Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Permalänk
Medlem

5G har ju stöd för lågfrekventa band som användes för TV förr, men sjukt oklart om prylar och master faktiskt utnyttjar dessa. Och det hjälper ju verkligen inte för äldre prylar

Permalänk
Medlem

Jag skapa en omröstning #20332646 ang VoLTE. Detta är ett teknikforum men det kanske ger inblick i hur nya mobiler som faktiskt inte funkar med VoLTE

Permalänk
Medlem

Fler saker som antagligen påverkas av detta är fastigheters system för mätning av värme och vatten i bostäder (IMD) då dessa iaf tidigare har haft en sändare i fastigheterna som pratat via 2G/3G.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Som vanligt har man bråttom framåt utan att titta bakom sig.
4G nätet saknar fortfarande bra täckning, när 3G var nere häromdan fick jag avbrott i telefonsamtalen mitt i stan, men precis utanför 5G's täckning.
Internets glansdagar verkar vara över då det belägras från flera olika håll.
Maxhastighet och datamängd är helt irrelevant när det glappar i reläet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Fler saker som antagligen påverkas av detta är fastigheters system för mätning av värme och vatten i bostäder (IMD) då dessa iaf tidigare har haft en sändare i fastigheterna som pratat via 2G/3G.

Oh well, är väl kommunens problem. Vi fick ny vattenmätare 2015, helt analog. Får ett brev en gång om året där jag ska skicka in vad det står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

5G har ju stöd för lågfrekventa band som användes för TV förr, men sjukt oklart om prylar och master faktiskt utnyttjar dessa. Och det hjälper ju verkligen inte för äldre prylar

Nyare telefoner idag använder det bandet. Alla svenska mobilleverantörer utom Teracom gör det också, men det är klart att det inte är så på varenda mast.

Hur man kollar upp sånt här:

1) Kolla först vad det bandet heter här:

https://en.wikipedia.org/wiki/LTE_frequency_bands

I det här fallet är det band 20, Digital Dividend.

2) Googla upp de detaljerade specarna för din telefon. Här är modernare iPhone, som exempel:

https://www.apple.com/iphone/cellular/

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Som vanligt har man bråttom framåt utan att titta bakom sig.
4G nätet saknar fortfarande bra täckning, när 3G var nere häromdan fick jag avbrott i telefonsamtalen mitt i stan, men precis utanför 5G's täckning.
Internets glansdagar verkar vara över då det belägras från flera olika håll.
Maxhastighet och datamängd är helt irrelevant när det glappar i reläet.

När de stänger av 2G/3G så är det för att de byter de frekvenserna till 4G eller 5G. Täckningen kommer således inte att försämras, det är bara det att äldre prylar kommer att sluta fungera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Oh well, är väl kommunens problem. Vi fick ny vattenmätare 2015, helt analog. Får ett brev en gång om året där jag ska skicka in vad det står.

Du vet det säkert, men alla analoga vattenmätare ska bytas ut till digitala! ASAP i hela landet. Men pågarna som jobbar med det hinner inte med.

Och visst, du har rätt, det är kommunens problem. men bytas ska dom. Är du inte hemma på bestämd tid, får du en ny tid/datum...Är du inte hemma då, böter.

felstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Plötsligt va inte Apples satellit-hype så dumt ändå…

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nyare telefoner idag använder det bandet. Alla svenska mobilleverantörer utom Teracom gör det också, men det är klart att det inte är så på varenda mast.

Hur man kollar upp sånt här:

1) Kolla först vad det bandet heter här:

https://en.wikipedia.org/wiki/LTE_frequency_bands

I det här fallet är det band 20, Digital Dividend.

2) Googla upp de detaljerade specarna för din telefon. Här är modernare iPhone, som exempel:

https://www.apple.com/iphone/cellular/

Finns också 12 och 28 som går på 700Mhz

Bra sida, om än lite svårbehärskad

Permalänk

Mitt sekundära telefonnummer går till en pimpmobil från Nokia. Känns tryggt att veta att den stödjs i nästan två år till. Kostade 200-300 kr för över tio år sen. Får lösa det problemet när det uppstår inför 2026.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du vet det säkert, men alla analoga vattenmätare ska bytas ut till digitala! ASAP i hela landet. Men pågarna som jobbar med det hinner inte med.

