köpte jag mig en AppleTV 4K, senaste generationen med ethernet, då det finns en hel del jag stör mig på med shielden även om jag tycker att den är grym tillsammans med Plex.

Men iaf, nu har jag båda mediaspelarna och så minns jag att jag har läst att folk älskar Infuse så mycket så funderar på vad den gör bättre än Plex.

Nu pratar jag inte om själva serverdelen, jag kommer inte att byta ut Plex Server, men själva spelar appen.

Så vad gör Infuse bättre än Plex som spelare?
Jag har en hel del material på Plex som måste transkodas på AppleTV, remuxer, true-hd, dts-hd. Är det sånt som Infuse klarar av eller vad är grejen?

Vad gör Infuse bättre än Plex? Du behöver inte betala en avgift efter 30 dagar för att använda Plex appen på din Android eller Apple Tv enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Vad gör Infuse bättre än Plex? Du behöver inte betala en avgift efter 30 dagar för att använda Plex appen på din Android eller Apple Tv enhet.

Inte ett problem, lifetime Plex member..

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Inte ett problem, lifetime Plex member..

Jag tolkade det först precis som du, men användaren menar nog att Infuse kostar pengar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tolkade det först precis som du, men användaren menar nog att Infuse kostar pengar.

Hmm, så kan det nog vara 🤣
Oavsett så är det inga problem, om nu Infuse skulle kosta pengar, är mer nyfiken på tekniska fördelar med den ena mot den andra
Är ju bortskämd med Plex på shield då den sväljer typ allt, så blev ju nästan lite ledsen i ögat när så mycket nu måste transcodas på AppleTV (även om jag var förberedd på det)

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hmm, så kan det nog vara 🤣
Oavsett så är det inga problem, om nu Infuse skulle kosta pengar, är mer nyfiken på tekniska fördelar med den ena mot den andra
Är ju bortskämd med Plex på shield då den sväljer typ allt, så blev ju nästan lite ledsen i ögat när så mycket nu måste transcodas på AppleTV (även om jag var förberedd på det)

Ingenting behöver transcodas med Infuse i alla fall.

Eller ja... Apple TV har ju inte stöd för alla Dolby Vision-profiler till exempel, så det är möjligt att dom kanske måste transcodas om det skulle vara något krav från Plex-servern, men normalt sett spelas bara HDR10 istället för DV.

Likaså med Dolby TrueHD Atmos, det mixar Infuse ner till 5.1/7.1 istället för att transcoda, men det kanske krävs transcoding pga. Plex-servern. TrueHD och DTS-HD avkodas av Infuse och skickas utan förlust som LPCM.

Jag har aldrig använt Plex-server utan kör mitt bibliotek i Infuse istället.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hmm, så kan det nog vara 🤣
Oavsett så är det inga problem, om nu Infuse skulle kosta pengar, är mer nyfiken på tekniska fördelar med den ena mot den andra
Är ju bortskämd med Plex på shield då den sväljer typ allt, så blev ju nästan lite ledsen i ögat när så mycket nu måste transcodas på AppleTV (även om jag var förberedd på det)

Det är precis därför jag använder Infuse, blev leds på transcode. Även skönt att slippa hålla på och mecka med Plex server, Infuse går ju ”standalone”.

Gillade inte hållet Plex gick åt med att forcera konton, gick ju knappt att använda utan att vara inloggad tillslut.
Vill du ansluta till en server lokalt på ditt nätverk? Fine, se till att bägge är inloggade och delar gud vet vilken data med Plex.

Permalänk
Medlem

Men Plex-servern går ingenstans, dels behöver jag den själv för andra enheter där jag inte kan köra Infuse samt så kör brorsan lite saker därifrån. Samt så är det inget ”meck” med Plex-servern

Okej, men transcode eller nermix, det spelas inte upp 1:1, t.ex. med truehd-atmos.
Hur var det med dts-hd? Det klarar ju inte Plex av på AppleTV, men tyckte jag läste någonstans att Infuse Pro klarar av dts-hd, eller mixar den det med till något annat?

Edit: såg svaret om DTS-HD ovan

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men Plex-servern går ingenstans, dels behöver jag den själv för andra enheter där jag inte kan köra Infuse samt så kör brorsan lite saker därifrån. Samt så är det inget ”meck” med Plex-servern

Okej, men transcode eller nermix, det spelas inte upp 1:1, t.ex. med truehd-atmos.
Hur var det med dts-hd? Det klarar ju inte Plex av på AppleTV, men tyckte jag läste någonstans att Infuse Pro klarar av dts-hd, eller mixar den det med till något annat?

Jag var lite sen på att uppdatera mitt inlägg;

Dolby TrueHD Atmos nermixas till 7.1/5.1 men utan förlust av kvalitet. Höjdkanalerna blir inmixade med resten. Avkodas och skickas som LPCM utan förlust.
Dolby TrueHD avkodas och skickas som LPCM utan förlust.
DTS-HD avkodas och skickas som LPCM utan förlust.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag var lite sen på att uppdatera mitt inlägg;

Dolby TrueHD Atmos nermixas till 7.1/5.1 men utan förlust av kvalitet. Höjdkanalerna blir inmixade med resten. Avkodas och skickas som LPCM utan förlust.
Dolby TrueHD avkodas och skickas som LPCM utan förlust.
DTS-HD avkodas och skickas som LPCM utan förlust.

