Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpRange:

Det gick dåligt så jag köpte en ny färdigmonterad hotend eftersom det var så billigt.

Problem kvarstår med PETG:

<Uppladdad bildlänk>

Dock skriver jag just nu ut samma modell i PLA och det ser perfekt ut.
Fuktigt filament?

PETG-rullen ligger på tork bland Dessicants nu så får vi se om det blir skillnad.

Tack för all hjälp oavsett.

Jag hade provat höja tempen till 230 och funkar inte det hade jag torkat rullen enligt nedan.

1: Förvärm ugnen i ca 20 min på 80 grader gärna med varmluftsfläkten på om du har det
2: Sänk tempen och lägg in rullen och sänk tempen till ca 70-75 grader i 5-6 timmar
3: Placera rullen i en stor lufttät burk/låda med en torrboll eller liknande avfuktande material i 24 timmar.
4: Prova printa igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpRange:

Det gick dåligt så jag köpte en ny färdigmonterad hotend eftersom det var så billigt.

Problem kvarstår med PETG:

<Uppladdad bildlänk>

Dock skriver jag just nu ut samma modell i PLA och det ser perfekt ut.
Fuktigt filament?

PETG-rullen ligger på tork bland Dessicants nu så får vi se om det blir skillnad.

Tack för all hjälp oavsett.

Skulle ju förklara en del om yttre lagret på rullen var torrt, men i takt med att den användes blev den mer fuktig ju längre in du kom, då ändras ju egenskaperna och kvalitet blir lidande

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpRange:

Det gick dåligt så jag köpte en ny färdigmonterad hotend eftersom det var så billigt.

Problem kvarstår med PETG:

<Uppladdad bildlänk>

Dock skriver jag just nu ut samma modell i PLA och det ser perfekt ut.
Fuktigt filament?

PETG-rullen ligger på tork bland Dessicants nu så får vi se om det blir skillnad.

Tack för all hjälp oavsett.

Add:North kör nått paketpris på filamenttork och filament såg jag.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är fuktproblem - pegt är inte så känsligt och det är vinter, inte mycket fukt i luften. Gissar på att din PETG profil inte är helt optimal. Testa att printa ett temperatur torn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Jag tror inte det är fuktproblem - pegt är inte så känsligt och det är vinter, inte mycket fukt i luften. Gissar på att din PETG profil inte är helt optimal. Testa att printa ett temperatur torn.

Det gör skillnad, funkar bra att printa utan torkning för mig (norra sverige) men det blir inte 100% bra pga fukten som är kvar. Däremot duger det för mina utskrifter och är ett steg upp mot i somras. Jag har inte fått ordning på torkboxen än men motivationen är lite låg då det funkar tillräckligt bra utan idag...

Ugn är troligtvis en dålig ide eftersom dom inte är så stabila i temperatur och man vill verkligen hålla sig under Tg (glass transition temperature) för att inte riskera att sabba hela rullen.
Bättre med en mattork och längre tid istället (30-35 grader). Tät burk med silicagel är också ett alternativ, silicagel kan/ska torkas i ugnen på 120 grader, tänk på att du behöver lite mängd pellets för att torka en hel rulle, en 5g påse lär inte räcka långt.

Edit: Kan för lite för att avgöra om fukt är ditt huvudproblem eller ej, bara läst på lite mer om torkprocesser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Det gör skillnad, funkar bra att printa utan torkning för mig (norra sverige) men det blir inte 100% bra pga fukten som är kvar. Däremot duger det för mina utskrifter och är ett steg upp mot i somras. Jag har inte fått ordning på torkboxen än men motivationen är lite låg då det funkar tillräckligt bra utan idag...

Ugn är troligtvis en dålig ide eftersom dom inte är så stabila i temperatur och man vill verkligen hålla sig under Tg (glass transition temperature) för att inte riskera att sabba hela rullen.
Bättre med en mattork och längre tid istället (30-35 grader). Tät burk med silicagel är också ett alternativ, silicagel kan/ska torkas i ugnen på 120 grader, tänk på att du behöver lite mängd pellets för att torka en hel rulle, en 5g påse lär inte räcka långt.

Edit: Kan för lite för att avgöra om fukt är ditt huvudproblem eller ej, bara läst på lite mer om torkprocesser...

Märker själv ingen enorm skillnad på när man kör filamnttorken eller inte på PETG - bar lite mindre stringing om man kör den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Märker själv ingen enorm skillnad på när man kör filamnttorken eller inte på PETG - bar lite mindre stringing om man kör den.

