Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Permalänk
Medlem

De större tillverkarna, som har stöd från operatörerna, har haft VoLTE länge. Samsung från Galaxy S6 (2015), de billigare modellerna något senare (flera år senare ibland). Men flera operatörer och mobiltillverkare tycks inte ha samarbetat om detta. Jag gissar att operatörerna borde ha koll på vilka mobiler som faktiskt använder deras nät (jag tror en klar majoritet av användarna har mobiler nyare än 5 år), och hur många av dessa som kräver 2G eller 3G för telefonsamtal. Vore mycket intressant om Sweclockers frågade operatörerna, men de kanske inte svarar då de ser det som företagshemligheter.

PTS borde väl rimligen ändå kunna veta hur många som slås ut?

Jag tycker nog att 2G kan få finnas kvar ett tag till av beredskapsskäl eller nåt...jag är ibland på ställen där 3G och 4G (för att inte tala om 5G) saknar täckning. Säkert på många ställen där 4G har bättre täckning än 2G också - men det märker jag ju inte såklart.
(3G-nätet har väl släckts ner mer redan, och hade aldrig lika bra täckning, och kräver mer resurser(?), så mindre vettigt att hålla det flytande även om det är snabbare för datakommunikation).

Som nämnts på andra ställen, många bilar med modem som automatiskt ringer SOS vid krasch, etc, kommer också att sluta fungera. Här kan man ju tycka att biltillverkarna borde ha ett ansvar, men de tycks inte ha tänkt framåt. Från 2019 (?) är det EU-krav på att nya bilar ska ha sådant system. Däremot kanske det inte är krav på att de ska fungera?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Det räcker inte att en telefon "har stöd för VoLTE". Det har t.ex. alla Android-telefoner med Android 5 eller senare, och många knapptelefoner. Men det går ändå inte att ringa med dem i Sverige. Snarare är det nog så att telefonen inte har VoLTE-inställningar för de operatörer det inte går att ringa 4G-samtal med. Om telefontillverkaren tillhandahåller en firmware-uppgradering med de inställningarna så fungerar det. Det kan också vara möjligt för en operatör att tillhandahålla inställningarna med hjälp av SIM-Toolkit, men det verkar bara Vimla göra i Sverige.

Håller inte med om det du skriver... Jag skrev också att det är delvis upp till operatören, om du hade läst inlägget du citerar....

Skrivet av cyklonen:

Så man kan alltså ha en mobil från 2020-2021, som har fullt stöd för funktionen, men om man har Telia eller Telenor så är den obrukbar där 2G/3G saknas?

Och betyder det också att nödsamtal från plats där man inte har täckning i det egna nätet, men där en operatör som inte stöder VoLTE på "min" mobil har täckning, inte kommer att fungera?

Ja, tyvärr är det så. Jag hade en OnePlus 3 förr. Den har stöd för VoLTE, men ingen operatör i Sverige accepterar VoLTE för den telefonen.

Tele2 skriver på sin sida under VoLTE och VoWi-Fi att de accepterar VoLTE för de flesta telefoner från 2018 och för VoWi-Fi är det 2019. "Modeller tillverkade efter 2018 har stöd för VoLTE som standard." samt "Modeller tillverkade efter 2019 har stöd för wifi-samtal som standard."

Källor https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/samtal-i-4g-na...
https://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/wifi-samtal

Vilket stämmer bra för mig. Min mobil är från 2018 och den får VoLTE hos Tele2 men inte VoWi-Fi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Men varför accepteras det inte för vissa mobiler? Det är ju som om bilprovningen skulle underkänna helljus för vissa bilmodeller, bara för att de kände för det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men varför accepteras det inte för vissa mobiler? Det är ju som om bilprovningen skulle underkänna helljus för vissa bilmodeller, bara för att de kände för det.

Operatörerna säljer inte dessa mobiler på sina sidor, och har antagligen små vinster (tycker de) på att bredda stödet. Sedan kan man ju klaga på att standarden för VoLTE uppenbarligen var krånglig eller vag.

När 3G nu på allvar börjar sållas ut trillar agnarna från vetet. De som har äldre telefoner som endast stödjer 2G/3G (10+ år gamla telefoner, ungefär, beroende på modell och prisbild) kommer att få märkbart sämre datahastighet, kanske intill obrukbarhetens gräns, och i vissa fall sämre ljudkvalitet. Med tanke på att de flesta så gamla mobiler inte stödjer BankID tror jag inte så många använder dem fortfarande? Åtminstone inte som primärtelefon. Kanske tappar en del bilmonterade telefoner.

