Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Megane E var en av modellerna jag föreslog för en kollega förra veckan. I uppställningen hade vi tre bilar med olika slags rabatter och kampanjer: Corsa E, Megane och Born 77. Utöver dessa finns e-C4 till fyndpris lite varstans. Har dålig koll på detaljerna i nackdelar hos dessa bilar. Min starkaste rekommendation var Born 77 (på grund av specifikt högt krav på räckvidd). Varför inte en VAG-bil?

Skulle kunna tänka mig Enyaq/ID4 också beroende på pris så VAG går inte bort helt. Gillar Enyaq bäst av dessa (har provat båda). Däremot så är ID3 och Born för små i bagaget. Leafen som vi har nu är i gränsfall att bagaget räcker till. Därav önskas lite större bagage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennissule:

Hej,

Skulle vilja ha lite rådgivning från den som känner sig hjälpsam.

I dagsläget kör jag en Leaf som ska lämnas tillbaka i slutet på mars. Har sett att man kan få en Megane E Tech med Techno-nivån för 320k nu och dessa har < 2000 mil på mätaren. Den täcker i princip alla krav för mig men hade varit intressant att höra om någon skulle anse att det finns ett bättre alternativ på upp till 350k? Bagaget ska helst vara 440L+ och vill undan Chademo då det är osmidigt på långresa.
Skulle kunna tänka mig privatleasing om priset är max 5k/mån.

De modeller jag räknar bort är Leaf, ID3, Kona, E-gold, E-up (och dess ekvivalenter), Mini, Fiat 500 och det är säkert någon annan jag glömt.

Vad säger ni?

Vad hittar du Megane E-tech i techno för 320? Har bara sett den för typ 370-380 begagnade...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av pi:

Vad hittar du Megane E-tech i techno för 320? Har bara sett den för typ 370-380 begagnade...

Brukar söka här: https://www.autouncle.se/se/begagnade-bilar/Renault/M%C3%A9ga...

Där finns några för 320.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennissule:

Måste vara lilla batteriet. Fick 390k i inbyte för vår 🤷‍♂️

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Måste vara lilla batteriet. Fick 390k i inbyte för vår 🤷‍♂️

Jo det stämmer att det är. Var jag dock medveten om! Samma storlek som bilen vi har idag och det funkar för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennissule:

Jo det stämmer att det är. Var jag dock medveten om! Samma storlek som bilen vi har idag och det funkar för oss.

Lilla batteriet i en Megane E-tech är för litet.

Nästan så att "stora" känns för litet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennissule:

Jo det stämmer att det är. Var jag dock medveten om! Samma storlek som bilen vi har idag och det funkar för oss.

Skrivet av Dizzö:

Lilla batteriet i en Megane E-tech är för litet.

Nästan så att "stora" känns för litet.

Håller helt med! Vi hade stora batteriet. Blev onödigt kass räckvidd vid några få, typ 2, minusgrader. 22 mil
(pendling på 70/90-väg till jobb och lunch) var på gränsen liksom. Vår ev6 påverkades inte alls lika mycket

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Lilla batteriet i en Megane E-tech är för litet.

Nästan så att "stora" känns för litet.

Skrivet av NisseG91:

Håller helt med! Vi hade stora batteriet. Blev onödigt kass räckvidd vid några få, typ 2, minusgrader. 22 mil
(pendling på 70/90-väg till jobb och lunch) var på gränsen liksom. Vår ev6 påverkades inte alls lika mycket

Utgick bara från att Megane 40 har bättre räckvidd än Leaf 39 (som vi har idag) enligt ev-database.org. det räcker till för vår användning. Sen har ju de andra jag nämnt bättre räckvidd såklart (e-Niro, Enyaq, ID4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Håller helt med! Vi hade stora batteriet. Blev onödigt kass räckvidd vid några få, typ 2, minusgrader. 22 mil
(pendling på 70/90-väg till jobb och lunch) var på gränsen liksom. Vår ev6 påverkades inte alls lika mycket

Har själv EV6 nu i 1.5 år.
Galet nöjd. Småsaker bara som har varit störigt men överlag riktigt bra

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Sötast

Finns det några elbilar idag som bara är bilar?

Dvs du köper en elbil som inte kräver inloggning, forcerade uppdateringar, subscriptions, "upgrades", kameraövervakning, ljudövervakning, konstant uppladdning av data om precis allt som händer i och runt fordonet?

Jag är sugen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Finns det några elbilar idag som bara är bilar?

Dvs du köper en elbil som inte kräver inloggning, forcerade uppdateringar, subscriptions, "upgrades", kameraövervakning, ljudövervakning, konstant uppladdning av data om precis allt som händer i och runt fordonet?

