Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Använd SBAB bör ge en ungefärlig ränta som du bör få av din bank.

Exempel
Bostad värde 4 miljoner
70% lån 2,8 miljoner kr
Räntan blir 4,77%

Problemet kanske är att de vet att det inte är värt det för mig att byta även om de inte matchar, har 1,29% bundet på en tredjedel av totala lånebeloppet i ett år till. Ringde för några veckor sedan och sa att jag tyckte jag låg högt jämfört med konkurrenter på det rörliga, och de sa att de inte kunde göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Vad ligger folk på för ränta just nu? Har 85 % belåningsgrad och har allt rörligt med 4,97 % i ränta. Dags att förhandla?

4,62% och en belåningsgrad på ca 65%. Lånet ligger på 1,98 Mkr, fick räntan hos Ica Bank, rabatten baseras på hur mycket man handlar för hos Ica och med tre barn snittar vi på drygt 8k/mån i matinköp.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Värst vad högt jag verkar ha jmf med de flesta, 4,99% rörligt på SEB med drygt 70% belåningsgrad. Har pratat med dem och de menar att det omöjligen kan bli lägre än så. Kanske låter annorlunda om jag begär ut amorteringsunderlag.

Blir nog att byta så fort det bundna löper ut. Och nej, band inte på olika löptider utan flyttade med bundet lån från föregående bostad när vi köpte större.

Jag har SBAB med högre belåningsgrad än dig och min rörliga del är på 5%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Problemet kanske är att de vet att det inte är värt det för mig att byta även om de inte matchar, har 1,29% bundet på en tredjedel av totala lånebeloppet i ett år till. Ringde för några veckor sedan och sa att jag tyckte jag låg högt jämfört med konkurrenter på det rörliga, och de sa att de inte kunde göra något.

Ifall man har lån med olika löptider så har man tyvärr en svagare förhandlingsposition banken vet att du inte kommer byta bank ifall du har 33% av lånet med 1,29% ränta

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmstone:

Intressant. Vi har rörligt på Nordea 4.89 (1.10% rabatt) ca 61% belåning. Frågan är om man ska avvakta lite (ränte sänkningare) innan man ev kollar runt ?

Hade en kollega som hade bolån på Nordea. Bad henne begära ut amorteringsunderlaget och då gav de henne 30 punkter till i ränterabatt. 4,89% med 61% belåning är ju sämre än SBAB. Ta en skärmdump från SBAB samtidigt som du begär ut amorteringsunderlaget. SBAB har 4,75% på 3 månadersräntan, 61%.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad man får på måndag när jag skriver på det slutgiltiga.
Men ser inte ut att hända något med listräntan hos Swedbank innan dess.
Ränterabatten är satt till 1,55. Så om inget händer så kommer jag hamna på 4,39% med 3-månadersränta. 75% belåningsgrad.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Haha, vad har ni i ränterabatt borde vara frågan!
...sen undrar jag hur banken räknar på det.

Över 1,55% har jag absolut inte, låter som man är diskriminerad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ska bli spännande att se vad man får på måndag när jag skriver på det slutgiltiga.
Men ser inte ut att hända något med listräntan hos Swedbank innan dess.
Ränterabatten är satt till 1,55. Så om inget händer så kommer jag hamna på 4,39% med 3-månadersränta. 75% belåningsgrad.

4.39% är bra. Har 4.79 - begärde ut amorteringsunderlaget och SEB ringde upp mig men vägrade ändra min rabatt hos dem. 50% belåningsgrad, 1.5 MSEK.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

4.39% är bra. Har 4.79 - begärde ut amorteringsunderlaget och SEB ringde upp mig men vägrade ändra min rabatt hos dem. 50% belåningsgrad, 1.5 MSEK.

Helt jävla rätt. Hur kan SEB ha sämre ränta än SBAB. Nä, det är för dåligt.

Permalänk
Medlem

Man inser att man gett Nordea gratispengar när man läser den här tråden. Ligger just nu på 5,24% rörligt, 0,75% rabatt, 70% belåning. Min sambo hörde om det gick att göra något för ett tag sedan men fick kalla handen.

Ska begära ut amorteringsunderlag idag och gå till SBAB. Jag får såklart skylla mig själv att jag inte tagit tag i det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Man inser att man gett Nordea gratispengar när man läser den här tråden.

Det är väl ett bra resultat av den här tråden då...!

