Krönika: Är det okej att köra färdigbyggd som första dator?

Permalänk
Medlem

Färdigbyggd. Hem-PC va min första egna (snålåkte på brorsans i många år innan dess), en pentium II om jag inte missminner mig 377 MHz, 32 mb sdram, uppgraderat 3dfx Voodoo grafikkort och 500mb HDD med Win95 på!

Aldrig varit så glad i mitt liv, glömmer det aldrig 🥲

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Det är OK att köpa en färdigbyggd... Det är också OK att köpa sin tioende färdigbyggda dator. Alla delar inte vårt intresse

Från att ha byggt släktens och kompisarnas alla datorer har jag på senare tid insett att det är bäst att bara rekommendera dom att köpa en färdigbyggd... Jag har numera två ungar, fru och hus som tar tid och jag orkar inte agera IT-support längre.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Min första egenköpta dator var färdigbyggd från komplett. Min andra var hemmabygge. Efter hemmabygge så har det bara blivit låta Inet bygga åt mig pga tidsbrist.

För föräldrar som inte har kunskap eller tid att bygga så ser jag absolut inget fel med att handla på power, netonnet. Stor skillnad på färdiga paket idag med 00-talet. Plus, tekniken går inte lika snabbt fram idag som då. En dator från netonnet håller längre idag än motsvarande dator som köptes under 00-talet.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag är visst gammal, när jag byggde min första IBM PC kompatibla dator var grafikkort något som skyfflade 2d och vissa var lite bättre än andra men det gjorde inte värst stor skillnad.

Den första PC'n jag ägde byggde jag själv men jag hade fått låna storebrors 386 SX 33 (om jag minns korrekt) och fått både använda den och tillåtelse att lyfta på locket och få mina första datorrelaterade skärsår. En Intel 486 SX 25 med 4 mb ram.

Idag kan man ju få tag på vettiga färdigbyggda men det är ju lättare än någonsin (man kan inte vända en HDD kabel fel längre och lämna en undrandes varför datorn inte startar exempelvis) och information finns det hur mycket som helst att finna så varför inte testa om inte annat för att det är en utmaning och att man kanske lär sig något.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Färdigbyggd. Hem-PC va min första egna (snålåkte på brorsans i många år innan dess), en pentium II om jag inte missminner mig 377 MHz, 32 mb sdram, uppgraderat 3dfx Voodoo grafikkort och 500mb HDD med Win95 på!

Aldrig varit så glad i mitt liv, glömmer det aldrig 🥲

Liten hårddisk va? Min första dator var en 350 MHz PII med 32 MB RAM och 4GB HDD. Detta var 1998. Kommer inte ihåg graffekortet, Riva TNT 1 eller 2 kanske?

Permalänk
Medlem

Klart att det är okej, men jag ser stora vinster i att lära sig själva byggandet. Så fort en komponent pajar eller ska uppgraderas är det är enorm fördel att ha förståelse för vad allt är, vad som sitter var, vilken funktion allt har, hur man kan felsöka, principer kring kylning, var prestandamässiga flaskhalsar kan finnas etc. Min äldsta grabb (11) har börjat spara till en dator, och då ser jag det som min skyldighet att planera den och bygga den tillsammans med honom så han lär sig. Den dagen han flyttat hemifrån och hans grafikkort eller moderkort pajar vill jag att han ska vara kompetent nog att både identifiera felet och åtgärda det utan att behöva gå omvägen via någon tekniker/återförsäljare.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vad är det här för hädelse!? Bränn kättaren!

Man bygger sin dator själv. Hur ska man annars kunna genomleva timmar av pressande ångest när datorn inte startar för att man inte fattat att en av kablarna på det modulära nätagget sitter på fel håll.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag köpte en dator för ca 6000kr. (AMD x2 6000+ etc). Sen har jag uppgraderat den efter, del för del. Har väl kört tre olika uppsättningar CrossfireX bland annat.

Innan köpte morsan bara färdiga datorer. Tills jag köpte min egen och lärde mig uppgradera/bygga den själv.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Självklart är det helt ok att börja med en "köpedator"!!!
Även de går att mecka i och expandera.
Min första egna dator var ett färdigbygge från CompuScience.
Köptes 1992 för 22 000 och för det fick man en 386a, 8MB RAM, ett Tseng Labs et4000, 130MB 5.25"HDD, ett 2400 baud modem och en 14" monitor.

Köpte många saker till den, utökade cachen från 64KB till hela 256KB(!!!), skaffade ett Gravis UltraSound, CD-brännare etc

Dessvärre behöll jag inte datorn i sin helhet, har kvar vissa delar av den, bla CPU, HDD.

Det viktiga är att man vågar sig på att öppna upp sin dator, ta en titt för att förstå sig på vad de olika delarna gör och sedan någon gång i framtiden byta ut valda delar.

Rättningar
Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är denna färdigbyggda dator från Inet värd priset?

https://www.inet.se/produkt/d100031/inet-system-g90-r7x3d-409...

Ingen färdigbyggd stationär från inet är värt priset förutom när man köper delar via deras datorbyggare och får den monterad. Då kan det vara prisvärt. Ibland.

Permalänk
Medlem

Att bygga datorn är den relativt enkla biten, att felsöka när någonting pajar brukar vara mycket svårare och mer tidskrävande

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Liten hårddisk va? Min första dator var en 350 MHz PII med 32 MB RAM och 4GB HDD. Detta var 1998. Kommer inte ihåg graffekortet, Riva TNT 1 eller 2 kanske?