Precis, jag har även fått några mindre bubblor/knoppar på utskrifterna. Hör när det poppar lite i munstycket när vattnet omvandlas till ånga så plasten kommer ut lite ojämnt till skillnad mot torrt filament.
Men det var bara under sommaren när det var som fuktigast det hade någon större påverkan på slutresultatet. Men vill man ha bra ytfinish är det värt med tork även vintertid enligt mig.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Jag tror inte det är fuktproblem - pegt är inte så känsligt och det är vinter, inte mycket fukt i luften. Gissar på att din PETG profil inte är helt optimal. Testa att printa ett temperatur torn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpRange:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jo det där var ju inte vackert. Förvånade att du får så dåligt layer adhesion även på dom höga temperaturerna. Undrar om din printer har svårt att komma upp i så höga temperaturer? Har ingen uppenbart svar där tyvärr.
(Antar ställde in så den faktiskt kör på de angivna temperaturen)

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

(Antar ställde in så den faktiskt kör på de angivna temperaturen)

Eeeeeh...

Nu gjorde jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpRange:

Eeeeeh...

Nu gjorde jag det.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Lite svårt att se vilken som ser bäst ut på bild. Ser du någon skillnad på dom? Bruka ta den högsta tempen som ser bra ut (högre temp borde ge bättre layer adhesion)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag skulle först och främst byta slicer till t ex PrusaSlicer eller Cura. Möjligtvis har BambuSlicer också profil. Mina erfarenheter av CrealitySlicer (dock ganska länge sen) var inte så positiva.

Gridinfill är som du själv säger "rutnät". saken är att den kommer att riskera att skrapa lite eftersom den drar en linje över en annan linje vilket innebär att det blir en liten "bump". Jag skulle välja någon annan infill. t ex Gyroid.

Stort tack för tipset om Gyroid. Har testat lite i helgen och det är verkligen en infill-typ vars styrka inte har någon speciell riktning. Känns även stark redan vid 20%.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Lite svårt att se vilken som ser bäst ut på bild. Ser du någon skillnad på dom? Bruka ta den högsta tempen som ser bra ut (högre temp borde ge bättre layer adhesion)

Köp inte en Fold4 om du vill ha en fantastisk kamera.

Det är små skillnader mellan 220 och 245 men den senare ser lite bättre ut.
Så jag prövar min problem-modell med högre temp då.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite försäkran som nybörjare så att jag inte är på väg att slänga iväg en massa pengar på något jag inte blir nöjd med.

Funderar på att i dagarna köpa en Creality K1 för 485 euro som min första 3d-skrivare.
Det som talar för köp av K1 är:

  • Enkelt att skriva ut via Wifi så man slipper använda en molnlösning.

  • Automatisk bed leveling.

  • Stängd låda, dels för att kunna skriva ut fler material men också för att det känns lättare att hålla ren från damm och liknande.

  • Bra kvalité kontra pris såvitt jag förstår.

Eller är K1 att förköpa sig och att man borde nöja sig med en bed slinger som Ender-3 V3 KE istället för nästan halva priset?

Permalänk
Skrivet av johnlennonx:

Skulle behöva lite försäkran som nybörjare så att jag inte är på väg att slänga iväg en massa pengar på något jag inte blir nöjd med.

Funderar på att i dagarna köpa en Creality K1 för 485 euro som min första 3d-skrivare.
Det som talar för köp av K1 är:

  • Enkelt att skriva ut via Wifi så man slipper använda en molnlösning.

  • Automatisk bed leveling.

  • Stängd låda, dels för att kunna skriva ut fler material men också för att det känns lättare att hålla ren från damm och liknande.

  • Bra kvalité kontra pris såvitt jag förstår.

Eller är K1 att förköpa sig och att man borde nöja sig med en bed slinger som Ender-3 V3 KE istället för nästan halva priset?

Jag var lite också sugen på den också när det var BlackFriday tider. Men efter att ha kollat en del reviews så verkade deras app vara förfärlig, med massvis av reklamnotifikationer och annat irriterande. Det blev istället att jag köpte en BambuLab P1S, då den också var nersänkt något på BF.
Jag kan starkt rekommendera en P1S, jag har printat mer på den under en månad än jag gjort på min Ender 5-Pro det senaste året. Mycket tack vare smidigheten att kunna starta prints direkt från Bambu appen. Jag skulle nog i ditt fall tittat på BambuLab A1 som ligger 399€ om du inte absolut måste ha en inkapslad och i så fall kanske vänta på någon mellandagsrea på P1S istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johnlennonx:

Skulle behöva lite försäkran som nybörjare så att jag inte är på väg att slänga iväg en massa pengar på något jag inte blir nöjd med.

