Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Permalänk
Medlem

Värst är det nog ändå med bilarna, där 112-baserade eCall är obligatoriskt enligt lag på nya bilar sedan 2018 (och flera biltillverkade hade givetvis innan).
Det är en säkerhetsfråga (och ibland en komfortfråga, för att slå på dieselvärmaren med en app exempelvis) som jag tycker biltillverkarna borde fixa på goodwill.

Det är givetvis _fullständigt_ osannolikt att biltillverkare inte visste att 2G och 3G sjöng svanesången, det har ju talats i många år om detta, och att modemen inte skulle behöva uppgraderas någon gång under en vanlig bils ordinära livslängd (runt 20 år för vettiga bilar) är ju också osannolikt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Värst är det nog ändå med bilarna, där 112-baserade eCall är obligatoriskt enligt lag på nya bilar sedan 2018 (och flera biltillverkade hade givetvis innan).
Det är en säkerhetsfråga (och ibland en komfortfråga, för att slå på dieselvärmaren med en app exempelvis) som jag tycker biltillverkarna borde fixa på goodwill.

Det är givetvis _fullständigt_ osannolikt att biltillverkare inte visste att 2G och 3G sjöng svanesången, det har ju talats i många år om detta, och att modemen inte skulle behöva uppgraderas någon gång under en vanlig bils ordinära livslängd (runt 20 år för vettiga bilar) är ju också osannolikt.

Låter samtidigt som räddningen från att ha sin bil ifivilligt uppkopplad och att de delar data om en vilket man inte bett om 😁.

I know i know.
Be careful what you wish for hehe.

När hightechbilar börjat slängas på löpande band för att de inte längre startar/öppnas eller liknande för att de inte är kompatibla med mastnäten blir det inte så kul längre 😬.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sitter hyffsat centralt i södertälje med bara 2 staplar på 4G, 5G är inte ens att tänka på trots att det finns här..
Pendeltågssträckan runt Tullinge är helt horribel, i princip omöjligt att använda något nätbaserat på telefonen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter samtidigt som räddningen från att ha sin bil ifivilligt uppkopplad och att de delar data om en vilket man inte bett om 😁.

I know i know.
Be careful what you wish for hehe.

När hightechbilar börjat slängas på löpande band för att de inte längre startar/öppnas eller liknande för att de inte är kompatibla med mastnäten blir det inte så kul längre 😬.

Men är bilarna verkligen så rötet konstruerade att de tappar annan funktion än nödsamtal om uppkopplingen inte funkar?

Det blir tydligare och tydligare att det är omöjligt att hitta en acceptabelt fungerande bil gjord efter ca 2012 eller så. Alltför mycket elektronik och förarstöd/förarhjälp (i mitt fall förarstör/förarstjälp).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sitter hyffsat centralt i södertälje med bara 2 staplar på 4G, 5G är inte ens att tänka på trots att det finns här..
Pendeltågssträckan runt Tullinge är helt horribel, i princip omöjligt att använda något nätbaserat på telefonen..

Då vill du inte veta hur mobiltäckningen varit i London när det gäller tunnelbanan där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Men är bilarna verkligen så rötet konstruerade att de tappar annan funktion än nödsamtal om uppkopplingen inte funkar?

Det blir tydligare och tydligare att det är omöjligt att hitta en acceptabelt fungerande bil gjord efter ca 2012 eller så. Alltför mycket elektronik och förarstöd/förarhjälp (i mitt fall förarstör/förarstjälp).

Det tror jag inte. Its not that bad 😁.
Eller ja, lås upp bilen med mobilen lär väl dö. Och kanske möjligheten att köpa tilläggspaket till bilen (navigering, adaptiv belysning and such) eller hålla igång säkerhetsippdateringar kanske?

Men vi är väl på väg mot SAS-hållet för bilar. Får väl se var det leder...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Borde det inte börjar säljas 3G-till-4G-adaptrar då? Ungefär som det finns små FM-sändare för att skicka ljud till bilstereon?