Blir nog till att testa Infuse.
Nu stör jag mig lite på AppleTV, men det handlar nog mer om ovana. Shielden hade stora problem när man bytte material och appar som visade i olika hz och det kändes som att man konstant behövde in i menyn och ändra hz för att bilden inte skulle hacka. Allt sånt verkar ju tvOS sköta galant än så länge 😊 vilket väl i slutändan är viktigare för mig än tuehd atmos.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tolkade det först precis som du, men användaren menar nog att Infuse kostar pengar.

Skrivet av issue:

Hmm, så kan det nog vara 🤣
Oavsett så är det inga problem, om nu Infuse skulle kosta pengar, är mer nyfiken på tekniska fördelar med den ena mot den andra
Är ju bortskämd med Plex på shield då den sväljer typ allt, så blev ju nästan lite ledsen i ögat när så mycket nu måste transcodas på AppleTV (även om jag var förberedd på det)

Infuse kostar ingenting. Plex kräver Plex Pass efter 30 dagar om du vill fortsätta använda deras app på din Android eller iOS/TvOS.

Barnspråk:

Infuse=Gratis
Plex=Pengar

Permalänk
Medlem

Nej, det krävs inte Plex Pass. Åtminstone på iOS kan du köpa appen för 69 kr för att kunna strömma från en server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Infuse kostar ingenting. Plex kräver Plex Pass efter 30 dagar om du vill fortsätta använda deras app på din Android eller iOS/TvOS.

Barnspråk:

Infuse=Gratis
Plex=Pengar

Det kostar om man vill att det ska vara användbart med mer än lågupplöst material och få ljudformat. Hur som helst så har vi uppenbarligen kommit fram till att vi alla i tråden anser att Infuse är bättre än Plex som klient.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Infuse är bra om du har en server som inte klarar transcode.

Men har en del buggar som jag stör mig på.

Fördelen är att man kan testa fullvärdiga versionen gratis så man vet om det är värt att köpa.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Infuse är bra om du har en server som inte klarar transcode.

Men har en del buggar som jag stör mig på.

Fördelen är att man kan testa fullvärdiga versionen gratis så man vet om det är värt att köpa.

Min server har inga problem med transcode, sitter väl mest i huvudet, har jag en fil med DTS-HD vill jag få ut DTS-HD 🤣

Men samtidigt så ligger jag nu å funderar på att bara förenkla hela min setup, kanske bara köpa AirPods Max till min AppleTV och göra mig av med ljudanläggningen då jag ändå vill byta soffa å möblera om, och då kommer 5.1.2 inte göra sig bra i rummet 😂

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Min server har inga problem med transcode, sitter väl mest i huvudet, har jag en fil med DTS-HD vill jag få ut DTS-HD 🤣

Men samtidigt så ligger jag nu å funderar på att bara förenkla hela min setup, kanske bara köpa AirPods Max till min AppleTV och göra mig av med ljudanläggningen då jag ändå vill byta soffa å möblera om, och då kommer 5.1.2 inte göra sig bra i rummet 😂

Bara du kan svara på hur det passar dig, men jag skulle aldrig någonsin kunna ersätta mitt Atmos-system (soundbar och bakhögtalare med 11.1.4) med ett par mediokra hörlurar. Airpods Max är trots allt inte så bra för pengarna, men det finns ju inget alternativ när det kommer till ekosystemet.

Det finns fortfarande stöd för Dolby Digital Plus med Atmos, så om du har rätt filer så får du utmärkt bildkvalitet men får leva med att ljudet har lägre bitrate men fortfarande stöd för Atmos och höjdkanaler och objektbaserat ljud.

Ljudmässigt lär du inte få sämre upplevelse med Dolby Digital Plus med Atmos med ditt nuvarande system jämfört med att börja använda ett par helt okej hörlurar.

Har du en fil med DTS-HD så får du ut DTS-HD med Infuse. Infuse avkodar ljudet istället för ditt ljudsystem, men det blir ingen som helst skillnad i kvalitet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

För min del är det smidigt med Infuse eftersom min server med Ryzen 2400GE PRO inte har QuickSync och därmed inte alltid hårdvaruavkodar 4K HEVC på ett för mig smärtfritt sätt. Hade säkert kunnat sätta mig in i vad som krävs för att allt ska lira (säkerligen behövs någon form av Plex Pass) men eftersom Infuse är nöjd med ett par hårddiskar delade via Samba och kostar mig 75kr per år så rullar jag vidare på det invanda. Börjar bli lite gammal märker jag.

Permalänk
Medlem

Eller så ser man till att ha en klient som klarar att spela upp 4k HDR HEVC utan omkodning.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Eller så ser man till att ha en klient som klarar att spela upp 4k HDR HEVC utan omkodning.

Som infuse och plex på appletv?

Permalänk
Medlem

Kör Plex med min apple tv, fungerar felfritt. Plexpass vet jag inte varför någon sa man behöver, har jag aldrig haft.
Kör directplay på allt mitt material till apple tv, ingen transcode.

Föredrar sortering och looken i plex också över Infuse vilket jag tycker är rörigt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Joshua2024:

Infuse kostar ingenting. Plex kräver Plex Pass efter 30 dagar om du vill fortsätta använda deras app på din Android eller iOS/TvOS.

Barnspråk:

Infuse=Gratis
Plex=Pengar

Nej det gör det inte, apparna är begränsade men PMS är gratis att använda för alltid och du kan alltid använda webbläsaren
https://support.plex.tv/articles/202526943-plex-free-vs-paid/