Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Permalänk
Medlem

Händer rätt ofta att man får 3g ute på landet.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Hemma hos morsan så är 3G nätet snabbare än 4g med Tele2. Antagligen för att 4g är överbelastat. Hastigheten på 4g går ner varje kväll vid samma tid runt 18 och fram, ligger det runt 10mbit. Får ut 18 på 3G vid samma tid.

Nu har hon bytt till Telia och problemet försvann

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hemma hos morsan så är 3G nätet snabbare än 4g med Tele2. Antagligen för att 4g är överbelastat. Hastigheten på 4g går ner varje kväll vid samma tid runt 18 och fram, ligger det runt 10mbit. Får ut 18 på 3G vid samma tid.

Nu har hon bytt till Telia och problemet försvann

Svärmor hade Tele2 med 4G för 'landet' dvs undermålig bandbredd, att växla till 3G gjorde underverk, ingen annan hänger där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

riktigt skit. har en handfull extra/nödtelefoner. man är ju lite paranoid ibland att 3-4 telefoner ska gå sönder på raken.

har nog 10 telefoner (android 4-6ish?) till andrahandsvärde av 5-6000 jag kan hotta åt helv-te nu. fint!

tycker 2g och 3g typ räknas till beredskap. lite som FM radio. typ.

Nja, att du samlar telefoner som blir värdelösa (kommer ändå hända vid valdri tidpunkt) är ju ditt problem.
Att klamra sig fast vid att 2G o 3G på någotvis är bra, är ett feltänk, sannolikt påverkat av din telefonflotta.
Åsikten att analogradio måste råda är ett fenomen i höjd med systembolaget,
20000 personer tycker att allt är fel, så 10 miljoner ska stå i givakt och lyda.
Vi har digital-tv idag, hur kan det vara så svårt att byta till DAB, tom våra grannar till väst har fattat!

Permalänk
Medlem

Mest irriterad på att tjänsterna i min bil från 2019 slutar fungera då 3G släcks. Men är väl kanske så när man köper Volkswagen. Rätt skönt att få status från bilen, få service bokad automatiskt och kunna låsa/låsa upp samt hitta bilen om man glömt var man parkerar den på Ikea. 2025 får jag gå tillbaka till moderniteter likt en gammal 740.

Permalänk
Medlem

Så alla miljarder telefoner o batterier som har sålts innan o som fortfarande fungerar, allt som är kopplat på 2g och 3g som nämns i artikeln.. Det måste ju vara många miljoner/miljarder produkter som kommer slängas då dom inte kommer att fungera för sitt syfte. O så snackas det hela tiden om klimatet.. Hyckleri

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonathanknet:

Så alla miljarder telefoner o batterier som har sålts innan o som fortfarande fungerar, allt som är kopplat på 2g och 3g som nämns i artikeln.. Det måste ju vara många miljoner/miljarder produkter som kommer slängas då dom inte kommer att fungera för sitt syfte. O så snackas det hela tiden om klimatet.. Hyckleri

Det är inte gratis att hålla igång infrastruktur för dessa enheter, så det måste vägas mot i vilken utsträckning de faktiskt används, hur länge de kan förväntas fortsätta hålla och hur mycket av kostnaderna som kvarvarande kunder kommer vilja bära, för nöjet att ha en gammal ericsson i byrålådan.

Vid någon punkt blir det orimligt att fortsätta.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Så alla miljarder telefoner o batterier som har sålts innan o som fortfarande fungerar, allt som är kopplat på 2g och 3g som nämns i artikeln.. Det måste ju vara många miljoner/miljarder produkter som kommer slängas då dom inte kommer att fungera för sitt syfte. O så snackas det hela tiden om klimatet.. Hyckleri

Vilka är alla dessa miljarder telefonegenheter som enbart har 2G och/eller 3G som du menar används just nu?

Ja, det kommer finnas utrustning som kommer sluta fungera, men inte kommer det vara miljarder...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

När de stänger av 2G/3G så är det för att de byter de frekvenserna till 4G eller 5G. Täckningen kommer således inte att försämras, det är bara det att äldre prylar kommer att sluta fungera.

Går inte ens att ringa eller skicka SMS med 4G/5G utan allt är bara "data" . Det borde göra det tekniskt omöjligt för en 4G lur att få samma täckning som en GSM 2G lur eller har jag fel?

