Permalänk
Medlem

Nu åker den in i garaget i väntan på nästa säsong. (Säsong 10 i min ägo, jösses vad tiden går)

Passade även på att i år byta min i3s mot en något mer miljövidrig vinterbil. (Får räcka med fruns elbil)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Inspererad av Banana kanske???

Lite så, 1 månad efter jag såg dom för första gången köpte jag denna:

Hade dock massa problem med den och när jag väl fick fart på den så sålde jag den. Ångrade mig dock snabbt och började leta en ny men priserna är ju rätt galna på XJ sen några år tillbaka. Troligen kommer denna också säljas snart för lite för rädd om bilen när jag kör den i skogen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Lite så, 1 månad efter jag såg dom för första gången köpte jag denna:
https://www1.garaget.org/archive/137/136928/423014/423014-3993947-v6jUQgT9yyJFTT5f.jpg

Hade dock massa problem med den och när jag väl fick fart på den så sålde jag den. Ångrade mig dock snabbt och började leta en ny men priserna är ju rätt galna på XJ sen några år tillbaka. Troligen kommer denna också säljas snart för lite för rädd om bilen när jag kör den i skogen

Vill du köra på en hög nivå krävs något åt det här hållet, just denna har vunnit många tävlingar. Dom där är coola men alldeles för stora och tunga för att kunna ta sig fram bra.

Min saab åker in i vinter dvalan igen och den ser nästan fin ut när den är nytvättad, har även spenderat mycket tid på att peta bort all koda från lacken som granen den stod under har fällt under årens lopp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill du köra på en hög nivå krävs något åt det här hållet, just denna har vunnit många tävlingar. Dom där är coola men alldeles för stora och tunga för att kunna ta sig fram bra.
<Uppladdad bildlänk>

Min saab åker in i vinter dvalan igen och den ser nästan fin ut när den är nytvättad, har även spenderat mycket tid på att peta bort all koda från lacken som granen den stod under har fällt under årens lopp.
<Uppladdad bildlänk>

Jo de där är ju helt andra grejer och annan nivå än jag vill vara på
Jag vill kunna köra till o från terrängbanan i bilen och gillar även bilar med terrängstuket

Något tips på medel som biter på koda eller var den så pass torkad att den gick o pilla bort? Farsans 744 har stått 2 år under barrträd så hela huven är full med koda :/

Vad är de för hemlig blå slang t.h.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min saab åker in i vinter dvalan igen och den ser nästan fin ut när den är nytvättad, har även spenderat mycket tid på att peta bort all koda från lacken som granen den stod under har fällt under årens lopp.
<Uppladdad bildlänk>

Jag är en enkel man, gammal Saab = like Tycker helt ärligt att dessa enkla Saab och Volvos från 80-90-talet är hästlängder snyggare och behagligare för ögat än den moderna rymdskeppsdesignen. Alla nya bilar ser ut att vara utspottade från samma fabrik i Kina, oavsett om det är en Audi, Tesla, BMW, Kia, YongYongHangWouLongWang osv

Skrivet av Infinity_90:

Vad är de för hemlig blå slang t.h.?

Misstänker att bilen inte är helt original och att det kan vara en intercooler till turbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Jo de där är ju helt andra grejer och annan nivå än jag vill vara på
Jag vill kunna köra till o från terrängbanan i bilen och gillar även bilar med terrängstuket

Något tips på medel som biter på koda eller var den så pass torkad att den gick o pilla bort? Farsans 744 har stått 2 år under barrträd så hela huven är full med koda :/

Vad är de för hemlig blå slang t.h.?

Aha då förstår jag, trodde du kanske vill köra lite mer i skogen och det vill man nog inte med en sådär fin bil från första början.

Sprit fungerade bäst, körde handdesinfektions medel från biltema. Handgel med alkohol fungerar säkert bra det med. Bilen kommer kräva polering efteråt. Jag gnuggade bort det med en microfiberduk och alkohol men det ger märken, är nog svårt att få det helt fint. Alkoholen löser dessutom upp eventuellt vax eller annat lackskydd. För dom riktigt stora fläckarna som satt hårt och var helt intorkade så fick det bli en "spackelspade" i plast så man knäckte loss det mesta och gav sig på resterna med duk och alkohol.