Permalänk
Medlem

Jodu, sätta upp den backbonen, nod-B och RRU/BTS i miniformat som final och allt kring detta och få allt detta att fungera... och sedan betala för alla patent och licenser bakom det så lär det bli rätt dyra samtal...

basstationen med en kratta i luften är bara den lilla delen på en rejält komplex system

visst Agilent/Insight har säkert jättefina testsystem för 7-siffriga belopp som kan få en telefon glad och nöjd, men inte att ringa upp med...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

Jodu, sätta upp den backbonen, nod-B och RRU/BTS i miniformat som final och allt kring detta och få allt detta att fungera... och sedan betala för alla patent och licenser bakom det så lär det bli rätt dyra samtal...

basstationen med en kratta i luften är bara den lilla delen på en rejält komplex system

visst Agilent/Insight har säkert jättefina testsystem för 7-siffriga belopp som kan få en telefon glad och nöjd, men inte att ringa upp med...

Har du hört talas om OpenBTS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Borde det inte börjar säljas 3G-till-4G-adaptrar då? Ungefär som det finns små FM-sändare för att skicka ljud till bilstereon?

Går ej, måste bytas helt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är helt jävla idiotiskt att dom stänger av 3G nätet när så mycket saker hos folk bara har stöd för 3G. Som bilar osv.
Kul att Volvo on Call kommer sluta funka för mig. Det är jävligt skönt att kunna starta värmen i bilen från telefonen osv.
5G kan dom kasta åt helvette. Dålig täckning o ingen jävla mening med 700Mbit på min mobil.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är helt jävla idiotiskt att dom stänger av 3G nätet när så mycket saker hos folk bara har stöd för 3G. Som bilar osv.
Kul att Volvo on Call kommer sluta funka för mig. Det är jävligt skönt att kunna starta värmen i bilen från telefonen osv.
5G kan dom kasta åt helvette. Dålig täckning o ingen jävla mening med 700Mbit på min mobil.

Det mesta som använder 3G funkar också med 2G, det senare kunde varit en ide att behålla på något smalt band just för alla iot och larm-prylar.

I vilket fall är det massivt hål i huvudet från volvo om de gjort en lösning som bara fungerar med 3G och inte går att uppgradera/byta på något enkelt sätt. De kan bygga sitt eget 3G-nät och underhålla det om de vill.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kommer det påverka nödsamtal ute i skogarna?

Nej de byter ut masterna men behåller frekvenserna, du får 4 eller 5G men lite långsammare på de frekvenserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej de byter ut masterna men behåller frekvenserna, du får 4 eller 5G men lite långsammare på de frekvenserna.

Smart! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det mesta som använder 3G funkar också med 2G, det senare kunde varit en ide att behålla på något smalt band just för alla iot och larm-prylar.

Det kommer inte bli förbjuder att köra 2G eller 3G nät efter 31/12 2025. Det som sker är att de nuvarande avtalen löper ut och de nya blir teknikneutrala på de frekvenserna samt att det skett en ny auktion.

Om det visar sig att folk verkligen behöver 2G så är jag säker på att nån kommer erbjuda det till ett pris som är markant högre än 4G/5G.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Då vill du inte veta hur mobiltäckningen varit i London när det gäller tunnelbanan där

Helst inte:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vilket år det skulle ske var jag lite osäker på men att det var gång eller redan påbörjat visste jag. Men skulle tro att de flesta nog kan ha missat detta. Bara detta året har varit väldigt händelserikt och mycket annat lär nog ha pockat på uppmräksamheten vid det här laget.

De som bestämt detta har nog knappt sett en skog förr. Ganska viktigt att man har en bra lösning att ta vid, större delen av Sverige är trots allt glesbygd. Detta är trots allt inte något större problem för folk som mest befinner sig i tätorter.

Eller får folk börja köpa satellittelefoner kanske.

Det är här PTS är lika ansvarstagande som en 5 åring. Som myndighet kan man kanske tycka att dom ser till så samhällets intressen(täckning på landsbygd och fungerande infrastruktur) upprätthålls. Men här skriver dom bara att ” operatörerna lovar”…
Så att dom sen kan säga att det är någon annans ansvar. Som vanligt.

