Permalänk
Medlem

Displayport till DVI

Har en ny (fast begagnad) dator med DP utgång för den inbyggda grafiken. Och en 30" Apple-skärm med DVI-kontakt på utgången. Denna är fast monterad och kan alltså inte ersättas med tex en DVI till DP. Så vad jag behöver är en adapter.

Finns det olika typer med olika egenskaper? På Webhallen har de en för 99:- och ingen kommentar om stödjande av upplösning, hos Kjelle för 229:- som stöder "upp till full HD (1080)".

Nu råkar min skärm vara 1600x2560 och den inbyggda grafiken klarar mycket mer än så. Blir därmed en adapter en flaskhals som gör att jag inte kan utnyttja min skärm?

God Fortsättning på 2024 förresten!

/ B

Permalänk
Medlem

Du behöver en adapter som klarar dual Link DVI för att klara den upplösningen. Typ denna;

https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-a...

Permalänk
Medlem

Det enklast är nog att köpa ett äldre begagnat gfx med dvi dual link utgång och koppla skärmen via den. det verkar inte finnas dp till dvi dual link adaptrar tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du behöver en adapter som klarar dual Link DVI för att klara den upplösningen. Typ denna;

https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-a...

Verkar vara precis vad jag behöver. Fast utan kabel mellan kontakterna måste jag fixa någon form av avlastning, blir ganska tungt för den stackars DP-kontakten annars

Tack för tipset!

/ B

PS Elgiganten var krångligt att beställa på och dyr frakt så jag valde istället en annan dual-link adapter (även denna från Deltaco) från Teknikdelar istället. Denna har dessutom kabel mellan kontakterna så anspänningen vid DP-kontakten blir mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Finns det olika typer med olika egenskaper? På Webhallen har de en för 99:- och ingen kommentar om stödjande av upplösning, hos Kjelle för 229:- som stöder "upp till full HD (1080)".

Alla dessa billiga adaptrar är passiva och utnyttjar att DP kan mata ut en DVI/HDMI-signal, men den vägen får du endast DVI Single Link (d.v.s. max 1920x1200@60Hz). Många adaptrar, inklusive den som länkats i tråden, skriver ändå att de är DVI Dual Link bara för att de använder en sån kontakt för kompabilitetens skull, men signalmässigt är de endast single link.

Vad du egentligen behöver är en aktiv adapter som faktiskt klarar av DVI-DL, och dessa växer inte direkt på träd. Den enda jag känner till är Startechs DP2DVID2 som kostar ~1500 kr.

Permalänk
Bildexpert 📺

DVI, gåvan som fortsätter leverera så här fjorton år efter dess officiella dödsdom!

Den där adaptern på El-giganten fungerar självklart inte alls för detta och den kan aldrig göra detta. Dual link kräver fysiskt fler kontaktvägar/pinnar än vad du kan få ut från single-linkgränssnitt som HDMI och DP. Vilket är själva innebörden av Dual Link, dubbla uppsättningen fysiska kontaktpinnar för signalen. Single link DVI, HDMI och DP har 4 signalledare + jord. Dual Link har, drumroll, dubbelt så många.

För att få dual link från en single link-källa likt HDMI och DP måste signalen aktivt omvandlas och splittas ut på det fysiska dual-link-gränssnittet. Det kräver speciallösningar där denna är något av goto-produkten, antagligen framtagen specifikt för skärmar likt Apples 30-tummare och andra modeller från mitten av 00-talet: https://www.startech.com/en-se/display-video-adapters/dp2dvid...

Så runt 120 euro + frakt och annat.

Länkar den sedvanliga förklaringen, förvisso om 144 Hz, men det är samma grundproblem. Känns som den länkas minst en gång i veckan numera: #17638968

Överkurs: El-Gigantens information om "Dual Link" är förstås helt felaktigt. Vad som är grejjen är att själva fysiska kontaktdonet matchar en Dual-Link-kabel. Så vem som helst kan titta på skisserna på wikipedia och tolka kontakten som "dual link". Det misstaget har nog upprepats miljoner gånger genom åren. Man kan aldrig dra slutsatser om kapaciteten bakom en DVI:s honkontakt baserat på själva kontaktdonet. Endast hankontakten på kablarna berättar om vad som är kopplat i just den kabeln.

Eftersom det inte finns något att koppla dual-link-pinnarna mot är de heller inte kopplade till någonting. Adaptern hos El-G har också de analoga pinnarna för DVI-A som också är lika icke-existerande i sin koppling. För det är så man bygger en adapter med syfte att kunna ta vilken DVI-kabel som helst. Så att inte honkontakten stoppar en fullkopplat kabel.

Permalänk
Medlem

perost och Laxpudding:
Med tanke på den billiga penningen skicka jag ändå efter en konverterare för en dryg hundring från Teknikdelar men ni hade rätt, det funkar inte. Eller rättare skrivet det fungerar men bara till 1080 upplösning. Jag har en 30"-skärm med 1600 upplösning så det blev ju inget bra... Nu har jag fått ett häftigare grafikkort med en massa fläktar på (AMD Radeon R9 200 series) så det låter lite grann om det får jobba, men det händer i princip aldrig.

/ B

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bill50x:

Med tanke på den billiga penningen skicka jag ändå efter en konverterare för en dryg hundring från Teknikdelar men ni hade rätt, det funkar inte. Eller rättare skrivet det fungerar men bara till 1080 upplösning. Jag har en 30"-skärm med 1600 upplösning så det blev ju inget bra... Nu har jag fått ett häftigare grafikkort med en massa fläktar på (AMD Radeon R9 200 series) så det låter lite grann om det får jobba, men det händer i princip aldrig.

Du sätter fingret på varför det fortfarande säljs passiva Dual Link-adaptrar fast dessa inte någonsin kan fungera. Själva prytteln är så billig att få köpare ser det som värt tiden och energin att orkar reklamera eller skicka tillbaka den.

Ur butikens och tillverkarnas synpunkt har de fortfarande sålt en pryl som svarade mot köparens önskemål och förhoppning. Om de skrev i klartext att den inte fungerar för "Dual Link" så hade de aldrig sålt den. Så de kommer fortsätta sälja dessa som "Dual Link".

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Du behöver en adapter som klarar dual Link DVI för att klara den upplösningen. Typ denna;

https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-a...

Den där adaptern är bara single link men använder dual link kontakten men fortfarande max typ 1080p 60 hz eller nått sånt. Ev högre med lägre framerate.

För att få ut dual link så behöver du en aktiv omvandlare och då skenar priset iväg uppåt tusenlappen minst för adaptern.

Typ https://www.amazon.se/StarTech-com-DP2DVID2-DisplayPort-DVI-o...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du sätter fingret på varför det fortfarande säljs passiva Dual Link-adaptrar fast dessa inte någonsin kan fungera. Själva prytteln är så billig att få köpare ser det som värt tiden och energin att orkar reklamera eller skicka tillbaka den.

Ur butikens och tillverkarnas synpunkt har de fortfarande sålt en pryl som svarade mot köparens önskemål och förhoppning. Om de skrev i klartext att den inte fungerar för "Dual Link" så hade de aldrig sålt den. Så de kommer fortsätta sälja dessa som "Dual Link".

Visst är det så. Kanske ska reklamera ändå...

/ B