Permalänk
Medlem

Svårt att slå det här priset. Ligger enligt näringinnehåll på 14g protein per 100g för den nyfikne.

Permalänk

Vad är era erfarenheter kring kedjan fitness24seven? De ska öppna relativt nära mig och är billiga. Men jag vet ingenting om kedjan dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Vad är era erfarenheter kring kedjan fitness24seven? De ska öppna relativt nära mig och är billiga. Men jag vet ingenting om kedjan dessvärre.

Som vilken gymkedja som helst. De kan sakna platta för marklyft på vissa gym men i övrigt finns iaf allt som behövs. Mitt lokala som jag går på är rätt litet dock ganska väl utrustat.
Jag föreslår att du går och spanar in stället. De vill sno kunder från andra kedjor så det kan vara bra rabatter under öppningsveckan.

Edit: stavfel mm

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Som vilken gymkedja som helst. De kan sakna platta för marklyft på vissa gym men i övrigt finns iaf allt som behövs. Mitt lokala som jag går på är rätt litet dock ganska väl utrustat.
Jag föreslår att du går och spanar in stället. De vill sno kunder från andra kedjor så det kan vara bra rabatter under öppningsveckan.

Edit: stavfel mm

Tack för svar!

De har ett erbjudande där man får ett årskort för 1999:- men erbjudandet går ut dagen innan öppning (smart nog). Konkurrenterna här har som billigast strax över 3000 för ett årskort. Jag ska ta mig en funderare på om det är värt att chansa eller om jag ska spela säkert och besöka stället först.

Permalänk
Skrivet av Bananapa1:

Vad är era erfarenheter kring kedjan fitness24seven? De ska öppna relativt nära mig och är billiga. Men jag vet ingenting om kedjan dessvärre.

Jag tror dom vill vara träningskedjornas Ica men min uppfattning är att de mer är Lidl. Det är ok - det finns mat.

Precis som du själv är inne på så är folk där för priset. Man är inte där för att det är ett bra gym. Hade de kostat lika mycket som andra hade ingen gått dit.

Permalänk
Medlem

Just nu har bodylab 35% på vissa whey. 165 kr/kg är riktigt bra pris

Permalänk
Medlem

Någon som provat Onetohundred's proteinpulver? Vad tycker ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Någon som provat Onetohundred's proteinpulver? Vad tycker ni om det?

Vad menar du med prova? Det är ett proteinpulver. Som alla andra. Smaken är ju individuell.

De flesta proteinpulver löser ju sig bra också nuförtiden, det är ju inte som vid millennieskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Vad menar du med prova? Det är ett proteinpulver. Som alla andra. Smaken är ju individuell.

De flesta proteinpulver löser ju sig bra också nuförtiden, det är ju inte som vid millennieskiftet.

Ville mest höra ifall några andra haft problem med dom? Jag och en kompis köpte på oss när det var kampanj. Men vi klarade inte av att äta det. Smakade och luktade kemisal. Inte ens nära vad det påstods på paketet. En av dom till och med luktade och smakade ammoniak.

Försökte reklamera men eftersom jag öppnat och tagit en skopa så gick ju inte det. Hur skulle jag annars få reda på att det är oätligt. Men nej, inga garantier. Dom skulle ta det vidare uppåt. Men det slutade bara i att dom slutade svara.
Blufföretag.

Så jag har 1 ½ kilo som aldrig kommer gå åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

<Uppladdad bildlänk>

Svårt att slå det här priset. Ligger enligt näringinnehåll på 14g protein per 100g för den nyfikne.

Köpte ett par kilo kalkon-julskinka för typ 19:- kg i mellandagarna (fanns olika vanlig skinka också) - det var billigt för rent kött.

Hittade förresten in på gymmet för första gången i livet den här veckan, alla andra i familjen gymmar så det blev lite grupptryck.
Skippar frukost så har tid en halvtimma innan jobbet tre gånger i veckan om jag startar upp med styrkelabbets nybörjar program.

