Stugägare - tycker stugan drar mycket el när jag ej är där

Permalänk
Medlem

Stugägare - tycker stugan drar mycket el när jag ej är där

Hej,

Har precis köpt ett "sommarställe" som är vinterbonat, de förra ägarna bodde där permanent. Standarden är bra och huset är utrustat med tvätt/torktumlare, kyl/frys, ugn, diskmaskin, varmvattenberedare (dragit ner till 65c), fiber så en router är igång. Huset ligger i Hälsingland så det kan lätt vara -20 till -30c på vintrarna.

Huset är på ca 80kvm en-plan, de tidigare ägarna körde på direktverkande el-element. Men jag installerade en luft/luft-värmepump första dagen jag fick tillträde på huset som klarar av att värma hela kåken. Pumpen jag valde är en Panasonic HZ25XKV.

Ett värmegarage på ca 30kvm där el-elementen fortfarande är igång men där jag dragit ner alla element (3st) på lägsta vredet. Så jag håller ca 2-3 grader där inne även när det är -20 ute. Vattenpumpen är installerad här så jag behöver ha plusgrader i garaget.
I huset ställer jag pumpen på underhållsvärme 15c när jag ej är där, får ca 12 grader i rummen längst bort då.

Jag tycker dock att min elförbrukning ligger högt. Enligt Panasonics app, så drar pumpen uppskattningsvis 8-12 kWh per dygn i underhållsläge och beroende på hur kallt det är ute.

När jag kollar Ellevios app så hade jag igår en förbrukning på 53kWh för hela dygnet då var det ca -10c utomhus, då visar panasonics app att jag gjort av med 12kWh för dygnet. Detta är ju ett uppskattad värde från appen, men jag tänker att så jävla mycket kan de väl inte diffa?

Hur som helst så ligger jag för de mesta på mellan 40-60kWh/dygn när jag inte är i huset. Alla element i kåken är av, elementen i garaget är på de lägsta vredet, alla apparater som TV/laddare/dator är urdragna från eluttagen förutom routern som pratar med pumpen. Några lampor på tomten som är igång via relä som tänds när de blir mörkt ute, alla är LED.

Vad är det som drar el? Elementen i garaget?

Ursäkta för långt meddelande men bättre att vara tydlig

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Fräsch elmätare med HAN port så du kan peta in en tibber pulse eller liknande?

Permalänk

Det som i regel drar mycket el är uppvärmning. Så pannan, värmepump etc. Elementen i garaget drar väl minst av dessa. Är dom oljefyllda? Värmepumpen kommer inte fungera så bra när det är riktigt kallt ute. Hur värms huset upp då? Är det med direktverkande el?

Permalänk
Medlem

Elelement drar massvis men de kan ju va vad som helst som drar, speciellt när det är kallt så drar ju det mer.
Men några smartpluggar som mäter förbrukning går ju med kompletera samt en mätare i HAN/P1 port som tidigare skrivit.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Till att börja med, sätt på radiatorerna i stugan så fort du får möjlighet. En LVP är ett komplement och blir det riktigt kallt kan du inte vara säker på att den håller tillräckligt hög temperatur inomhus. Det du ska göra är att ställa ner termostaterna på elradiatorerna så att de bara slås på om de verkligen behövs.

Det som drar utöver luftvärmepumpen är varmvattenberedaren och radiatorerna i garaget. Allt annat är försumbart jämfört med dessa. Kyl & frys (om de är max 12-13 år gamla), tv, laddare till dator, LED-lampor osv drar inget i jämförelse. En kombinerad kyl/frys är markant under 1 kWh/dygn.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

COP på den LLVPn vid -7grader är bara 2,58 så den drar nog en hel del. (maxförbrukning 51,84kWh/dygn)

Så pumpen i kombination med elradiatorerna är nog nästan all din förbrukning.
(PS! kom ihåg att elelement alltid har 100% effektivitet så smarta/oljefyllda etc. kommer inte göra någon skillnad alls.)

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Till att börja med, sätt på radiatorerna i stugan så fort du får möjlighet. En LVP är ett komplement och blir det riktigt kallt kan du inte vara säker på att den håller tillräckligt hög temperatur inomhus. Det du ska göra är att ställa ner termostaterna på elradiatorerna så att de bara slås på om de verkligen behövs.

This, gjorde som ts innan och tänkte man bara kör på luft luft, men blev tokigt.
Elementen på låg värme. Räcker ju med 8 grader.
Sätt eventuellt in en luftavfuktare, gjorde det i verkstaden i kombination med luft luft, gjorde väldig skillnad på förbrukningen.

