Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att få upp hastigheten på en Ender 3 Pro v2? Jag tycker det går så sinnessjukt långsamt.

Jag köpte den med den där custom-mjukvaran på som jag inte minns vad den heter. Hastigheten är ställd till 100% 100% 5%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har varit på gång att testa lite 3D-printade chassin och andra tillbehör för PC men inte kommit igång. Men de här ser ju jäkligt coola ut .... ska se om jag har moderkort etc hemma för att göra ett test. Skulle vilja lära mig Shapr3d eller fusion360 för att göra egna designs.

Coolt, ja det tycker jag du ska göra. Fusion360 är väldigt populärt, om du har hållt på något med CAD så har man mycket gratis där om man kör Fusion360.

Skrivet av izzie:

Finns det något sätt att få upp hastigheten på en Ender 3 Pro v2? Jag tycker det går så sinnessjukt långsamt.

Större munstycke?! jag printar oftast med 0.6, om det är inte något som kräver mer detaljerat. Går rätt mycket snabbare.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Något som @JonasT borde testa! Kanske kan sweclockers designa ett eget?

Såg asballt ut! Tror tyvärr dock att bädden på vår 3D-skrivare är för liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Finns det något sätt att få upp hastigheten på en Ender 3 Pro v2? Jag tycker det går så sinnessjukt långsamt.

Jag köpte den med den där custom-mjukvaran på som jag inte minns vad den heter. Hastigheten är ställd till 100% 100% 5%.

100% av vad? Ljudets hastighet? En halt sköldpadda? Hastighet anges i mm/s, inte i procent.

Maxhastigheten begränsas i huvudsak av hur snabbt stegmotorerna orkar flytta runt extrudern, samt extruderns förmåga att smälta plast. Har du inte redan maxat dessa så är det bara att börja experimentera med olika hastigheter i slicern och testa gränserna, men då måste du veta exakt vilka hastigheter kör. Tänk på att det brukar finnas en inställning i slicern som automatiskt drar ner hastigheten om ett lager tar för kort tid att printa, för att plasten ska hinna stelna ordentligt innan nästa kommer på. Den bör du stänga av medan du testar.

Om du kör för fort i X/Y-led kommer det antagligen orsaka s.k. "layer shift", dvs. att lagren inte kommer rakt på varandra utan förskjuts en bit. I så fall får du sänka lite. Överstiger du max extrusionsgrad så kommer du troligtvis höra ett knäppande från e-motorn (den som matar filamentet), samt att printen blir väldigt ful och klen. Det du kan göra då är att höja tempen en smula men då finns det risk att det blir för varmt vid långsammare partier. En idé kan vara att skaffa ett highflow-munstycke, t.ex. Bondtech CHT, om det finns till din maskin. Det bästa är en helt ny extruder men det är antagligen inte värt pengarna för den maskinen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Detta va ju riktigt coolt.
Chassi
Nån som testat nått liknande?

Kolla mitt galleri, har ett 3D printat chassi där dock i en öppen design. Var inte helt enkelt att printa och massa jobb att få ihop men en kul upplevelse.

Den chassitypen du länkade till föredrar jag aluminium och finns många bra existerande chassin att köpa. Anledningen att jag valde ett öppet chassi är att det har fullt stöd för ATX och är rätt unikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av izzie:

Finns det något sätt att få upp hastigheten på en Ender 3 Pro v2? Jag tycker det går så sinnessjukt långsamt.

Jag köpte den med den där custom-mjukvaran på som jag inte minns vad den heter. Hastigheten är ställd till 100% 100% 5%.

Jag antar du menar Ender-3 V2? eller fanns det verkligen en Ender 3 Pro v2?
Först och främst kanske uppgradera med en Direct Drive och munstycke som klarar lite högre temperaturer. Bondtech har väl några.

Det jag kan tänka mig annars är Klipper för att riktigt få upp hastigheten. Antingen via en rPi eller via Creality Sonic Pad. Jag fick upp hastigheten upp mot 200 mm/s på min Ender 3 Pro (+ snabbare acceleration) och snabbade upp den ordentligt. Det kräver dock lite pill, särskilt om du ska göra det själv på en rPi. Via Sonic Pad handlar det mer om att kalibrera etc och ställa in den rätt.