Väldigt svårt att hitta några viktrekommendationer men med 10kg som minsta viktökning är det egentligen inte så svårt att hitta vilket
av 30/40/50 kg som jag klarade av 3x30 på en övning - och jag räknar inte med att gå upp en nivå från det på någon månad heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Väldigt svårt att hitta några viktrekommendationer men med 10kg som minsta viktökning är det egentligen inte så svårt att hitta vilket
av 30/40/50 kg som jag klarade av 3x30 på en övning - och jag räknar inte med att gå upp en nivå från det på någon månad heller...

Man börjar ju bara med tom stång/maskin och jobbar sig upp. Typ som du nog gjort, starkt jobbat!

Troligen kan du öka lite redan nästa pass, typ 1kg extra om du körde lösa vikter på en stång. Så länge du håller säker form

Det går väldigt fort när man är ny, inte helt ovanligt att dubblera sin styrka på någon månad om man var otränad när man börja (om man sköter mat/sömn/träning korrekt).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Man börjar ju bara med tom stång/maskin och jobbar sig upp. Typ som du nog gjort, starkt jobbat!

Troligen kan du öka lite redan nästa pass, typ 1kg extra om du körde lösa vikter på en stång. Så länge du håller säker form

Det går väldigt fort när man är ny, inte helt ovanligt att dubblera sin styrka på någon månad om man var otränad när man börja (om man sköter mat/sömn/träning korrekt).

Tror nog jag koncentrerar mig på att få igång rutinen någon månad, men sedan kan jag ju säkert lägga på 10kg som var minsta skivorna jag såg och gå ner till 3x5 ...

Maskin är nog lättare att justera, kanske kan man med lats och omvända curls komma upp till sin första chin - men det är mer bonus då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Tror nog jag koncentrerar mig på att få igång rutinen någon månad, men sedan kan jag ju säkert lägga på 10kg som var minsta skivorna jag såg och gå ner till 3x5 ...

Maskin är nog lättare att justera, kanske kan man med lats och omvända curls komma upp till sin första chin - men det är mer bonus då.

Absolut, du tränar ju för dig själv hur du vill. Ger bara lite tips

En stång är oftast enklare att justera (när man väl klarar stången) än maskiner eftersom det finns vikter ner till omkring 100g.
500g, 1kg och 2.5kg vikter är normalt att hitta i ett gym och man kan ju köpa egna att ha med för stegen mellan. Det är ju dock såklart överkurs men något en del gör

Maskiner brukar vara fasta vid 2.5kg eller 5kg steg (eller 5lbs, 10lbs) så det tar lite längre mellan varje steg vilket gör att man kan känna sig fast på ett läge ganska länge.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Tror nog jag koncentrerar mig på att få igång rutinen någon månad, men sedan kan jag ju säkert lägga på 10kg som var minsta skivorna jag såg och gå ner till 3x5 ...

Maskin är nog lättare att justera, kanske kan man med lats och omvända curls komma upp till sin första chin - men det är mer bonus då.

Angående att nå din första chin så gjorde negativa repetitioner betydligt mer än allt annat jag testade. Hoppa upp med hakan över stången och gå ner så långsamt du kan några gånger, gärna 3-5s. Ta det väldigt lugnt första gångerna för träningsvärken efter var det värsta jag någonsin haft. Du kommer klara din första chin på nolltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Angående att nå din första chin så gjorde negativa repetitioner betydligt mer än allt annat jag testade. Hoppa upp med hakan över stången och gå ner så långsamt du kan några gånger, gärna 3-5s. Ta det väldigt lugnt första gångerna för träningsvärken efter var det värsta jag någonsin haft. Du kommer klara din första chin på nolltid!

Det var metoden jag fick min sambo att köra. Från att inte kunna göra en enda så gör hon nu 6st strikta och fina chins. Sen när man väl kan börja göra några enstaka chins så är det bra att köra explosiva singlar, det har hjälpt mig väldigt mycket.