Jag läste mycket här när jag bytte bank/omförhandlade här i somras. Även om det är mycket solskenshistorier så ger det ju en bra indikation både hur mycket man ska acceptera i rabatt samt även vilka banker/institut man bör kontakta. Väldigt mycket trevligare ton och diskussion här än på rena "finansforum" också.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Problemet kanske är att de vet att det inte är värt det för mig att byta även om de inte matchar, har 1,29% bundet på en tredjedel av totala lånebeloppet i ett år till. Ringde för några veckor sedan och sa att jag tyckte jag låg högt jämfört med konkurrenter på det rörliga, och de sa att de inte kunde göra något.

Ringde SEB idag igen och bad om amorteringsunderlag. Skickades till en specifik avdelning som jag gissar är en win back-avdelning med lite högre befogenheter. Fick upp min rabatt från 1,0% till 1,2%. Väl värt ett par minuters samtal! När jag ringde för ett par veckor sen och pratade med en "vanlig" bolånehandläggare så var det 0 chans till ökad rabatt. Så tips till er som är missnöjda, begär ut amorteringsunderlag så får ni förhoppningsvis bättre chans till sänkning.

Landar nu på 4,79% vilket ändå känns helt okej. Inte riktigt lika bra som resten i tråden, men då vet jag också med mig att jag har kass förhandlingsposition. Får leva med det i ett knappt år till, sen kan jag ta hela mitt lån och flytta vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

När jag ringde för ett par veckor sen och pratade med en "vanlig" bolånehandläggare så var det 0 chans till ökad rabatt.

Så är det, jag har gett upp att ringa och prata, begär ut amorteringsunderlaget direkt när det är dags och inväntar att de kontaktar mig, de är lite mer villiga att diskutera då.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Fick brev om att Länet ska sänka min rabatt på bolånet.... Många klagar på viaplay och Verisure m.m men bankerna är tusen resor värre!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Fick brev om att Länet ska sänka min rabatt på bolånet.... Många klagar på viaplay och Verisure m.m men bankerna är tusen resor värre!

Har det gått ett år eller för hur lång tid fick du din rabatt? När jag låg på rörligt så var min rabatt giltig i 1 år och sedan var det dags för ny förhandling eller vad man nu vill kalla det. Nu band jag mina lån innan året gått och då var det rabattdiskussion i vilket fall.

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Har det gått ett år eller för hur lång tid fick du din rabatt? När jag låg på rörligt så var min rabatt giltig i 1 år och sedan var det dags för ny förhandling eller vad man nu vill kalla det. Nu band jag mina lån innan året gått och då var det rabattdiskussion i vilket fall.

Såklart är det som du säger. Men likväl är det samma som att varje år ringa ett snabbt samtal till Verisure och ta bort höjningen dom gjort på din avgift.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Man inser att man gett Nordea gratispengar när man läser den här tråden. Ligger just nu på 5,24% rörligt, 0,75% rabatt, 70% belåning. Min sambo hörde om det gick att göra något för ett tag sedan men fick kalla handen.

Ska begära ut amorteringsunderlag idag och gå till SBAB. Jag får såklart skylla mig själv att jag inte tagit tag i det tidigare.

Det är way to low. Vi har som jag skrev ovan 1.10% rabatt Nordea. 3mkr ~61%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Man inser att man gett Nordea gratispengar när man läser den här tråden. Ligger just nu på 5,24% rörligt, 0,75% rabatt, 70% belåning. Min sambo hörde om det gick att göra något för ett tag sedan men fick kalla handen.

Ska begära ut amorteringsunderlag idag och gå till SBAB. Jag får såklart skylla mig själv att jag inte tagit tag i det tidigare.

Man skall vara så otrogen man kan när det kommer till bolån, ingen kommer någonsin tacka dig för att du var trogen din bank.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om att jag likviderar lite fonder och betalar av halva bolånet och börjar om igen? Då hamnar vi på 30% belåningsgrad och frugan får betala sin del+amortering. Jag är ju lite äldre än min fru och hon har inte hunnit ackumulera så mycket pengar. Vi har bara enskild egendom i äktenskapet och vi äger halva huset var. Några fallgropar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vad säger ni om att jag likviderar lite fonder och betalar av halva bolånet och börjar om igen? Då hamnar vi på 30% belåningsgrad och frugan får betala sin del+amortering. Jag är ju lite äldre än min fru och hon har inte hunnit ackumulera så mycket pengar. Vi har bara enskild egendom i äktenskapet och vi äger halva huset var. Några fallgropar?

