Microsoft tvingar alla på Defender!

Permalänk
Medlem

Microsoft tvingar alla på Defender!

Med uppdateringen 23h blir alla W 10-11 användare tvingade på Defender och det går inte att stänga av, även om du har annat antivirus program så kör defender i bakgrunden. Detta är ganska otroligt drag av Microsoft som har gått så långt så nu går det inte att stänga av i PRO via grupp policy och registret blev blockat redan förra uppdateringen. Nu krävs det så stora ingrepp så OP buggar sönder och blir instabilitet. Om du har uppdaterat till 23h och har fått problem kan det vara konflikter av dubbla antivirusprogram som sogga ner datorn eller ens tillåter dig att starta den. Kolla om du har konflikten i (tjänster) kollat nitton datorer under helgen och Defender rullar på alla, fast de har eget antivirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Nu krävs det så stora ingrepp så OP buggar sönder och blir instabilitet.

Vad menar du med "OP"?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vad menar du med "OP"?

Operativsystem?

Permalänk
Medlem

Källa?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Med uppdateringen 23h blir alla W 10-11 användare tvingade på Defender och det går inte att stänga av, även om du har annat antivirus program så kör defender i bakgrunden. Detta är ganska otroligt drag av Microsoft som har gått så långt så nu går det inte att stänga av i PRO via grupp policy och registret blev blockat redan förra uppdateringen. Nu krävs det så stora ingrepp så OP buggar sönder och blir instabilitet. Om du har uppdaterat till 23h och har fått problem kan det vara konflikter av dubbla antivirusprogram som sogga ner datorn eller ens tillåter dig att starta den. Kolla om du har konflikten i (tjänster) kollat nitton datorer under helgen och Defender rullar på alla, fast de har eget antivirus.

Har du någon källa på det? För det stämmer inte, iallafall inte för mig. Jag har senaste versionen av Windows 11 och hos mig är Windows Defender inte aktiverad på den dator där jag kör Malwarebytes också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Mycket bra tycker jag. Defender är väldigt bra på att hålla sig undan och låta andra AV göra sitt jobb om det finns annat.

Finns ingen anledning till att det ska inaktiveras helt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Operativsystem?

Operativsystem förkortas väl ändå med OS? Jag har aldrig hört OP användas för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Operativsystem förkortas väl ändå med OS? Jag har aldrig hört OP användas för det.

Nej inte jag heller. 🙄

Permalänk
Medlem

Det har sedan länge inte gått att helt inaktiver defender, (ska inte svära på det men rätt säker vi pratar sen windows 10 kom åtminstone )det är alltid aktivt i grundläggande kernel läge tex, med det sagt har jag aldrig sett problem när andra lösningar kör utan det stänger av de bitar som kan kollidera ,

sen finns det inte och kommer inte komma något 23H2 för Windows 10 , 22H2 är sista stora uppdateringen för w10 om inte ms ändrar sig

Permalänk
Medlem

Defender antivirus är avstängt på min gamla, men körs på min nya för jag har inte flyttat över eset-licensen dit ännu.

Finns inget defender i aktivitetshanteraren heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Defender antivirus är avstängt på min gamla, men körs på min nya för jag har inte flyttat över eset-licensen dit ännu.
<Uppladdad bildlänk>
Finns inget defender i aktivitetshanteraren heller.

Var hittar man den där vyn? Jag kan inte hitta den hos mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Naturligtvis skall det vara OS skrev det på telefonen, att ha defender aktivt är direkt skräp och som antivirusprogram är det i bästa fall mediokert, när jag kollade senast var defender under all kritik jagar myggor och missar elefanter och om olyckan är framme så misslyckas defender i de flesta fallen rensa datorn. Att tvinga användare på något oavsett om det är webbläsare Cortana eller Defender är direkt oseriöst. W 10 Pro har haft möjligheten att i policy att stänga av och avsluta processen helt men det är nu borttaget. 23h2 till w10 släpptes visst till både 10-11 mestadels uppdaterades säkerhetsfunktioner och förberedande av möjligheten att ta bort Edge i Europa. Jag har inte haft antivirusprogram på någon av mina datorer och peppar peppar ta i trä aldrig fått virus. Om du vill veta om defender körs ovanpå ditt eget antivirus kan du se det i tjänster bland administrationsvertyg. Uppdaterade min sänglaptop en gammal I5 gen 8 som jag spelar gamla spel på, Sid mayers beyond earth gick inte igång ens identifierade mods som virus😮 och helt sonika stängde datorn😏😣.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Var hittar man den där vyn? Jag kan inte hitta den hos mig