Och visst, du har rätt, det är kommunens problem. men bytas ska dom. Är du inte hemma på bestämd tid, får du en ny tid/datum...Är du inte hemma då, böter.

Jobbar hemma så det går nog att ordna. Får hoppas den nya har 4G så de inte sätter upp nåt som inte funkar.

Permalänk
Medlem

Undra hur Volvo gör när de har 3G till Volvo on call tjänsterna.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=165759

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Undra hur Volvo gör när de har 3G till Volvo on call tjänsterna.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=165759

Är snack om att 2017 och framåt ska få mjukvaruuppdatering för att "Aktivera" 4G modemet. Får se om ens V90 vill fjärrstarta framöver eller om man får byta bil...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Volvo gör inget. Mina föräldrar har en V60 från ca 2015 och den kommer att tappa all sån distansfunktionalitet när 2G/3G försvinner. Ingen uppgraderingsmöjlighet finns, vad jag läst mig till. Frågan blev aktuell för att de nyss fick varning om att reservbatteriet för den funktionen började bli dåligt. Eftersom hela funktionen snart försvinner, så tyckte jag att de nog kan strunta i att byta batteriet, för det lär klara sig 1-2 år till och sen är det ändå ur funktion av andra skäl.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har 3G i min Tesla som är lite äldre modell, men den går att uppgradera till 4G/5G.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Då man är den här "data"-snubben i bekantskapskretsen så stöter jag på lite allt möjligt kopplat till "data" ibland.
Och larmsystem är väl i princip de facto att använda SMS över ett 2g-modem.
Jag tror faktiskt jag aldrig sett ett 4g-modem i de sammanhangen användas.

Bara för något år sedan stötte jag på en burk med Windows 95 kopplat till ett 2g-modem som skötte larmet för en ishall. Och då pratar jag inte små larmsystem till ett "smart"-kylskåp utan till industrier främst men också inbrottslarm, översvämningslarm etc. för större organisationer.

Permalänk

Nödtelefon i många hissar kommer sluta fungera, de flesta före 2017/2018 anv bara 2G/3G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alcor1900:

Nödtelefon i många hissar kommer sluta fungera, de flesta före 2017/2018 anv bara 2G/3G.

Den är ju rätt begränsat bra, men å andra sidan inspekteras ju hissar regelbundet, så då får man väl byta de enheterna då.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Detta är värre än den redan förjävliga situationen som operatörerna orsakat genom att stänga ned kopparnätet där mobilnätet inte fungerar tillräckligt bra.

"De fyra stora operatörerna i Sverige har meddelat att 90 procent av deras kunder har redan abonnemang för 4G- och 5G-nät", så 10% av kunderna kan dra åt helvete? Formuleringen lämnar dock mer att önska. Hur kan ett abonnemang 2023 inte ha möjlighet för 4G, eller är de medvetet begränsade för maskinanvändning? Om så är fallet antar jag att dessa siffror motsvarar antalet abonnemang, inte kunder.

I vilket fall misstänker jag att detta blir en nedgradering för alla som inte bor relativt stadsnära.

Permalänk
Medlem

R.I.P Volvo on call 🥲

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk

Har browsat tråden men tror inte jag sett nån som nämner robotklippare.

Borde finnas en hel del sweclockare som har tex en Husqvarna, och det kommer bli ett ganska pissigt avbräck för min del.

Kommer inte kunna veta var den är på tomten, om den kört fast, om den är stulen ,gpsspårning om den blir stulen, starta och stoppa schemalagd körning, ändra shema, kunna manuellt tvinga den att parkera osv när det här stängs ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Detta är värre än den redan förjävliga situationen som operatörerna orsakat genom att stänga ned kopparnätet där mobilnätet inte fungerar tillräckligt bra.

"De fyra stora operatörerna i Sverige har meddelat att 90 procent av deras kunder har redan abonnemang för 4G- och 5G-nät", så 10% av kunderna kan dra åt helvete? Formuleringen lämnar dock mer att önska. Hur kan ett abonnemang 2023 inte ha möjlighet för 4G, eller är de medvetet begränsade för maskinanvändning? Om så är fallet antar jag att dessa siffror motsvarar antalet abonnemang, inte kunder.