Sedan på sikt om inte radiatorerna är fräscha, byt dom. Speciellt gamla eisa peiitä.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

This, gjorde som ts innan och tänkte man bara kör på luft luft, men blev tokigt.
Elementen på låg värme. Räcker ju med 8 grader.
Sätt eventuellt in en luftavfuktare, gjorde det i verkstaden i kombination med luft luft, gjorde väldig skillnad på förbrukningen.

Sedan på sikt om inte radiatorerna är fräscha, byt dom. Speciellt gamla eisa peiitä.

Vad ska man då fördriva tiden med att läsa på när man sitter på dass? Telefonen? Nej tack.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Hur går det om det blir ett längre elavbrott när ni inte är i stugan?

Permalänk

Hur är ditt garage isolerat? Även om du enbart håller 5 grader i garaget så är 30kvm ganska stor yta att hålla varm. Har själv ett förhållandevis välisolerat attefallshus på 20kvm och detta drar lätt 10-15 KWh per dygn att hålla 10 grader varmt när det är kallt ute (ex -10) med elradiatorer. Har du då sämre isolering och större yta är > 30 KWh/dygn inte alls otänkbart.

Ordna en luftluftvärmepump till garaget eller bygg in vattenpumpen i ett eget utrymme mindre som du kan hålla varmt.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

This, gjorde som ts innan och tänkte man bara kör på luft luft, men blev tokigt.
Elementen på låg värme. Räcker ju med 8 grader.
Sätt eventuellt in en luftavfuktare, gjorde det i verkstaden i kombination med luft luft, gjorde väldig skillnad på förbrukningen.

Sedan på sikt om inte radiatorerna är fräscha, byt dom. Speciellt gamla eisa peiitä.

Varför byta dom om dom fungerar och inte är något fel på? Är något skadad är det en annan femma så klart.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Låter mycket om det drar ca 40-60kw/h per dygn.
Mitt hus som är på ca 90kvm drog 80kw/h per dygn i snitt under december.
Men då pratar vi 20grader värme, datorer, tvätt, spis osv osv.

Kika över så att du inte har något fönster eller så som behöver tätas, om det blåser -20 grader rakt in så kan det lätt gå åt en massa kw/h

Om jag vore dig så skulle inte jag sänka temperaturen på varmvattnet, du vill inte ha en massa bakterier där.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Tänk på att vattenledningar osv kan frysa om du har för kallt i huset. Det är en orimligt dyr kostnad för att spara in kwh om man olyckan väl är framme.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Om jag vore dig så skulle inte jag sänka temperaturen på varmvattnet, du vill inte ha en massa bakterier där.

Eh? 65 grader är inte låg varmvattentemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför byta dom om dom fungerar och inte är något fel på? Är något skadad är det en annan femma så klart.

Håller med, direktverkande el är 100% effektivt oavsett hur moderna radiatorer du har.

Det som kan skilja är ju oljefyllda för "jämnare" värme, elektronisk termostat istället för gamla bimetall som inte är vidare exakta och till sist eventuella smartfunktioner så man kan molnstyra dem.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Ska försöka summera lite.

Elementen i huset är på men eftersom luftvärmepumpen håller ca 12 grader så slås inte dessa på för att de är inställda via reglaget på ca 5 grader. Om strömmen skulle gå i huset under en längre tid så bor mina föräldrar och en hel del av mina barndomsvänner ganska nära så då blir det att elda i kaminen! Garaget får man värma upp med elaggregat som finns.

Jag ser inte riktigt vitsen med att ha elementen inställda på högre än detta? De borde ju dra mer än att låta pumpen värma hela huset, som den klarar idag?

Jag ska installera några smarta elmätare på varje element i garaget för att se vad förbrukningen ligger på där.

Men frågan kvarstår ju, enligt Panasonics app så ska ju pumpen ha dragit ca 12 kWh igår, jag kan förstå om det diffar +- ca 5kWh/dygn på detta värde då det är uppskattat men enligt Ellevio har jag alltså gjort av med 55 kWh. Det måste vara elementen i garaget. Kan de verkligen dra så jäkla mycket ström för att hålla ca 3 grader där inne? De är alltså nedvridna på lägsta på termostaten så de bör bara vara igång om temperaturen faller under ca 2-3 grader.

Ska också nämna att jag har ett FTX-system i huset som sköter ventilationen, denna är på även när jag inte är där.

/M

Permalänk
Medlem

Elementen är inte oljefyllda, men heller inte speciellt nya, det är ett manuellt vred på dem som jag dragit ner i botten som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

COP på den LLVPn vid -7grader är bara 2,58 så den drar nog en hel del. (maxförbrukning 51,84kWh/dygn)

Så pumpen i kombination med elradiatorerna är nog nästan all din förbrukning.
(PS! kom ihåg att elelement alltid har 100% effektivitet så smarta/oljefyllda etc. kommer inte göra någon skillnad alls.)