Gå på startmenyn, börja skriv "skydd mot"... så hittar den, och till höger finns en blå länk "hantera leverantörer" som ger den bild jag infogat ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Gå på startmenyn, börja skriv "skydd mot"... så hittar den, och till höger finns en blå länk "hantera leverantörer" som ger den bild jag infogat ovan.

Nu har jag mitt på engelska, men jag kan inte alls få upp den sidan du har

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Naturligtvis skall det vara OS skrev det på telefonen, att ha defender aktivt är direkt skräp och som antivirusprogram är det i bästa fall mediokert, när jag kollade senast var defender under all kritik jagar myggor och missar elefanter och om olyckan är framme så misslyckas defender i de flesta fallen rensa datorn. Att tvinga användare på något oavsett om det är webbläsare Cortana eller Defender är direkt oseriöst. W 10 Pro har haft möjligheten att i policy att stänga av och avsluta processen helt men det är nu borttaget. 23h2 till w10 släpptes visst till både 10-11 mestadels uppdaterades säkerhetsfunktioner och förberedande av möjligheten att ta bort Edge i Europa. Jag har inte haft antivirusprogram på någon av mina datorer och peppar peppar ta i trä aldrig fått virus. Om du vill veta om defender körs ovanpå ditt eget antivirus kan du se det i tjänster bland administrationsvertyg. Uppdaterade min sänglaptop en gammal I5 gen 8 som jag spelar gamla spel på, Sid mayers beyond earth gick inte igång ens identifierade mods som virus😮 och helt sonika stängde datorn😏😣.

Nej, 23H2 finns inte till Windows 10, (källor: https://www.windowscentral.com/software-apps/windows-10/windo... https://techcommunity.microsoft.com/t5/windows-it-pro-blog/wi... och Windows Defender fungerar alldeles utmärkt för 99% av alla användare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu har jag mitt på engelska, men jag kan inte alls få upp den sidan du har

Det kanske är en skillnad mellan windowsversioner, jag har "windows 10 education" i den gamla pga arbetet, men det är i stort sett samma sak som win10pro. Jag har aldrig haft home-versionen, möjligt att det ser annorlunda ut där.
På den engelska win11pro står det i fönsterrubriken "Virus & threat protection" och till höger en liten länk "Who's protecting me".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Naturligtvis skall det vara OS skrev det på telefonen, att ha defender aktivt är direkt skräp och som antivirusprogram är det i bästa fall mediokert, när jag kollade senast var defender under all kritik jagar myggor och missar elefanter och om olyckan är framme så misslyckas defender i de flesta fallen rensa datorn.

I återkommande benchmarks de senaste åren brukar Defender ligga bra till, definitivt inte "mediokert" eller "direkt skräp".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

På den engelska win11pro står det i fönsterrubriken "Virus & threat protection" och till höger en liten länk "Who's protecting me".