Och nej, den skriver självkalrt inte allt i 200 mm/s men ingen skrivare skriver allt i full fart. Däremot så kan en högre maxhastighet + högre acceleration ge mkt överlag i tidsbesparing.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Fusion 360 slicer?

Har precis fått min Anker m5c och kört min första print (Benchy).
Såg att man kunde göra allt i Fusion 360 (modell/slice etc), finns det någon fördel att köra allt direkt i fusion? Några nackdelar?

Någon som har en bra guide för att komma igång, typ yt kurs for dummies?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Har precis fått min Anker m5c och kört min första print (Benchy).
Såg att man kunde göra allt i Fusion 360 (modell/slice etc), finns det någon fördel att köra allt direkt i fusion? Några nackdelar?

Fördelen skulle väl vara att slippa omvägen via .stl/.3mf och annan slicer för att skicka din modell till skrivaren. Nackdelen är att det är lite bökigare om man någon gång ska printa en nerladdad fil. Själv föredrar jag att köra "Save to mesh" och skicka direkt till PrusaSlicer.

Testade lite när funktionen kom men tyckte inte den var på länga vägar lika bra som PS.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Fördelen skulle väl vara att slippa omvägen via .stl/.3mf och annan slicer för att skicka din modell till skrivaren. Nackdelen är att det är lite bökigare om man någon gång ska printa en nerladdad fil. Själv föredrar jag att köra "Save to mesh" och skicka direkt till PrusaSlicer.

Testade lite när funktionen kom men tyckte inte den var på länga vägar lika bra som PS.

Ahh, så man kan. Köra save to mesh och sen köra in den filen. Jag har som sagt inte kommit igång riktigt så vet inte hur man gör saker smidigast.

Såg att jag kan använda massa olika slicers, är det någon som är ”bättre” att köra ihop med fusion än andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Såg att jag kan använda massa olika slicers, är det någon som är ”bättre” att köra ihop med fusion än andra?

Nej det är skit samma. Kör med den slicer du gillar bäst.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Någon som har en bra ”kom igång” serie på yt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Såg asballt ut! Tror tyvärr dock att bädden på vår 3D-skrivare är för liten.

Borde inte någon i forumet kunna fixa det? Pusselbitar eller raka snitt så man kan limma? Skulle vara episkt att se dig designa efter dina preferenser och kunna välja fritt och modda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Någon som har en bra ”kom igång” serie på yt?

https://youtu.be/nb-Bzf4nQdE?si=-D9SRITbLB14HNM_

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Har precis fått min Anker m5c och kört min första print (Benchy).
Såg att man kunde göra allt i Fusion 360 (modell/slice etc), finns det någon fördel att köra allt direkt i fusion? Några nackdelar?

Någon som har en bra guide för att komma igång, typ yt kurs for dummies?

Rent sådär tror jag nog mer på en standalone slicer med stor aktiv community som hittar buggar, rättar till dåliga inställningar, osv, än en sidofunktion i Fusion360, som det förmodligen inte lagt särskilt mycket utvecklingstid på.

Men visst, kan säkert vara smidigt att slippa mellanlandningen i .stl. Personligen tenderar jag dock att använda det jag tror blir bättre även om det är aningens bökigare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Ahh, så man kan. Köra save to mesh och sen köra in den filen. Jag har som sagt inte kommit igång riktigt så vet inte hur man gör saker smidigast.

Såg att jag kan använda massa olika slicers, är det någon som är ”bättre” att köra ihop med fusion än andra?

Skrivet av kaput:

Rent sådär tror jag nog mer på en standalone slicer med stor aktiv community som hittar buggar, rättar till dåliga inställningar, osv, än en sidofunktion i Fusion360, som det förmodligen inte lagt särskilt mycket utvecklingstid på.

Men visst, kan säkert vara smidigt att slippa mellanlandningen i .stl. Personligen tenderar jag dock att använda det jag tror blir bättre även om det är aningens bökigare.

Går att exportera den direkt till ens egna slicer utan att behöva spara som .stl också.
https://www.autodesk.com/support/technical/article/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/How-to-add-a-custom-3D-printer-to-the-3D-Print-Utility-in-Fusion-360.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Testat torka fillamentet? Kanske kan va fukt i..Testat olika print temps? Olika fabrikat, tillochmed vissa rullar inom samma fabrikat kan bete sig olika.