5000MB såklart 😄

Haha riva ja. Fina grejer det

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Är det okej att köra färdigbyggd som första dator ?
Såklart det är.
Det är ju så intresset börjar.

Idag kan du ju "bygga" din egen dator, genom företag typ Inet, du väljer delar, dom bygger.

Så vart det inte för 20 år sen.
Allt har blivit så mycket lättare idag! Och det glädjer mig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Självklart

Permalänk

Visst är det de. Idag kan du ju mer eller mindre leva dig in i ett simulerat bygge på ett helt annat sätt mot för back in the days. Men som första burk - absolut.

Är man ny så kan ju allt vara lite läskigt och spännande då kan de för vissa ta 23min och skruva i en skruv - eller nåt däromkring. De är ESD hit och ESD dit och osäkerhet och panik ställer till de - kanske. Somliga har säkert sett byggen där huvudpersonen har en ylletröja på sig och de går runt en katt som sätter sig på grafikkortet och dylikt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Skulle väl på många sätt säga att det är att föredra att folk inte "börjar" sitt datorintresse med att bygga en dator, nog en rätt hög smärttröskel för många (om man siktar på att få in volymer av människor i intresset dvs).

Bättre att växa in i intresset och göra skiten när man känner sig manad eller tvungen för att få det man vill ha, eller gud förbjude att man tycker det är kul.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Menar du att det är svårt att dra lite kablar och skruva några skruvar? Eller vad gör byggarna på t.ex. Inet så mycket bättre än vad du klarar av som byggt datorer i 30 år?

Att man inte har koll på hårdvaran, visst, men har man satt ihop ett par datorer är väl knappast själva monteringen svår? Speciellt i dagens chassin som ofta har designats med kabeldragningen i åtanke.

Att betala 800:- eller vad det nu kostar för att slippa göra det, om man inte tycker det är kul, är inte så farligt heller iofs. Snarare att garanti-ärenden kan bli enklare istället för att sitta och felsöka komponenter själv.

Svårt är det ju inte men det tar en hel del tid att dra kablar snyggt och prydligt, matcha komponenter och verifiera kompabilitet så att minnen och moderkort lirar ihop i rätt hastighet tex. Sedan ska det hämtas, packas upp och skruvas ihop samt installeras. Låter jag datorbutiken göra det för under tusenlappen så har jag sparat pengar i tid.

Du förstår säkert också egentligen att någon som gör kabeldragningar och så vidare flera gånger i veckan troligen gör ett bättre jobb än någon som gör det sällan. Det tar som sagt tid, en heldag minst totalt, jag tjänar betydligt mer än den kostnaden om jag jobbar istället, eller gör någonting trevligt. Slippa felsökning, ev döda komponenter, returer, drivrutinsmög och det andra och det tredje.

Jag får ihop en dator, bootad och klar på en timme men då är kabeldragningen jävligt dålig. Eller så kan det ta flera dagar när det ska vara noga, en vecka om något strular. Eller så får jag datorn körklar på en gång. Val och prioriteringar. Jag tycker ju att det är kul att pula men det är fortfarande ineffektivt och lite galenskap för oss allra flesta som inte är moddare eller så, det är okej att leka om man vill.

Permalänk
Medlem

Bygga själv behöver jag inte nödvändigtvis göra, men det har blivit så de senaste 20 åren.
Nån annan får gärna göra det åt mig, eller att man betalar typ inet för det.
Men delarna vill jag definitivt välja själv, vill ju inte ha nån jävla surprise liksom, oj jag fick snikgrafikkortet som låter som en jävla jetmotor, oj det fanns inga expansionsplatser på moderkortet, eller det är nå jävla proprietary lösningar ala dell osv osv, tack men nej tack!

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är en stor tidsförlust att bygga själv, men det är en skön känsla att veta att man har plockat ihop exakt den dator man själv vill ha i minsta detalj och har installerat och konfigurerat Windows utan att behöva få med en massa jobbig bloatware.
Jag har även hjälpt flera tonåringar att bygga och uppgradera sina datorer och de har varit stolta över vad de har lyckats göra. Det har varit roligt!

Eftersom jag inte byter dator vartannat år är möjligheterna att uppgradera viktigast för mig, till och med när jag köper en bärbar dator. Jag vill helst kunna uppgradera minnet (jag kan göra avkall på det om datorn har minst 32 GB fastlött minne) och vill absolut kunna uppgradera SSD:n eller installera en extra SSD att göra automatiska säkerhetskopior till om startdisken skulle rasa.

Färdigbyggda datorer med standardkomponenter är perfekta för alla som varken har tiden eller intresset, men jag avråder alla som ber mig om datortips att köpa halvkompakta datorer från de stora, välkända tillverkarna eftersom uppgraderingsmöjligheterna ofta är betydligt sämre för dessa datorer. Det har redan nämnts här i tråden, och det blir krångligt när dessa tillverkare har egna formfaktorer på moderkort och nätdelar, och ont om plats för bättre grafikkort och kylning. Det blir helt enkelt dyrare på sikt att köpa dessa datorer …

Permalänk
Medlem

Nej då är man en äcklig peasant.

/s

Permalänk

Att köpa en "märkes dator" från HP, DELL etc är inte okej i mina ögon. Men att köpa en färdig dator från we hallen som dom har byggt är okej. Men jag skulle aldrig köpa en färdig dator. Jag bygger min egna med möjlighet till att uppgradera.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz