MSI Claw – handhållen speldator med Intel-krets

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Novdid:

Jag är med på det. Men det är off-topic till denna nyhet. Diskussionen kapas från att handla om Intel i det korta perspektivet kan konkurrera med AMD till att handla om "oj om det ändå skulle kaaaanske gå att kopiera Apple".

Visst är det en relevant diskussion också, men inte till just denna nyhet i min mening.

Fast nu var det faktiskt du som tog in "APU för arbete" i diskussionen

Sen tror jag egentligen nästan alla forumdiskussioner av den här typen tenderar jämföra produkten i artikeln med den ledande produkten i samma segment (alt. om det är den ledande produkten jämförs den med närmsta konkurrent).

Historiskt har det sedan när AMD presenterade sin "APU" (Fusion) för nästan 10 år sedan varit just AMD som varit ledande, men just nu är både Intel och AMD långt efter ledaren. Så långt efter att jag tror rätt många ställer sig frågan: hur bra skulle det kunna vara givet existerande teknik på marknaden?

Sen blir det kanske "problematisk" när det är just Apple (som är en av få företag fler verkat "hata" jämför med "Intel") ställs mot AMD (som vissa fortfarande verkar se som "underdog", Lisa kanske behöver ett par miljarder till, vem vet...).

Men ska man hålla sig till Meteor Lake kan man ju nämna att Intel måste ha gjort ett rejält klavertramp när de skickade ut bärbara datorer med vad som bara kan beskrivas som "total trasig BIOS". Nog för att saker kan optimeras, men nu han ju flera "tester" komma ut som sen visade sig vara gjorda med pre-release BIOS med rätt nedslående prestanda (CPU verkar ha påverkats långt mer än GPU).

Man ska inte se "double digit" förbättring från en BIOS-uppdatering, vilket var vad Tomshardware såg efter BIOS-uppgradering.

Positiva är att bl.a. Phoronix tester (men även de han köra en del tester med "gamla" BIOS, så lite lurigt att fatta vad man faktiskt får presenterat) visar att Meteor Lake är en rejält fall framåt för Intel, framförallt i perf/W området där man minskade absolut effekt till ~2/3 mot 1360P samtidigt som GPU-prestanda ökade med 62 %. Intel behöver det.

Kollar man på den marknad artikeln handlar om och tittar framåt under 2024 blir det intressant att se skillnaden mellan Arrow Lake och Lunar Lake.

Har haft lite svårt att fatta vad Lunar Lake faktiskt är, men om jag förstått rätt är Arrow Lake och Lunar Lake i stort sätt samma design fast den senare har sin "Compute Tile" (CPU-kärnorna) tillverkad på TSMC 3 nm medan den förra kommer tillverkas på Intel 20A.

Det Intel verkar "erkänna" är att de kan inte i nuläget konkurrera med TSMC när det handlar om kretsar med väldigt låg effekt. Däremot tror man sig kunna komma tillbaka i ledning i mer högpresterande kretsar. Inte speciellt konstigt, Intel kunde vara ledande när bleeding-edge drevs av PC och man var största tillverkare. Nu drivs den primärt av mobila enheter, där finns inte ens Intel i nuläget utanför bärbara datorer som i volym är långt mindre än mobiler.

Meteor Lake har ju sin GPU-tile tillverkad på TSMC 5 nm. Den skulle vara på 3 nm, men ryktet säger att förseningen berodde på att TSMC fick mer problem än väntat med sin 3 nm process så man fick designa om GPUn för 5 nm (eller om det är 4 nm, d.v.s. 5 nm+).

Av allt att döma verkar ju ändå just GPU-delen i Meteor Lake stå sig riktigt bra sett till perf/W, så blir spännande att se vad man landar med Lunar Lake: d.v.s. Intel CPU och GPU på TSMC process. Nog lite nedslående för Intel om det blir väldigt bra...

Samtidigt kan just Lunar Lake bli en intressant plattform till det vi diskuterar. Där ska det handlar om Battle Mage.