Jag är sugen

Munro MK1. Tror alla biltillverkare lider av uppkopplingssjukan, oavsett drivmedel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Finns det några elbilar idag som bara är bilar?

Dvs du köper en elbil som inte kräver inloggning, forcerade uppdateringar, subscriptions, "upgrades", kameraövervakning, ljudövervakning, konstant uppladdning av data om precis allt som händer i och runt fordonet?

Jag är sugen

Hyundai ioniq 28kWh, inte ens app-stöd 😎

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Finns det några elbilar idag som bara är bilar?

Dvs du köper en elbil som inte kräver inloggning, forcerade uppdateringar, subscriptions, "upgrades", kameraövervakning, ljudövervakning, konstant uppladdning av data om precis allt som händer i och runt fordonet?

Jag är sugen

VW e-up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennissule:

Aha, det var 40kwh modellen vilken för mig är helt ointressant. Trodde du menade 60kwh för 320. Alldeles för litet batteri tycker jag…

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Privatleasar en Kia e-niro vars avtal går ut i höst. Så här 2.5 år in på leasingen är jag mycket nöjd, med nästan allting. Söker då en ny elbil. Kravet är att räckvidden är minst lika bra, storleken är minst lika stor (helt okej med något större) och skulle inte vara ledsen över något lägre kupéljud. Vill inte gå upp i kostnad från idag (ca 4600/mån inkl. service och v-däck). Kör ca 1200 mil/år.

Begagnad, nyköp eller leasing funkar allihop om det håller sig inom budgeten. Om begagnat max 5000 mil och gärna nybilsgaranti ett tag till.

Tips!??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Privatleasar en Kia e-niro vars avtal går ut i höst. Så här 2.5 år in på leasingen är jag mycket nöjd, med nästan allting. Söker då en ny elbil. Kravet är att räckvidden är minst lika bra, storleken är minst lika stor (helt okej med något större) och skulle inte vara ledsen över något lägre kupéljud. Vill inte gå upp i kostnad från idag (ca 4600/mån inkl. service och v-däck). Kör ca 1200 mil/år.

Begagnad, nyköp eller leasing funkar allihop om det håller sig inom budgeten. Om begagnat max 5000 mil och gärna nybilsgaranti ett tag till.

Tips!??

Om du är nöjd med nuvarande bilen så kan du ju kolla med Kia om ett eventuellt friköp. Fördelen är ju att du vet allt om bilen då du är enda ägaren, så inga överaskningar.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Tesla har sänkt priserna på Model Y i delar av Europa inklusive Sverige.

Priser innan sänkningen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Tesla har sänkt priserna på Model Y i delar av Europa inklusive Sverige.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Priser innan sänkningen:
https://i.postimg.cc/GmWB07dv/Capture-3.jpg

Och lojala Tesla-ägare står säkert redan beredda att beställa nästa igen. Detta trots att man gång efter gång dom två senaste åren fått restvärdet på bilarna sänkta med tiotusentals kronor. Men som alla andra gånger: kul för förstagångsköparna. Det är VÄLDIGT mycket bil för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Tesla har sänkt priserna på Model Y i delar av Europa inklusive Sverige.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Priser innan sänkningen:
https://i.postimg.cc/GmWB07dv/Capture-3.jpg

Kan det vara så att refreshen är runt hörnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Kan det vara så att refreshen är runt hörnet?

Den är redan presenterad. De ska få samma lyktor som Model 3 och den extra skärmen i baksätet osv.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20240109/u...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Den är redan presenterad. De ska få samma lyktor som Model 3 och den extra skärmen i baksätet osv.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20240109/u...

Inte presenterad, men läckt. Stor skillnad, även om det helt klart indikerar att den borde komma inom det närmsta året eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Och lojala Tesla-ägare står säkert redan beredda att beställa nästa igen. Detta trots att man gång efter gång dom två senaste åren fått restvärdet på bilarna sänkta med tiotusentals kronor. Men som alla andra gånger: kul för förstagångsköparna. Det är VÄLDIGT mycket bil för pengarna.

Det är väl inget fel på det, teknik utvecklas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Det är väl inget fel på det, teknik utvecklas...

Nu får du utveckla.
Jag hade blivit rätt sur om min privatägda bil kapats i pris sedan jag köpte den. Det kan man väl förstå? Det har blivit en praxis för Tesla. En praxis som ger mycket uppmärksamhet och därigenom nytt inflöde av (godtrogna) kunder.