Funderar på att i dagarna köpa en Creality K1 för 485 euro som min första 3d-skrivare.
Det som talar för köp av K1 är:

  • Enkelt att skriva ut via Wifi så man slipper använda en molnlösning.

  • Automatisk bed leveling.

  • Stängd låda, dels för att kunna skriva ut fler material men också för att det känns lättare att hålla ren från damm och liknande.

  • Bra kvalité kontra pris såvitt jag förstår.

Eller är K1 att förköpa sig och att man borde nöja sig med en bed slinger som Ender-3 V3 KE istället för nästan halva priset?

FWIW - för bambulab skrivarna kan du även köra LAN-mode och inte köra via molnet.
Jag tror inte K1 är ett dåligt köp i sig dock längre. Åtminstone har jag fått intrycket att mkt av problemet var med första generationen (vilket är lite typiskt Creality) men att senaste versionerna av K1 har varit mkt bättre. Det är definitivt inte ett dåligt pris för en inkpaslad skrivare.

För mig är fortfarande stödet för AMS/AMS Light så man enkelt kan skriva ut multi-material, multi-färg eller bara kunna ha flera olika rullar färdiga "to go" en stor fördel med BL-skrivarna. För att inte tala att jag tycker dom är perfekta för nybörjare då min erfarenhet varit de "bara funkar" direkt från lådan.

Har du tur så kommer en K1:a rulla direkt men risken med Creality är lite att man får jobba för att få bra utskrifter.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanariefågel:

Jag var lite också sugen på den också när det var BlackFriday tider. Men efter att ha kollat en del reviews så verkade deras app vara förfärlig, med massvis av reklamnotifikationer och annat irriterande. Det blev istället att jag köpte en BambuLab P1S, då den också var nersänkt något på BF.

Skrivet av Björn Endre:

FWIW - för bambulab skrivarna kan du även köra LAN-mode och inte köra via molnet.

Har varit ordentligt sugen på P1S tidigare också men finns 2 saker som gör att jag i alla fall nu väljer bort den.
1. För dyr maskin att börja med innan jag vet hur mycket jag kommer använda en 3d-skrivare när jag väl har en.
2. Lan-mode finns med om jag vill göra en mjukvaru-uppdatering eller deras mjukvara så måste jag acceptera att skicka all data som Bambo Labs vill ha samt låta dem skicka det till 3:e part.

Bambo har vad jag sett varit väldigt dåliga på att svara på hur de följer GDPR och ännu har ingen av de som frågat dem om att bli bortrensade från deras register fått det godkännt mig veterligen.

Sluten låda är väl mig ingen show stopper direkt, mest att det känns som en praktisk formfaktor jämfört med en bedslinger.

Permalänk
Medlem

Vad gäller K1 så verkar det relativt snart komma en uppdaterad modell som heter K1C. Kan inte säga att jag tittat mycket på vad som skiljer vare sig i specificationer eller pris, men går man i tankarna kan man ju kanske kolla upp det lite i alla fall.

En kompis har en K1 som han köpte vid release och är väldigt nöjd med hur den presterat. Oavsett så verkar ju de flesta barnsjukdomar vara åtgärdade vid det här laget, och K1C löser väl som jag förstått det den stora kvarvarande - att glasdörren för några har gått i tusen bitar.

Låda är ju hur som helst väldigt trevligt den dag man vill börja skriva ABS/ASA, men det kan man ju bygga ihop för en bäddslunga med.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Jo det där var ju inte vackert. Förvånade att du får så dåligt layer adhesion även på dom höga temperaturerna. Undrar om din printer har svårt att komma upp i så höga temperaturer? Har ingen uppenbart svar där tyvärr.
(Antar ställde in så den faktiskt kör på de angivna temperaturen)

Samma modell, vänster är före ett par timmar ugnstork, höger är efter.

Såhär ska den se ut:

Jag tror jag köper en ny rulle och ser vad som händer.
Det är inte jättemycket kvar på denna ändå.

Permalänk

Hejhopp,

Något verkar ha gått snett vid byte av filamentrulle på min V3 KE. Går inte att mata in nytt filament. Tar tvärstopp en bit efter att filamentänden försvunnit in i kylflänsen

Nozzle:n ser ut att vara full med filament, men det här borde väl bara helt enkelt smälta så fort det hunnit upp i rätt temperatur?

Från värmeblocket går en cylinder/ ett rör in i kylflänsen ovanför. Inne i det här röret ser det också ut att vara fullt med filament. I den änden av röret som befinner sig inne i kylflänsen så inte filamentet ut att ha smält ordentligt, så det är väl halvvarm plast som letat sig för långt upp. Normalt blir det ju ingen värme däruppe, så det vill ju inte smälta. Sitter fast som bara den. Hur tusan får jag bort det här?

Efter lite googling läste jag att man kunde testa att starta värmen i skrivaren, men ta bort fläkten från kylflänsen, med tanken att mer värme skulle kunna leta sig längre upp och då förhoppningsvis smälta eller få fart på filamentet i röret från värmeblocket. Fastan jag kunde känna att värmen steg i kylflänsen och hur mycket jag än tryckte på ovanifrån med den nozzle-rensaren som följde med så rubbade det inte på sig en enda millimeter.

Är det bara att skrota skiten och köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Har extrema problem med utskrifter sedan en tid tillbaka och vet inte hur mycket tid och filament jag har slösat på att testa olika inställningar. Så passar på fråga här innan jag kastar ut skrivaren genom fönstret

Problemet är dels att första lagret är otroligt tunt och nästan helt omöjligt att få bort, och att lagren inte fastnar på varandra i alla lägen (verkar vara störts problem när man bygger upp support).

Creality S1 Pro med Klipper, Classes PETG (har aldrig varit några problem innan) och SuperSlicer.

Filament settings:
Temp Extruder, First 250 Other 250
Bed, First 80, Other 80
(Har testat massa olika här)

Print settings:
Base layer height: 0.16
First layer height: 0.2

(Vet inte riktigt vilka inställningar mer som är relevanta, är inte riktigt kompis med den slicern)

Skriver ut med 0.16mm Optimal inställning i Slicern, men har även testat 0.20.

Vissa saker bir dock perfekta,tex benchy.

Några tips på vad jag ska testa mer?

Senaste försök till utskrift är denna, som gått åt pipan två gånger nu efter några timmar.

https://www.thingiverse.com/thing:6061286

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har extrema problem med utskrifter sedan en tid tillbaka och vet inte hur mycket tid och filament jag har slösat på att testa olika inställningar. Så passar på fråga här innan jag kastar ut skrivaren genom fönstret

Problemet är dels att första lagret är otroligt tunt och nästan helt omöjligt att få bort, och att lagren inte fastnar på varandra i alla lägen (verkar vara störts problem när man bygger upp support).

Creality S1 Pro med Klipper, Classes PETG (har aldrig varit några problem innan) och SuperSlicer.

Filament settings:
Temp Extruder, First 250 Other 250
Bed, First 80, Other 80
(Har testat massa olika här)

Print settings:
Base layer height: 0.16
First layer height: 0.2

(Vet inte riktigt vilka inställningar mer som är relevanta, är inte riktigt kompis med den slicern)

Skriver ut med 0.16mm Optimal inställning i Slicern, men har även testat 0.20.

Vissa saker bir dock perfekta,tex benchy.

Några tips på vad jag ska testa mer?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Senaste försök till utskrift är denna, som gått åt pipan två gånger nu efter några timmar.

https://www.thingiverse.com/thing:6061286

Hade nog börjat med att säkerställa att filamentmatningen funkar som den ska. Ser ut som ett allvarligt fall av underextrusion.

- Igenkläggad nozzel? Gör ett par cold pulls. Googla om du inte vet hur.

- Skick på eventuell PTFE-slangstump i hotenden? Kolla särskilt ändorna.

- Matningshjulen. Är anspänningen tillräcklig? Är det rent i hjulens räfflor? Börjar det slira får man en ond cirkel där filament som skavs av beckar igen räfflorna, och hjulen får ännu sämre fäste.

- Nozzelns infästning i hotenden. Vet inte exakt hur det är upplagt i din skrivare,

- Kolla även att filamentet löper lätt i övrigt.

Utöver det verkar Z-transporten bära sig konstigt åt. Kolla så det inte är spel där det inte ska vara det. Kolla att bommen inte hamnar på sniskan vid transport i Z-led. Kolla så det som ska löpa lätt löper lätt. Rengör, smörj upp. Gör om first layer calibration.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Hejhopp,

Något verkar ha gått snett vid byte av filamentrulle på min V3 KE. Går inte att mata in nytt filament. Tar tvärstopp en bit efter att filamentänden försvunnit in i kylflänsen

Nozzle:n ser ut att vara full med filament, men det här borde väl bara helt enkelt smälta så fort det hunnit upp i rätt temperatur?

