Minisforums nya ”miniarbetsstation” rymmer mycket i litet chassi

Permalänk
Melding Plague

Minisforums nya ”miniarbetsstation” rymmer mycket i litet chassi

Miniworkstation MS-01 mäter mindre än 20 × 20 × 5 centimeter men har plats för tre SSD:er, ett PCI-Expresskort och en minst sagt rejäl uppsättning kontakter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ju nästan ut som den skulle passa i en ledig 5,25" slot

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Så en riser-kabel silvertejp.....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ser ju nästan ut som den skulle passa i en ledig 5,25" slot

Den är nästan 5cm för bred och 1 cm för tjock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Den är nästan 5cm för bred och 1 cm för tjock.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Den är nästan 5cm för bred och 1 cm för tjock.

Den skulle få plats på höjden i ett fullhöjds 5,25" fack som är drygt 80mm.

Permalänk
Medlem

yaosa, the ultimate homelab miniserver

Permalänk
Medlem

Nu kom köpdjävulen fram, vet inte vad jag ska ha den till men... vill ha!

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper en AMD version med, då blir det köp!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Helt klart intressanta.
Där finns AMD-alternativ också:
https://store.minisforum.de/collections/amd-ryzen-1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Helt klart intressanta.
Där finns AMD-alternativ också:
https://store.minisforum.de/collections/amd-ryzen-1

Fast ingen av dem har väl stödd för dedikerad GPU?

Permalänk
Medlem

Kommer det bara en version med Xeon också så man trycka in EEC-RAM så blir jag lycklig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Fast ingen av dem har väl stödd för dedikerad GPU?

De har ett AMD "system" som verkar ha det: Minisforum BD770i

Dock så är det inte komplett med Case/PSU, men priset är ju därefter

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Jag har svårt att förstå mig på dagen ungdom som funderar på att köpa en sådan privat.
Inom företagsvärlden kan man behöva en kraftig dator i ens skördare och annat, då är utrymmet extremt kostsamt och man kan avvara andra brister istället.

Att däremot folk köper minidatorer utan vara påkostade med SFP+ etc är en annan sak.

Sedan visst borde folk ha industripc i deras maskiner, men ibland är deras systemkrav mycket högre än vad detta alternativ klarar av. Speciellt när man blandar in Ai.

Permalänk
Medlem

För de som vill ställa detaljfrågor direkt till en representant för Minisforum så kan man göra det i denna forumtråd:

https://forums.servethehome.com/index.php?threads/2x10g-2x2-5...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

ServeTheHome hade nog gillat denna.

Om man inte behöver dedikerat grafikkort kanske det går att trycka in något Dual port NIC istället för totalt 6 NIC utan att behöva ha externa USB eller Thunderbolt NIC hängande.
Skulle kunna vara bra för någon Mini router/server/brandvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har svårt att förstå mig på dagen ungdom som funderar på att köpa en sådan privat.
Inom företagsvärlden kan man behöva en kraftig dator i ens skördare och annat, då är utrymmet extremt kostsamt och man kan avvara andra brister istället.

Att däremot folk köper minidatorer utan vara påkostade med SFP+ etc är en annan sak.

Sedan visst borde folk ha industripc i deras maskiner, men ibland är deras systemkrav mycket högre än vad detta alternativ klarar av. Speciellt när man blandar in Ai.

Jag köpte en minidator från dem rätt nyss. Perfekt stoppa i tv bänken eller bakom en datorskärm. Går också att ha som en liten hemmaserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har svårt att förstå mig på dagen ungdom som funderar på att köpa en sådan privat.
Inom företagsvärlden kan man behöva en kraftig dator i ens skördare och annat, då är utrymmet extremt kostsamt och man kan avvara andra brister istället.

Att däremot folk köper minidatorer utan vara påkostade med SFP+ etc är en annan sak.

Sedan visst borde folk ha industripc i deras maskiner, men ibland är deras systemkrav mycket högre än vad detta alternativ klarar av. Speciellt när man blandar in Ai.

Sällan man har behov av dubbla sfp i en skördare dock.

Körde liknande format för lite hemmalabbande när jag bodde i lägenhet och hade platsbrist. Nu skulle jag nog kunna få in ytterligare ett 42U rack i server/pannrummet och den är inte lika intressant för min del längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Sällan man har behov av dubbla sfp i en skördare dock.