Kommer ihåg när 3G nästan ingen köpte en 3G telefon för det var större och hade mycket sämre batteritid . Det var 2003, 2009 när iPhone kom som 3G i mobiler blev standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Går inte ens att ringa eller skicka SMS med 4G/5G utan allt är bara "data" . Det borde göra det tekniskt omöjligt för en 4G lur att få samma täckning som en GSM 2G lur eller har jag fel?

Samtal över rent 4G finns absolut, det kallas Voice Over LTE och har bonusen att röstsamtalen kan skickas över Wi-Fi om man har det och inte mobiltäckning. Helt jävla lysande om man ofta går runt i fabriker som är byggda som en bunker. För typ 10 år sen var det en massa snack om att fabriker installerade egna pico-celler för att mobilerna skulle fungera, nu ser de bara till att Wi-Fi fungerar överallt. För mig som är i en ny fabrik varje månad om inte varje vecka så är det en enorm skillnad.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av medbor:

Finns också 12 och 28 som går på 700Mhz

Bra sida, om än lite svårbehärskad

12 används inte i Sverige.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Detta är värre än den redan förjävliga situationen som operatörerna orsakat genom att stänga ned kopparnätet

Operatören. Inte operatörerna.

Permalänk
Medlem

Jaha då måste jag äntligen uppgradera mitt jobbmobil...nokia 3310 då...it had a good run and 15-17 bateribyten...

Permalänk
Skrivet av Meto:

Går inte ens att ringa eller skicka SMS med 4G/5G utan allt är bara "data" . Det borde göra det tekniskt omöjligt för en 4G lur att få samma täckning som en GSM 2G lur eller har jag fel?

Kommer ihåg när 3G nästan ingen köpte en 3G telefon för det var större och hade mycket sämre batteritid . Det var 2003, 2009 när iPhone kom som 3G i mobiler blev standard.

GSM/2G kör på 900 MHz. 4G kör ned till 700 MHz, så med masterna på samma ställe når 4G längre.

iPhone kom 2007, den klarade bara 2G.

Permalänk
Medlem

Att 3G så ofta, sedan flera år faktiskt, är snabbare än 4G på så många ställen tyder på att 4G är överlastat och 3G underanvänt. Kan tyckas rimligt att stänga ner 3G då, men bättre vore ju om telefonen valde bästa nätet för tillfället. Eller om operatören gjorde det. Fast det är väl inte ekonomiskt eller resursmässigt vettigt att ha för många parallella nät att driva samtidigt.

Hur som helst, 2G har bäst samtalstäckning, men räcker 2G-nätet (hastighetsnässigt) för alla enheter som använder datatrafik över 2g/3g? Går de på batteri antar jag att de är snåla med data, men en bil som har 2g/3g kan väl tänkas ha kartor och annat att uppdatera ibland.

Autokorrkt
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

GSM/2G kör på 900 MHz. 4G kör ned till 700 MHz, så med masterna på samma ställe når 4G längre.

iPhone kom 2007, den klarade bara 2G.

Gsm/2g har bättre känslighet så den klarar sig med signaler med lägre signalstyrka så det är inte säkert att 4g masten kommer längre

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Med statistik och siffror kan man (be)visa mycket, norska radion NRK har exempelvis bättre täckning nu med DAB+ än de hade på FM-nätet. Dock är täckningen inte bättre överallt, och där täckningen är svag får man ju numera in 0 och intet medan man förr åtminstone kunde få in FM hjälpligt. DAB sägs vara konstruerat för rörligt användande (bil), medan FM egentligen först ansågs användas stationärt, i hus, med fast antenn, för att få stereoljud - i bil räckte det ju med mono eller AM givetvis. Nu är det lite grand tvärtom ibland, DAB funkar bra stationärt men sämre i radioskugga när man kör bil, FM har ju brus även stationärt men klarar sig ofta bättre när man kör bil. (källa: min extremt begränsade och ringa erfarenhet).

Angående DAB och FM kör väl de flesta länder parallella nät fortfarande, och det kanske krävs över en övergångsperiod. När det inte finns väldigt stora fördelar är folk inte pigga på att byta ut fungerande teknik. Skaffa färg-TV? Jajajmen. Byta VHS mot DVD? Japp. Platt-TV? Jodå. Men HD Voice och (fanns i senare 3G-mobiler), Blu-ray? 5G? Inga kioskvältare direkt.

