Testresultat för RTX 4070 Super har läckt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Blackwell kommer väl i år(slutet av året?) så dessa SUPER kort de släpper nu är verkligen super ointressanta.

Nja, senaste "trovärdiga ryktet" är fortfarande Q1 2025 men att "Nvidia kan släppa det tidigare om det behövs".

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Kan någon förklara logiken (utan att överdriva eller skapa dissonans i tråden) för varför dessa kort behövs/släpps av Nvidia? Jag fattar inte riktigt varför man inte satsar på att öka sin marginal/marknadsandel med bättre priser för nuvarande kort istället för att släppa nya - det känns ju som att marknaden är mer intresserad av bättre priser snarare än fler kort?

Det är en anpassning till det faktiska utfallet i kretsproduktionen. Super-korten är en refresh av det tidigare sortimentet. Nvidia optimerar sortimentet baserat på hur utfallet i produktionen faktiskt ser ut. Detta medför totalt bättre yield och möjliggör då att man kan erbjuda något bättre prestanda för samma pris.

AMD gjorde samma sak med 6650- och 6750-korten. Intel gjorde samma sak med 14-gen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Har du någon länk till källa? Nyfiken och hinner inte leta själv 👉👈 uwu
Trodde Nvidia skulle köra en klassisk fuling och släppa 70S-korten till 50$ högre MSRP.

Det här är den enda artikeln jag hittar på priserna men inte bekräftade ännu och imorgon så ska korten presenteras på Ces som jag förstått så inte mycket tid kvar nu tills vi vet.
https://www.guru3d.com/story/nvidia-rtx-40-super-series-graph...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Trodde att SUPER skulle vara snabbare än TI.

Nu är jag inte alls påläst men vad är poängen med t ex 4070 SUPER kortet om det redan finns den vanliga modellen, TI och sen då SUPER TI?

Ingen idé att försöka se någon logik i namnen på grafikkort längre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Enligt mina performance/price beräkningar baserade på SweClockers prestandaindex behöver de få ner priset eller öka prestandan en bra bit till för att 4070 Super ska vara konkurrenskraftigt mot AMDs 7800 XT när det kommer till raw rasterization performance. I grafen nedan har jag antagit följande:

  • GeForce RTX 4070 (12 GB): Pris = 7,000 kr, prestanda = 125

  • GeForce RTX 4070 Super (12 GB): Pris = 8,000 kr, prestanda = 144 (+15%)

  • GeForce RTX 4070 Ti Super (16 GB): Pris = 10,500 kr, prestanda = 186 (+20%)

  • GeForce RTX 4080 Super (16 GB): Pris = 13,000 kr, prestanda = 205 (+5%)

Mer info

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, poängen med 4070 Super är en refresh/upgrade av 4070. Därav namnet. Konstigare än så är det inte.

Det kommer om alla rykten stämmer att ha 56 SM aktiva. 4070 har 46, 4070 Ti har 60. Det är mycket närmare en 4070 Ti än en bas-4070. Bas-4070 kommer också att finnas kvar, medan 4070 Ti försvinner.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Viking
Skrivet av mpat:

Det kommer om alla rykten stämmer att ha 56 SM aktiva. 4070 har 46, 4070 Ti har 60. Det är mycket närmare en 4070 Ti än en bas-4070. Bas-4070 kommer också att finnas kvar, medan 4070 Ti försvinner.

Vad spelar det för roll? Självklart ska en uppgradering av 4070 också vara bättre. Bara konstigt att påstå att 4070 Super är en prissänkning av 4070 Ti när det inte är samma kort. Varför krångla till det?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetech96:

Enligt mina performance/price beräkningar baserade på SweClockers prestandaindex behöver de få ner priset eller öka prestandan en bra bit till för att 4070 Super ska vara konkurrenskraftigt mot AMDs 7800 XT när det kommer till raw rasterization performance. I grafen nedan har jag antagit följande:

  • GeForce RTX 4070 (12 GB): Pris = 7,000 kr, prestanda = 125

  • GeForce RTX 4070 Super (12 GB): Pris = 8,000 kr, prestanda = 144 (+15%)

  • GeForce RTX 4070 Ti Super (16 GB): Pris = 10,500 kr, prestanda = 186 (+20%)

  • GeForce RTX 4080 Super (16 GB): Pris = 13,000 kr, prestanda = 205 (+5%)

<Uppladdad bildlänk>

Mer info

Visst vore det trevligt om Nvidia matchade AMD i prestanda/krona i rasterisering, men det skulle ju vara totalt förödande för AMD om Nvidia var lika billiga och erbjöd bättre RT, bättre effektivitet, bättre AI, bättre uppskalning, bättre Frame Generation etc. Vem i sitt rätta sinnesbruk skulle köpa AMD då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Visst vore det trevligt om Nvidia matchade AMD i prestanda/krona i rasterisering, men det skulle ju vara totalt förödande för AMD om Nvidia var lika billiga och erbjöd bättre RT, bättre effektivitet, bättre AI, bättre uppskalning, bättre Frame Generation etc. Vem i sitt rätta sinnesbruk skulle köpa AMD då?

