Går ej att använda vissa Wifi på Linux Mint

Permalänk
Medlem

Går ej att använda vissa Wifi på Linux Mint

Har installerat Linux Mint på en gammal Mac Mini. Jag kan se våra två Wifi-nätverk men lyckas inte koppla upp mig. Ett annat öppet Wifi hittas dock.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Om det gick att ansluta till AP:n med samma inställningar och med samma hårdvara under MacOS och det går att scanna och se rätt SSID under Mint, så borde det vara lösbart - då borde drivrutinerna på Linux ha fungerat i något skede i alla fall.

Det troliga är ju att något går fel under autentiseringen, fel lösenord eller så.

Kolla loggarna på AP:n/routern. Hur du gör läser du i manualen för routern. På router-sidan letar du antagligen efter fel från hostapd.

Kolla loggarna på Mint medan du kopplar upp.

journalctl -f

för att kontinuerligt visa loggarna när de dyker upp. På Mint-sidan letar du troligen efter felmeddelanden från wpa_supplicant eller NetworkManager. Även kerneln kan spotta ur sig fel.

Sedan googlar du på felet, eller klistrar in det här och hoppas att någon googlar åt dig.

Med

sudo lshw -C network

kan du hitta vilken driver du använder, så att du kan surfa efter problem med just den drivern. Jag har till exempel

configuration: broadcast=yes driver=iwlwifi driverversion=6.5.0-13-generic firmware=36.ca7b901d.0 8000C-36.ucode

Intels iwlwifi-driver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om det gick att ansluta till AP:n med samma inställningar och med samma hårdvara under MacOS och det går att scanna och se rätt SSID under Mint, så borde det vara lösbart - då borde drivrutinerna på Linux ha fungerat i något skede i alla fall.

Det troliga är ju att något går fel under autentiseringen, fel lösenord eller så.

Kolla loggarna på AP:n/routern. Hur du gör läser du i manualen för routern. På router-sidan letar du antagligen efter fel från hostapd.

Kolla loggarna på Mint medan du kopplar upp.

journalctl -f

för att kontinuerligt visa loggarna när de dyker upp. På Mint-sidan letar du troligen efter felmeddelanden från wpa_supplicant eller NetworkManager. Även kerneln kan spotta ur sig fel.

Sedan googlar du på felet, eller klistrar in det här och hoppas att någon googlar åt dig.

Med

sudo lshw -C network

kan du hitta vilken driver du använder, så att du kan surfa efter problem med just den drivern. Jag har till exempel

configuration: broadcast=yes driver=iwlwifi driverversion=6.5.0-13-generic firmware=36.ca7b901d.0 8000C-36.ucode

Intels iwlwifi-driver.

Ok, tack! Jag ska testa. Googla kan jag göra själv, handlar bara om att förstå det man hittar

Edit: Wifi:n fungerade ganska bra med Mac OS så det måste ligga i Linux tänker jag?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan vara så att din mac mini inte klarar WPA2/3? Vilken årsmodell är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kan vara så att din mac mini inte klarar WPA2/3? Vilken årsmodell är det?

Ganska gammal. Skaffade den 2008 tror jag. Dock fungerade vårt Wifi med Mac OS. Provade också att ta ingen säkerhet och det gick inte heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Byt till en seriös distro som tex Manjaro (trololo)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Byt till en seriös distro som tex Manjaro (trololo)

Så Mint är inte bra?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Så Mint är inte bra?

Jag har använt Mint en hel del tidigare och jag tycker att det är en bra nybörjardistro.
Men Manjaro som jag föredrar nuförtiden är en bättre distro för folk som inte är nybörjare imo.
Och vill man verkligen "go crazy" så finns tex Arch Linux för dom som upplever sig själva som "experter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Jag har använt Mint en hel del tidigare och jag tycker att det är en bra nybörjardistro.
Men Manjaro som jag föredrar nuförtiden är en bättre distro för folk som inte är nybörjare imo.
Och vill man verkligen "go crazy" så finns tex Arch Linux för dom som upplever sig själva som "experter".

Man behöver inte gå crazy. Det finns Arch-baserade distributioner som avser att göra övergången lättare. Arch fulla kraft, men med lite lite handhållning. EndeavourOS är ett exempel

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Enklaste du kan göra är att installera tex Ubuntu eller fedora, om det magiskt fungerar där så är det mint distron. Det är vad jag hade gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Man behöver inte gå crazy. Det finns Arch-baserade distributioner som avser att göra övergången lättare. Arch fulla kraft, men med lite lite handhållning. EndeavourOS är ett exempel

Jag nämde Manjaro. Det är också en arch-baserad distro. Tycker du att EndeavourOS är een bättre distro än Manjaro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Jag nämde Manjaro. Det är också en arch-baserad distro. Tycker du att EndeavourOS är een bättre distro än Manjaro?

Endeavour och Garuda är "riktiga" Arch-distros.
Det är inte Manjaro.
D.v.s. Endeavour och Garuda använder Arch repis, medan Manjaro har egna repos.

Ungefär som att Spiral linux använder Debians repos, medan Ubuntu har egna repos (som givetvisbaseras på Debian).

