Vad har ni för sidoinkomster?

Permalänk

Utdelningsaktier.
Återinvesterar de tusenlappar som jag får i utdelning varje månad för att bygga på portfolion.

Permalänk
Medlem

vapenindustri

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Tråkigt men... Datorer...

Montera
Laga
Felsöka

Om skatteverket läser detta så är det bara några kronor om året.

Noterat! Jag vidarebefodrar detta inlägg till SKV. Det blir ett extra öga på dig nu! Max 200 kr per månad inget mer!

TS hoppas du noterar detta också! Aja baja Oliver!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Till vardags jobbar jag numera som PR-konsult och driver på sidan Semi14. Fram till oktober var det även en hel del frilansande här på SweClockers, men tyvärr räckte inte tiden till för att jonglera alltsammans. Dygnet hade gärna fått ha fler timmar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Sitter med i en BRF och har en app där det kommer in lite reklampengar ibland, även lite sido-gig som it konsult men ja det är inga stora pengar men en nice buffert att ha i ett företag

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inget, tjänar tillräckligt på mitt vanliga jobb och investeringar.

Same. Fritid är oftast mer värt än pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag känner tvärt om att det är lättare än någonsin? Vem som helst kan ladda ner helt gratis verktyg som är fruktansvärt bra och utveckla en häftig applikation, antingen en web site eller en app för mobiltelefon/padda.

Det är svårt att få folk att testa den, men om den bara är bra kommer det att hända. Det är ju tvärt om så att förr i tiden kunde man inte köra okända program om man inte var en idiot, men nu iom webben och mobil-appar kan man testa saker riskfritt. Så fort man får nys om något nytt bra kan man prova.

Snarare så att det är svårare att tjäna några pengar på det.
En junior förväntar sig kunna front-end (olika typer), back-end (olika typer), C liknande, web, SQL, cloud.

Source: Är en stackars jobbsökande full-stack utvecklare med 3 år erfarenhet. Har börjat sett AI jobb så jag ska börja med AI kurser.

Permalänk
Medlem

Har skatteverket hittat till Sweclockers?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förr i tiden (före år 2000) laddade folk hem filer från vem som helst. En helt okänd person person på ett P2P nätverk som hade en rolig fil, inga problem bara ladda hem filen och testa.
Nu idag med alla keyloggers, ransomware etc. Så har folk blivit skitskraja för att köra något alls, man måste vara en väldigt väl betrodd person eller företag. Adobe, Apple, Microsoft har sin historik bakom sig, en själv som kommer där med sin första app är i en annan sits.

Lite samma sak på mobilappsidan, visst iOs är bättre än Android. Men man laddar hem ej en app från en okänd person som har väldigt få nerladdningar, det enda undantaget vid få nerladdningar är att man har köpt en dyr produkt hos dem och vet att de är legitima eller det är ett företag man väl känner till.

Detta har bidragit till att det är skitsvårt att göra verktyg som blir populära. Visst finns det Microsoft store som man kan sälja dem i, men det är tufft om man inte har lång historik som gör att man blir betrodd.

Jag tycker det är tråkigt att det har blivit så, jag älskar göra små verktyg för det ena. T.ex. ett Addin till Excel, det är ganska enkelt att få till ett bra, men det är en annan sak att få folk våga installera denna addin.

Lustigt att vi har så olika sätt att se på saker. Nu för tiden skulle jag aldrig köra en .exe-fil (eller .dmg/.app då iom att jag kör Mac) från någon okänd, men nog var jag restriktiv förr i tiden också. Jag laddade ner en del spel, säg t ex 2 per vecka, men jag var ändå väl medveten om riskerna. Men poängen är att nu för tiden går jag dagligen in på säg 100 nya web-siter utan att behöva tänka på några risker öht. Om någon nämner en ny häftig site som verkar intressant och postar en länk tvekar jag inte en sekund att klicka på den. Jag kör också "brew install" på det mesta om jag hör talas om något praktiskt.

Jag kör iPhone och jag har aldrig någonsin tänkt på någon risk att få virus av att ladda ner en app från App Store. Däremot undviker jag appar som begär att man ska logga in och sånt skit, om det inte är helt nödvändigt för att utnyttja dem (Spotify, BankID, DJI etc). Jag skulle gärna prova fler appar, men grejen är ju att man blivit extremt kräsen och tycker 99 % är ren skit så det tar lite för mycket tid att prova sig fram på måfå.

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att gå på second hand, loppisar och spana in marketplace. Ibland hittar jag fina saker som säljs till ett lägre pris än vad den faktiskt är värd. Det går att sälja på Tradera sen på auktion! Har inte gjort några stora hackor, några hundralappar sporadiskt, men kul när man ändå är ute och letar efter saker till sitt hem.