Ah! DÄR var den! Där bekräftar Windows att Defender är avstängd hos mig ocskå

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Naturligtvis skall det vara OS skrev det på telefonen, att ha defender aktivt är direkt skräp och som antivirusprogram är det i bästa fall mediokert, när jag kollade senast var defender under all kritik jagar myggor och missar elefanter och om olyckan är framme så misslyckas defender i de flesta fallen rensa datorn. Att tvinga användare på något oavsett om det är webbläsare Cortana eller Defender är direkt oseriöst. W 10 Pro har haft möjligheten att i policy att stänga av och avsluta processen helt men det är nu borttaget. 23h2 till w10 släpptes visst till både 10-11 mestadels uppdaterades säkerhetsfunktioner och förberedande av möjligheten att ta bort Edge i Europa. Jag har inte haft antivirusprogram på någon av mina datorer och peppar peppar ta i trä aldrig fått virus. Om du vill veta om defender körs ovanpå ditt eget antivirus kan du se det i tjänster bland administrationsvertyg. Uppdaterade min sänglaptop en gammal I5 gen 8 som jag spelar gamla spel på, Sid mayers beyond earth gick inte igång ens identifierade mods som virus😮 och helt sonika stängde datorn😏😣.

Hade du någon källa som bekräftar dina påståenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Att tvinga användare på något oavsett om det är webbläsare Cortana eller Defender är direkt oseriöst.

Japp, jag håller med. Dock är det ett Big Tech-företag vi pratar om nu (Microsoft), så man ska ju heller inte bli förvånad. Företag som ingår i kategorin Big Tech (Amazon, Google, Apple, Meta, Microsoft, Samsung, med flera) har tendensen till att "smyga in" en massa krav utan att användarna ens får säga något om det först. Och om det sägs något om det före eller efter, så finns risken att man måste gå via en domstol innan företaget i fråga ens gör något åt saken.

Skrivet av Black(1)cat:

att ha defender aktivt är direkt skräp och som antivirusprogram är det i bästa fall mediokert, när jag kollade senast var defender under all kritik jagar myggor och missar elefanter och om olyckan är framme så misslyckas defender i de flesta fallen rensa datorn.

Enligt det senaste sabotageprogramstestet från AV-Comparatives, så ligger Windows Defender på samma utmärkelse som tungviktarna Kaspersky och Bitdefender. Men om man kollar på det senaste testet för realtidsskydd, så ligger utmärkelsen samma som Panda och TotalAV.

Med andra ord beror det på vad som scenario det gäller. Windows Defender är bra som ett "basval". Om man vill ha ett bättre antivirus-skydd, så är det andra lösningar som gäller. Detta gäller främst för de som är klumpedunser.

Skrivet av Black(1)cat:

Jag har inte haft antivirusprogram på någon av mina datorer och peppar peppar ta i trä aldrig fått virus.

Virus är ju en sak, men trojanska hästar är en annan. Och till skillnad från virus, märker man oftast inte att man har en trojansk häst i sitt system (därav namnet). Båda dessa ingår i kategorin sabotageprogram (precis som exempelvis ransomware) så jag skulle råda dig till att göra en genomsökning av datorn med något antivirusprogram. Om du inte gillar Windows Defender och vill ej använda det, så kan jag rekommendera ClamWin (se uppdatering längst ner i inlägget). Annars är det till exempel Kaspersky och Bitdefender som gäller (om du frågar mig).

Den främsta skillnaden mellan ClamWin och alla andra antivirusprogram, är att ingenting skickas till någon server under sökningsprocessen (maximal integritet). Sökningen sker alltid lokalt i din dator. Den enda gången ClamWin ansluter till internet, är när signaturerna ska uppdateras från ClamAV. Och tack vare öppen källkod, är allt transparent.

Uppdatering kring ClamWin
ClamWin är föråldrad och bör användas med största möjliga försiktighet (källa: #20319066). ClamAV eller ett molnbaserat antivirusprogram rekommenderas istället.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Har personligen inga problem med Defender, kör Bitdefender och Defender verkar sköta sig.

Kollade lite snabbt på de senaste testarna på AV-Comparatives och Microsoft Defender har fått bra resultat med låga antal falska positiva.