Den slangen ska gömmas bättre, det är till den mycket större intercoolern eftersom bilen är trimmad. Jag var ung och dum när jag monterade den och hade inte mycket pengar så det fick bli sådär men nu i vinter ska jag gå igenom det också så det ser bättre och mer jämnt ut med den andra sidan som knappt syns då även slangen där är svart och sitter högre upp.

Skrivet av naikon:

Jag är en enkel man, gammal Saab = like Tycker helt ärligt att dessa enkla Saab och Volvos från 80-90-talet är hästlängder snyggare och behagligare för ögat än den moderna rymdskeppsdesignen. Alla nya bilar ser ut att vara utspottade från samma fabrik i Kina, oavsett om det är en Audi, Tesla, BMW, Kia, YongYongHangWouLongWang osv

Misstänker att bilen inte är helt original och att det kan vara en intercooler till turbon

Stämmer bra med tanke på att du gillar äldre bilar så råkar jag ha denna också, men den är fin på riktigt

Verkar inte gå att ladda upp bilder när man ändrar ett inlägg som jag gjorde då jag missade naikons.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

https://www1.garaget.org/archive/137/136928/431894/431894-4061638-HAoDoxDpTQkzU3B7.jpg
Senaste impulsköpet, får se om den klarar av en terrängbana eller om den behöver byggas om

Härlig Samurai! Det finns så många sönderkapade skogsbilar om man vill ha en sådan; behåll den standard!

Jag har en rostfri 1990 som är ganska ovanligt i och med insprutning, drygt 100 exemplar kvar i Sverige. Används till att köpa glass.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Råkade bli en ny bil i veckan (eller egentligen 3 st... yes jag har problem)

Lexus GS430, dröjde på tok för många år innan de vart en V8 i vagnparken
Billig men ett gäng mindre fel och i stort behov av lite omvårdnad allmänt.

Skrivet av superapan:

Härlig Samurai! Det finns så många sönderkapade skogsbilar om man vill ha en sådan; behåll den standard!

Jag har en rostfri 1990 som är ganska ovanligt i och med insprutning, drygt 100 exemplar kvar i Sverige. Används till att köpa glass.

https://i.imgur.com/EOBkZ3P.jpg

Denna är ganska rostig och har inte varit besiktad på 5 år, garage-lackad så ser bra ut på avstånd. Inte hunnit/orkat ta tag i den sen den hämtades då den är ett ganska stort projekt. Tanken var o lossa karossen från rammen i vinter (anm 2018 på karossinfästning) men de verkar inte så troligt att de hinns med :/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Vinterbilen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Bytte bort min förra men saknade den så va tvungen att köpa en ny 😄

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

Köpte denna i slutet på sommaren. Tänkte lägga upp bild då, men har av olika anledningar inte riktigt kommit till skott förrän jag började tänka på tråden efter äventyret jag och bilen hade ihop förra veckan.

Jag bor i Skåne och skulle åka norrut via E22. Jag har aldrig varit orolig att köra i snö, utan ser det mer som en kul utmaning. Inte visste jag vad som väntade! Tursamt nog fastnade jag inte i kön. Jag lyckades lämna E22an någon timme innan det blev riktigt illa. Jag vill ändå slå ett slag för sportbil på vintern. Jag har tidigare bara ägt "förnuftiga", bensinsnåla, framhjulsdrivna bilar som kräver nedväxling vid ens måttliga uppförsbackar för att inte tappa hastighet. Jag har dock alltid varit intresserad av bilar och detta är den första sportbilen jag äger. Jag kan dock med gott samvete säga att jag väljer denna framför en liten "vanlig" bil alla dagar i veckan. Körglädjen är ju enorm!

Med denna är jag taggad varje dag på att köra till jobb, inte för att jobbet alltid är särskilt kul, men för jag vet att stunden dit åtminstone blir relativt roande!

Jag har inte gjort eller planerat några modifikationer, annat än trådlös Android auto (redan införskaffat, funkar sådär) och att tona rutorna till sommaren.

Är varken bra på att ta bilder eller ta mig till biltvätten i minusgrader märker jag

Permalänk
Medlem

Efter varit avställd i 13 år är denna pärla igång för egen motor igen. Hastighetsmätaren har dock sagt upp sig så besiktningen får vänta ett tag till.

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med den som vinterbil! Kupén blir varm ruskigt snabbt och avfrostningen fungerar galant även utan att jag har den elektriska värmaren!! Funderar dock på eftermontera det bara för att
Vinter fälgar på och snö:

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Dom ringde och sa att dom behövde ploghjälp...

