Permalänk
Medlem

Razer produkter och RGB belysning

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I hemma ja! Har 3 Google Home/Nest enheter. I mobilen, aldrig.

Mina boomer kollegor använder det hela tiden med sina Apple Watches. Det är enklare för dem att sätta larm och så vidare med klockan än att göra det på mobilen.

Jag skulle nog säga smarta vattenflaskor, exempelvis Hidrate Spark flaskorna. RGB, GPS och mäter hur mycket du dricker. Kostar typ 700-1000kr i Sverige och finns tillock med en betalapp som tillåter dig att få fler färger.

Man måste vara rätt korkad till att köpa en sån.

PS:
Jag äger en Hidrate spark Älskar flaskan (den är skön att hålla i) men smarta funktionerna slutade jag använda efter ett tag. Mina elever tycker dock det är lite coolt.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Smartklockor... Vad använder folk dom till? De är mest ett störningsmoment utan något vettigt syfte, enligt mig.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Medlem

Att allt i nya kök har touch knappar. Sjukt drygtnär man lagar mat eller spiller 😩

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av InsipidPoison:

Smartklockor... Vad använder folk dom till? De är mest ett störningsmoment utan något vettigt syfte, enligt mig.

Skaffade mig en begagnad apple watch SE för några hundralappar för att se om det var nåt för mig, och det är ändå ganska nice att få lite snabb info utan att behöva plocka fram telefonen. Jag har också gjort så att bara notiser från appar där det kan tänkas komma viktiga meddelanden får skicka notiser till klockan. Så om jag känner en vibration i telefonen men ingen i klockan så vet jag att det är oviktigt (men jag vill ändå ha notiserna på telefonen).

Det som jag främst tycker om är dock att jag som är så jäkla kass på att märka när det ringer får upp den notisen i telefonen.

Sen kan det väl finnas dom som blir sporrade av aktivitetsutmaningar, påminnelser om att ställa sig upp osv. Går även att köra klockan som nyckeln till bilen om stödet finns, eller använda shortcuts. T.ex låsa upp laddluckan och sånt hittepå.

Med det sagt så skulle jag inte gått och köpt en ny smartklocka, och det skulle inte falla mig in att uppgradera till något coolare.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

MacBook "Pro" M3.
8 GB Ram i en Pro för 24000.
Min MacBook Pro från 2015 har också 8GB i Ram.
Som kom ut för 9 år sedan.

Finns ingen som tvingar dig att köpa 8GB versionen. Själv har jag 16GB RAM i både min MacBook Air och MacBook Pro 14 M1 Pro. Båda var betydligt billigare än 24000.

Alltid lustigt när många hackar ned på Apple, samtidigt som Dell (XPS) och Microsoft (Surface) fortsätter sälja datorer med 8GB RAM för liknande överpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InsipidPoison:

Smartklockor... Vad använder folk dom till? De är mest ett störningsmoment utan något vettigt syfte, enligt mig.

Smartklocka var nog det dummaste jag hade köpt.
I början var det rätt så coolt att ha "samsung pay" på klockan och höra alla "Oooh, aaah" i ICA kön när man betalade med klockan, sen så bytte jag mobiltelefon och då började allt helvete, Samsung mjukvaran ogillade mobilen, sen bytte jag än en mobil, nu ville klockan inte uppdatera till senaste mjukvaran. Köp en Samsung mobil var svaret, mitt svar var att lägga klockan från mig och den har dammat ner i väl 4 år nu.

Och även mobilen är ett störningsmoment utan nåt rejält vettigt, jag behöver inte Push notisar om senaste svaren på Sweclockers, eller en bloatware app som tycker jag måste läsa nytt, eller att det finns singlar i mitt område.

Om nån behöver mig, ska dom nog få tag på mig, om inte - är det bara onödigt som kan fixas inom 10 minuter av dom själva.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara överskattat utan direkt livsfarligt med bilar som använder touchskärm istället för fysiska knappar för att justera vardagliga inställningar så som klimatanläggningen och radion etc.! Inte för att jag är något jättefan av auktoritära beslut men här tycker jag faktiskt att t.ex. EU skulle kunna gå in och reglera för det är oskyldiga liv som står på spel...

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem

Alla små Bluetooth hörlurar man stoppar in i öronen. Ingen av dem är bättre än sitt batteri. När batterierna ger upp är även hörlurarna förbrukade.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Allt från..*host* Apple

Visa signatur

Intel 13700K | Asus GeForce RTX 4070 Dual OC | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | Corsair DDR5 5600mhz | Arctic Liquid Freezer II 360 | Samsung 980 Pro M.2 | Asus VG27AQ 165hz | Logitech G910, G502 X, G533 | Phanteks NV5 | Corsair RM1000x

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Det är inte bara överskattat utan direkt livsfarligt med bilar som använder touchskärm istället för fysiska knappar för att justera vardagliga inställningar så som klimatanläggningen och radion etc.! Inte för att jag är något jättefan av auktoritära beslut men här tycker jag faktiskt att t.ex. EU skulle kunna gå in och reglera för det är oskyldiga liv som står på spel...