Personligen tycker jag att det är bra att Windows tillhandahåller ett godkänt antivirus då många inte har tekniska kunskapen att veta att eller vad de ska välja. Alternativet är väl att majoriteten av Windowsdatorerna skulle vara oskyddade.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Med uppdateringen 23h blir alla W 10-11 användare tvingade på Defender och det går inte att stänga av, även om du har annat antivirus program så kör defender i bakgrunden. Detta är ganska otroligt drag av Microsoft som har gått så långt så nu går det inte att stänga av i PRO via grupp policy och registret blev blockat redan förra uppdateringen. Nu krävs det så stora ingrepp så OP buggar sönder och blir instabilitet. Om du har uppdaterat till 23h och har fått problem kan det vara konflikter av dubbla antivirusprogram som sogga ner datorn eller ens tillåter dig att starta den. Kolla om du har konflikten i (tjänster) kollat nitton datorer under helgen och Defender rullar på alla, fast de har eget antivirus.

Utifrån vad jag själv sett så stämmer detta ej. Det jag själv upplevt är att detta verkar detta fungera precis som tidigare, dvs att om man har ett tredjepartsantivirus installerat så inaktiveras Defender (vilket även flera visat skärmdumpar på).

Det jag funderar på är om det är någon specifik antiviruslösning som buggat ur vid uppgradering till 23H2, snarare än ett nytt beteende i Windows? (Om det nu är samma grej installerad på de 19 datorer du pratar om)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Defender är rätt Ok numer, det går inte jämföra med hur det var för 10 år sedan. Sen kan man tycka att det ska gå att stänga av. Men om man ser till den större skalan där 99% av alla Svensson inte har samma koll som folk här har så är det bara bra om det hoppar in när det saknas ett aktuellt skydd.
Men om man har ett 3e parts AV installerat så informeras defender om det och därmed "inaktiverar" sig själv.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Bli inte rädd för hur ouppdaterad källkoden för mjukvaran är (2 år gammal), det är insidan som räknas.

ClamWin är dött. Jag tycker inte man ska använda det, med tanke på hur gammal ClamAV-version som ingår, 1.0.103.2r1, och hur många potentiella säkerhetsproblem som rättats i ClamAV sedan dess (det mesta tycks dock ha att göra med Apple-specifika filformat och det alltid lika suspekta RAR-formatet).

Vill man köra ClamAV färdigpacketerat bör man nog göra det på ett UNIX/UNIX-likt OS numera. Eller bygga det själv på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

ClamWin är dött. Jag tycker inte man ska använda det, med tanke på hur gammal ClamAV-version som ingår, 1.0.103.2r1, och hur många potentiella säkerhetsproblem som rättats i ClamAV sedan dess (det mesta tycks dock ha att göra med Apple-specifika filformat och det alltid lika suspekta RAR-formatet).

Vill man köra ClamAV färdigpacketerat bör man nog göra det på ett UNIX/UNIX-likt OS numera. Eller bygga det själv på Windows.

Som jag egentligen trodde. Tack för bekräftelsen Den gillades.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Naturligtvis skall det vara OS skrev det på telefonen, att ha defender aktivt är direkt skräp och som antivirusprogram är det i bästa fall mediokert, när jag kollade senast var defender under all kritik jagar myggor och missar elefanter och om olyckan är framme så misslyckas defender i de flesta fallen rensa datorn. Att tvinga användare på något oavsett om det är webbläsare Cortana eller Defender är direkt oseriöst. W 10 Pro har haft möjligheten att i policy att stänga av och avsluta processen helt men det är nu borttaget. 23h2 till w10 släpptes visst till både 10-11 mestadels uppdaterades säkerhetsfunktioner och förberedande av möjligheten att ta bort Edge i Europa. Jag har inte haft antivirusprogram på någon av mina datorer och peppar peppar ta i trä aldrig fått virus. Om du vill veta om defender körs ovanpå ditt eget antivirus kan du se det i tjänster bland administrationsvertyg. Uppdaterade min sänglaptop en gammal I5 gen 8 som jag spelar gamla spel på, Sid mayers beyond earth gick inte igång ens identifierade mods som virus😮 och helt sonika stängde datorn😏😣.

Bara för att du inte märkt om du fått något skadeprogram betyder inte att du inte fått det.
Att köra helt utan någon typ av antivirus är lite oseriöst enligt mig.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)