Mitt personbästa än så länge är 14 reps på ca 100kg kroppsvikt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Körde böj i början av veckan med fokus att träna rörligheten/djupet, filma och analysera och bolla med kollegan som är kunnig. Körde bra uppvärmning och rätt snälla set med 60kg & 100kg med någonstans runt 3-5reps bara för att fokusera på teknik. Fick till mycket bättre djup än vad jag fått till innan och kunde gå långt mer än 120 grader på 60kg. 100kg fegar jag lite i botten och stannade runt 120 grader men gjorde mer ”brytböj”.

Sista setet skulle jag bara köra en 5a på 60kg med god teknik. Efter 3 reps ”knakade” det till i ljumsken och gjorde direkt ont. Lyfte av stången direkt och har nu haft ont i ljumsken/höften i snart en vecka. Misstänker att jag tappade bålen/röven och därmed drog till mjukdel. Känns bättre, men är fortfarande inte bra.. någon som varit med om något liknande? Tar nog kontakt med sjukgymnast imorgon

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Körde böj i början av veckan med fokus att träna rörligheten/djupet, filma och analysera och bolla med kollegan som är kunnig. Körde bra uppvärmning och rätt snälla set med 60kg & 100kg med någonstans runt 3-5reps bara för att fokusera på teknik. Fick till mycket bättre djup än vad jag fått till innan och kunde gå långt mer än 120 grader på 60kg. 100kg fegar jag lite i botten och stannade runt 120 grader men gjorde mer ”brytböj”.

Sista setet skulle jag bara köra en 5a på 60kg med god teknik. Efter 3 reps ”knakade” det till i ljumsken och gjorde direkt ont. Lyfte av stången direkt och har nu haft ont i ljumsken/höften i snart en vecka. Misstänker att jag tappade bålen/röven och därmed drog till mjukdel. Känns bättre, men är fortfarande inte bra.. någon som varit med om något liknande? Tar nog kontakt med sjukgymnast imorgon

Om du ska hålla på och utmana rörligheten, gör det inte med tunga vikter. Börja utan vikt eller med bara stången. Sedan får du sakta jobba dig upp till tyngre vikter. Det handlar inte bara om att kunna nå rörelsen utan även att ha koordination och timing genom hela rörelsen. Tappar du koordinationen där i botten så är det lätt hänt att något säger pang.

Hur mycket assistansövningar kör du för övrigt? Vet inte vad ditt max i knäböj är eller vad du brukar träna på för vikter i vanliga fall, men att göra illa sig på 60kg låter lite som att du kanske skulle behöva köra lite mer assistansövningar och stärka upp allt "runtomkring" så att säga.

Har inte smärtan blivit bättre efter ~3 dagar så låter det klokt att kontakta sjukgymnast.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Om du ska hålla på och utmana rörligheten, gör det inte med tunga vikter. Börja utan vikt eller med bara stången. Sedan får du sakta jobba dig upp till tyngre vikter. Det handlar inte bara om att kunna nå rörelsen utan även att ha koordination och timing genom hela rörelsen. Tappar du koordinationen där i botten så är det lätt hänt att något säger pang.

Hur mycket assistansövningar kör du för övrigt? Vet inte vad ditt max i knäböj är eller vad du brukar träna på för vikter i vanliga fall, men att göra illa sig på 60kg låter lite som att du kanske skulle behöva köra lite mer assistansövningar och stärka upp allt "runtomkring" så att säga.

Har inte smärtan blivit bättre efter ~3 dagar så låter det klokt att kontakta sjukgymnast.

Du har helt rätt! Det var nog en blandning av iver & en känsla av att jag ändå klarar vikterna utan något som helst problem. Har aningen sämre balans pga. sämre rörlighet framåt med smalbenet pga. tidigare motocross-skada med stelopererad mittenled på foten. Så det hjälper avsevärt att få på vikt, även om det inte behövs mycket.

