Vilka processer MÅSTE köras på windows? (Vill rensa bort onödiga)

Permalänk

Vilka processer MÅSTE köras på windows? (Vill rensa bort onödiga)

Hej!

Tycker att mitt ramminne börjar ta slut snabbt nu. Jag använder en del tunga 3D-programm och de verkar ha några processer som körs i bakgrunden, bla verifieringar och för uppdateringar. Sen har Asus några, FanControl, någon monitorering, drivrutiner, etc.
Just nu i idle med Chrome avstängt används 17% av 32GB RAM. Ska absolut köpa mer ram snart då det knappt räcker när jag leker med simuleringar, men jag blev nyfiken på vilka processer som verkligen måste köras och vilka som kan stängas ner.

Just nu verkar jag ha ca 166 processer igång om jag går in under Details. Många dubbletter. Finns det någon kunnig som skulle vilja ta en titt och avgöra vad som kan stängas ner? Eller är det risky att visa sådant för andra? Ska jag posta den listan här?
Är 17% normalt kanske? Har inga referenser.

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad som används ser du inte. Du ser bara vad som är "reserverat", så att säga. Så länge det finns gott om ledigt minne kan program ha kvar reserverade delar. Om nåt högre prioriterat program körs, används det minnet där i stället.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Vad som används ser du inte. Du ser bara vad som är "reserverat", så att säga. Så länge det finns gott om ledigt minne kan program ha kvar reserverade delar. Om nåt högre prioriterat program körs, används det minnet där i stället.

Ah okej, så skulle jag starta en simulering som tar 25GB så kan den ta från de processerna? Så du skulle inte råda mig till att undersöka alla processer som körs/reserverar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Ah okej, så skulle jag starta en simulering som tar 25GB så kan den ta från de processerna? Så du skulle inte råda mig till att undersöka alla processer som körs/reserverar?

En del av det är förstås i aktivt bruk, men om datorn bara är på utan att mer än operativsystemet och några stödprogram körs, då kan du utgå från att det mesta är ledigt. Jag vet inte vad Windows 10/11 har för grundbehov, men har du 32 GB så tror jag säkert att 25 GB finns att använda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Du har nog mest att vinna på att stänga av autostart av program som du ev inte alltid behöver ha igång. Öppna aktivitetshanteraren och kolla fliken autostart.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Finns alltid atlasos har själv varit lite intresserad av det men vette fasen om man vågar. Vet inte direkt om någon gått igenom det och kan bekräfta att det är säkert eller motsatsen dock.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Sånt här höll på med en del på win xp/7 tiden gick dock inge vidare och hålla koll ändå, och med dagens OS tror jag även de sköter sig själv på bästa möjliga sätt.

Men alltid kul att experimentera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vet inte heller vad som säkert kan avslutas hos dig, men passar på att tipsa om Process Explorer om du får bättre info eller vill testa dig fram.

https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/proc...