Jag har en Sony Ericsson Elm (2009) som reservtelefon på båten, bra täckning i 2G och 3G med HD-ljud, går att använda med handskar, den blir snart värdelös. Lite trist. Men den har tjänat mig väl, har originalbatteri osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på Tele2:s täckningskarta och valde så bara 2G och 3G visas. Nätet ser helt intakt ut. Inte en lucka att skymta, utöver de vanliga bristerna i gles-/obebyggda områden. Kanske har andra operatörer gått längre redan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kollade lite snabbt på Tele2:s täckningskarta och valde så bara 2G och 3G visas. Nätet ser helt intakt ut. Inte en lucka att skymta, utöver de vanliga bristerna i gles-/obebyggda områden. Kanske har andra operatörer gått längre redan.

Välj att bara visa 3G så kommer du se mycket luckor. 2G nätet avvecklas inte i samma takt som 3G utan 2G kommer stängas ner mycket snabbare i slutet av 2025. De har inte ens börjat med 2G nätet än. Det ska dock sägas att Tele2 och Telenor har dragit igång 3G 900 där Tele2/Telia stängt sitt 3G 2100, men 3G 900 täcker inte hela Sverige långt ifrån. Detta 3G 900 nät kommer nog vara aktivt till slutet av 2025 eller något sånt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Välj att bara visa 3G så kommer du se mycket luckor. 2G nätet avvecklas inte i samma takt som 3G utan 2G kommer stängas ner mycket snabbare i slutet av 2025. De har inte ens börjat med 2G nätet än. Det ska dock sägas att Tele2 och Telenor har dragit igång 3G 900 där Tele2/Telia stängt sitt 3G 2100, men 3G 900 täcker inte hela Sverige långt ifrån. Detta 3G 900 nät kommer nog vara aktivt till slutet av 2025 eller något sånt

Men båda duger väl för de tjänster, som mobilsamtal och annat, som ska försvinna? Så mer relevant att kolla på båda tillsammans.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men båda duger väl för de tjänster, som mobilsamtal och annat, som ska försvinna? Så mer relevant att kolla på båda tillsammans.

Nja, 2G är EXTREMT långsamt samt att det inte går att ha ett samtal och surf samtidigt på 2G nätet. Du måste ha 3G för att kunna ha samtal och surf (för t.ex. Bank-ID legitimering) samtidigt. För mig duger inte 2G överhuvudtaget när det gäller surf

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Men varför accepteras det inte för vissa mobiler? Det är ju som om bilprovningen skulle underkänna helljus för vissa bilmodeller, bara för att de kände för det.

Operatörerna slår i första hand på det för modeller de vet att det fungerar med. Jag fick be halebop kundservice aktivera det för mig, för en Samsung S7 från 2016.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nja, 2G är EXTREMT långsamt samt att det inte går att ha ett samtal och surf samtidigt på 2G nätet. Du måste ha 3G för att kunna ha samtal och surf (för t.ex. Bank-ID legitimering) samtidigt. För mig duger inte 2G överhuvudtaget när det gäller surf

Fast nu är det ju samtal det handlar om. Det är ju det som eventuellt inte funkar för många äldre mobiler. Surfen lär funka för dem oavsett.

Mobiler är telefoner, och det är möjligheten att ringa som är primär. Det är därför den funktionen är den mest relevanta. Surf är mest tidsfördriv, medan samtal kan vara skillnaden mellan liv och död.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Operatörerna slår i första hand på det för modeller de vet att det fungerar med. Jag fick be halebop kundservice aktivera det för mig. En Samsung S7 från 2016.

Men vad är det för märklig teknik som är olika från mobil till mobil??? Finns funktionen så ska den ju vara samma för alla. Det är liksom poängen med standarder - att det ska funka automatiskt om man följer standarden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Men vad är det för märklig teknik som är olika från mobil till mobil??? Finns funktionen så ska den ju vara samma för alla. Det är liksom poängen med standarder - att det ska funka automatiskt om man följer standarden.

Så har det varit med 4G också, har du haft otur har du köpt en telefon som inte stöder de radioband vi använder i sverige och då har du bara fått 3G anslutning, till exempel. Det är därför det har kunnat stå "approved for nordic operators" och liknande på kartongerna ibland. Det finns så många tillverkare och de sprutar ur sig så många modeller att det är svårt att hålla 100 koll på dem.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Så har det varit med 4G också, har du haft otur har du köpt en telefon som inte stöder de radioband vi använder i sverige och då har du bara fått 3G anslutning, till exempel. Det är därför det har kunnat stå "approved for nordic operators" och liknande på kartongerna ibland. Det finns så många tillverkare och de sprutar ur sig så många modeller att det är svårt att hålla 100 koll på dem.