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av raynak:

Min Jagga under och efter tre intensiva dagar TimeAttack på Mantorp! Blev en andraplats i Club, riktigt skoj! 🙌

Den fick sig en välförtjänt tvätt i Norrköping på vägen upp till Stockholm sen. Hårt jobb för en stackars tung GT-bil som egentligen är byggd för att cruisa på landsvägar att plågas på bana sådär! 😅

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
https://www.youtube.com/watch?v=3TEXNAWFjsg&t=3s

Har funderat på en F-TYPE R75 som sommarbil , Man börjar bli till åren men har barnasinnet kvar och det verkar kunna spegla båda sidorna. Den är även riktigt snygg för att vara en Jaguar.

Permalänk
Skrivet av Infinity_90:

https://www1.garaget.org/archive/137/136928/433057/433057-4072246-wuG1fhcViTkeuJ1n.jpg
https://www1.garaget.org/archive/137/136928/433057/433057-4072247-ML6xcRFsAPYz6WVA.jpg

Efter varit avställd i 13 år är denna pärla igång för egen motor igen. Hastighetsmätaren har dock sagt upp sig så besiktningen får vänta ett tag till.

Är den till salu? tyckte jag såg nån annons på den eller nått på facebook

Påminner mycket om min egen 740 fast jag har en R vinge bak på min, samma 601 röd färg!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

I4 M50 redo för fjällresa.
Tyvärr inte lika trevlig på vinterhjulen men.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Ingen interiör? Min är rätt svårslagen, häftiga mätare va? 😅

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Är den till salu? tyckte jag såg nån annons på den eller nått på facebook

Påminner mycket om min egen 740 fast jag har en R vinge bak på min, samma 601 röd färg!

Stämmer bra det. För många projekt o för lite tid. Två nya projektbilar sen nyår.

Crown Victoria 2007 Police Interceptor. Behöver svetsas lite och allmän översyn.

Andra projektet hämtades i helgen i Kiruna. Denna har "bara" stått i 8 år WRX STi V5 Type RA Limited
Lämnad till Subaru experten Encrantz motor som ska plocka ner lådan och fixa synkringen på en växel samt urtrampningslagret och sen byta alla vätskor+kamrem.

Permalänk
Skrivet av Infinity_90:

Stämmer bra det. För många projekt o för lite tid. Två nya projektbilar sen nyår.
<Uppladdad bildlänk>
Crown Victoria 2007 Police Interceptor. Behöver svetsas lite och allmän översyn.
<Uppladdad bildlänk>
Andra projektet hämtades i helgen i Kiruna. Denna har "bara" stått i 8 år WRX STi V5 Type RA Limited
Lämnad till Subaru experten Encrantz motor som ska plocka ner lådan och fixa synkringen på en växel samt urtrampningslagret och sen byta alla vätskor+kamrem.

Hehe, ja subarun var fin, är svag för GC8or!

Men jag gillar äldre Volvos lika mycket, hade det inte varit sånt meck med besiktningen så hade gärna haft en 16 ventils topp på min 2.5L bottendel istället för 530in som sitter där idag

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Köpte denna i slutet på sommaren. Tänkte lägga upp bild då, men har av olika anledningar inte riktigt kommit till skott förrän jag började tänka på tråden efter äventyret jag och bilen hade ihop förra veckan.

Jag bor i Skåne och skulle åka norrut via E22. Jag har aldrig varit orolig att köra i snö, utan ser det mer som en kul utmaning. Inte visste jag vad som väntade! Tursamt nog fastnade jag inte i kön. Jag lyckades lämna E22an någon timme innan det blev riktigt illa. Jag vill ändå slå ett slag för sportbil på vintern. Jag har tidigare bara ägt "förnuftiga", bensinsnåla, framhjulsdrivna bilar som kräver nedväxling vid ens måttliga uppförsbackar för att inte tappa hastighet. Jag har dock alltid varit intresserad av bilar och detta är den första sportbilen jag äger. Jag kan dock med gott samvete säga att jag väljer denna framför en liten "vanlig" bil alla dagar i veckan. Körglädjen är ju enorm!

Med denna är jag taggad varje dag på att köra till jobb, inte för att jobbet alltid är särskilt kul, men för jag vet att stunden dit åtminstone blir relativt roande!