Jag har kört väldigt snällt i böj då jag började med det bara för månader sedan. Så har hållit mig till 60-100kg men även testat upp till 140, men med sämre djup, mest för att känna vikten på stången. Jag har inte kommit längre än till strax över riktig böj med knappt parallellt lårben mot golvet. Men laborerade med bredd & vinklar på fötterna för att öva rörlighet det passet jag gjorde illa mig.

Kör maskinträning för ben mest. Men assistansövningar mot böj brukar vara utfallssteg, böj på bouseboll samt gobletsquat.

Men som du säger angående koordinationen. Har kört försiktig rehabträning för ben/höft nu med låga vikter och reagerade direkt på att ljumsken aktiveras/avaktiveras längst ner i böj så har troligen ojämn styrka & just koordination i rörelsen. Märkte att det ömmade igen direkt muskeln aktiverades i botten på vägen upp vid vändningen fast jag körde stångvikt. Logiskt skulle ju då kunna vara att jag helt enkelt överbelastat det området om den helt plötsligt aktiveras och hugger när man är i botten och har vikt på.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Hur ser gymmen ut för er nu under januari? Är det mycket mer folk än vanligt eller är det samma gamla ansikten?
Själv reagerade jag på att det var samma samma som det alltid varit. Inga nya alls. Men så denna veckan kom det. Aldrig sett så många på gymmet som det var i måndags.
Såg en kille som lastade 590kg i benpressen. Det var många andra som fick stå still för att han plockat på sig merparten av vikterna i den sektionen av gymmet. Inte särskilt smart att göra när gymmet var så pass packat som det var.
Vad är förresten nyttan med att lasta på så in i helvete med vikt? Det har jag aldrig förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur ser gymmen ut för er nu under januari? Är det mycket mer folk än vanligt eller är det samma gamla ansikten?
Själv reagerade jag på att det var samma samma som det alltid varit. Inga nya alls. Men så denna veckan kom det. Aldrig sett så många på gymmet som det var i måndags.
Såg en kille som lastade 590kg i benpressen. Det var många andra som fick stå still för att han plockat på sig merparten av vikterna i den sektionen av gymmet. Inte särskilt smart att göra när gymmet var så pass packat som det var.
Vad är förresten nyttan med att lasta på så in i helvete med vikt? Det har jag aldrig förstått.

Har bara märkt att det tillkommit lite nya ansikten på gymmet, men inte mycket alls. Varit väldigt lugnt även under absolut första veckan/veckorna på året. Men relativt "stängt" gym så det påverkar så klart.
Angående 590kg benpress så är det väl där man är as cool! Inte alls lika coolt att köra som jag och medge att man helt plötsligt fick en skada på böj på 60kg vid fullt djup....

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Har bara märkt att det tillkommit lite nya ansikten på gymmet, men inte mycket alls. Varit väldigt lugnt även under absolut första veckan/veckorna på året. Men relativt "stängt" gym så det påverkar så klart.
Angående 590kg benpress så är det väl där man är as cool! Inte alls lika coolt att köra som jag och medge att man helt plötsligt fick en skada på böj på 60kg vid fullt djup....

Du behöver inte skämmas. Jag fick en spricka i revbenen, i sagda benpress. Det bara knäppte till när jag skulle trycka ifrån.
Anmälde skadan till försäkringsbolaget. "Det är sånt man får räkna med" svarade dom. Really? I benpressen?
Fem sex veckor med Citodon så släppte smärtan sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Du behöver inte skämmas. Jag fick en spricka i revbenen, i sagda benpress. Det bara knäppte till när jag skulle trycka ifrån.
Anmälde skadan till försäkringsbolaget. "Det är sånt man får räkna med" svarade dom. Really? I benpressen?
Fem sex veckor med Citodon så släppte smärtan sen.