Fanboys

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att den landar mellan 4070 och ti? Oj, vilken överraskning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det kommer om alla rykten stämmer att ha 56 SM aktiva. 4070 har 46, 4070 Ti har 60. Det är mycket närmare en 4070 Ti än en bas-4070. Bas-4070 kommer också att finnas kvar, medan 4070 Ti försvinner.

Det går förstås se det i olika perspektiv men ligger närmast till hands att poängen är att såväl 4070 som 4070Ti har uppgraderats och blivit bättre. Super rentav?

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Visst vore det trevligt om Nvidia matchade AMD i prestanda/krona i rasterisering, men det skulle ju vara totalt förödande för AMD om Nvidia var lika billiga och erbjöd bättre RT, bättre effektivitet, bättre AI, bättre uppskalning, bättre Frame Generation etc. Vem i sitt rätta sinnesbruk skulle köpa AMD då?

Haha är låst med en G-Sync skärm så lite önsketänkande från min sida. Förhoppningsvis kommer AMD fortsätta försvara sin position genom att sänka priserna ytterligare om Super-korten slår förväntningarna. Skulle vara trevligt med generellt lägre GPU priser.

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir samma 3-5% högre prestanda i spel som tidigare Super-kort vs vanliga.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Undrar om det blir samma 3-5% högre prestanda i spel som tidigare Super-kort vs vanliga.

? Var runt 15% för 2060 och 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Aproå det så tror jag 4070 super kommer att sälja som smör på vintern här och överallt annorstädes helt oavsett var det hamnar i pris.

Och det svenska priset blir lite intressant.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetech96:

Haha är låst med en G-Sync skärm så lite önsketänkande från min sida. Förhoppningsvis kommer AMD fortsätta försvara sin position genom att sänka priserna ytterligare om Super-korten slår förväntningarna. Skulle vara trevligt med generellt lägre GPU priser.

Är det en flera år gammal skärm? Annars nuförtiden är G-Sync/Freesync inget att tänka på (båda fungerar på båda).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Avstängd

Bara jag som läser Super som i att någon går ut och super? Och det är ju inget kort man vill ha.

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Är det en flera år gammal skärm? Annars nuförtiden är G-Sync/Freesync inget att tänka på (båda fungerar på båda).

Har tyvärr en med första generationens G-Sync modul :/ Skulle gärna skaffa ett 7800 XT, speciellt om AMD sänker priserna i och med Super korten, men blir dyrt att skaffa ny skärm... Klarar mig inte utan VRR

Visa signatur

"Just because something doesn’t do what you planned it to do doesn’t mean it’s useless." – Thomas Edison

Permalänk
Medlem
Skrivet av thetech96:

Har tyvärr en med första generationens G-Sync modul :/ Skulle gärna skaffa ett 7800 XT, speciellt om AMD sänker priserna i och med Super korten, men blir dyrt att skaffa ny skärm... Klarar mig inte utan VRR

Hade samma problem med min p279q men bestämde mig för att köra på ett 7900XT ändå. Sen slutade det med att jag köpte en begagnad 38 tum acer predator skärm som som tur var hade en gsync modul och var kompatibel med free sync men det ska vi inte prata om, nog med pengar har spenderats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Bara jag som läser Super som i att någon går ut och super? Och det är ju inget kort man vill ha.

Det får ju superman att framstå som en karaktär från arne anka haha

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det går förstås se det i olika perspektiv men ligger närmast till hands att poängen är att såväl 4070 som 4070Ti har uppgraderats och blivit bättre. Super rentav?

Det är naturligtvis så Nvidias marknadsavdelning vill se det. Min utgångspunkt är vad de i själva verket producerar. Idag gör Nvidia två sorters AD104 - tier 1 som är komplett och tier 2 som är nedkapad till 46 SM. Den första säljs som 4070 Ti och den andra som 4070. Efter Super-uppdateringen så är det fortfarande samma två nivåer, förutom att tier 1 accepterar lite fler chip eftersom 4 SM kan vara trasiga. Skillnaden är, enligt rykten, att tier 1-chippen nu säljs för samma pris som tier 2 gjorde tidigare, och tier 2 får ett nytt lägre pris.

Frågan som jag ursprungligen svarade på var vad poängen med 4070 Super är. Poängen är att Nvidia vill sänka det priset utan att behöva betala tillbaka pengar till OEMerna.

De två andra Super-korten är inte samma situation. 4070 Ti Super är en nedkapad AD103, dvs ett kort som inte kunde bli en 4080. Det kan de nog ha några liggande som de vill bli av med (annars hade de fått göra 4070 Ti av dem och sälja till nån kinesisk OEM eller till HP/Dell, det brukar Nvidia göra) och de vill väl fylla hålet mellan 4070 Super och nya 480 Super. 4080 Super är mer av vad du beskriver - de har lite mer marginal att trimma upp chippet nu, så de gör det eftersom det gamla inte säljer. Vilket pris 4080 Super får är inte klart, det kan t.o.m bli billigare än 4080.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

AMD gjorde samma sak med 6650- och 6750-korten. Intel gjorde samma sak med 14-gen.