Edit: tänkte på detta kring förseningen, där pratade man fortfarande om TSMC 3 nm.

"Intel has decided to postpone volume production of its Meteor Lake's GPU tile using TSMC's 3nm-class technology (N3, N3E, etc.) to late 2023, according to a report from TrendForce Research. The delay has allegedly affected TSMC's investments in expanding N3-capable production capacity."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast nu var det faktiskt du som tog in "APU för arbete" i diskussionen

Det skrev jag för att du och andra tar upp det som en potentiell fördel med APUer i många trådar, vilket du sannolikt var på väg att påpeka i denna tråd också. Och ja, jag vet själv att Blender Vray osv har stora fördelar med en kompetent integrerad GPU. Men igen off topic.

Sedan hur hatat/älskat/topdog/underdog Apple, Intel och AMD är har jag inte ens rört så jag vet inte vad du pratar om här?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Novdid:

Det skrev jag för att du och andra tar upp det som en potentiell fördel med APUer i många trådar, vilket du sannolikt var på väg att påpeka i denna tråd också. Och ja, jag vet själv att Blender Vray osv har stora fördelar med en kompetent integrerad GPU. Men igen off topic.

Sedan hur hatat/älskat/topdog/underdog Apple, Intel och AMD är har jag inte ens rört så jag vet inte vad du pratar om här?

Den sista var inte på något sätt specifikt riktat till dig, var en gissning från min sidan varför vissa irriterar sig på att Apple/ARM64 kommer upp i sådana här trådar. Det verkligen orsaken till att de som bara ser till tekniken tar upp just detta tror jag kommer av att observationen kring vem som är marknadsledande. Inte lika spännande att titta på plats 3 eller lägre, man tittar på marknadsledaren och den som ligger hack i häl.

Men den första får till 100 % stå för dig. Tror ingen annan som nämnt Apple i en tråd om handhållna spelkonsoler bryr sig om hur bra/dåligt tekniken fungerar för 3D-rendering, videoredigering eller ML. Det är relevant på andra håll, men inte här. Enda potentiella relevansen är: det kan finnas tillräckligt mycket överlapp här så man kan tillverka en krets med riktigt bra iGPU-prestanda även i spel att det blir ekonomiskt hållbart att faktiskt gå efter en sådan produkt (vilket jag tycker Intel gör, AMD har börjat göra det för konsument dGPU men fortfarande är ofta APU utelämnade av någon anledning).

Sen finns rätt mycket annat postat, specifikt kring Meteor Lake. Kanske kommentera det???

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av anders190:

PlayStation Portal är redan släppt, grovt undermålig produkt som bara är en simpel streamlösning med dålig skärm som inte ens stödjer Sonys egna spelstreamingtjänst. Både PSP och PS Vita vrider sig i sina respektive gravar.

Sony har aldrig antytt att PS portal skulle vara en uppföljare till PSP, det är två helt olika marknads segment. Att portal skulle vara grovt undermålig får stå för dig, skärmen är helt ok för sin storlek och för en som mig som har tusen spel på PS+ är det ett grymt bra komplement till den vanliga konsolen.

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Testpilot

Klart intressant att se vad Intel och Arc kan tillbringa i detta produktsegment, framförallt är jag nyfiken på huruvida Arc-drivers kommer kommer fungera eller ej (hårdvaran är på papper kompetent).

Men kanske mest intressant är om det kommer gå att köra Linux (SteamOS) i förlängning. Windows har visat sig vara bökigt att jobba med även för de största av aktörer. Lenovo och Asus med sina enheter har kommit långt, men Windows är i grunden inte gjort för denna typ av enhet (än).

Vi får helt enkelt se när den släppts, kommer ögla ETA Prime och Dave2D, se vad de har att säga om enheten när den väl når media

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den sista var inte på något sätt specifikt riktat till dig, var en gissning från min sidan varför vissa irriterar sig på att Apple/ARM64 kommer upp i sådana här trådar. Det verkligen orsaken till att de som bara ser till tekniken tar upp just detta tror jag kommer av att observationen kring vem som är marknadsledande. Inte lika spännande att titta på plats 3 eller lägre, man tittar på marknadsledaren och den som ligger hack i häl.

