Helgsnack: Vad ser du fram emot under 2024?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad ser du fram emot under 2024?

År 2024 är äntligen och det är dags att prata om våra drömmar och förhoppningar om det kommande året. Vad ser du mest fram emot?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska gifta mig i augusti

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot ett nytt grafikkort och möjligen en 30" 4K skärm till hösten.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot sommaren med dykning och långa motorcykelturer. Och möjligtvis ett nytt grafikkort om de kommer nåt intressant och prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Ska gifta mig i augusti

Jag gifter mig i maj. Det är året och livets höjdpunkt!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Om vi pratar teknikrelaterat så är det väl att uppgradera datorn. Inte riktigt funnits någon bra uppgradering från 5800x3d/7900 xtx, vilket jag hoppas kommer ändras på sig.
Nya Dead space så flaskar både CPU/GPU på 1440P.

Annars ser jag väl främst fram mot resor och en eventuell flytt utomlands.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Husköp! Och sen att äntligen få möjlighet att sätta upp ett ordentligt rack och börja populera den!

Annars är det nog bara ff7 rebirth, men tvivlar starkt på att det kommer till pc i år utan får nog vänta till 2025 =(

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

KDE Plasma 6 i februari är väl det som ligger närmst i tanken.

Permalänk
Medlem

Ff7 rebirth alla kategorier

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Ff7 rebirth alla kategorier

Precis, giftermål och husköp är ju ingenting.

Permalänk

Snapdragon X för laptop & begagnade 40-serien för folding at home

Permalänk
Medlem

Kanske nya cpuer och gpuer. Blir väll nog sent i år om det sker

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Framförallt att få umgås med och se dottern (7 månader snart) växa och utvecklas. Föräldraledig på 80% Januari - September. Sen ska jag se barndomshjältarna Blind Guardian i April med ett par kompisar. Också ser jag så klart fram emot att få se Godzilla Minus One när den blir tillgänglig.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Först och främst, hoppas bli cancerfri under året. Är av uppenbar anledning det jag prioriterar mest. Få komma tillbaks till jobbet ser jag fram emot, samt att ta tag i allt som blivit pausat pga sjukdom. Blandannat husköp.

Ser fram emot nästa generation processorer och grafikkort, AMDs Ryzen-serie och 8800X3D respektive 8900X3D samt eventuell RTX 5090 är det jag mest intresserar mig idagsläget.
Även Switch 2 (eller Super Switch som jag själv skulle föredra som namn) ifall den nu lanseras i år. Mycket tyder på det men så länge inget är officiellt så..

Spelväg är det nog egentligen inget jag riktigt ser fram emot för stunden. Star Wars Outlaws vill jag se mer av, gameplay-klippet från förra året imponerade mycket men Star Wars spel brukar inte alltid bli speciellt bra och med Ubisoft involverad vill jag veta mer.
I övrigt har jag säkert glömt en hel del spel som kanske intresserar mig men ser det som en trevlig överraskning när de väl dyker upp.
Vore kul med ett släpp av Haunted Chocolatier även om jag känner på mig att det nog inte dyker upp i år. Men kommande Stardew Valley-uppdateringen ser jag likväl fram emot.

En återgång och en förhoppningsvis stärkt ekonomi ser jag också fram emot. 2023 var iallafall för egen del bra på börsen och jag hoppas på ett bättre år även i år. Och på det att världsläget lugnar ner sig lite.

Finns säkert mycket mer jag ser fram emot men är det som ligger närmast till hands utan att lägga ner alltför mycket funderande.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivmaskin

Första ingenjörsjobbet drar igång om ett par veckor, så det blir spännande!

Därutöver är planen att återuppta skrivandet i någon form, någonstans, samt att skramla liv i hemmaservern med fjolårets Black Friday-fynd 🙂

Permalänk
Medlem

Fedora 40 med KDE Plasma 6.0 och Wayland all the way..ska bli intressant att se om färgprofiler kan appliceras och se normala ut (som i Windows och X11). Har inte helt parsat vad status är kring alla issues rörande färg, flera är iaf "won't fix for the foreseeable" ungefär men ett par ska ha ordnats. Därtill ROCM 6.0 och kanske opencl som fungerar på mitt rx 7900 xt. Blir det "nej" på båda så jag utvärdera alternativ.

Mer personligt så lär jag sluta stressa. Segdödad långsam stress som byggs på är inte så bra till sist. Vakna mitt i natten med puls som att man står och diskar är liksom relativt tydlig signal. Är huvudet dumt får huvudet lida. Insikten sitter nog nu iaf, så jag ser fram emot att göra något åt saken.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Precis, giftermål och husköp är ju ingenting.

Nä för det är inget jag ska göra. Så det bryr jag mig inte ett dyft om!