Fick det att funka tillslut, blev tvungen att dra ner temperaturen men då blir ytan matt och trist vid hastigheterna jag kör med.
Skräpfilament som inte är värt priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Fick det att funka tillslut, blev tvungen att dra ner temperaturen men då blir ytan matt och trist vid hastigheterna jag kör med.
Skräpfilament som inte är värt priset.

Vad var problemet? Jag har inte haft några större bekymmer med E-PLA. Supporten kanske sitter väl bra ibland men det brukar hjälpa att öka separationen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Tja,

Jag har lite tjorv med min Prusa MK3 skrivare, trodde först det var hot end/nozzle som tjorvade så jag köpte en E3D Revo monterade den och kalibrerade höjden, första utskrifterna gick bra, sen körde jag igång en lite längre använde även limstift på värme platan....det gick bra i ca 2 timmar sen lossnade utskriften från värme platan suck, någon som har något tips?

Ska man köpa PEI print bed och montera? , eller måste man ha skrivaren i ett skåp?.

Antar att det är smooth PEI-sheet'en vi pratar om; prova isåfall att rengöra med kemiskt ren aceton. Min platta brukar förlora lite fäste efter några månader, då rengör jag med Aceton och prints fäster fantastiskt igen. Men kör inte aceton hela tiden däremot då det sliter på PEI'n, använd primärt isopropanol mellan prints.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Vad var problemet? Jag har inte haft några större bekymmer med E-PLA. Supporten kanske sitter väl bra ibland men det brukar hjälpa att öka separationen.

Problemet som kvarstår är att ytan blir matt och trist vid enligt mig rimliga hastigheter (120mm/s och 7000mm/s²) får ställa upp temperaturen rejält för att komma förbi det men då räcker inte kylningen till (EVA 2.4 med trihorn och CPAP fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Problemet som kvarstår är att ytan blir matt och trist vid enligt mig rimliga hastigheter (120mm/s och 7000mm/s²) får ställa upp temperaturen rejält för att komma förbi det men då räcker inte kylningen till (EVA 2.4 med trihorn och CPAP fläkt)

Många filament blir mattare vid högre hastigheter, speciellt såna som modifierats för att få fram en viss ytfinish. Det är nog bara att bita i det sura och ställa ner hastigheten rejält på ytterväggarna om du vill att det ska bli riktigt snyggt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Hej!

Hittade denna tråden nu och efter visst skummande så har jag lärt mig en hel del nytt, tack för att ni delar med er.

Men ändå behöver jag fråga, antar att gubben börjar bli gammal

Jag vill ha en bra första skrivare, en där jag inte behöver pilla och byta komponenter. Typ print helt ok out of the box. Ska bara vara till bruksföremål, fästen, adaptrar osv initialt.

De tips jag fått ligger i klassen 6-10 tkr men jag skulle gärna vilja komma undan med 2-3 tkr på sin höjd. Eller någon refurbished för än mindre kanske.

Finns det?

Hastighet och ljud är inte prio utan snarare så lite underhåll, inställningar och så lätt rengöring som möjligt.

Sovol v06 verkar lovande men på den vecka jag letat info har jag bara hunnit snudda vid ytan i detta informationshav.

Vad säger era erfarenheter?

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Hej!

Hittade denna tråden nu och efter visst skummande så har jag lärt mig en hel del nytt, tack för att ni delar med er.

Men ändå behöver jag fråga, antar att gubben börjar bli gammal

Jag vill ha en bra första skrivare, en där jag inte behöver pilla och byta komponenter. Typ print helt ok out of the box. Ska bara vara till bruksföremål, fästen, adaptrar osv initialt.

De tips jag fått ligger i klassen 6-10 tkr men jag skulle gärna vilja komma undan med 2-3 tkr på sin höjd. Eller någon refurbished för än mindre kanske.

Finns det?

Hastighet och ljud är inte prio utan snarare så lite underhåll, inställningar och så lätt rengöring som möjligt.

Sovol v06 verkar lovande men på den vecka jag letat info har jag bara hunnit snudda vid ytan i detta informationshav.

Vad säger era erfarenheter?