Jo, men det är ju för att de tillverkas för olika marknader. Det ligger på importörerna att få rätt modeller till rätt område. Det är inte en fråga om standarder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, men det är ju för att de tillverkas för olika marknader. Det ligger på importörerna att få rätt modeller till rätt område. Det är inte en fråga om standarder.

Ja fast om det finns kunder som köper telefoner där taiwan är en del av fastlandskina i kartappen och använder i sverige så är de inte på rätt marknad. Finns också många många handlare i sverige som gråimporterar, man kan inte bara säga ”det är en standard” och utgå från att alla implementerar den rätt. Särskilt inte när det gäller röstsamtal, som tydligen var extra viktiga?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Majoritet av de telefoner som används går inte att mobilringa med - om både 2G och 3G avvecklas. Det går att använda alla 4G-telefoner för data utan 2G eller 3G, och det går att ringa med dem om man installerar en app för IP-telefoni och skaffar ett sådant telefoni-abonnemang.

Du får jättegärna backa upp de siffrorna. Jag har svårt att tro att över 50% av alla anslutna mobiler i Sverige inte kan använda VoLTE. Men jag har inte insyn hos alla Svenska operatörer. Men tanke på att ingen av operatörerna under PTS presentationer senaste åren ens har nämnt detta får det mig att tro att detta kanske är ett missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast nu är det ju samtal det handlar om. Det är ju det som eventuellt inte funkar för många äldre mobiler. Surfen lär funka för dem oavsett.

Mobiler är telefoner, och det är möjligheten att ringa som är primär. Det är därför den funktionen är den mest relevanta. Surf är mest tidsfördriv, medan samtal kan vara skillnaden mellan liv och död.

Fast vad gör du om du behöver legitimera dig med bank-id under ett samtal och du inte har internet?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och betyder det också att nödsamtal från plats där man inte har täckning i det egna nätet, men där en operatör som inte stöder VoLTE på "min" mobil har täckning, inte kommer att fungera?

Just nödsamtal gäller det andra regler för än vanliga samtal så om det finns en teknisk möjlighet att koppla fram samtalet har jag svårt att se att en operatör får neka det baserat på vilken telefon det kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Just nödsamtal gäller det andra regler för än vanliga samtal så om det finns en teknisk möjlighet att koppla fram samtalet har jag svårt att se att en operatör får neka det baserat på vilken telefon det kommer ifrån.

Fast om tekniken för att alls kunna genomföra röstsamtal är VoLTE, så borde det inte funka vid nöd om det inte funkar annars. I så fall handlar det inte om tekniska brister utan om medveten illvilja om man inte godkänner vissa modeller i vanliga fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast vad gör du om du behöver legitimera dig med bank-id under ett samtal och du inte har internet?

Sällan det är aktuellt för nödsamtal, tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sällan det är aktuellt för nödsamtal, tycker jag.

Trodde inte vi pratade specifikt om nödsamtal, utan även vanliga samtal. För övrigt så spelar det inte någon roll vilken operatör man har vid nödsamtal. Vid nödsamtal används det nät som finns i området även om din operatör inte har täckning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det inte en rätt så stor deal i så fall?
För 4G är väl inte precis känt för att kunna gå långt ute i skogen jämfört med 3G som klarar av rejäla distanser.

Kanske var så förr, upplever inte det numera, och då bor jag också ute i skogen (Risveden). Ju lägre frekvens, desto längre räckvidd givet samma effekt antar jag, och där finns faktiskt band på 700Mhz för 4G. Vet inte vilken e operatör dock, men jag har hallon som borde vara 3, och då har jag täckning på bredband även med en massa skog och ett berg ivägen. Så var det inte för några år sedan dock, så antar att de byggt ut eller förbättrat basstationen där jag bor.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det inte en rätt så stor deal i så fall?
För 4G är väl inte precis känt för att kunna gå långt ute i skogen jämfört med 3G som klarar av rejäla distanser.