Nej då, jag tränar ärligt för mig själv. Trist som fan nu att höften pausar nästan all benträning mer än mys/rehabträning...
Fyfan vilken tråkig upplevelse.. Inte ens hört någon knäcka revben i något sånt. Jäkligt jobbigt för dig.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Nån som har ett tis på en övning - eller specifikt utförande av en övning - som känns ordentligt i nedre delen av latsen, alltså där de fäster ner mot ländryggen?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Du har helt rätt! Det var nog en blandning av iver & en känsla av att jag ändå klarar vikterna utan något som helst problem. Har aningen sämre balans pga. sämre rörlighet framåt med smalbenet pga. tidigare motocross-skada med stelopererad mittenled på foten. Så det hjälper avsevärt att få på vikt, även om det inte behövs mycket.

Jag har kört väldigt snällt i böj då jag började med det bara för månader sedan. Så har hållit mig till 60-100kg men även testat upp till 140, men med sämre djup, mest för att känna vikten på stången. Jag har inte kommit längre än till strax över riktig böj med knappt parallellt lårben mot golvet. Men laborerade med bredd & vinklar på fötterna för att öva rörlighet det passet jag gjorde illa mig.

Kör maskinträning för ben mest. Men assistansövningar mot böj brukar vara utfallssteg, böj på bouseboll samt gobletsquat.

Men som du säger angående koordinationen. Har kört försiktig rehabträning för ben/höft nu med låga vikter och reagerade direkt på att ljumsken aktiveras/avaktiveras längst ner i böj så har troligen ojämn styrka & just koordination i rörelsen. Märkte att det ömmade igen direkt muskeln aktiverades i botten på vägen upp vid vändningen fast jag körde stångvikt. Logiskt skulle ju då kunna vara att jag helt enkelt överbelastat det området om den helt plötsligt aktiveras och hugger när man är i botten och har vikt på.

Låter som att du har bra insikt ändå, det är bra!

Som du säger, det är vanligt att man tappar aktivering i botten och att det i sin tur leder till smärta. Trots att jag tränat väldigt länge och kört väldigt mycket knäböj så har jag periodvis problem med detta. Många tror att stretching är lösningen till smärta och "stelhet" men ofta så är det aktivering som är lösningen. Jag hade ont på insidan av ljumsken. Att stretcha insidan hjälpte aldrig. Att aktivera utsidan, gluteus, hjälpte enormt mycket. Se till att värma upp och aktivera ordentligt innan du kör knäböj. Det minskar skaderisken och det kommer även att göra att du kan lyfta mer. När jag började ta uppvärmningen på allvar så blev jag plötsligt mycket starkare också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Låter som att du har bra insikt ändå, det är bra!

Som du säger, det är vanligt att man tappar aktivering i botten och att det i sin tur leder till smärta. Trots att jag tränat väldigt länge och kört väldigt mycket knäböj så har jag periodvis problem med detta. Många tror att stretching är lösningen till smärta och "stelhet" men ofta så är det aktivering som är lösningen. Jag hade ont på insidan av ljumsken. Att stretcha insidan hjälpte aldrig. Att aktivera utsidan, gluteus, hjälpte enormt mycket. Se till att värma upp och aktivera ordentligt innan du kör knäböj. Det minskar skaderisken och det kommer även att göra att du kan lyfta mer. När jag började ta uppvärmningen på allvar så blev jag plötsligt mycket starkare också.

Borde väl ha rätt förutsättningar då jag är sambo med en utbildad PT och kollega som tävlat i SM tidigare. Men även pga det är det lätt att bli ivrig eller ha fel kontakt vid fel tidpunkt.

Men jävligt intressant det du beskriver! Kul att höra någon som upplevt liknande och överkommit det. Jag har till och med utökat uppvärmingen mer och mer inför böj med både utfallssteg, goblet och vader.. Men får nog prova att köra än mer inför! Men det får ju bli successivt det att min sargade lilla pojk-kropp blivit helad från min klena skit-ljumske

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Hur kör ni uppvärmning?
Rodd/crosstrainer/löpband? Tid?
Eller skippar ni det och kör lätta och många reps inde övningar ni tänkt?