Provlemet med Manjaro är att utvecklara gjort flera saker som bara kan beskrivas som ren inkompetens.
Varav en är att krascha AUR för ALLA Arch-användare.
Det är en sak om utvecklarna gör fel någon gång, nen Manjaro tenderar att klumpa till det någon gång om året, vilket ör lite för ofta.
Kort sagt: Manjaro är br, men jag har noll förtroende för utvecklarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Jag nämde Manjaro. Det är också en arch-baserad distro. Tycker du att EndeavourOS är een bättre distro än Manjaro?

Du får nog ställa en bättre fråga. "Tycker du att EndeavourOS är en bättre distro än Manjaro? Isf hur?". Bättre är extremt subjektivt.

Vill man komma in i Arch så skulle jag säga att EndeavourOS ger mindre handhållning än Manjaro, och är en bättre mellanlandning. Vill man ha nyare och mer otestade paket som faktiskt kan lamslå ditt system, och kräver mer av dig som användare, så är EndeavourOS bättre. Vill du ha ett enkelt, effektivt och mer lätthanterligt system som bara fungerar och är Arch-baserat? Då är Manjaro bättre.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det tristaste är att vara linuxanvändare är att så fort man har ett problem och skriver på ett forum, så är lösningen att byta distro.
Ingen sitter på samma distro som en själv! haha!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det tristaste är att vara linuxanvändare är att så fort man har ett problem och skriver på ett forum, så är lösningen att byta distro.

[rant]Jag håller med till stor del men om någon är oerfaren och väljer en obskyr distro så känns det rimligt att föreslå att testa en av de större distro:na som har brett hårdvarustöd eftersom de tillåter proprietära drivare. I detta fallet så tycker jag att det rimligaste är att börja dra i problemet istället för att diskutera Arch(med derivat) vs Manjaro.[/rant]

Till problemet. Vet du vilken mjukvaru-stack som används, om den baseras på wpa_supplicant eller iwd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

[rant]
Jag håller med till stor del men om någon är oerfaren och väljer en obskyr distro så känns det rimligt att föreslå att testa en av de större distro:na som har brett hårdvarustöd eftersom de tillåter proprietära drivare. I detta fallet så tycker jag att det rimligaste är att börja dra i problemet istället för att diskutera Arch(med derivat) vs Manjaro.[/rant]

Till problemet. Vet du vilken mjukvaru-stack som används, om den baseras på wpa_supplicant eller iwd?

Det ligger något i det du säger men jag vet av erfarenhet att Manjaro har bättre hårdvarustöd än Linux Mint.
Därför tycker jag att det är rimligt att föreslå Manjaro trots att Linux Mint inte är "en obskyr distro".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Det ligger något i det du säger men jag vet av erfarenhet att Manjaro har bättre hårdvarustöd än Linux Mint.
Därför tycker jag att det är rimligt att föreslå Manjaro trots att Linux Mint inte är "en obskyr distro".

I mina ögon så är Manjaro och Mint likvärdiga så känns mer relevant att kolla på felet.

Författaren skriver att hen kan se SSID i nätverkshanteraren så hårdvaran verkar ju fungera(iaf i någon utsträckning). För mig låter det som det är något märkligt i nätverksuppsättningen och att man får undersöka felmeddelande från nätverkshanteraren och wifi-daemonen.

Permalänk
Medlem

Prova följande och dumpa här

sudo lshw | grep wifi

sudo lshw | grep GbE

ifconfig

i resultatet för ifconfig är följande intressanta (x motsvarar ett nummer för anslutningen).

enpxs0 - är nätverkskort

lo - är loopback

wlpxs0 - är wifi-anslutning

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Det ligger något i det du säger men jag vet av erfarenhet att Manjaro har bättre hårdvarustöd än Linux Mint.
Därför tycker jag att det är rimligt att föreslå Manjaro trots att Linux Mint inte är "en obskyr distro".

Men allt är ju liksom Linux. Drivrutiner är kernelmoduler. Manjaro använder Linux som sin kernel. Mint använder Linux som sin kernel. Gentoo, Arch, Debian och Slackware använder också Linux som sin kernel. Att byta distribution är typ aldrig svaret på att lösa ett problem i en kernelmodul. Måste den eventuellt installeras i Linux Mint medan Manjaro har installerat den på förhand? Möjligt. Men det är typ som att ladda ner nån custom Windows-ISO från Github för att få rätt bakgrundsbild som standard. Måste man kanske installera wpa_supplicant eller NetworkManager? Möjligt. Går att göra i Mint och Manjaro.

Sen har ju TS övergivit tråden så vitt jag kan se så det känns inte så relevant. Men att påstå att Manjaro har bättre hårdvarustöd än Linux Mint är ju bara felaktigt. Det finns noll och ingenting som en distro är bättre på än någon annan, det handlar bara om vad som är förinstallerat*

* Med brassklappen att vissa större distros skapar ekosystem som är svåra att replikera någon annanstans, och att systemd vs inte systemd gör att många saker blir annorlunda, men att få till en anslutning via wifi är inte en av de sakerna

Permalänk
Medlem

Lite googling ledde till info om att Mint som default installerar broadcoms bcma driver medan Apple hw brukar behöva broadcoms wl dirver, osäker på vad den heter i MInt men i Debian/Ubuntu så heter paketet "broadcom-sta-dkms": https://wiki.debian.org/wl

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|