Om du inte har tänkt att skriva ut allt för stora saker så kanske en Bambu Lab A1 mini kan vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

Om du inte har tänkt att skriva ut allt för stora saker så kanske en Bambu Lab A1 mini kan vara något?

Ja helt klart intressant den med. Tack

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Ja helt klart intressant den med. Tack

Har inte testat själv men har hört mycket bra om just Bambu Labs så håller med om A1 Mini.
Vill också nämna att många av de billigare kinesiska märkena kan ha bristande Quality Assurance, så man kan ha otur och få en nitlott med en krånglande skrivare. Tyvärr är just hållbarhet och ease of use funktioner något som man ofta får betala mer för.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl alltid så men på samma gång går väl utvecklingen framåt och priserna nedåt får man hoppas

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Hej!

Hittade denna tråden nu och efter visst skummande så har jag lärt mig en hel del nytt, tack för att ni delar med er.

Men ändå behöver jag fråga, antar att gubben börjar bli gammal

Jag vill ha en bra första skrivare, en där jag inte behöver pilla och byta komponenter. Typ print helt ok out of the box. Ska bara vara till bruksföremål, fästen, adaptrar osv initialt.

De tips jag fått ligger i klassen 6-10 tkr men jag skulle gärna vilja komma undan med 2-3 tkr på sin höjd. Eller någon refurbished för än mindre kanske.

Finns det?

Hastighet och ljud är inte prio utan snarare så lite underhåll, inställningar och så lätt rengöring som möjligt.

Sovol v06 verkar lovande men på den vecka jag letat info har jag bara hunnit snudda vid ytan i detta informationshav.

Vad säger era erfarenheter?

Jag har haft en SV06 i ett år snart och i princip bara printat ut egendesignade prylar efter behov, endast PETG.

* Började med att plocka isär den för att fetta in alla lager (levereras torra). Minskar ljudnivå rejält och ökar livslängden.
* Bytt till 80mm fläkt i psu för att minska ljudnivån (påverkar inte funktion).
* Monterat dragavlasning på kabeln till bädden (finns färdiga att skriva ut).
* Justering av z-axeln då den lätt är lite skev vid montering vilket gör det svårt att få ett jämnt första lager.
* Samt köpt en markplatta för att minska resonanserna. Går relativt tyst efter detta.

Planerar att byta fläkt för ökad kylning samt fästen till Z-axeln så den blir rakare och få en jämnare bädd. Men har inte orkat än då den fungerar tillräckligt bra direkt ut lådan.

Använder freecad samt prusa slicer med standardinställningar.

Jag tycker SV06 är extremt prisvärd men räkna med att behövs lösa problem själv då supporten verkar vara lite lotto. Vissa jättenöjda andra blir ghostade...
Finns även som refurb från sovol för att spara några kronor extra, tveksamt om det är värt pga originalpriset.

Permalänk
Medlem

Hur tänker du med lösa problem själv? om dom uppstår så får man ingen hjälp av supporten, eller de uppstår hela tiden småproblem och man får ingen hjälp från supporten

Hur ser det ut med community kring den?

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Hur tänker du med lösa problem själv? om dom uppstår så får man ingen hjälp av supporten, eller de uppstår hela tiden småproblem och man får ingen hjälp från supporten

Hur ser det ut med community kring den?

Om du köper från en svensk firma som t.ex. 3DPrima så kan du alltid höra av dig till dom om något strular. Fabrikssupporten från kinesiska tillverkare är notoriskt urusel men det kan hända att mindre aktörer som Sovol måste bry sig lite mer om kunderna för att kunna konkurrera. Är du någorlunda bra på engelska så finns det facebook-grupper till precis allting, annars är nog 3D-skrivare Sverige den bästa gruppen att fråga i. Tänk bara på att folks vilja att hjälpa till ofta överstiger deras kunnande så det blir mycket standardsvar som inte alltid är särskilt relevanta.

Tänk också på att 3D-skrivare inte är kontorsapparater utan CNC-maskiner som kräver visst kunnande för att komma till sin rätt. Därmed inte sagt att du måste vara expert från start men räkna med visst strulande, speciellt i början. Gäller kanske framför allt skrivare i 2000 kronors klassen men inte heller de dyraste är helt problemfria.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Återigen tack för all svar. Efter många timmars forskning så beställde jag en CREALITY ENDER-3 V3 KE. Den här kommer räcka som en nybörjare skrivare till att börja med och känna om det är något som jag vill ha som en casual eller mer seriös hobby.