I vilket fall misstänker jag att detta blir en nedgradering för alla som inte bor relativt stadsnära.

Ja, det där låter som en märklig mening. Det jag tror artikeln syftar på är 90% av kunderna använder telefoner som har 4G stöd, för det låter väldigt märkligt om folk fortfarande har abonnemanger som inte tillåter 4G.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Blir nog ny mobil för min mormor då jag tror inte henne knapp telefon stöder mer än 3g. Hon är mer eller mindre blind så hon kan inte använda något mer avancerat ändå.

Skrivet av Alcor1900:

Nödtelefon i många hissar kommer sluta fungera, de flesta före 2017/2018 anv bara 2G/3G.

Vet att vissa system på jobbet ska bytas ut, tex hissarnas nödsystem som nu går på lina och 2g. Det ska bytas till lina och 4g.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det räcker att åka mellan Ersboda till västerslätt på ringleden för att man ska tappa 4g täckningen.
Detta kommer att kli hej kom och hjälp mig här uppe i norr.

Permalänk
Medlem

Larmets backup koppling kommer att sluta att fungera vilket troligtvis leder till att vi säger upp det och satsar på mer kameror och hur de kan säkras mot avbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det räcker att åka mellan Ersboda till västerslätt på ringleden för att man ska tappa 4g täckningen.
Detta kommer att kli hej kom och hjälp mig här uppe i norr.

Se detta inlägg...
#20333173

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Är snack om att 2017 och framåt ska få mjukvaruuppdatering för att "Aktivera" 4G modemet. Får se om ens V90 vill fjärrstarta framöver eller om man får byta bil...

@KaakaaN

Jag har en v40 2017 så får se vad som händer framöver

Permalänk
Medlem

Redan den lilla 3G-släckningen som har börjat har påverkat täckningen IMHO. 4G har givetvis bättre täckning än 3G, men det betyder inte att 4G har bättre täckning överallt. Och för samtal tycks det rent generellt som att 2G har bäst yttäckning fortfarande. För datatjänster vet jag inte, 2G är ju i stort sett oanvändbart för datatrafik på en mobil numera, även om jag ibland har råkat använda det i skärgården.

Jag inbillar mig att 5G främst byggs där det redan finns 4G, men att 4G behöver avlastas. Ger säkert högre datahastigheter, och i vissa vall bättre samtalstäckning, men inte ännu generellt sett.

Men, nu pratar vi om Sverige. I andra länder har näten redan i viss mån stängts ner. Danmark och Norge klarar sig utan 3G sedan ett par år. Schweiz tror jag gjort tvärtom, klippt 2G men har kvar 3G.

PTS borde villkorat 5G-tillstånd med att operatörerna samverkade om ett gemensamt 2G-nätverk, IMHO.

Sedan kan man ju tycka att exempelvis Volvo borde insett att 2G och 3G skulle avvecklas under den tid en bil lever. En vettig bil håller ju lätt 20 år numera.Volvo borde alltså haft någon plan för detta. Tydligen inte. Och detsamma kan säkert sägas om många andra fordonstillverkare, inte minst har ju EU sedan några år krav på eCalll/SOS via mobilnätet på nya bilar sedan 2018.

Jag har en V70 2014, var inne på Bilia (Volvohandlare) och frågade bland annat om min bil. Den kommer att tappa VOC (Volvo on Call) inom ett par år, oklart när. Då ryker föga förvånande de tjänster som kräver mobilnät (starta motorvärmare på distans etc), men kanske även andra saker som att få se batteriladdningsnivå etc (jag vet inte om den tjänsten finns, men som exempel) även om man är inom Bluetooth-avstånd.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

riktigt skit. har en handfull extra/nödtelefoner. man är ju lite paranoid ibland att 3-4 telefoner ska gå sönder på raken.

har nog 10 telefoner (android 4-6ish?) till andrahandsvärde av 5-6000 jag kan hotta åt helv-te nu. fint!

tycker 2g och 3g typ räknas till beredskap. lite som FM radio. typ.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+