Skrivet av orginallinus:

Kanske var så förr, upplever inte det numera, och då bor jag också ute i skogen (Risveden). Ju lägre frekvens, desto längre räckvidd givet samma effekt antar jag, och där finns faktiskt band på 700Mhz för 4G. Vet inte vilken e operatör dock, men jag har hallon som borde vara 3, och då har jag täckning på bredband även med en massa skog och ett berg ivägen. Så var det inte för några år sedan dock, så antar att de byggt ut eller förbättrat basstationen där jag bor.

Det är faktiskt tvärtom. 3G har för större delen av tiden haft mycket kortare räckvidd än 4G. 3G 2100 (vilket är det Tele2/Telia samt Telenor använt majoriteten av 3G tiden) har mycket kortare räckvidd än 4G 800/900 MHz. Sedan typ 2016 har Tre och Telia haft 3G på 900 också. Det finns även 4G på 700 vilket har ännu bättre räckvidd än 800/900MHz

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Fast nu är det ju samtal det handlar om. Det är ju det som eventuellt inte funkar för många äldre mobiler. Surfen lär funka för dem oavsett.

Hur ska du kunna surfa på en 2G/3G-mobil där 2G och 3G saknas? Du kommer varken kunna ringa eller surfa med den mobilen.

Det är snarare tvärtom: med en 4G-mobil utan VoLTE-stöd kommer du kunna surfa men inte ringa när både 2G och 3G avvecklats i slutet på 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Trodde inte vi pratade specifikt om nödsamtal, utan även vanliga samtal. För övrigt så spelar det inte någon roll vilken operatör man har vid nödsamtal. Vid nödsamtal används det nät som finns i området även om din operatör inte har täckning

Men då är vi tillbaks vid min invändning, att om det funkar med alla vid nödsamtal, så är det inte en teknisk begränsning som gör att man stänger ute äldre mobiler med VoLTE men "utanför" nån egenpåhittad nivå, utan det handlar om ren illvilja. Hade det varit en teknisk begränsning så hade det inte funkat för nödsamtal heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Hur ska du kunna surfa på en 2G/3G-mobil där 2G och 3G saknas? Du kommer varken kunna ringa eller surfa med den mobilen.

Det är snarare tvärtom: med en 4G-mobil utan VoLTE-stöd kommer du kunna surfa men inte ringa när både 2G och 3G avvecklats i slutet på 2025.

Men jag skrev inte att det var en ren 2G/3G-mobil, utan om fullt kapabla, moderna 4G-mobiler men inte så nya som vissa operatörer tydligen kräver för att medge röstsamtal över 4G. Dvs precis det du skriver i slutet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Men då är vi tillbaks vid min invändning, att om det funkar med alla vid nödsamtal, så är det inte en teknisk begränsning som gör att man stänger ute äldre mobiler med VoLTE men "utanför" nån egenpåhittad nivå, utan det handlar om ren illvilja. Hade det varit en teknisk begränsning så hade det inte funkat för nödsamtal heller.

Nödsamtal kan du ringa oregistrerad (utan telefonkort). För att kunna ringa andra samtal behöver du vara registrerad mot IMS. För att kunna registrera dig måste telefonen använda de VoLTE-/VoNR-inställningar som operatören använder. Många telefontillverkare, spärrar VoLTE/VoNR om de inte känner till vilka inställningar en viss operatör kräver (eller om telefonen används i ett land tillverkaren inte vill att den skall användas i). Telefonen "vet" själv vilket land och vilken operatör det är, när det sitter ett telefonkort i telefonen eftersom det finns inlagt som nummer (MCC/MNC) i telefonkortet. Ta bort kortet, så försvinner spärren för 112 (men du kan inte ringa 90000 eller andra samtal utan kortet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Nödsamtal kan du ringa oregistrerad (utan telefonkort). För att kunna ringa andra samtal behöver du vara registrerad mot IMS. För att kunna registrera dig måste telefonen använda de VoLTE-/VoNR-inställningar som operatören använder. Många telefontillverkare, spärrar VoLTE/VoNR om de inte känner till vilka inställningar en viss operatör kräver (eller om telefonen används i ett land tillverkaren inte vill att den skall användas i). Telefonen "vet" själv vilket land och vilken operatör det är, när det sitter ett telefonkort i telefonen eftersom det finns inlagt som nummer (MCC/MNC) i telefonkortet. Ta bort kortet, så försvinner spärren för 112 (men du kan inte ringa 90000 eller andra samtal utan kortet).