Beror ju på hur mycket likvida medel man har för övrigt och hur mycket riskaptit man har. Jag betalade ned till 30% när räntorna började gå upp, men samtidigt har vi mycket buffert och har inget större som vi vet att vi ska investera i som vi behöver pengar till. Det är ju betydligt svårare att få loss pengar som sitter fast i hus/lägenhet om man nu tänker köpa sommarhus eller liknande. För egen del tycker jag 30% känns rätt lagom, säkert många som tycker det är alldeles för lågt och vissa som inte vill ha några lån alls..

Har ni allt som enskild egendom ska det ju inte vara några problem alls för dig personligen. Det man ska vara mest noga med är ju om man har särkullbarn och vill tänka på framtida arvsskifte och liknande som kan bli lite trist med stora värden upplåsta i fast egendom om den andra parten ska ha kvar det. (...och man inte skrivit testamente om orubbat bo.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Beror ju på hur mycket likvida medel man har för övrigt och hur mycket riskaptit man har. Jag betalade ned till 30% när räntorna började gå upp, men samtidigt har vi mycket buffert och har inget större som vi vet att vi ska investera i som vi behöver pengar till. Det är ju betydligt svårare att få loss pengar som sitter fast i hus/lägenhet om man nu tänker köpa sommarhus eller liknande. För egen del tycker jag 30% känns rätt lagom, säkert många som tycker det är alldeles för lågt och vissa som inte vill ha några lån alls..

Har ni allt som enskild egendom ska det ju inte vara några problem alls för dig personligen. Det man ska vara mest noga med är ju om man har särkullbarn och vill tänka på framtida arvsskifte och liknande som kan bli lite trist med stora värden upplåsta i fast egendom om den andra parten ska ha kvar det. (...och man inte skrivit testamente om orubbat bo.)

Tack för återkopplingen. Jag likviderar cirka 1/3 av mina fonder. Utöver det så finns ett par årslöner i buffert. Går vidare till handling. Har ju velat rensa bland mina fonder länge. Vill renodla liksom.

Inga särkullsbarn.

Samtidigt kan jag dra ned risken. Matematiskt så är det ju fel, men risken blir lägre.

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Man inser att man gett Nordea gratispengar när man läser den här tråden. Ligger just nu på 5,24% rörligt, 0,75% rabatt, 70% belåning. Min sambo hörde om det gick att göra något för ett tag sedan men fick kalla handen.

Ska begära ut amorteringsunderlag idag och gå till SBAB. Jag får såklart skylla mig själv att jag inte tagit tag i det tidigare.

Kika gärna med Skandia om vilken rabatt och ränta du kan få hos dem. Förmodligen är den lägre än SBAB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKula Bygg:

Kika gärna med Skandia om vilken rabatt och ränta du kan få hos dem. Förmodligen är den lägre än SBAB.

Jag är skeptiskt mot Skandias krav på flytt på Tjänstepension för att få bra boränta. Även om du flyttar bolånet så är chansen att du flyttar på tjänstepensionen låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Tack för återkopplingen. Jag likviderar cirka 1/3 av mina fonder. Utöver det så finns ett par årslöner i buffert. Går vidare till handling. Har ju velat rensa bland mina fonder länge. Vill renodla liksom.

Inga särkullsbarn.

Samtidigt kan jag dra ned risken. Matematiskt så är det ju fel, men risken blir lägre.

Har ju mest med ens eget huvud att göra. I samband med att vi amorterade höjde vi mängden aktier i lysa och plockade bort den stora delen räntebärande i sparandet. Så att man har mindre risk i boendet kan man ju vara lite mer vågad i sparande.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

[gratispengar till Nordea]
[Bankerna klår oss på mer pengar i dåliga tider än i goda]
[Bra tråd - annars kanske jag haft lån i Swedbank eller SEB till sämre villkor och med sämre ägare]

Skrivet av Matheeeew:

Ska begära ut amorteringsunderlag idag och gå till SBAB. Jag får såklart skylla mig själv att jag inte tagit tag i det tidigare.

