Tips och råd för inköp av soundbar

Permalänk

Tips och råd för inköp av soundbar

Hej!

Sitter i dagsläget på en SONY BDV-N8100W (5.1-system, enklare typ av förstärkare med inbyggd bluray-spelare) som är helt okej ljudmässigt men ganska segt och omständigt att använda (inköpt 2015). Regeringen här hemma har kommit med önskemål om ett smidigare, mer diskret system och jag har därför börjat kolla runt lite på soundbars. Givetvis förstår jag att det är svårt att ersätta ett 5.1-system med dedikerade högtalare med en soundbar, men tänkte höra mig för här om tips och råd.

Jag har förstått att bland det bästa man kan få tag på är SAMSUNG HW-Q995C, men kan uppleva att det kanske är i saftigaste laget (är dock lite lockad av den är på kampanj för under 10k), vilka andra alternativ är rimliga (tänker kanske närmare 5-7k)?

Bifogar även bilder på vardagsrummet för att få en uppfattning om hur akustiken kan bli (förhållandevis stort och öppet).

Permalänk
Medlem

Följer tråden för att jag också funderar att gå ifrån mitt Yamaha 5.1 system jag har hemma av samma anledning

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag tycker att Samsung HW-Q995C-systemet är riktigt bra valuta för pengarna! Grym soundbar och betänk att du för priset får både Soundbar, en bra Subwoofer och två trådlösa bakre högtalare / satelliter (De behöver såklart ström!)

Visst, 9990kr är en slant men lite "buy once, cry once", du kommer sitta nöjd i flertalet år framöver.

Finns inte riktigt budgeten där så kan även lillasystern HW-Q935C vara intressant. Något färre kanaler och mindre Soundbar men i övrigt liknande specs. Dock skulle jag nog lägga de extra 2000 kronorna för det stora systemet, de tusenlapparna har du glömt nästa månad.

Lycka till med valet och har du mer frågor så dyk gärna in i den stora dedikerade tråden
Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Viking

Om du bara ska ha en soundbar så verkar den här vara bra:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6228900
Men surround och sub är dyrt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Följer tråden för att jag också funderar att gå ifrån mitt Yamaha 5.1 system jag har hemma av samma anledning

Följer också denna tråd har också ett Yamaha 5.1 system men har kikat på denna:
Premium Q-series Soundbar HW-Q935C Hifiklubben tar 7990 kr
Har sony tv men fundera byta till en Samsung tv.
Med den ni nämner och denna jag nämner har trådlösa högtalare bak men med mitt system har dragit kabel man slipper det då.

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Följer tråden för att jag också funderar att gå ifrån mitt Yamaha 5.1 system jag har hemma av samma anledning

Skrivet av gytepr:

Följer också denna tråd har också ett Yamaha 5.1 system men har kikat på denna:
Premium Q-series Soundbar HW-Q935C Hifiklubben tar 7990 kr
Har sony tv men fundera byta till en Samsung tv.
Med den ni nämner och denna jag nämner har trådlösa högtalare bak men med mitt system har dragit kabel man slipper det då.

Det går att få Samsung HW-Q995C för halva priset (8800 kr) via Mecenat just nu om ni inte har slagit till än Jag har själv avvaktat men är i valet och kvalet om man ska slå till nu🙈