Just 6650 och 6750 var ett dåligt exempel. AMD höjde klockfrekvensen med 46 respektive 19 MHz, det är inget de fick från en bättre process när de dessutom fick dra upp effekten på 6650 och sänka basklockan på 6750 för att nå det. 7nm var ju gammal och välkänd redan när 6000-serien kom, där hade AMD kramat ut vad som fanns redan från början. De korten handlade om att det nu fanns 18GHz GDDR6 att tillgå.

Däremot är det kanske delvis som du skriver här. Specifikt 4070 Ti Super och 4080 Super kan bero på det - 4nm var ju pinfärsk för 4000-serien, Nvidia kan ju ha lärt sig nåt. 4070 Super tror jag inte har med det att göra, men det har jag skrivit så många inlägg om i den här tråden redan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är naturligtvis så Nvidias marknadsavdelning vill se det.

Mmm och med tanke på hur förvirrade folk tycks vara över Super-suffixet så var det det perspektivet jag ville lyfta fram.

Håller helt med de produktionstekniska skäl/poäng du anger, dock. Väl skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, 2080 ersattes av 2080 Super. Även om 2080 fanns kvar rätt länge, om jag minns rätt. Men där var ju som sagt en skillnad att 2080 Super och 2080 Ti (de som fanns kvar) byggde på olika kretsar. Nu skulle vi genom samma upplägg sitta kvar med 4070 Ti och 4070 Super, två snarlika kort med snarlik prestanda byggda med på samma krets. Det känns inte så troligt.

Frågan är om Nvidia i stället "ersätter" 4070 Ti med 4070 Super? Och hur det i så fall motiveras, att de lanserar ett "nytt" kort som faktiskt är (om än marginellt) långsammare än ett "gammalt". Det "löser" ju sig med ett 4070 Ti Super då, såklart, som flyttar hela prestandastegen (och prisstegen, säkert) uppåt. Nu minns jag inte hur AD104 är byggd, men finns det ytterligare CUDA att låsa upp eller blir det en garanterad övergång till AD103?

Oavsett, blir intressant att se hur de pusslar ihop det och vilka kort som blir kvar - och framför allt, vilka prispunkter som de faktiskt landar på. Här har det skötts olika över åren, så finns inget tydligt facit. Men kul att spekulera.

2080 fanns kvar länge för att det var få som köpte kortet. Det var alldeles för dyrt för vad man fick i prestanda och specs.

8 gb vram när grafikkortet kostade typ 6-8 tusen? Tror det var 7k+ t.o.m

Enda 2000 serie kort som var OK var 2080ti om man ville ha bäst av bäst, 2070 Super var ett helt OK kort för pengarna och prestandan, 2060 var snålt med vram men ibland på väldigt god rea.

Men 2000 serien överlag var riktigt usel. En till anledning till varför 3000 serien var så hypad och svår att få tag på (plus covid, mining)

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Är det en flera år gammal skärm? Annars nuförtiden är G-Sync/Freesync inget att tänka på (båda fungerar på båda).

Finns väl fortfarande G-Sync Ultimate med modul? Gissar på att Freesync blivit bättre, men G-Sync Ultimate var ju bäst förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Finns väl fortfarande G-Sync Ultimate med modul? Gissar på att Freesync blivit bättre, men G-Sync Ultimate var ju bäst förut.

G sync ultimate skall sedan 2020 (?) även vara kompatibel med amd kort, dock inte helt felfritt alltid.
I amd adrenaline kommer Freesync compatible något något upp som alternativ

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Finns väl fortfarande G-Sync Ultimate med modul? Gissar på att Freesync blivit bättre, men G-Sync Ultimate var ju bäst förut.

Nattar barn så kan inte skriva massa, lönkar bara någon video.
Moduler är förlegat
https://youtu.be/CQdo67SjIHk?si=HUzw0lNk0dLY4ARp

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

G sync ultimate skall sedan 2020 (?) även vara kompatibel med amd kort, dock inte helt felfritt alltid.
I amd adrenaline kommer Freesync compatible något något upp som alternativ

Ja min acer predator med gsync modul kan köra freesync, min asus p279q kan inte aktivera det

Permalänk
Viking
Skrivet av wargreymon:

Gissar på att Freesync blivit bättre, men G-Sync Ultimate var ju bäst förut.

G-sync Ultimate har inget med adaptive sync att göra. Allt Ultimate i stort sett innebär är att skärmen stödjer HDR1000. G-sync-modulen finns i skärmar som är märkta med G-sync (även Ultimate, men inte Compatible). Modulen har dock ingen egentlig fördel vad gäller adaptive sync, vilket de flesta tänker på när man pratar G-sync/Freesync.

Alltså löser en Freesync-skärm adaptive sync lika bra som en märkt med G-sync Ultimate.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

? Var runt 15% för 2060 och 2070 Super.

Då mindes jag fel helt enkelt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.