Jag har inte gjort eller planerat några modifikationer, annat än trådlös Android auto (redan införskaffat, funkar sådär) och att tona rutorna till sommaren.

https://i.imgur.com/ZoK3aio.jpg[/img

För en oinsatt, vad är det för modell?
Samt vad är det för trådlös Android Auto-lösning du skaffat, och på vilket sätt funkar den dåligt?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Har funderat på en F-TYPE R75 som sommarbil , Man börjar bli till åren men har barnasinnet kvar och det verkar kunna spegla båda sidorna. Den är även riktigt snygg för att vara en Jaguar.

Det är en riktigt bra sommarbil! Haft en Jaguar F-Type R tidigare (550 hk V8) vilket jag misstänker är en väldigt lik bil. Fördelen med de äldre F-Typesen är att de låter lite bättre då de inte har samma strikta utsläppskrav på sig. Går säkert att lösa med ett sportavgassystem iofs.

Jag åkte på en 10 dagars Eurotrip med min F-Type R i 2018 där vi bilade ner till schweiziska och italienska alperna med en sväng förbi Nürburgring på vägen upp. Kan varmt rekommenderas om det går att få ihop privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

För en oinsatt, vad är det för modell?
Samt vad är det för trådlös Android Auto-lösning du skaffat, och på vilket sätt funkar den dåligt?

Toyota GR86?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

För en oinsatt, vad är det för modell?
Samt vad är det för trådlös Android Auto-lösning du skaffat, och på vilket sätt funkar den dåligt?

Min bild gör det nog inte lättare att se vad det är för bil. Det är en Toyota GR86.

Man kan tycka att den borde komma med trådlös Android auto, men det finns endast trådbunden. Problemet är att uttaget sitter i mittkonsolen som även fungerar som mugghållare och armstöd, så antingen får man ha Android auto och mugghållare eller armstöd.

Jag köpte en Ottocast, Länk

Jag hade mätt ut och kollat innan så jag kunde stuva undan den i ett litet utrymme framför uttagen och ändå få plats med dricka, men den verkliga storleken motsvarade inte riktigt måtten på deras hemsida. Det händer även lite då och då att den tappar uppkopplingen eller rent av inte "hittar" mobilen över huvud taget vilket är ganska enerverande. Man kan uppdatera mjukvaran, vilket jag har gjort utan framgång.

När jag blivit tillräckligt trött på det så får jag köpa ett annat märke och se om det funkar bättre. En vän har samma som jag och för honom funkar det felfritt och mycket snabbare än för mig. Tror man får prova sig fram och hitta en combo som passar med ens bil och mobiltelefon helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Hehe, ja subarun var fin, är svag för GC8or!

Men jag gillar äldre Volvos lika mycket, hade det inte varit sånt meck med besiktningen så hade gärna haft en 16 ventils topp på min 2.5L bottendel istället för 530in som sitter där idag

De är väl knappt någon besiktningsman idag som skulle reagera på de när de ändå står Volvo på toppen och ser "fabriksbyggt" ut
Fanns en prototyp motor som satt i 5 provbilar som hade 2.5 L botten med 16v topp och Turbo! Den skulle vara ett motoralternativ på 960in men gick inte vidare tyvärr. Spårade upp den enda provbilen som till min kännedom överlevt men den var tyvärr ombyggd till racebil och motorn var borta sen 20 år. Provbil stod kvar i pappren än idag.

Permalänk
Skrivet av Infinity_90:

De är väl knappt någon besiktningsman idag som skulle reagera på de när de ändå står Volvo på toppen och ser "fabriksbyggt" ut
Fanns en prototyp motor som satt i 5 provbilar som hade 2.5 L botten med 16v topp och Turbo! Den skulle vara ett motoralternativ på 960in men gick inte vidare tyvärr. Spårade upp den enda provbilen som till min kännedom överlevt men den var tyvärr ombyggd till racebil och motorn var borta sen 20 år. Provbil stod kvar i pappren än idag.

Jag är nästan helt säker på att någon av motor prototyperna ska finnas på ett museum, om det var någon av PG Gyllenhammars bilar av något slag?

edit: https://youtu.be/lwLGM4J8FoY?si=YA0DH_E5RB5XJXQr&t=720

där hade vi den!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag är nästan helt säker på att någon av motor prototyperna ska finnas på ett museum, om det var någon av PG Gyllenhammars bilar av något slag?

edit: https://youtu.be/lwLGM4J8FoY?si=YA0DH_E5RB5XJXQr&t=720

där hade vi den!

Ah häftigt! Visste bara om att den satt i några 960 provbilar