Nu är jag något konfrontativ och anal, men jag hade ingen aning om att Apple var marknadsledande i handhållen PC-gaming (ta snälla inte upp iOS). Ipad och iPhone är inte Steam Deck-konkurrenter. AMD är alltså segmentets marknadsledare med Intel bakom som tvåa.

Skrivet av Yoshman:

Sen finns rätt mycket annat postat, specifikt kring Meteor Lake. Kanske kommentera det???

Jag tvekar inte en sekund på att Intel har något bra på gång, men i dagsläget så är deras GPUer inte yteffektiva eller energieffektiva även på likvärdiga noder som RDNA2 eller 3. Arc A750/770 med en krets på 406 mm² presterar likvärdigt med Navi 23-baserade lösningar (237 mm²) med en krets som mer kan jämföras med Navi 22 (335 mm²). De kommer sannolikt ta rätt rejäla steg med Battlemage och Meteor Lake ser spännande ut. Vi får se hur framtida lösningar ser ut. Men AMD står inte heller still och vem vet, kanske Nvidia kan tänka sig att ge segmentet ett försök med en ARM-lösning?

Det handlar om mer än hårdvara i handhållen PC-gaming som Steam Deck så tydligt visar med bra prestanda och trots upplevelse trots lägre presterande hårdvara rent specifikationsmässigt. Där är vi säkert helt överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nu är jag något konfrontativ och anal, men jag hade ingen aning om att Apple var marknadsledande i handhållen PC-gaming (ta snälla inte upp iOS). Ipad och iPhone är inte Steam Deck-konkurrenter. AMD är alltså segmentets marknadsledare med Intel bakom som tvåa.

Jag tvekar inte en sekund på att Intel har något bra på gång, men i dagsläget så är deras GPUer inte yteffektiva eller energieffektiva även på likvärdiga noder som RDNA2 eller 3. Arc A750/770 med en krets på 406 mm² presterar likvärdigt med Navi 23-baserade lösningar (237 mm²) med en krets som mer kan jämföras med Navi 22 (335 mm²). De kommer sannolikt ta rätt rejäla steg med Battlemage och Meteor Lake ser spännande ut. Vi får se hur framtida lösningar ser ut. Men AMD står inte heller still och vem vet, kanske Nvidia kan tänka sig att ge segmentet ett försök med en ARM-lösning?

Det handlar om mer än hårdvara i handhållen PC-gaming som Steam Deck så tydligt visar med bra prestanda och trots upplevelse trots lägre presterande hårdvara rent specifikationsmässigt. Där är vi säkert helt överens.

Apple Arcade är en av världens största gamingplattformar, större än både xbox och playstation, men såklart kanske inte en direkt konkurrent beroende på vad man mäter

Med rosetta 2 kan vi ju dock vara ganska säkra på att x86-spel funkar fint på arm64, det har visats både tomb raider och annat med bra prestanda

Underliggande instruktionsuppsättning är inte lika viktigt idag som förr. Borde inte vara omöjligt att peta in ARM64 i en framtida deck 2 eller 3

Dagens deck är ju sämre än iphone 14 i gpu-prestanda, inte alls särskilt imponerande, cpu-prestandan är långt sämre. Trots att deck drar många gånger mer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Novdid:

Jag tvekar inte en sekund på att Intel har något bra på gång, men i dagsläget så är deras GPUer inte yteffektiva eller energieffektiva även på likvärdiga noder som RDNA2 eller 3. Arc A750/770 med en krets på 406 mm² presterar likvärdigt med Navi 23-baserade lösningar (237 mm²) med en krets som mer kan jämföras med Navi 22 (335 mm²). De kommer sannolikt ta rätt rejäla steg med Battlemage och Meteor Lake ser spännande ut. Vi får se hur framtida lösningar ser ut. Men AMD står inte heller still och vem vet, kanske Nvidia kan tänka sig att ge segmentet ett försök med en ARM-lösning?