Kortfattat pladder: digitalt är ofta bättre än analogt, nytt är ofta bättre än gammalt - men inte alltid.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Händer rätt ofta att man får 3g ute på landet.

Har ofta enbart "E", dvs EDGE/2G, i fjällvärlden i Lappland (Arjeplogstrakten).

Om 2G och 3G näten stängs, så lär täckningsområdet minska med över 75%.

Täckningskartorna från operatörerna speglar inte alls normal användning, utan ofta görs mätningar på hög höjd (drönare?) ovanför trädtopparna.

I övrigt älskar jag VoWiFi, då det är lätt att använda en 4G/5G router med riktad antenn på taket. Men der hjälper föga på skoterturen till fiskestugan en timme bort (och snart helt i radioskugga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har ofta enbart "E", dvs EDGE/2G, i fjällvärlden i Lappland (Arjeplogstrakten).

Om 2G och 3G näten stängs, så lär täckningsområdet minska med över 75%.

När de stänger 2G och 3G, kan de ersätta det med 4G och 5G på samma plats. Så det behöver inte betyda att det blir sämre.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Att de stänger 3G förstår jag helt. Det är utdaterad ineffektiv teknik. LTE är både bättre ur både prestanda och robusthet.

Klassisk GSM-2G är dock enormt robust för rena telefonsamtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Täckningskartorna från operatörerna speglar inte alls normal användning, utan ofta görs mätningar på hög höjd (drönare?) ovanför trädtopparna.

Jag kan inte tänka mig att några som helst mätningar ingår i underlaget för kartorna, mer än kanske nåt dussin referensmätningar på några platser för att kalibrera en modell. Jag utgår från att det i övrigt är hundra procent uträknat med en GIS-lösning där man tagit en höjdmodell, lagt på ett lager med växtlighet utifrån markanvändningsdata (typ 30 m för skog, 1-2 m för åkermark, 10 m för villor, småindustri och sånt, och sen kanske 20-40 m för mer tätortsbetonad bebyggelse) och sen räknat på siktlinjer från alla sändarpositioner, plus en modell för signalernas beteende inom olika frekvenser över olika typ av terräng.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av varget:

Jag menade från Informationsmöterna som PTS haft de senaste åren om detta. Se tex https://api.screen9.com/preview/IylZrA5L9Ygv8cjjVGJ4G8oPdIHWu...

Där verkar ingen av operatörerna oroliga övera just låg VoLTE användning utan de nämner helt andra saker. Och jag antar att de är måna om att behålla sina kunder.

Det [behålla kunder] har du rätt i. Just därför är det väldigt många som är övertygade att operatörerna någon gång under 2025, gissningsvis efter att som jag vill minnas det då skall hållas en frekvensauktion för delar av frekvensbandet för 1800 MHz, meddelar att de skjuter på avvecklingen ett eller två år, och så kommer att hålla på åtminstone till 2030, som är det år som flera europeiska länder kommer att ha 2G eller 3G till. Roamingsamtal ger också intäkter.

Ska svenska kunder kunna roama i utland, som inte har 4G- eller 5G-tal, så måste det finnas 2G eller 3G i den svenska operatörens nät, även om det inte finns i luften. Därför är många övertygade om att det även när 2G och 3G försvinner ur den svenska luften kommer vara möjlgt att skicka SMS med gamla 4G- och 5G-telefoner som inte har 4G- eller 5G-tal med de svenska operatörerna.

På svensk landsbygd använder operatörerna en enda bärvåg för GSM/EDGE (2G), utan störande spärrsannolikhet. En GSM-bärvåg kräver ca. 200 kHz bandbredd. Med en 12-split (för att kunna upprepa samma frekvens utan att störa) kräver det ca. 2,5 MHz. Det vore skamligt dåligt om inte de svenska operatörerna kunde avsätta så lite bandbredd för att behålla kunder och roaminganvändare, i förhållande till hur mycket spektrum de lagt pengar på.

Under det sista PTS-mötet 2023 om operatörernas teknikskifte, så tycker jag det blev tydligt både från hur Telenor och Tele2 svarade att de inte själva tror att de kommer att släcka 2G under 2025.