Peter Esse pratar om bl.a. detta trixande med siffror/priser och halvsanningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Nu får du utveckla.
Jag hade blivit rätt sur om min privatägda bil kapats i pris sedan jag köpte den. Det kan man väl förstå? Det har blivit en praxis för Tesla. En praxis som ger mycket uppmärksamhet och därigenom nytt inflöde av (godtrogna) kunder.

Peter Esse pratar om bl.a. detta trixande med siffror/priser och halvsanningar.
https://youtu.be/oaXJiic7i88?si=91axPmXL6tOlyJW1

Så när du köpt någonting ska världen runt omkring stå still för att du inte vill förlora pengar?

Tänker du likadant när du köper dator? Blir förbannad när det släpps en ny processor så din begagnade blir värd mindre?

Jag tycker det är jätte bra att utvecklingen går framåt och priserna pressas

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Och lojala Tesla-ägare står säkert redan beredda att beställa nästa igen. Detta trots att man gång efter gång dom två senaste åren fått restvärdet på bilarna sänkta med tiotusentals kronor. Men som alla andra gånger: kul för förstagångsköparna. Det är VÄLDIGT mycket bil för pengarna.

Trots Teslas sänkningar så har väl Model 3 och Y stått sig ganska bra på värde? Procentuellt hade jag t.ex. tappat mindre om jag köpt Model 3 Performance istället för min i4 M50 som jag sålde i höstas trots att Tesla sänkte priset på Model 3 och BMW höjde priset på i4. Och det intressanta är väl hur mycket de tappar i relation till andra elbilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Så när du köpt någonting ska världen runt omkring stå still för att du inte vill förlora pengar?

Tänker du likadant när du köper dator? Blir förbannad när det släpps en ny processor så din begagnade blir värd mindre?

Jag tycker det är jätte bra att utvecklingen går framåt och priserna pressas

Nu låter du inte riktigt förnuftig. Om marknaden sätter ett pris som man själv inte gillar - då har du fel. Marknadspriset är vad det är och det är det som gäller. Nu är det en tillverkare som orsakar en prisvolatilitet som inte är hållbar. Privatkunder, leasingbolag och företag bygger hela kalkylen på beräknad, normal, värdeminskning. Men ja, det är bra att utvecklingen går framåt och fler får råd att köpa elbil.

Skrivet av Aktsu:

Trots Teslas sänkningar så har väl Model 3 och Y stått sig ganska bra på värde? Procentuellt hade jag t.ex. tappat mindre om jag köpt Model 3 Performance istället för min i4 M50 som jag sålde i höstas trots att Tesla sänkte priset på Model 3 och BMW höjde priset på i4. Och det intressanta är väl hur mycket de tappar i relation till andra elbilar?

Man kan lugnt påstå att Tesla rör om rejält i grytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Nu låter du inte riktigt förnuftig. Om marknaden sätter ett pris som man själv inte gillar - då har du fel. Marknadspriset är vad det är och det är det som gäller. Nu är det en tillverkare som orsakar en prisvolatilitet som inte är hållbar. Privatkunder, leasingbolag och företag bygger hela kalkylen på beräknad, normal, värdeminskning. Men ja, det är bra att utvecklingen går framåt och fler får råd att köpa elbil.

Man kan lugnt påstå att Tesla rör om rejält i grytan.

Då borde de inte vara early adoptera, alla har länge vetat att priserna på elbilar skulle sjunka när volymerna ökar.

De klassiska tillverkarna döljer oftare sådant genom att lansera en "ny" modell så att listpriser på den gamla inte ändras, men det är ju bara ett sätt att försöka dölja sanningen.

Att en tillverkare skulle ha något ansvar att inte sänka priser för att försvara tidigare köpares andrahandsvärde håller jag inte med om alls, inte för bilar eller några andra produkter heller

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Nu låter du inte riktigt förnuftig. Om marknaden sätter ett pris som man själv inte gillar - då har du fel. Marknadspriset är vad det är och det är det som gäller. Nu är det en tillverkare som orsakar en prisvolatilitet som inte är hållbar. Privatkunder, leasingbolag och företag bygger hela kalkylen på beräknad, normal, värdeminskning. Men ja, det är bra att utvecklingen går framåt och fler får råd att köpa elbil.

Man kan lugnt påstå att Tesla rör om rejält i grytan.

Du menar att tillverkarna inte är en del av marknaden? Ibland undrar man vad man läser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du menar att tillverkarna inte är en del av marknaden? Ibland undrar man vad man läser...

Läsförståelse är svårt, antar jag.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det varit allmänna problem med Hyundais Bluelink senaste dagarna? Får network error när jag försöker starta värmen eller låsa etc.