Skrivet av Baxtex:

Fullt medveten. Larmet kommer sluta funka. Finns dock möjlighet att köpa en nya dosa med 4G för 3000kr.

Med tanke på att man köpa en kina telefon för 500kr så känns det som ocker.

Och här kan jag lova att tillverkare ser guld när dom kan tvinga företag och myndigheter att köpa kinesiska modem med 1000% påslag för att inte 2-10 år gamla system plötsligt dör om dom inte pröjsar fantasisummor.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Det är här PTS är lika ansvarstagande som en 5 åring. Som myndighet kan man kanske tycka att dom ser till så samhällets intressen(täckning på landsbygd och fungerande infrastruktur) upprätthålls. Men här skriver dom bara att ” operatörerna lovar”…
Så att dom sen kan säga att det är någon annans ansvar. Som vanligt.

Och här kan jag lova att tillverkare ser guld när dom kan tvinga företag och myndigheter att köpa kinesiska modem med 1000% påslag för att inte 2-10 år gamla system plötsligt dör om dom inte pröjsar fantasisummor.

Så är det givetvis. Företaget vi köpt larmet ville gärna promota den nya styrenheten också för 12 000kr.(med 4G)

Såg ett najs tips på byggahus. Tydligen kan man istället köpa en ethernet dosa, kostar också 3000kr. Men då kan man ju antingen koppla in till hemmanätet eller så skaffar man mobilt bredband router, kan köpa nån begagnad på blocket för några hundra. Enkelt och billigt att byta sen när 4G stängs ner..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sitter hyffsat centralt i södertälje med bara 2 staplar på 4G, 5G är inte ens att tänka på trots att det finns här..
Pendeltågssträckan runt Tullinge är helt horribel, i princip omöjligt att använda något nätbaserat på telefonen..

Just därför behöver det satsas mer bredbands-pengar, i städerna behöver näten byggas ut för det är för många smartphones och folk som använder mobilt bredband. Det gäller många städer och problemen har bara ökat då man stänger ner xDSL och plockar bort det för folk som inte har några andra alternativ.

Mobilt bredband funkar bra om man bor på en plats där masterna inte är överbelastade eller det inte finns för många användare som ska dela på den totala kapaciteten som finns tillgänglig. Om man parallellt med detta även bygger ut flera master, mobila punkter och ser till att alla dessa blir anslutna till fiber så kommer vi få ett mycket bra och snabbt nät. Så ser det inte ut i dagens läge vad jag har hört från andra. Det är nog ganska många som t.ex fortfarande bara har kabel-TV Internet som alternativ till mobilt bredband i större städer, det är OK så länge tekniken funkar bra och inte strular. Men det lite av ett lotteri och mycket beroende av vart man bor, kvalite på kablar osv.

Nog är det lite taskigt att man tar bort GSM, 2G och 3G men förmodligen det som måste till för att tvinga fram övergång till 4G för allt. Man kan inte vänta i evigheter, lite som med övergång till digital marksänd TV. Någon gång måste man gå vidare med tekniken, om det sedan är en fördel för kunderna är ju en hela annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Just därför behöver det satsas mer bredbands-pengar, i städerna behöver näten byggas ut för det är för många smartphones och folk som använder mobilt bredband. Det gäller många städer och problemen har bara ökat då man stänger ner xDSL och plockar bort det för folk som inte har några andra alternativ.

Mobilt bredband funkar bra om man bor på en plats där masterna inte är överbelastade eller det inte finns för många användare som ska dela på den totala kapaciteten som finns tillgänglig. Om man parallellt med detta även bygger ut flera master, mobila punkter och ser till att alla dessa blir anslutna till fiber så kommer vi få ett mycket bra och snabbt nät. Så ser det inte ut i dagens läge vad jag har hört från andra. Det är nog ganska många som t.ex fortfarande bara har kabel-TV Internet som alternativ till mobilt bredband i större städer, det är OK så länge tekniken funkar bra och inte strular. Men det lite av ett lotteri och mycket beroende av vart man bor, kvalite på kablar osv.