För att sätta ett lite annorlunda perspektiv på saken:
Förbrukningen/snitteffekten är som om jag hade ställt in två exemplar av min gamla kupévärmare (Calix K2), en på hög effekt och en på låg effekt. Mer är det inte, men värmen drar ju hela dygnet, så det tickar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

Elementen är inte oljefyllda, men heller inte speciellt nya, det är ett manuellt vred på dem som jag dragit ner i botten som sagt.

Gissar att varje element drar 1-2kW, det är 24-48kWh per dygn och element om de behöver gå konstant.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gissar att varje element drar 1-2kW, det är 24-48kWh per dygn och element om de behöver gå konstant.

Men nu krävs det ju inga 100-200W/kvm för att hålla 2-3 grader så länge som garaget har väggar och tak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Men nu krävs det ju inga 100-200W/kvm för att hålla 2-3 grader så länge som garaget har väggar och tak

Precis, har två element som är på 1kW och ett element är på 800W. Känner jag på elementen så glöder de ju inte precis, utan är lite smått varma till och från. Så svårt att tro att dessa står och gasar för fullt dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Elementen i garaget drar väl minst av dessa. Är dom oljefyllda?

Det spelar ingen roll om en elradiator är oljefylld eller ej sett till förbrukning.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

Elementen i huset är på men eftersom luftvärmepumpen håller ca 12 grader så slås inte dessa på för att de är inställda via reglaget på ca 5 grader.

Då så! Ville bara lyfta detta med att inte stänga av radiatorer eftersom du först skrev "Alla element i kåken är av".

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Ventilationen kanske har någon form av avfrostning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Eh? 65 grader är inte låg varmvattentemperatur.

Ok, jag hade för mig att 75 va rekommenderat, men jag har nog fel.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Då så! Ville bara lyfta detta med att inte stänga av radiatorer eftersom du först skrev "Alla element i kåken är av".

Jag såg de och fel skrivet av mig. De är på men inställda på ca 5 grader. Men pumpen klarade att hålla 11 grader i sovrummet längst bort när de va ca -20 ute och pumpen stod i underhållsvärme på 15c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Ok, jag hade för mig att 75 va rekommenderat, men jag har nog fel.

Senaste "Säker Vatten" (branschregler):
https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/5/11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

Jag såg de och fel skrivet av mig. De är på men inställda på ca 5 grader. Men pumpen klarade att hålla 11 grader i sovrummet längst bort när de va ca -20 ute och pumpen stod i underhållsvärme på 15c.

Elementen drar nog mer än du tror även om det är satta på lägsta. Speciellt om du inte har super välisolerat garage osv.
Sen om jag inte läste fel, så hade du VVB i garaget, och är det nere på 3 grader, så borde den behöva jobba lite hårdare för att hålla värmen i vattnet än utan.

Förslagsvis sätt en smart plugg på en eller två av elementen, och se vad du drar över ett dygn. (sitter dom på samma plugg, kan du mäta alla tom.)
Har den här pluggen själv på flera grejer hemma, och man kopplar den bara till wifi, och kan se/styra var som helst sen.
Då får du en uppfattning om hur mycket dom drar, och du kan prova över någon veckas tid, för att se närmare på hur kyla osv utomhus påverkar.
När jag slår på ett extra element, när LVP inte räcker, så sticker ju energin iväg direkt på dygnsbasis.
Din pumps uppskattade energi borde vara korrekt kan man tycka iaf.

Så här ser Tapo appen ut för min oeffektiva LVP i dag ut. (Håller precis på att ta in offerter på att få den bytt)
Man kan se exakt historisk/nuvarande data osv. Sätta scheman på på/av osv osv.
Riktigt nöjd med dom pluggarna faktiskt.

Sen om du har HAN port på din elmätare, så har vi ju Tibber appen och en Pulse från dom.
Då får du en överblick över hela hemmet, men det kan vara svårare att hitta exakt vad som drar strömmen, om du inte ska dra ut/stänga av grejer. Den uppdaterar i realtid, och man behöver inte ha Tibber som leverantör för att det ska funka.
Andra elbolag har kommit med liknande lösningar, men alla verkar ta en månadsavgift för deras "pulse kopia" som man sen "hyr" av dom. Så för min egen del så kändes det smartare att bara köpa prylen istället.
Man kan hitta rabatter till Tibber shoppen lite här och var också.
Tror jag gav 300kr för den efter rabatter.
Väljer man Tibber som elbolag, så ser man även exakt kostnad per dag i kronor, och kan koppla många prylar till att slå på/av beroende på elpris osv.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av alatan:

Vad ska man då fördriva tiden med att läsa på när man sitter på dass? Telefonen? Nej tack.

Sant

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Varför byta dom om dom fungerar och inte är något fel på? Är något skadad är det en annan femma så klart.

Våra nya var betydligt effektivare än de gamla (då pratar vi 30 år)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här