Från värmeblocket går en cylinder/ ett rör in i kylflänsen ovanför. Inne i det här röret ser det också ut att vara fullt med filament. I den änden av röret som befinner sig inne i kylflänsen så inte filamentet ut att ha smält ordentligt, så det är väl halvvarm plast som letat sig för långt upp. Normalt blir det ju ingen värme däruppe, så det vill ju inte smälta. Sitter fast som bara den. Hur tusan får jag bort det här?

Efter lite googling läste jag att man kunde testa att starta värmen i skrivaren, men ta bort fläkten från kylflänsen, med tanken att mer värme skulle kunna leta sig längre upp och då förhoppningsvis smälta eller få fart på filamentet i röret från värmeblocket. Fastan jag kunde känna att värmen steg i kylflänsen och hur mycket jag än tryckte på ovanifrån med den nozzle-rensaren som följde med så rubbade det inte på sig en enda millimeter.

Är det bara att skrota skiten och köpa nytt?

Det går inte att lösa med några cold pulls?

Annars kan man alltid plocka isär det och bränna bort plasten genom att värma hela rasket med gasolbrännare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Hejhopp,

Något verkar ha gått snett vid byte av filamentrulle på min V3 KE. Går inte att mata in nytt filament. Tar tvärstopp en bit efter att filamentänden försvunnit in i kylflänsen

Nozzle:n ser ut att vara full med filament, men det här borde väl bara helt enkelt smälta så fort det hunnit upp i rätt temperatur?

Från värmeblocket går en cylinder/ ett rör in i kylflänsen ovanför. Inne i det här röret ser det också ut att vara fullt med filament. I den änden av röret som befinner sig inne i kylflänsen så inte filamentet ut att ha smält ordentligt, så det är väl halvvarm plast som letat sig för långt upp. Normalt blir det ju ingen värme däruppe, så det vill ju inte smälta. Sitter fast som bara den. Hur tusan får jag bort det här?

Efter lite googling läste jag att man kunde testa att starta värmen i skrivaren, men ta bort fläkten från kylflänsen, med tanken att mer värme skulle kunna leta sig längre upp och då förhoppningsvis smälta eller få fart på filamentet i röret från värmeblocket. Fastan jag kunde känna att värmen steg i kylflänsen och hur mycket jag än tryckte på ovanifrån med den nozzle-rensaren som följde med så rubbade det inte på sig en enda millimeter.

Är det bara att skrota skiten och köpa nytt?

Bara att byta munstycke om du inte lyckas rensa det, det kan bli stopp som inte kan smälta bort, tex av damm eller förorening i filamentet.

Permalänk
Medlem

Får inte supports att lira öht med Add:North E-PLA Glitz Sapphire även om jag drar ner hastigheten rejält, med 3Djake EcoPLA White funkar det klockrent på full spya, what gives?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Får inte supports att lira öht med Add:North E-PLA Glitz Sapphire även om jag drar ner hastigheten rejält, med 3Djake EcoPLA White funkar det klockrent på full spya, what gives?

Testat torka fillamentet? Kanske kan va fukt i..Testat olika print temps? Olika fabrikat, tillochmed vissa rullar inom samma fabrikat kan bete sig olika.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om Sunlus filament?
10kg för 1332kr måste väl ses som ett kap?
Sunlu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Vad säger ni om Sunlus filament?
10kg för 1332kr måste väl ses som ett kap?
Sunlu

”Random color” låter ju inte så bra…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

”Random color” låter ju inte så bra…

Nä det tänkte jag inte på tack.
Klart man vill välja vad man vill ha.

Permalänk

3d printer

Hejsan, vettetusan var i forumet tråden hör hemma, hoppas detta blev rätt.

Jag har börjat snegla åt 3d printers i vanliga fall har jag läst på ordentligt om det mesta men i detta fall inte.
Min fråga är om man vill böäjra lite lätt med 3d printing och maxpriset är ca 6k vad bör man titta på då. Har kollat på Flashforge och Ender men kan inte riktigt de för eller nackdelarna med dom. Så vänder mig till det mest pålästa stället på nätet jag kan finna. Sweclockers såklart. Så hjälp en vilsen själ

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]