Här uppskattar jag verkligen små grejor vid min Mazda MX-30 (som alla tycker har för liten räckvidd och fokuserar BARA på detta) design...

Klimat anläggningens skärm har manuella knappar bredvid touch skärmen som kan justera allt manuellt via knappar.
Dom har undvikt touch funktioner och placerat GPS skärmen över fönstret och LÅNGT från händerna så du inte tror det finns nån touch funktion, och du styr radion och alla funktioner med ratten bredvid girstången så du kan hålla fokus på vägen.

Inte nog med det - heads up displayet gör att GPS visar vägen OCH farten direkt i fönstret så du inte behöver blicka neråt. Lär från detta - TESLA!

Permalänk
Skrivet av InsipidPoison:

Smartklockor... Vad använder folk dom till? De är mest ett störningsmoment utan något vettigt syfte, enligt mig.

För ett tag sedan fick jag kommentaren att jag äntligen börjat svara i telefon. Har alltid ljudlös o märker inte när den vibrerar. Däremot märker jag när klockan vibrerar.

Sen styr jag mina smarta prylar med den, timer, alarm, spotify, betalar, kalender, notifikationer o s v. Utan att behöva ta fram mobilen hela tiden.

Men är det värt 3 500 kr jag betalade för den? Njaaa...

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dimestam:

Oh, nu blir det debatt!

Måste säga att jag inte håller med tidigare inlägg. Sonos, riskokare, och smarta hem är ju toppen! De gör livet enklare och bekvämare.

Nu till mitt eget bidrag: Surfplattor.

Okej, jag förstår grejen. Om din tillvaro består av Tiktok, Zalando och Netflix, då är en surfplatta säkert jättepraktisk. Men i 99 av 100 use cases är en liten, ultraportabel laptop mycket trevligare att använda - ja, till och med i soffan!

Måste inflika på surfplatta:
Utöver att vara trevligt för det du nämner med mediakonsumtion (film/serie/YT), så måste jag slå ett slag för dokument.

Det är ofantligt mycket trevligare att ställa en surfplatta i porträttläge än att behöva läsa en halv sida åt gången eller försöka lägga laptopen på sidan när man har långa PDF-filer

Försökte själv kompromissa med en Lenovo Yoga Flex, men det är inte riktigt samma sak i slutändan.. Ofantligt mer klumpigt än den surfplatta jag har försökt ersätta.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av InsipidPoison:

Smartklockor... Vad använder folk dom till? De är mest ett störningsmoment utan något vettigt syfte, enligt mig.

Få reda på när det ringer eller när man får notiser, logga promenader, spåra telefonen etc samt hör och häpna- som en klocka!

Permalänk
Medlem

Allt från Asus.

Permalänk
Medlem

Det här är ingen "pryl", men jag stör mig på allt som har något med "molnet" eller "synkronisera" att göra. Man vet inte vad det betyder, det funkar aldrig som man tror, det kan när som helst sluta funka, och halva poängen verkar vara att kunna spionera för att kunna sälja ytterligare skit. Paranoid som man är tror jag också jag hamnar i någon lista över skumma personer om jag använder tjänsterna, och i någon annan lista över skumma personer om jag inte använder dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Alla små Bluetooth hörlurar man stoppar in i öronen. Ingen av dem är bättre än sitt batteri. När batterierna ger upp är även hörlurarna förbrukade.

Ingen fara, du tappar dem långt innan batteriet ger upp

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Smartklocka var nog det dummaste jag hade köpt.
I början var det rätt så coolt att ha "samsung pay" på klockan och höra alla "Oooh, aaah" i ICA kön när man betalade med klockan, sen så bytte jag mobiltelefon och då började allt helvete, Samsung mjukvaran ogillade mobilen, sen bytte jag än en mobil, nu ville klockan inte uppdatera till senaste mjukvaran. Köp en Samsung mobil var svaret, mitt svar var att lägga klockan från mig och den har dammat ner i väl 4 år nu.

Och även mobilen är ett störningsmoment utan nåt rejält vettigt, jag behöver inte Push notisar om senaste svaren på Sweclockers, eller en bloatware app som tycker jag måste läsa nytt, eller att det finns singlar i mitt område.

Om nån behöver mig, ska dom nog få tag på mig, om inte - är det bara onödigt som kan fixas inom 10 minuter av dom själva.

Jag har en Amazfit GTS 4 Mini som mer är en sportklocka, men den har vissa smarta funktioner. Tycker faktiskt den är både kul och användbar. Det är intressant att se hur många steg man går varje dag samt hålla koll på sömn, puls o.s.v. Uppskattar även alarmfunktionen som försöker väcka en när man sover lätt så man känner sig mindre groggy när man vaknar.