Nog är det lite taskigt att man tar bort GSM, 2G och 3G men förmodligen det som måste till för att tvinga fram övergång till 4G för allt. Man kan inte vänta i evigheter, lite som med övergång till digital marksänd TV. Någon gång måste man gå vidare med tekniken, om det sedan är en fördel för kunderna är ju en hela annan fråga.

En av tankarna med 4 och 5G är ju att avlasta icke-mobil trafik till fiber via WiFi.

Mobilt bredband känns inte jättekul eftersom då vill operatörerna påtvinga oss data-caps som i andra länder. Jag är egentligen för att flytta att till trådlöst, men då PTS låter operatörerna härja fritt blir det inte bättre än med fiber hem + mobilabonnemang. Mobilt är en sista utväg, men du måste ändå betala ett abonnemang för varje mobil, hemmet, extra för smarta klockan... och tro mig. Blir IoT en grej så kommer du behöva ett abonnemang för varje uppkopplad sak.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av kyre:

Jag kände inte till detta. Det kommer förhoppningsvis inte påverka de som bor och vistas i städer 99% av sin tid. Men vet att det finns många gamla system som förlitar sig på 3G och platser som bara har GSM fortfarande.

PTS har en sammafattning och där nämns exempelvis prylar som anses moderna idag, som robotgräsklippare, larm, nödtelefoner för hemtjänst, telefoni via 3G bryggor och moderna bilar. En annan notering är att PTS tydligt inte ställer krav på operatörerna att täckningen blir likvärdig eller bättre (ungefär som när de auktionerade 3G om ni minns).

"De [operatörerna] lovar att det sammantaget medför lika bra eller bättre mobiltäckning än tidigare – även under tiden som 3G och 2G avvecklas.
Vad gäller landsbygden gör operatörerna ett antal saker som de menar kommer att förstärka täckningen." - PTS

Jag spår att det inte kommer skrivas några stora rubriker, men en hel del organisationer och konsumenter kommer bli tagna på sängen när deras relativt nya pryl blir en tegelsten inom 2-5 år (det säljs fortfarande 2G/3G prylar).

Man får ju hoppas att inte alla allt mer uppkopplade prylar får en maxlivslängd på 19 år med 4G/5G. Allt blir museiföremål efter 2 decennier.

PTS Avveckling av 2G- och 3G-nät

"Vem vet, inte du
Vem vet, inte jag
Vi vet ingenting nu
Vi vet inget idag"
(Lisa Ekdahl)

Om propagandan får som den vill blir Sverige sannolikt sämst i Europa på mobilkommunikation!

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Kommer det påverka nödsamtal ute i skogarna?

Har du en 4G-telefon med Android 5 eller senare kan du ringa nödsamtal (112) med enbart 4G (utan 2G eller 3G). I många fall krävs det dock att det inte sitter något operatörskort i telefonen.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Jag är medveten om det, men värre än så. Om du inte har en 4G telefon som klarar VoLTE vilket förenklat kan liknas vid IP-telefoni över 4G nätet så kommer den telefonen också sluta fungera. Det räcker alltså inte med att du har en 4G smartphone för att det garanterat kommer fortsätta fungera.

Den smartphone jag använder lanserades 2018 och den klarar VoLTE, den tekniken aktiverades för cirka 3år sedan eller något sådant när dom ändrade tekniken och annat i masten i området. Plötsligt visades denna symbol i min telefon. Samma sak när jag är uppkopplad mot WiFi så aktiverade Tele2 möjligheten till WiFi-samtal över Internet mot en server som dom har. Då kan jag ringa och ta emot samtal som vanligt med skillnaden att det går över WiFi primärt och när jag inte är ansluten den vägen hoppar telefonen över till 4G nätet.

Det viktiga är alltså att kolla att din smartphone har stöd för VoLTE tekniken, WiFi-samtal är inte lika viktigt då det kräver att operatören har en server på Internet som hanterar den biten. Jag vet att t.ex. Hallon inte hade den möjligheten tidigare, hur det är nu vet jag inte. Antar att med tiden kommer alla operatörer ha stöd för WiFi-samtal.