Nackdelen? Nu har jag jag en samling av fina saker hemma som jag inte kan rå för att sälja. "Den här kan jag ju inte sälja... den är ju fin"

Permalänk
Medlem

Svartjobb

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Fick in 177kr förra året för min musik så man kan nog säga att det snart är dags att säga upp sig från kneget!

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Många skämtar här i tråden om Onlyfans, men... Onlyfans. ~25k per månad netto.

Permalänk
Medlem

Tar ockerpriser för mina personuppgifter när företag vill köpa dom.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jobbar i butik varannan helg sedan 10 år tillbaka. Skön omväxling från kontorsvärlden. Servar också gitarrer då och då.

Permalänk
Medlem

Jag är en frontendutvecklare med typ 5 års erfarenhet. Jag har vid ett flertal tillfällen vandrat ner till lokala småföretag runt om i min ort som saknar hemsida och frågat om dom vill att jag fixar en sida till dom. Beroende på vad dom vill ha brukar jag ta runt 10-30k som jag sedan brukar lägga in på aktier. Jag har skapat en sida för tex privata tandläkare, deli shop butiker etc

Permalänk
Medlem

Klottrar animu bilder till andra weebs när jag känner för det. Knappast extra knäck med tanke på hur sällan jag gör det. Jag är en egocentrisk tecknare, gör det för egen skull.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inget speciellt mer än att investera i aktier. Har nyligen gjort stora ändringar i portföljen, så nu är det bara invänta nästa högkonjunktur!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jobbar som läkare. På gott och ont medför det en ofrivillig sidoinkomst i form av jourarbete. Jobbar kanske i snitt ~45-50 h/vecka. Vissa jourer kan plockas ut som kompensationsledigt, men dagens ränteläge, småbarn och föräldraledig partner gör det svårt att argumentera för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Noterat! Jag vidarebefodrar detta inlägg till SKV. Det blir ett extra öga på dig nu! Max 200 kr per månad inget mer!

TS hoppas du noterar detta också! Aja baja Oliver!

Synnerligen noterat. Man kan säga att det är kört för oliver.

Skrivet av lsociety:

Många skämtar här i tråden om Onlyfans, men... Onlyfans. ~25k per månad netto.

Är inte särskilt insatt, men vet förstås vad det handlar om. Men är ett nått man skattar på osv? Gissar det, eftersom du skriver netto. Men hur är upplägget? Blir man typ anställd? Eller kör man 'eget' på något sätt där onlyfans tar viss procent?

Permalänk
Medlem

Driver ett eget AB som stafettläkare. Blir väl i snitt 4-5 pass i månaden och någon strövecka då och då i Norrland när det behövs.

Relativt trivsamt att komma ifrån lite och se annat.

Visa signatur

Antec Sonata III|Gigabyte P35 DS3|Intel E6750@stock|2x1 Corsair XMS2-6400 CL4|XFX 5870 1GB|2TB HDD|

Permalänk

Är med i en vikingaförening som ibland säljer föreställningar till företag/kommuner/m.m. Brukar inte vara jätte mycket deg utan mer något roligt vi gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Är med i en vikingaförening som ibland säljer föreställningar till företag/kommuner/m.m. Brukar inte vara jätte mycket deg utan mer något roligt vi gör

Ni har inte övervägt att göra några räder i England eller liknande? Det borde kunna dra in mer deg tycker jag. Plus att det är ett bra sätt att hitta en fru.

Permalänk
Medlem

Bygger datorer åt bekanta någon/några gånger per år eller så. I bästa fall får jag ett par öl och en pizza vilket inte är fy skam.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kör min portfölj med aktier. Plus, bygger/moddar musikelektronik och retrodatorer - fixar SCSI- och floppyemulatorer bara för skojs skull. Ska bli eget AB inom IT som side hustle sen.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Köper lego för underpriser, sorterar, …

Sen behåller jag det, för man kan ju inte sälja lego

Permalänk
Medlem

Inga sidoinkomster men en mängd sidoutgifter 😂

Permalänk
Medlem

Gigolo

Permalänk
Medlem

Köper, renoverar och säljer äldre (40-90tal) cyklar, mopeder och diverse maskiner som gräsklippare, snöslungor och annat.
Loppisar, utomhusmarknader, gårdsförsäljningar och så vidare. Sålde en vacker Crescent herrcykel från 55-58 precis innan jul. Inköpt för 400 kr på en utomhusloppis. Ny kedja, ett par ekrar, en ny dynamo till framlyktan och lite såpvatten och olja så var den som ny. Runt 300 kr i delar och några timmars jobb. Sålde den för 2200 kr till en herre några mil från mig.
Sådant har jag pysslat med i över 15 års tid nu.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk

Lite dålig på att ta betalt för det, men har blivit en hel lite extraknäck med att hjälpa aspirerande musikanter spela in musik Ett och annat litet mixjobb har det blivit också, men absolut inte astronomiska summor. En och annan tusenlapp som återinvesteras i en dyrjävla hobby