Det handlar om mer än hårdvara i handhållen PC-gaming som Steam Deck så tydligt visar med bra prestanda och trots upplevelse trots lägre presterande hårdvara rent specifikationsmässigt. Där är vi säkert helt överens.

Där finns en vettig diskussion!

Helt klart har Intel något problem med deras storlek av GPU-kretsen när man tittar på dGPU Arc. Man får ändå komma ihåg att den tillverkas på TSMC 6 nm (TSMC 7 nm+).

Något verkar ändå Intel fått ordning på i Meteor Lake i samband med att man designat om Arc för TSMC 5 nm.

Går man på Phoronix siffror har Intel (ytterst marginellt, men ändå) bättre prestanda. Det trots att man verkar vara på en lite äldre variant (alla referenser jag hittar säger TSMC 5 nm, inte 4 nm eller 5 nm+) jämfört med AMD som kör 4 nm för Phoenix (t.ex. 7940U/HS, Z1 Extreme).

Mer kritiskt för Intel givet hur det sett ut i närtid är att man också verkar ha bättre perf/W.

Storleken på GPU-tile i Meteor Lake är tydligen 44 mm².

Tar man en die-shot av Phoenix, där totala storleken är 178 mm², och försöker uppskatta storleken på 780m GPUn hamnar man på ~40 mm². TSMC 4 nm har, enligt TSMC själva, 6 % högre transistordensitet, så ur alla praktiska hänseenden verkar Intels Meteor Lake ha helt jämförbar GPU-storlek.

Glasen halvfullt tolkningen är att man faktiskt kommit ikapp.

Glaset halvtomt tolkningen är att Intel kanske "alltid" varit på samma nivå för små GPUer, men att man har problem när man skalar upp sin GPU-design. Egentligen inte ett problem för den typ av enheter vi diskuterar här, men om det stämmer är det ett rätt stort problem för Intels dGPU-satsning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Meteor Lake GPUn har ju presterat väldigt bra jämfört med 7840U GPUn? Borde bli riktigt bra faktiskt

https://www.phoronix.com/review/meteor-lake-arc-graphics/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

But why? Har väldigt svårt att tro att den kommer prestera något vidare i spel. Känns som nästa CPU i en handhållen konsol borde vara en ARM64 baserad med nVidia GPU. Eller ännu hellre, Apple M4 SOC.

Antagligen valde de denna lösning för att snabbt få tillgång till spel iom att de kan använda windows, och så fick de väl till en bra deal med Intel.

Apple SoC lär vi inte få se förrän Apple bestämmer sig för att bygga en spelkonsol av något slag, de brukar ju inte sälja sin hårdvara till 3:e part.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Antagligen valde de denna lösning för att snabbt få tillgång till spel iom att de kan använda windows, och så fick de väl till en bra deal med Intel.

Apple SoC lär vi inte få se förrän Apple bestämmer sig för att bygga en spelkonsol av något slag, de brukar ju inte sälja sin hårdvara till 3:e part.

Nu är ju iofs alla mobilspel utvecklade för ARM så mjukvara finns. Gällande Apple så är min våta dröm fortfarande the return of the Pippin. AppleTV Ultra Max Pro Liquid Metal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Meteor Lake GPUn har ju presterat väldigt bra jämfört med 7840U GPUn? Borde bli riktigt bra faktiskt
<Uppladdad bildlänk>
https://www.phoronix.com/review/meteor-lake-arc-graphics/5

Hmmm https://www.phoronix.com/review/z1-extreme-meteorlake

Inga gamingbenchmarks men man får ju hoppas de begränsar effekten iaf...

Edit: Notebookcheck har testat gamingprestanda och där ser det bra ut:

https://www.notebookcheck.net/MSI-Prestige-16-B1MG-laptop-rev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Låter inte så "optimalt", har du någon länk?