För tredje gången - då är det alltså inte tekniska hinder som gör att vissa operatörer aktivt stänger ute vissa modeller som har stöd för VoLTE men som anses "för gamla", utan man har andra skäl. Illvilja, helt enkelt. För funkar det tekniskt med nödsamtal så funkar det tekniskt med ALLA samtal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av varget:

Du får jättegärna backa upp de siffrorna. Jag har svårt att tro att över 50% av alla anslutna mobiler i Sverige inte kan använda VoLTE. Men jag har inte insyn hos alla Svenska operatörer. Men tanke på att ingen av operatörerna under PTS presentationer senaste åren ens har nämnt detta får det mig att tro att detta kanske är ett missförstånd.

Vad jag vet redovisar PTS bara samtalsminuter och inte andel telefoner. Den siffran är helt ointressant, eftersom den domineras av kommersiella samtal (företagssamtal). Dessutom verkar PTS ha noll koll på vilka telefoner, som går att ringa med hos vilka operatörer. Sommaren 2023 tittade jag på telefoner hos operatörsoberoende säljare och ingen telefon i de lägre prisklasserna, men som var 'up-to-date' för Mobilt Bank-ID, gick att använda för att ringa VoLTE-samtal med. Varifrån Tele2 har fått sina uppgifter om årtal vet jag inte, men de skriver heller inte att det går att ringa 4G-samtal med telefonen hos Tele2, bara att den "har (stöd för) VoLTE"/"har (stöd för) VoWiFi", vilket är väldigt ointressant.

Ingen telefontillverkare publicerar heller vilka operatörer en viss telefonmodell och viss 'firmware'-version kan ringa VoLTE-samtal med, så vill man veta det är man hänvisad till att kontakta tillverkarens support, som då ofta säger att den "billiga" telefonen "med stöd för VoLTE" som man tänkt sig, inte går att använda för VoLTE-samtal med någon svensk operatör.

Ingen svensk operatör (men väl utländska) listar heller vilka telefonmodeller som det är värt att överväga för användning med den operatören. Där har de svenska operatörerna något att bita i!

Summan av kardemumman är nog att det inte skulle behövas så mycket propaganda för att vi skall skaffa VoLTE-telefoner, om det inte var så att väldigt många telefoner som används inte går att ringa VoLTE-samtal med i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Vad jag vet redovisar PTS bara samtalsminuter och inte andel telefoner. Den siffran är helt ointressant, eftersom den domineras av kommersiella samtal (företagssamtal). Dessutom verkar PTS ha noll koll på vilka telefoner, som går att ringa med hos vilka operatörer. Sommaren 2023 tittade jag på telefoner hos operatörsoberoende säljare och ingen telefon i de lägre prisklasserna, men som var 'up-to-date' för Mobilt Bank-ID, gick att använda för att ringa VoLTE-samtal med. Varifrån Tele2 har fått sina uppgifter om årtal vet jag inte, men de skriver heller inte att det går att ringa 4G-samtal med telefonen hos Tele2, bara att den "har (stöd för) VoLTE"/"har (stöd för) VoWiFi", vilket är väldigt ointressant.

Ingen telefontillverkare publicerar heller vilka operatörer en viss telefonmodell och viss 'firmware'-version kan ringa VoLTE-samtal med, så vill man veta det är man hänvisad till att kontakta tillverkarens support, som då ofta säger att den "billiga" telefonen "med stöd för VoLTE" som man tänkt sig, inte går att använda för VoLTE-samtal med någon svensk operatör.

Ingen svensk operatör (men väl utländska) listar heller vilka telefonmodeller som det är värt att överväga för användning med den operatören. Där har de svenska operatörerna något att bita i!

Summan av kardemumman är nog att det skulle inte behövas så mycket propaganda för att vi skall skaffa VoLTE-telefoner, om det inte var så att väldigt många telefoner som används inte går att ringa VoLTE-samtal med i Sverige.

Jag menade från Informationsmöterna som PTS haft de senaste åren om detta. Se tex https://api.screen9.com/preview/IylZrA5L9Ygv8cjjVGJ4G8oPdIHWu...

Där verkar ingen av operatörerna oroliga övera just låg VoLTE användning utan de nämner helt andra saker. Och jag antar att de är måna om att behålla sina kunder.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är medveten. Det är biltillverkarna också, men dom verkar inte sugna på att hjälpa befintliga kunder:
https://www.vibilagare.se/reportage/3g-natet-slacks-ned-da-fo...

Det här skulle jag säga är det största problemet. IOT. Jävla sattyg att börja stänga ner mobilnät, måste vara miljontals olika typer av devices som blir obsoleta och behöver bytas ut.