Permalänk

Segt Wifi via Rog Strix Z390-E

Halloj kära datorvetare, och Swec kollegor

Jag har ett ASUS ROG Strix Z390-E. Där jag tidigare legat runt 500 Mb/s via WiFi, ligger jag sedan ca 2 månader på 190-225 Mb/s. Självklart testat att starta om både dator, och router ett flertal ggr. Från vägen med kabel får jag 535-550 Mb/s. Samsung S21 Vid dator ca 460 Mb/s, med samma Samsung S21 ca en meter från router ca 500 Mb/s.

Vad kan denna plötsliga siesta från moderkortets WiFi bero på?

Läste något om att gå till "nätverk och internetinställningar" och använda "network reset" hade hjälpt en del med liknande problem. Men jag tänkte höra bland kunniga här först, innan jag börjar experimentera.

Kontoret där jag har min dator, är det enda rummet utan LAN uttag (då det är en före detta garderob). Och det skulle vara en väldigt komplicerad operation att dra kabel dit, utan att förstöra kabeln om man vill göra det snyggt.

Tror, och hoppas att detta är rätt ställe att få hjälp på

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Tror det är tvåkanaligt? Därför ASUS överlägsna WiFi hastighet mot många andra moderkort med inbygd WiFi? Funderar om en av 2x2 kanalerna lagt av?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Kan bero på lite vad som helst.

Drivrutiner, firmware i router, antennerna har lossnat, något hos dig eller någon granne stör sigalen, det du mäter mot, osv...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34