När Phoronix testade så klarade sig 155H rätt bra mot 7940U. 7940U har samma GPU som 7940HS och Z1 Extreme som finns i bl.a. ROG Ally. Där var Intel 8 % snabbare och kanske mer viktigt i denna kontext var att kretsen också drog 13 % mindre.

Nu kan de kinesiska sidorna ändå ha rätt, Phoronix testade ju med Linux + de testade bärbara datorer och inte handhållna bärbara.

Det positiva var ändå att genomsnittseffekten hos 155H kretsen över alla tester höll sig på, för att vara Intel, på väldigt låga nivåer.

"The Core Ultra 7 155H on average was consuming 24 Watts to the Ryzen 7 7840U at a 25.8 Watt average. The peak consumption was also lower for Meteor Lake on the Acer Swift Go 14 with a 43.5 Watt peak compared to 51 Watts on the Framework 13. Not only was the Core Ultra 7 155H pulling slightly less power but it was a big upgrade over the Alder Lake MSI EVO laptop with the Core i7 1280P having a 36 Watt average and 67 Watt peak."

Notera att det är mot 7840U, som i sin tur drar mindre än den vanligare 7840HS.

Tycker ändå det är svårt att bli imponerad. CPU-mässigt må 155H så sig bra mot 7840U/HS, men den drar bara jämt med 3 år gamla M1 (och den drar mindre ström, CPU i M3 är ~35 % snabbare). GPU-mässigt slår man i alla fall instegsmodellen av M1, men man är totalt chanslös mot det man faktiskt konkurrerar med idag: M3.

Jag sparade inte länken, kanske kan lyckas hitta det igen men tycker kinesiska sidor i regel är röriga och jobbiga att söka information på.
Nu haltar jämförelser med olika hårdvaror, effektbegränsningar, strömbudget, kylning, OS osv så knepigt att jämföra utan mer lik hårdvara men phoronix har nu även ett annat test.
https://www.phoronix.com/review/z1-extreme-meteorlake
"In some lighter-weight games the Ryzen Z1 Extreme was able to lead in performance and power efficiency."
Jag fann även vissa cpu-grafer intressanta i phoronix testet, skulle vara intressant att se dem med rätt hårdvara.
Ofta är informationen på kinesiska sidor korrekt då de har tillgång till hårdvaran men inte alltid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snubb1:

Jag sparade inte länken, kanske kan lyckas hitta det igen men tycker kinesiska sidor i regel är röriga och jobbiga att söka information på.
Nu haltar jämförelser med olika hårdvaror, effektbegränsningar, strömbudget, kylning, OS osv så knepigt att jämföra utan mer lik hårdvara men phoronix har nu även ett annat test.
https://www.phoronix.com/review/z1-extreme-meteorlake
"In some lighter-weight games the Ryzen Z1 Extreme was able to lead in performance and power efficiency."
Jag fann även vissa cpu-grafer intressanta i phoronix testet, skulle vara intressant att se dem med rätt hårdvara.
Ofta är informationen på kinesiska sidor korrekt då de har tillgång till hårdvaran men inte alltid.

Baserat på Phoenix alla tester av Meteor Lake vs 7940U (sin är samma krets som 7940HS och Z1 Extreme med olika TDP) verkar sinsemellan blivit: GPU-mässigt har Intel en (liten) ledning i absolut prestanda samt även perf/W, CPU-mässigt är det AMD som har ledartröjan.

CPU-mässigt är det sedan ovanpå det lite svajigt BIOS, kikar man på GB6 finns 3 "grupper" av resultat för 155H sett till ST-prestanda. En grupp har direkt bedrövlig prestanda <2000 poäng, ingen aning vad problemet kan vara där. En annan grupp ligger runt 2100-2200 poäng samt den sista ligger runt 2400. Gissar att det senare fallet är "pre-release BIOS" vs "fungerande BIOS" då det är låga "double-digit" procentskillnad mellan dessa.

Problemet för Intel är att 2400 poäng lägger dem ~10 % under 7940U/HS kretsen (ingen egentligen skillnad i ST-prestanda mellan dessa, framförallt inte i GB6 som primärt testar race-to-sleep).