En bra start, men det räcker inte. Du måste också kontrollera att telefonen och dess programversion fungerar för 4G-samtal med just den operatör du vill använda, om du inte likt Galenskaparna vill "köpa grisen i säcken och chansa".

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Poängen med själva nedläggningen av just GSM,2G och 3G är vad jag förstår att det drar ström, det är kretsbasserad telefoni (lite som med den analoga telefonin en gång i tiden) samt det är få användare kvar på dessa tekniker. Antingen kör man 4G för data, eller så måste man ha en telefon som klarar VoLTE för att ringa över 4G (kan förenklat ses som likvärdigt med dagens IP-telefoni över bredband). Det innebär att alla frekvenser som används idag kommer flyttas över till att använda 4G teknik, ska ge bättre täckning, mer fart för bredband samt mycket enklare för operatörerna att hantera telefoni osv.

Vad gäller VoLTE vet jag inte vad det innefattar eller om det finns äldre tekniker i telefoner som kan ringa över 4G ? Jag är inte insatt i det utan vet bara att operatörerna har sagt att har man en för gammal telefon så finns risken att man inte kommer kunna använda den när man gör denna övergång.

Vad gäller SMS så tror jag den tjänsten kommer fortsätta fungera även över 4G och det är antagligen inte längre kopplat till de äldre teknikerna som jag antar det var tidigare. Men det kanske är helt fel för det systemet kanske alltid har varit fristående ? Men andra får svara på det, jag kan för lite om dessa tekniker.

Strömförbrukningen bestäms väsentligen av hur processortung teknologi man använder. GSM (2G) kräver minst processande, UMTS/HSPA+ (3G) mer och LTE/LTE-A (4G(+)) ännu mer.

Nedläggningen beror på monumental svensk misshushållning av tillgängligt frekvensutrymme på banden för 900, 2100 och 2600 MHz.

I 2600-bandet finns det 70 MHz FDD-spektrum. I 2100-bandet finns det 60 MHz FDD-spektrum.

LTE kan använda upp till 20 MHz. LTE-A och NR (5G) kan använda upp till 100 MHz. 3G kräver minst 5 MHz. 2G använder inte 2100 MHz.

Det räcker exempelvis till 50 MHz 2600-spektrum och 50 MHz 2100-spektrum för LTE-A och 5G (kan använda samma frekvens) som dessa båda teknologier kan kombinera till 100 MHz. Då blir det dessutom 20 MHz 2600-spektrum över för LTE och 5G (kan använda samma frekvens) och 10 MHz 2100-spektrum för UMTS/HSPA+.

Om radionätsoperatörerna (Net4Mobility, Telia, Tre) delade sina frekvenser och master för FDD-spektrum i banden 2100 och 2600 MHz, skulle man få färre användare/[MHz och basstation] (dvs. högre datahastighet och fler samtidiga användare) än om varje operatör använder sina egna frekvenser och master var för sig. Men så vill inte PTS och operatörerna göra (ännu).

Istället har Net4Mobility resp. Telia 20 MHz 2100-spektrum och 30 MHz 2600 spektrum från 1 januari 2026, som de kan kombinera till 50 MHz spektrum för LTE/LTE-A/NR, vilket förutsätter att de dumpar 3G på 2100 MHz.

Nästan likadant är det på 900 MHz som kan användas av både 2G och 3G. Totalt finns det 35 MHz FDD-bandbredd, men operatörerna har bara 10 eller 15 MHz vardera från 1 januari 2026. På sin höjd räcker det då till GSM och LTE om de inte delar sina master och frekvensrättigheter.

SMS över 4G har nästan samma problem som tal över 4G. Alla med 4G-telefon kan idag skicka SMS över 4G tack vare att det finns 2G eller 3G i nätet. Om/när både 2G och 3G tas bort från nätet försvinner den möjligheten från många 4G-/5G-telefoner och det går bara att skicka SMS från telefoner som det också går att ringa "vanliga" samtal över 4G eller 5G med.

