Samsung visar upp genomskinlig skärm med mikro-LED

Permalänk
Melding Plague

Samsung visar upp genomskinlig skärm med mikro-LED

Med mikro-LED i en genomskinlig skärmpanel ser bilden nästan ut att sväva i rummet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mest onödiga men coola saken någonsin. Coolt för att det är så all scifi alltid framställt det, onödigt för att det är värdelöst i praktiken.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Det finns hur många tillämpningar som helst för genomskinlig skärmar. VR, smarta glasögon, information på fönster, bättre kameramodul bakom skärm.

Ett problem är att denna teknik kommer ej gratis, förutom extra kostnad så blir det ett glas med sämre ljusinsläpp än ett vanligt och det blir en skärm som inte är lika bra som en vanlig skärm.
Så man får offra en hel del för denna möjlighet att kunna se igenom, det gör att produkten kommer bli väldigt nicthad.

Permalänk
Medlem

Nah dessa såg jag redan 2009 i Avatar så inget nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns hur många tillämpningar som helst för genomskinlig skärmar. VR, smarta glasögon, information på fönster, bättre kameramodul bakom skärm.

Ett problem är att denna teknik kommer ej gratis, förutom extra kostnad så blir det ett glas med sämre ljusinsläpp än ett vanligt och det blir en skärm som inte är lika bra som en vanlig skärm.
Så man får offra en hel del för denna möjlighet att kunna se igenom, det gör att produkten kommer bli väldigt nicthad.

Tänk bara passiva displayer som ePaper som helt plötsligt får egenskaper som en vanlig skärm och även funkar i mörker.
Frågan är varför de börjar med tv, antagligen är detta en bieffekt av teknik från vanliga tv i kombination med att pixeldensiteten hos en liten skärm kanske inte ger så bra genomskinlighet.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Tänk bara passiva displayer som ePaper som helt plötsligt får egenskaper som en vanlig skärm och även funkar i mörker.
Frågan är varför de börjar med tv, antagligen är detta en bieffekt av teknik från vanliga tv i kombination med att pixeldensiteten hos en liten skärm kanske inte ger så bra genomskinlighet.

Instämmer. Jag tror de började med Tv just för att det är bra att demonstrera tekniken på. Andra tillämpningar är på många sätt så mycket mer komplicerad, det ska fungera med annan teknik. Som att demonstrera det på en skogsmaskin där fönstret är en display. och sedan ska denna skärm tåla minus 40 grader etc.
Så de börjar enkelt på en tv sedan får vi se var denna teknik finns i framtiden.

Permalänk
Snusfri

Skulle kunna tänka mig att ha som fönster.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer sälja som smör till butikslokaler.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Hehe, har de kopierat 22 år gamla filmen Minority Report?

Permalänk
Medlem

Önskar att hastighetsmätaren var projicerad som en Head-Up Display (HUD) på bilens vindruta.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Önskar att hastighetsmätaren var projicerad som en Head-Up Display (HUD) på bilens vindruta.

Hade vart nice om detta blev standard eller iaf tillval på allt fler bilar.

Morsan har det på sin Saab 9-5 (den nyare modellen) och farsan har det i sin 2006 Corvette C6 Z06. Är exakt samma HUD på båda två och det är riktigt nice faktiskt.

Såvitt jag vet så finns det nog fler bilmodeller som har detta, men det är väldigt ovanligt.

Det är ju inte denna typ av teknologi som gör projiceringen förstås. Men effekten blir ju densamma i detta fall. Oklart varför det inte blivit vanligare för de är faktiskt riktigt nice som sagt.

Bild på hur det ser ut. Inte den bästa kanske men det var en av de bättre en snabb googling gav mig.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att ett konferensrum med gigantiska skärm-glass-väggar med hög upplösning hade sett rätt ballt ut, haha. Och kostat några förmögenheter...

Permalänk
Medlem

Inget nytt. Xiaomi släppte en transparent OLED TV för flera år sen.

Xiaomi Mi TV LUX OLED Transparent Edition

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Tänk vad häftigt att kunna stå samlade och se allvarliga ut runt skärmen, som i filmerna och tv-serierna, varpå hälften av oss ser allt spegelvänt. Framtiden är här!

Fine, som dekoration i rummet kan det väl fungera. Men om tanken är att den ska användas praktiskt så vete katten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Inget nytt. Xiaomi släppte en transparent OLED TV för flera år sen.

Xiaomi Mi TV LUX OLED Transparent Edition
https://www.youtube.com/watch?v=sExgMCjkJNA&ab_channel=xiaomi...

Om du läser nyheten så kanske du märker att det nämns att OLED redan haft denna teknik, då kanske du också märker vad själva nyheten är.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Om du läser nyheten så kanske du märker att det nämns att OLED redan haft denna teknik, då kanske du också märker vad själva nyheten är.

Om du läser vad jag skrev så nämnde jag vilken OLED TV det handlar om. Så du slipper bli en besserwisser.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om du läser vad jag skrev så nämnde jag vilken OLED TV det handlar om. Så du slipper bli en besserwisser.

Ok, för dig kanske det är en nyhet när Xiaomi gör något 2020 som t.ex. LG OLED gjorde redan året innan (och orkar inte kolla eller dividera vidare när första TV:en i detta format kom). Dvs. Xiaomi var inte först, så fattar inte varför du tar dom som exempel, att du överhuvudtaget tar upp exempel när det så tydligt konstaterats att just OLED redan haft denna teknik länge. Det är du som började med Besserwisser-attityd, vilket kanske kan vara OK om man iaf. är relevant med sin info eller det man besserwissar mot...

Det är lite som att någon skriver om en ny smartphone och säger att de trots allts funnits länge sen kommer du och skriver att iPhone 3 var första smartphonen.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Hehe, har de kopierat 22 år gamla filmen Minority Report?
<Uppladdad bildlänk>

Jepp, och det är fortfarande exakt lika idiotiskt.

Visa signatur

5950X, 3090