För bärbara datorer är skulle jag säga att det är ett problem. CPU-kraft, och då främst ST-prestanda, är ofta det viktigaste där.

För handhållna enheter kan det ändå blir OK då dessa kommer nästan alltid vara kraftigt GPU-begränsade. Videon från Dave2D en pre-produkt av MSI Claw testade såg ju lite som Phoronix GPU-test, Intel ligger i genomsnitt lite före.

Nu kanske något tar illa vid sig igen, men CPU-mässigt går det inte att komma ifrån hur kasst 155H presterar ställt mot Apple. Den drar jämnt med M1 (en tre år gammal krets) i GB6, men tittar man på specifika deltester ser man att det som "räddar" 155H är att den står sig bra i AVX/AVX2 accelererade fall men den är efter i fallen som inte är SIMD-optimerade (rejält efter specifikt i kompileringstestet, M1 är 30 % snabbare där!!!).

Om inte Intel kan putsa lite på CPU-prestandan är kretsen egentligen bara vettig för enklare spel...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Baserat på Phoenix alla tester av Meteor Lake vs 7940U (sin är samma krets som 7940HS och Z1 Extreme med olika TDP) verkar sinsemellan blivit: GPU-mässigt har Intel en (liten) ledning i absolut prestanda samt även perf/W, CPU-mässigt är det AMD som har ledartröjan.

CPU-mässigt är det sedan ovanpå det lite svajigt BIOS, kikar man på GB6 finns 3 "grupper" av resultat för 155H sett till ST-prestanda. En grupp har direkt bedrövlig prestanda <2000 poäng, ingen aning vad problemet kan vara där. En annan grupp ligger runt 2100-2200 poäng samt den sista ligger runt 2400. Gissar att det senare fallet är "pre-release BIOS" vs "fungerande BIOS" då det är låga "double-digit" procentskillnad mellan dessa.

Problemet för Intel är att 2400 poäng lägger dem ~10 % under 7940U/HS kretsen (ingen egentligen skillnad i ST-prestanda mellan dessa, framförallt inte i GB6 som primärt testar race-to-sleep).

För bärbara datorer är skulle jag säga att det är ett problem. CPU-kraft, och då främst ST-prestanda, är ofta det viktigaste där.

För handhållna enheter kan det ändå blir OK då dessa kommer nästan alltid vara kraftigt GPU-begränsade. Videon från Dave2D en pre-produkt av MSI Claw testade såg ju lite som Phoronix GPU-test, Intel ligger i genomsnitt lite före.

Nu kanske något tar illa vid sig igen, men CPU-mässigt går det inte att komma ifrån hur kasst 155H presterar ställt mot Apple. Den drar jämnt med M1 (en tre år gammal krets) i GB6, men tittar man på specifika deltester ser man att det som "räddar" 155H är att den står sig bra i AVX/AVX2 accelererade fall men den är efter i fallen som inte är SIMD-optimerade (rejält efter specifikt i kompileringstestet, M1 är 30 % snabbare där!!!).

Om inte Intel kan putsa lite på CPU-prestandan är kretsen egentligen bara vettig för enklare spel...

Svårt att argumentera om något som inte finns att köpa än och därmed inte går att testa.
Jag tror att AMD presterar bättre mot intels alternativ ju lägre strömbudget kretsen får t.ex 7w eller 15w varför jag förväntar mig att de inledande testerna av intel hårdvaran sker i en högre strömbudget.
Låg strömbudget föredrar en del när de spelar på batteri även om MSI Claw har ett större batteri.
Jag såg någon som sa att det inte gick att sänka strömbudgeten på intel enheten till de lägre nivåerna men det kan vara medvetet att stänga av den funktionen på ingenjörsexemplaret för att påverka det första intrycket för de som får känna på enheten (vill inte kalla den begränsade användningen för test).
Att Dave2D klippet visar en jämförelse där MSI Claw har 20% högre effektuttag 30W mot 25W för Rog Ally i utvalda tester kändes inte allt för betryggande.