Körde liknande format för lite hemmalabbande när jag bodde i lägenhet och hade platsbrist. Nu skulle jag nog kunna få in ytterligare ett 42U rack i server/pannrummet och den är inte lika intressant för min del längre.

Är det så bra att ha ett kombinerat serverrum/pannrum/bastu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är det så bra att ha ett kombinerat serverrum/pannrum/bastu ?

Det är ett gammalt pannrum i källaren, nu är det en fjärrvärmepump där istället. Och jag kör inget krävande i på servrarna heller så ligger för det mesta under 100W så blir bara någon grad varmare än rummet bredvid.

Edit: kör endast 42U för att jag fick det från jobbet. Hade lätt klarat mig på hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalan:

Jag köpte en minidator från dem rätt nyss. Perfekt stoppa i tv bänken eller bakom en datorskärm. Går också att ha som en liten hemmaserver.

Vilken modell och vad använder du den till? Funderar själv på en i TV-bänken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Vilken modell och vad använder du den till? Funderar själv på en i TV-bänken.

Den har inte kommit än tyvärr.Jag beställde en UM760 Pro efter att läst en recension på servethehome. 389 euro inkl. frakt (barebone).

Jag tänkte ha den som en enkel server och emuleringsdator vid tvn. De drar väl ca 10 w vid idle.

Sen kanske den blir skrivbordsdator till ett barn - de är ju rätt kraftfulla leksaker ändå.

Permalänk
Medlem

Ska man hårdra det är de mer lika Lenovos och HP:s tiny form factor-maskiner än NUC

Minisforums varianter ser helt perfekta ut för routers, firewalls, etc, med alla hårdvarukonfigurationsmöjligheter för nätverk. Det där med SFP är en fruktansvärt bra grej.

Kan förstås inte tala för Minisforums varianter, men något som förvånat mig med den Lenovo jag har som emulationskonsol med Lakka - förmodligen mitt bästa containerfynd nånsin i övrigt - och de varianter från HP vi har på jobbet, är att de låter väldigt mycket mindre än man föreställer sig innan man testat. Vid normal drift är de knäpptysta, lastar man dem fullt susar de litegrann bara. Ingenting störande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Helt klart intressanta.
Där finns AMD-alternativ också:
https://store.minisforum.de/collections/amd-ryzen-1

Skrivet av Cove:

De har ett AMD "system" som verkar ha det: Minisforum BD770i

Dock så är det inte komplett med Case/PSU, men priset är ju därefter

ryckte till i köpknappen... blir väl bättre cpu till mediadatorn till lägre temp
lutar åt att klämma in den i ett fractal design terra kanske

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Minisforums garanti / affär? Eu-storefront för kinesiskt företag. Det verkar populärt att ta alla garantiärenden via återförsäljaren här i landet. (Inte bara konsumentköplag alltså. Men folk kanske täcker in båda sakerna med "reklamera", int vet jag)

Isf kanske något säkrare att köpa deras produkter från större återförsäljare, Amazon har en del ex.
Edit hmm. Kanske inte svenska Amazon, ser nu bara på tyska.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Så en riser-kabel silvertejp.....

Snyggt

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Datavetare

Då folk nämner hemma-router och hemma-server: ett prisvärt alternativ är den senaste generationen av SBC, t.ex. Orange Pi 5 Plus som jag skrivit lite om här.

Personligen skulle jag inte försöka använda ens senaste generationen SBC som desktop, för det vill man ha så hög prestanda per kärna som möjligt och även om RPi5/Orange Pi 5/Rock 5B (alla med Cortex A76 som har perf/cykel i nivå med Skylake/Zen3) är rejält mycket snabbare än generationen innan är det fortfarande rätt långt efter CPUer som i9-13900H.

Som hemma-server kan det dock vara högintressant. Just Orange Pi 5 Plus finns med upp till 32 GB RAM, den har en M.2 plats (4x PCIe 3.0), två st 2,5 Gbit/s NICs (som sitter på PCIe, så inga problem att maxa båda portarna), två USB 3, två USB 2 portar, total 8 CPU-kärnor (4st Cortex A76 och 4st Cortex A55).