Vi kör också SBAB, just för att vi då tror att vi inte kommer att bli "lurade"; vi får inte bästa räntan men absolut inte heller sämsta. Eftersom vi har tämligen låga inkomster kommer inte de andra bankerna att strössla rabatter över oss heller. Så, vi hade i teorin kunnat få lägre på andra håll (fast i praktiken inte), och SBAB är nog stabilast för oss. Tyvärr gick ju vårt bundna lån precis ut, *suck*, tur man har datorer så man klarar sig några år till för det lär inte bli så mycket sådant framöver.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Har ju mest med ens eget huvud att göra. I samband med att vi amorterade höjde vi mängden aktier i lysa och plockade bort den stora delen räntebärande i sparandet. Så att man har mindre risk i boendet kan man ju vara lite mer vågad i sparande.

Bollen är i rullning nu iaf. Ska se om jag passar på att lösa CSN-lånet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det är väl ett bra resultat av den här tråden då...!

Jag läste mycket här när jag bytte bank/omförhandlade här i somras. Även om det är mycket solskenshistorier så ger det ju en bra indikation både hur mycket man ska acceptera i rabatt samt även vilka banker/institut man bör kontakta. Väldigt mycket trevligare ton och diskussion här än på rena "finansforum" också.

Ja verkligen, väldigt nyttigt att kunna läsa vad andra har fått. Gällande tonen på Sweclockers så kan jag bara instämma att det här kan vara den trevligaste platsen på Internet för svenskar.

Skrivet av malmstone:

Det är way to low. Vi har som jag skrev ovan 1.10% rabatt Nordea. 3mkr ~61%

Nordea ringde som förväntat upp efter att vi hade begärt amorteringsunderlaget och erbjöd 1.10% i rabatt, men möjligheten till 1.25% för husköp som är runt hörnet.

Skrivet av oobum:

Man skall vara så otrogen man kan när det kommer till bolån, ingen kommer någonsin tacka dig för att du var trogen din bank.

Amen.

Skrivet av KalleKula Bygg:

Kika gärna med Skandia om vilken rabatt och ränta du kan få hos dem. Förmodligen är den lägre än SBAB.

Kikade på hemsidan och det skiljde någon enstaka punkt, men tack för tipset!

Skrivet av Pirum:

[gratispengar till Nordea]
[Bankerna klår oss på mer pengar i dåliga tider än i goda]
[Bra tråd - annars kanske jag haft lån i Swedbank eller SEB till sämre villkor och med sämre ägare]

Vi kör också SBAB, just för att vi då tror att vi inte kommer att bli "lurade"; vi får inte bästa räntan men absolut inte heller sämsta. Eftersom vi har tämligen låga inkomster kommer inte de andra bankerna att strössla rabatter över oss heller. Så, vi hade i teorin kunnat få lägre på andra håll (fast i praktiken inte), och SBAB är nog stabilast för oss. Tyvärr gick ju vårt bundna lån precis ut, *suck*, tur man har datorer så man klarar sig några år till för det lär inte bli så mycket sådant framöver.

Nu blir vi kvar hos Nordea, då de kunde matcha, men jag tackar SBAB för den gratisinformationen.

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Ja verkligen, väldigt nyttigt att kunna läsa vad andra har fått. Gällande tonen på Sweclockers så kan jag bara instämma att det här kan vara den trevligaste platsen på Internet för svenskar.

Nordea ringde som förväntat upp efter att vi hade begärt amorteringsunderlaget och erbjöd 1.10% i rabatt, men möjligheten till 1.25% för husköp som är runt hörnet.

Amen.

Kikade på hemsidan och det skiljde någon enstaka punkt, men tack för tipset!

Nu blir vi kvar hos Nordea, då de kunde matcha, men jag tackar SBAB för den gratisinformationen.

Pratade själv med Nordea idag efter att ha begärt ut en amorteringsunderlag i fredags och blev erbjuden 1.25% i rabatt från 1.10% jag hade. 👍

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Bollen är i rullning nu iaf. Ska se om jag passar på att lösa CSN-lånet också.

Grundregeln är väl att det aldrig är lönt att lösa ut huslån under 50% eller CSN-lån för den sakens skull. Bättre att investera pengarna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmstone:

Pratade själv med Nordea idag efter att ha begärt ut en amorteringsunderlag i fredags och blev erbjuden 1.25% i rabatt från 1.10% jag hade. 👍

Snyggt! Vad har du för belåningsgrad/storlek på lån?