Permalänk
Medlem

Hur många mobiler, och ungefär från vilket år, blir obrukbara utan 2G/3G? Vad snackar vi om? 2012? 2014? 2016? Är det så illa att det finns mobiler som säljs nya i dag som inte har rätt funktionalitet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur många mobiler, och ungefär från vilket år, blir obrukbara utan 2G/3G? Vad snackar vi om? 2012? 2014? 2016? Är det så illa att det finns mobiler som säljs nya i dag som inte har rätt funktionalitet?

Alla telefoner som säljs nu för tiden har stöd för VoLTE och har varit så i minst 5-8 år, däremot telefoner som släppts tidigare, typ äldre än ett par år så är det mycket också upp till våra operatörer om de vill godkänna telefonen. Som exempel så får man med svenska operatörer bara stöd för VoLTE/VoWi-Fi om man använder Tre eller Tele2. Telenor och Telia godkänner inte telefonen för VoLTE.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Alla telefoner som säljs nu för tiden har stöd för VoLTE och har varit så i minst 5-8 år, däremot telefoner som släppts tidigare, typ äldre än ett par år så är det mycket också upp till våra operatörer om de vill godkänna telefonen. Som exempel så får man med svenska operatörer bara stöd för VoLTE/VoWi-Fi om man använder Tre eller Tele2. Telenor och Telia godkänner inte telefonen för VoLTE.

Det räcker inte att en telefon "har stöd för VoLTE". Det har t.ex. alla Android-telefoner med Android 5 eller senare, och många knapptelefoner. Men det går ändå inte att ringa med dem i Sverige. Snarare är det nog så att telefonen inte har VoLTE-inställningar för de operatörer det inte går att ringa 4G-samtal med. Om telefontillverkaren tillhandahåller en firmware-uppgradering med de inställningarna så fungerar det. Det kan också vara möjligt för en operatör att tillhandahålla inställningarna med hjälp av SIM-Toolkit, men det verkar bara Vimla göra i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Alla telefoner som säljs nu för tiden har stöd för VoLTE och har varit så i minst 5-8 år, däremot telefoner som släppts tidigare, typ äldre än ett par år så är det mycket också upp till våra operatörer om de vill godkänna telefonen. Som exempel så får man med svenska operatörer bara stöd för VoLTE/VoWi-Fi om man använder Tre eller Tele2. Telenor och Telia godkänner inte telefonen för VoLTE.

Så man kan alltså ha en mobil från 2020-2021, som har fullt stöd för funktionen, men om man har Telia eller Telenor så är den obrukbar där 2G/3G saknas?

Och betyder det också att nödsamtal från plats där man inte har täckning i det egna nätet, men där en operatör som inte stöder VoLTE på "min" mobil har täckning, inte kommer att fungera?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Hur många mobiler, och ungefär från vilket år, blir obrukbara utan 2G/3G? Vad snackar vi om? 2012? 2014? 2016? Är det så illa att det finns mobiler som säljs nya i dag som inte har rätt funktionalitet?

Majoritet av de telefoner som används går inte att mobilringa med - om både 2G och 3G avvecklas. Det går att använda alla 4G-telefoner för data utan 2G eller 3G, och det går att ringa med dem om man installerar en app för IP-telefoni och skaffar ett sådant telefoni-abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Majoritet av de telefoner som används går inte att mobilringa med - om både 2G och 3G avvecklas. Det går att använda alla 4G-telefoner för data utan 2G eller 3G, och det går att ringa med dem om man installerar en app för IP-telefoni och skaffar ett sådant telefoni-abonnemang.

Det låter ju väldigt märkligt att man genomför en sån förändring som slår ut en majoritet av mobilerna i samhället. Hur kan det ens vara tillåtet från PTS sida?

Sen är det märkligt att man tar fram en ny mobilnätsstandard som inte har samtal som grundfunktionalitet, eftersom 4G tydligen saknar det, och kräver en knölig "IP-telefoni"-lösning för samtal. Som om data var det primära för ett mobilnät - det är ju samtal som mobiler är till för, för helsike!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S