Har själv modellen med 16 GB RAM, den kostade ca 3000 SEK (från AliExpress) inklusive 512 GB M.2 disk, 256 GB eMMC (ville testa den funktionen), strömadapter och Wifi 6 stöd.

Idle så drar den ~3 W från väggen och under full last drar den ~12 W. Går att köra passivt, men då kommer det throttla om man lastar alla kärnor under lite längre tid.

Men som sagt: skulle själv bara köra som server, tycker den är lite för seg för att vara desktop + man måste köra Linux (vilket är ett icke-problem för server, men kan vara ett problem för desktop).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då folk nämner hemma-router och hemma-server: ett prisvärt alternativ är den senaste generationen av SBC, t.ex. Orange Pi 5 Plus som jag skrivit lite om här.

Personligen skulle jag inte försöka använda ens senaste generationen SBC som desktop, för det vill man ha så hög prestanda per kärna som möjligt och även om RPi5/Orange Pi 5/Rock 5B (alla med Cortex A76 som har perf/cykel i nivå med Skylake/Zen3) är rejält mycket snabbare än generationen innan är det fortfarande rätt långt efter CPUer som i9-13900H.

Som hemma-server kan det dock vara högintressant. Just Orange Pi 5 Plus finns med upp till 32 GB RAM, den har en M.2 plats (4x PCIe 3.0), två st 2,5 Gbit/s NICs (som sitter på PCIe, så inga problem att maxa båda portarna), två USB 3, två USB 2 portar, total 8 CPU-kärnor (4st Cortex A76 och 4st Cortex A55).

Har själv modellen med 16 GB RAM, den kostade ca 3000 SEK (från AliExpress) inklusive 512 GB M.2 disk, 256 GB eMMC (ville testa den funktionen), strömadapter och Wifi 6 stöd.

Idle så drar den ~3 W från väggen och under full last drar den ~12 W. Går att köra passivt, men då kommer det throttla om man lastar alla kärnor under lite längre tid.

Men som sagt: skulle själv bara köra som server, tycker den är lite för seg för att vara desktop + man måste köra Linux (vilket är ett icke-problem för server, men kan vara ett problem för desktop).

Har de inte sina hemmagjorda distributioner och använder Linux-kärna som är byggd från någon branch av mainline som inte underhålls? Det känns inte så stabilt att använda en sån grej som router?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av trudelutt:

Har de inte sina hemmagjorda distributioner och använder Linux-kärna som är byggd från någon branch av mainline som inte underhålls? Det känns inte så stabilt att använda en sån grej som router?

De har även sin egen distro, som i detta fall är baserad på Arch linux. Själv kör jag Ubuntu 22.04LTS server på min, det är en av flera ”normala” distros som stöds officiellt.

Skulle själv säga att det är om man vill köra Android som man nog måste acceptera att köra tillverkarens egen distro. För vanlig linux är inte det ett krav.

Vad det gäller kärnan för systemkretsen, RK3588 som används i ett par andra SBC också, så förväntas den nå ”mainline support” i början av 2024. I nuläget behöver man en fork, positiva i detta fall är att all källkod finns tillgänglig på github så man kan bygga den själv om behov uppstår.

Använder samma SBC i industriprojekt där i praktiken all I/O som finns i SoC:en används (och det är rätt mycket, allt från PCIe till SPI till CAN) och det har fungerat väldigt bra med den kärna som kommer med.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har svårt att förstå mig på dagen ungdom som funderar på att köpa en sådan privat.
Inom företagsvärlden kan man behöva en kraftig dator i ens skördare och annat, då är utrymmet extremt kostsamt och man kan avvara andra brister istället.

Att däremot folk köper minidatorer utan vara påkostade med SFP+ etc är en annan sak.

Sedan visst borde folk ha industripc i deras maskiner, men ibland är deras systemkrav mycket högre än vad detta alternativ klarar av. Speciellt när man blandar in Ai.

Jag hänger inte med på ditt inlägg. Vad är det du tycker är underligt? Är det att denna dator marknadsför till privatpersoner med SFP+?

Det är ju användbart för hemmalabbande där man vill ha måttlig strömförbrukning med hög I/O. Och SFF-trenden är ju stark sedan flera år. Odta är det svårt att få in 10 GbE smidigt samtidigt som dedikerad GPU och här träffar den rätt.

Jag tror att produkten är nischad men välavvägd.