Sen har jag ställt in så jag bara får notiser för det viktigaste, typ SMS, inkommande samtal (jag känner inte alltid när telefonen vibrerar i fickan) och viktig e-post. Tycker det är praktiskt att inte behöva ta upp telefonen varje gång för att se vem som mailat, speciellt nu när det är kallt ute och man har handskar. Förstår poängen med att man inte vill bli störd, men man blir ju även stressad om man missat något viktigt mail.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jag har en handdragen lök hakare (tänk dig hur man drar i gång motorsågen typ så funkar den fast man måste dra i den varje gång) och jag använder den rätt ofta inte bara för lök men även typ paprika morötter m.m.

Sån här du menar

?
Jag tycker mer det påminner om en gräsklippare som man drar igång 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av InsipidPoison:

Smartklockor... Vad använder folk dom till? De är mest ett störningsmoment utan något vettigt syfte, enligt mig.

Kör en applewatch som glorifierad stegräknare, se var nästa möte är, styr spotify i telefonen samt applepay när man handlar. Den gör säkert en massa annat men det är vad jag har den till.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tesla bilar

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InsipidPoison:

Smartklockor... Vad använder folk dom till? De är mest ett störningsmoment utan något vettigt syfte, enligt mig.

Har endast en hälsomätare, och de är väldigt intressanta. Dock är det ingen display alls, den samlar mest data.

Så jag... håller väl med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Sån här du menar <Uppladdad bildlänk> ?
Jag tycker mer det påminner om en gräsklippare som man drar igång 😅

Ja en sån fast lite mindre.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Riskokare.

Det är skitenkelt att koka bra ris i kastrull och man får äta motsvarande en asiatisk familj för att det ska vara någon idé att ha en köksmaskin specifikt för ris.

Det enda mer övernischade jag kan komma på var nog den elektriska lök-hackaren jag fick i inflyttningspresent. Gissa hur ofta jag tagit fram den?

Kan din elektriska "lök" hackare vara en matberedare?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Roligt hur olika alla ser på saker och ting

Riskokare är super för mig, gillar starta och glömma grejer för då kan jag fokusera helt på resten av maten. Och kommer något störande under tiden(barn, djur, människor överlag) så blir det inte förstört.

Surfplattor för jobb är något jag är emot dock, mest för att det händer om och om igen på jobb att någon vill ha en (för det är ju såååå smidigt). Går nån vecka så vill dom ha ett fysiskt tangentbord till den för det är omständligt att faktiskt arbeta på den... Och sen efter ytterligare någon tid så vill dom ha en riktigt laptop. Så är dom äntligen nöjda.
Läsa comics/manga är det dom duger till...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

VR by far

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Man kan tro det är ett skämt men det är så den säljs. I praktiken är det en lite mindre och sämre mixer. Dessutom:

Dela det som ska hackas i lagom stora bitar och dra i handtaget upprepade gånger tills innehållet hackats till önskad storlek

Du står alltså redan där med lökfan och en kniv i handen och nu ska du plocka fram en maskin istället för att bara hacka den i mindre bitar!

https://www.clasohlson.com/se/Lokhackare-Coline/p/44-3045

Min flickvän envisas med att använda den där varje gång hon lagar mat... jag tycker som alla andra här att den är 100% onödig och bara skapar mer disk.

Mest överskattade teknikprylen? Smartklockor med bluetooth, telefonen måste ju följa med ändå...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Att allt i nya kök har touch knappar. Sjukt drygtnär man lagar mat eller spiller 😩

Har själv det då det var nyrenoverat när vi flyttade in 2021. Svårt att starta när man vill och den startar bör man inte vill. Katten hoppar upp och trycker på knapparna ibland. Satt på barnlås men man är ändå lite rädd att han ska lyckas få på den och störande när den piper.

Var jobbigt nog på Xbox 360 med touch knappar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

På jobbet hade vi en Miele tvättmaskin som körde 2 tvättar om dagen i 14år. Sedan gick den sönder i en åsksmäll, och de köpte en Samsung. Den höll 2 år.
Så du har nog fått måndagsex.

Kanske Miele gjorde bättre grejer förr?
Köpte Miele för alla sa de var bra ... fick tydligen måndagsexemplar 😢

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Sonos är ju mumma. Tycker de låter helt ok och man behöver inte dra några jäkla ljudkablar.
Synkat ljud mellan alla rum är så jäkla nice och man behöver inte göra ett smack själv.

Best shit since music!

OnT: Personligen tycker jag att följande är överskattade:

  • ESD-armband/mattor/skydd - meh, händer så sällan att det inte är lönt att bry sig om.

  • 99% av alla smarta-hem prylar. Folk gillar teknik och försöker hitta anledningar att använda den hemma. Smart kylskåp, lampor som inte fungerar om din internetuppkoppling går ner t.ex.- smart idioti.

  • VR headset som kör spel direkt i headsetet. Ser ju ut som unreal tournament från 1999 med några saknade texturer, absolut skit.

Måste ju ha ett eluttag i närheten och hur ofta har man det, enklare att dra en högtalarkabel och med CCA så kan man använda sina befintliga stereos som låter bättre än Sonos junk.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730