Fick hem skrivaren på onsdags och skruvade ihop igår. Den kan inte ens köra den första kalibreringen. Jag har kontrollerat allt. Den visar vara error key 3000. (Tydligen är ganska vanlig fel på den modellen out of the box). Misstänker att pressure sensoren är paj eftersom den började trycka ner bedden fram tills stepper motorn började tikka. Det var ju inte så bra. (inte den första 3D skrivare som jag skruvade ihop). Har kontaktat Creality eftersom jag köpte direkt från de. Vill skicka tillbaka. Inte så intresserad att börja byta ut saker på en helt ny skrivare. Inte för att jag inte kan. Hoppas att det går bra att skicka tillbaka och få återbetalt. Då köper jag en Bambulab A1 direkt. Jag borde ha köpt en Bambulab från början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Fick hem skrivaren på onsdags och skruvade ihop igår. Den kan inte ens köra den första kalibreringen. Jag har kontrollerat allt. Den visar vara error key 3000. (Tydligen är ganska vanlig fel på den modellen out of the box). Misstänker att pressure sensoren är paj eftersom den började trycka ner bedden fram tills stepper motorn började tikka. Det var ju inte så bra. (inte den första 3D skrivare som jag skruvade ihop). Har kontaktat Creality eftersom jag köpte direkt från de. Vill skicka tillbaka. Inte så intresserad att börja byta ut saker på en helt ny skrivare. Inte för att jag inte kan. Hoppas att det går bra att skicka tillbaka och få återbetalt. Då köper jag en Bambulab A1 direkt. Jag borde ha köpt en Bambulab från början...

Tänkte bara att uppdatera lite vad som har hänt efter en vecka.
Jag kontaktade Creality 12e. Fick inget svar dagen efter så jag kontaktade de igen (var "smart" nog för att fråga efter ticket nummer redan vid första kontakt eftersom de själva skrev inget om det). Så vid andra kontakt jag har kunnat ange vilken ticket gäller ärendet. Vid andra kontakt skrev de att det är hög belastning jada jada så de svarar så fort de kan. 14e förutom den ticketen som jag har skapat via deras chat så mejlade jag till de även till store och cs adressen. Fick svar dagen efter 15e från stora att om jag vill verkligen inte ha kvar skrivaren och vill skicka tillbaka så här är adressen men jag måste själv köpa frakten eftersom maskinen fungerar som ska och jag bara ångrar köpet (som är inte sant eftersom maskinen fungerade inte). Jag svarade tydligare om att maskinen fungerar inte och bad de att bifoga en returfraktsedel (kom från Tyskland och returadressen är också i Tyskland).
Samma sag fick jag en mejl från cs också om att det här "This is an error due to a faulty counter-height module caused by shipping". De skrev att kan skicka en ny jag ska bara ange mina uppgifter (konstigt att de ser inte det eftersom jag har angett ordernummer, men även hur kan den lilla modulen under bedden bli skadad av frakt?!?).
Efter det var det inget mer svar från Creality varken från CS eller store. Har kontaktat de 17e igen men fick inget mer info förutom att de svarar när de kan. Jag har kontaktat de igen igår 18e men samma sak.
Då tänkte jag att jag testar igen. Skruvade loss bedden tittade den modulen (var inget synligt skada på den och både två kabel satt rätt (limmad också)) skruvade ihop igen och startade upp. Enda skillnad som jag gjorde nu är att jag kopplade upp på WiFi i början och sen startade jag kalibreringen. Konstigt nog så den klarade nu helt plötsligt att kalibrera sig utan problem. Har printat ut 3 modell sen dess och allt verkar funka. Även uppdaterat FW till den senaste som kom via OTA (där Root är möjligt).
Vet inte riktigt vad som löste problemet. Kanske den laddade ner något fix i bakgrunden när jag kopplade upp på nätverket?? Who knows.

Hur som jag är nöjd med maskinen hittills (dock deras support (inte chatten) är inget vidare).

(vi får se om jag får något svar från Creality alls)