Tränar sporadiskt ihop med en granne, så det blir alltid samma upplägg iom att det bara blir 2ggr/v och ibland bara 1ggn.

10 min rodd eller crosstrainer.
Sedan maskiner, hela kroppen iom vi kör så sporadiskt (jobb och familjeliv påverkar).
Set om 3x 8-12.

Ben och triceps är den starka delen, men axlar och biceps är jag extremt svag och ser ingen utveckling alls.

Tränar främst för att inte halka tillbaka till soffpotatis.
Blir oftast två raska långpromenader under helgerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur kör ni uppvärmning?
Rodd/crosstrainer/löpband? Tid?
Eller skippar ni det och kör lätta och många reps inde övningar ni tänkt?

Tränar sporadiskt ihop med en granne, så det blir alltid samma upplägg iom att det bara blir 2ggr/v och ibland bara 1ggn.

10 min rodd eller crosstrainer.
Sedan maskiner, hela kroppen iom vi kör så sporadiskt (jobb och familjeliv påverkar).
Set om 3x 8-12.

Ben och triceps är den starka delen, men axlar och biceps är jag extremt svag och ser ingen utveckling alls.

Tränar främst för att inte halka tillbaka till soffpotatis.
Blir oftast två raska långpromenader under helgerna.

Kör aldrig cardio som uppvärmning (cyklar däremot till gymmet ibland så på så sätt värmer man ju upp) utan går direkt på första övningen och kör ett par lätta set. Det är dock smaksak, finns inget negativt med att köra lätt cardio innan övningarna.

Man bör alltid köra minst ett uppvärmningset på alla övningar, speciellt i början av passet/när muskeln är fräsch. Bra för att förbereda kroppen men även för att slipa på tekniken.

Om du vill bygga en viss muskel mer så kan du antingen byta ut övningarna till något annat, förbättra tekniken eller öka mängden set. Ibland kan det också hjälpa att bara ändra sin rep-range till något högre eller lägre.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur kör ni uppvärmning?
Rodd/crosstrainer/löpband? Tid?
Eller skippar ni det och kör lätta och många reps inde övningar ni tänkt?

Tränar sporadiskt ihop med en granne, så det blir alltid samma upplägg iom att det bara blir 2ggr/v och ibland bara 1ggn.

10 min rodd eller crosstrainer.
Sedan maskiner, hela kroppen iom vi kör så sporadiskt (jobb och familjeliv påverkar).
Set om 3x 8-12.

Ben och triceps är den starka delen, men axlar och biceps är jag extremt svag och ser ingen utveckling alls.

Tränar främst för att inte halka tillbaka till soffpotatis.
Blir oftast två raska långpromenader under helgerna.

Beror på hur jag tar mig till gymmet.

Men brukar bli ~10min lätt cardio, lite stretching och sen lätta sett i vissa övningar innan jag går på riktiga vikten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Nån som har ett tis på en övning - eller specifikt utförande av en övning - som känns ordentligt i nedre delen av latsen, alltså där de fäster ner mot ländryggen?

Latsdrag, experimentera med grepp samt kör LÄTT och långsamt och se till att köra med paus i botten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Jag har genom åren provat på det mesta och det som fungerar bäst för mig är att träna helkroppspass tre dagar i veckan på ett roterande A- och B-pass schema med roterande vikter, set och reps.

Tränar måndagar, onsdagar och fredagar.

Pass A Måndag: Knäböj, bänkpress, skivstångsrodd.
Pass B Onsdag : Marklyft, latsdrag, militärpress.
Pass A Fredag: Knäböj, bänkpress, skivstångsrodd.
Pass B Måndag : Marklyft, latsdrag, militärpress.
Pass A Onsdag: Knäböj, bänkpress, skivstångsrodd.
Pass B Fredag : Marklyft, latsdrag, militärpress.

Alternerar mellan 3x3, 5x5 och 3x10.

Blir konstant starkare och större trots att jag tränat i många år.