Vi behöver nog inte oroa oss utan kan fortsätta använda den gamla telefonen eller modemet. När den ev. slutar fungera (eller tjänat ut av andra skäl) kan vi köpa ny då. Affärsfolket använder 4G och 5G, och håller nere risken för 2G-spärr åt övriga användare. Ju fler som tänker så, desto större är sannolikheten att det går att använda nödtelefoner i bilar, hissar och mobiltelefoner länge än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Ju fler som tänker så, desto större är sannolikheten att det går att använda nödtelefoner i bilar, hissar och mobiltelefoner länge än.

Problemet med hissar är att de måste funka för att bli godkända. De blir inte godkända om de använder en teknik som kan försvinna över en natt. I vår förening har vi hissar som nu samtliga måste (ja, måste) uppgraderas för att fortsätta vara godkända.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av pekinganka:

GSM/2G kör på 900 MHz. 4G kör ned till 700 MHz, så med masterna på samma ställe når 4G längre.

iPhone kom 2007, den klarade bara 2G.

Basstationerna kan använda högre effekt på 900 MHz än i de gamla TV-banden. I bilen/stugan/båten kan du ösa på med mer effekt på 900 MHz.

Sen är räckvidden inte alltid effektbegränsad. 2G kommer maximalt 36 km, sen blir gångtiden för stor. 4G kan tåla längre gångtid, men det kostar då datakvalitet och hastighet.

Permalänk
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Jaha då måste jag äntligen uppgradera mitt jobbmobil...nokia 3310 då...it had a good run and 15-17 bateribyten...

Du måste inte. Det finns fortfarande 2G och kommer sannolikt finnas länge än

Permalänk
Skrivet av efditac:

Nja, att du samlar telefoner som blir värdelösa (kommer ändå hända vid valdri tidpunkt) är ju ditt problem.
Att klamra sig fast vid att 2G o 3G på någotvis är bra, är ett feltänk, sannolikt påverkat av din telefonflotta.
Åsikten att analogradio måste råda är ett fenomen i höjd med systembolaget,
20000 personer tycker att allt är fel, så 10 miljoner ska stå i givakt och lyda.
Vi har digital-tv idag, hur kan det vara så svårt att byta till DAB, tom våra grannar till väst har fattat!

Det var (2021?) när MPRT på intiativ från SVTs Per Björkman beslutade att de kommersiella TV-kanalerna skulle tvingas byta bildkodning för marksänd TV (för att SVT inte ville ha konkurrens) som förfallet för TV-mediet började. MPRT argumenterade att det skulle göra TV-mediet attraktivare. Jojo...

Permalänk
Skrivet av efditac:

Svärmor hade Tele2 med 4G för 'landet' dvs undermålig bandbredd, att växla till 3G gjorde underverk, ingen annan hänger där..

Håller med. 3G är fantastiskt bra överallt där det finns. Råkar man dessutom ha Telenor (vet inte vad som gäller för Tre/Hallon), så slipper man den dum-data som operatörerna skickar över 4G och 5G, och som Telia och Tele2 också skickar över 3G (och som telefonen/modemet svarar på), så länge datauppkopplad.

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

riktigt skit. har en handfull extra/nödtelefoner. man är ju lite paranoid ibland att 3-4 telefoner ska gå sönder på raken.

har nog 10 telefoner (android 4-6ish?) till andrahandsvärde av 5-6000 jag kan hotta åt helv-te nu. fint!

tycker 2g och 3g typ räknas till beredskap. lite som FM radio. typ.

Android 5-6 kan du fortsätta använda som nödtelefon om den har 4G. Se till att den är utan operatörskort!

Permalänk
Medlem

Köpte för snart ett år sedan en Merca från 2017.
Har inte kunnat använda fjärrstyrning av dieselvärmaren alls. Saknar fjärrkontroll också.
Det enda jag kan göra att ställa in tiden inne i bilen om jag vet när jag ska iväg. SOS funktionen kommer inte heller funka med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Samtal över rent 4G finns absolut, det kallas Voice Over LTE och har bonusen att röstsamtalen kan skickas över Wi-Fi om man har det och inte mobiltäckning. Helt jävla lysande om man ofta går runt i fabriker som är byggda som en bunker. För typ 10 år sen var det en massa snack om att fabriker installerade egna pico-celler för att mobilerna skulle fungera, nu ser de bara till att Wi-Fi fungerar överallt. För mig som är i en ny fabrik varje månad om inte varje vecka så är det en enorm skillnad.

Jag älskar också VoLTE med wifi-samtal men det är en form av IP-telefoni.