Permalänk
Medlem

Öppna ett hål i väggen till grannens lägenhet som vi precis köpt, både få större och slippa flytta 👍

Permalänk

Inga specifika planer under året. Just nu väntar jag bara på våren så all snö och is försvinner.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Privatlivet är helt utan positiva förhoppningar, så jag ägnar detta åt datorprylar!

a) Snabbare, strömsnålare APU:er. Steam Deck (egentligen Nintendo Switch) visar vägen, och segmentet med handhållna, eller lätta laptops med bra batterilivslängd och i alla fall hyfsad prestanda har en publik. Meteor Lake och Strix Point visar att CPU-tillverkarna åtminstone förstår att det finns ett intresse, även om de är rädda för att kannibalisera andra segment och saknar riktigt dedicerade produkter.
b) WiFi-7. Inte bara för trådlöst nät (vi har 6GHz bandbredd som bara räcker till en (1) 320MHz kanal!) utan för att det förhoppningsvis kommer att driva 10Gb som ny konsumentstandard.
c) Switch 2. Kopplar till punkt a) ovan. Switch är den största spelkonsolen, och om Switch 2 är attraktiv för allmänheten kommer den att bilda ny baslinje för nya spel fram till åtminstone 2030. Det innebär måttliga hårdvarukrav på majoriteten av nya spel, och därmed frihet för privatPC-branschen att vara kreativa med nya designer, måttligt prissatta system som kan bygga volym, osv.
d) LPCAMM/CAMM. En ny minnessockel, som lånar sig till expanderbart strömsnålt minne och bredare bussar. (En CAMM är 128-bitar bred. Inga fler stympade laptopAPU:er med 64-bitars minnesbuss…..)
e) TSMC 3NE. Framför allt FlexFin som kan ge resultat på SoC-nivå. Skall bli spännande att se hur det faktiskt kommer att användas.
f) Att sequelitis dör i spelbranschen. Dyr spelproduktion -> säkra kort -> uppvärmda versioner av samma IP om och om igen, nu med fler "mikro"-transaktioner. (Det har gått så långt att man nu helt oförblommerat släpper remasters av gamla spel. Vilket trycker på mina nostalgiknappar tills jag reflekterar över att det innebär att ett nytt spel inte gjordes istället.)

Man kan alltid hoppas.

Permalänk
Medlem

Fallout 5
Witcher 4
Half-Life 3
Subnautica 2

Och fira tennbröllop (10år) i september

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Datavetare

Om man bara håller sig till datorprylar:

Lansering av Switch 2. Var skeptisk till Nintendo Switch, men så här i efterhand är det bara att konstatera att det är den spelenhet vi använt mest i familjen. Har blivit väldigt mycket Mario Kart + kidsen (de är unga vuxna nu för tiden) kör en hel del Mario-platformers.

Lanseringen av Snapdragon X Elite i sommar. Har inga illusioner om den kommer vara i närheten av genomslagskraften M1 fick när det lanserads på MacOS.

Men ARM64 stödet Windows 11 är faktiskt riktigt bra, så kan ta fart på något års sikt bara någon verkligen visar potentialen (sen förstår jag att Qualcomms idiotiska exklusivitet för ARM64 på Windows försvinner 2024).

Det kommer garanterat bli första gången en ARM64 plattform designad för Windows släps som inte har prestanda av en 2-3 år gammal telefon, mycket pekar på att det faktiskt kommer vara den snabbaste laptop-Windows plattformen till hösten (då lär Intel/AMD rulla ut sin nästa generation, tror inte AMD släpper något tidigare då det precis kommit en uppdatering och Intels uppdateringar lär ligga Q4 eller möjligen precis i slutet av Q3).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tillträdet den 12/1 till ett hus som vi köpt 😊

Permalänk
Medlem

En kommande uppgradering av hårdvara, under dom närmst kommande veckor.
Efter det så är det väl att skrivbordsmiljön KDE "uppgraderar" till version 6, med allt vad det för med sig (på gott och ont).

I övrigt inget särskilt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Billigare 4k 32 tum, 160+ hz, True (TRUE) HDR gaming skärm

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Mycket som skulle kunna komma år 2024, men det dröjer nog till år 2025.
Vi pratar om hemautomation Matter, där man kan köpa lampor, tryckknappar av olika fabrikat och få dem fungera tillsammans.
Windows 12 som väl tidigast kommer till hösten, men vi kan räkna med år 2025.
Vikbara telefoner slår igenom. De som nu finns är lite som smartphones slutet av 90 talet, de fanns men det var inte ofta man såg dem.

Ny vettig iPad. Jag har tillgång till iPad 2022, den kostar 6300kr och är slö. Slö med hänsyn av vad jag förväntar för prestanda för detta pris.

Ai slår igenom, samsung galaxy ai kommer snart. Microsoft 12 slår copilot igenom, Apple håller på med sitt.

Permalänk
Medlem

Köpte väldigt mycket minecraftlego till sonen efter nyår och ska vara föräldraledig med den andra om några veckor. Ibland synkar det ganska bra!

Har börjat med minecraft på decken med sonen och han vill lära sig mer. Bra med lego som komplement

Permalänk
Medlem

Uppgradering av datorn och ett antal bra spel (Silent Hill 2 Remake!) som kommer under året är väl det som jag ser fram emot mest.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkortet och en blå BMW G21

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Nytt bygge! Burken är sedan 2017
Men va tusan gör man? Väntar på nya grejer eller köpa vad som finns ute nu?