Sony: VR är en utmaning just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Släpp dedikerad SDK och kompabilitet med PC -> fler köper headsetet -> Ordet sprids om hur grymt det är och fler köper det till PS5 -> Fler användare ger mer pengar för att utveckla PSVR2-spel -> Profit.

Sony har bara sig själv att skylla - mer marknadsföring och bort med begränsningar

När det vanligaste (enda i princip, förutom sladden..) klagomålen var att det är för dyrt, så känns det ju inte som en toppen affärsmodell att göra det ännu dyrare genom att inte kunna subventionera hårdvaran alls.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför många inte spelar VR-spel är för att det är så mycket lättare att spela vanliga spel och man har inte upptäckt VR eller provat dåliga VR-spel/upplevelser.
Att spela VR-spel till exempel kräver ett visst intresse och att man verkligen vill. VR-spel spelas inte på samma sätt som vanliga spel, jag ser framför mig personer som inte fattar grejjen och bara viftar som det vore nintendo wii och smattrar på knapparna utan kontroll vad man sysslar med.

Det kan jamnföras med en kompis jag har, som när jag fick Htc Vive i 2016, sade han hade VR han med sin Samsung mobil + Gear VR (du proppar mobilen in i några glasögon) och du har billig "vr", jag visade honom mitt Steam setup, och han kom till den konklusion det var inte så mycket bättre. Jag begrep ju inte hur han kunde uppfatta det så, men det vet bara han.

Min egen grej med VR var ju att det var en otrolig inlevelse och upplevelse, isär två spel som jag var helt galen med, Xortex 26xx då jag satt inne i en arkadmaskin och rymdskeppen flög kring min kropp. Sen "portal stories", och "Raw Data". Men efter ett tag med 100 tals eländiga skitspel gjord av 1-persons hemmafixare (ja - jag gjorde även ett VR spel själv bara "för att"), men jag tappade själv interess inom 3 mån, och mitt Steam låg och dammade tills Alyx släpptes i 2020 och min VR interess var tillbaka för kort tid, 14 dagar senare har det legat och dammat sen dess.

Orsaken för min del var att det inte var trådlös, "hjälmen" gjorde kål på min frisyr, gav mig randiga cirklar kring ansikten och jag blev mera stressad av att byta mellan PC skärm och VR för varje gång jag skulle prova på VR, så det var som du säger - enklare och mera bekvämt att bara spela på en stor datorskärm istället.

Så VR var inte praktisk, och jag var ändå en enthuisast, alltså inte en vanlig användare.

Vanliga människor använder deras mobiler av samma orsak, samma med PS5 och konsoler - det är bekvämt, bara att gå igång, inget krångligt setup, inget stressande - bara att sätta sig ner - och ha det roligt.

Quest 3 för mig öppnade återigen mina ögon för VR. Men det kan ju bero på att det var 7 år sen jag bara hade VR för att det var nytt och spännande och annorlunda. Men idag har dom ju fixat allt som jag tyckte var irriterande med VR, tråd till datorn, obekvämlig och krånglig setup (ja, jag vet, folk vill argumentera till dom är blåa i ansikten om att det inte är ett problem) men för mig var det en deal killer för att hålla på med VR över längre tid.

Idag med min nya Quest 3 som jag har haft i bara 3 veckor, så ser jag en annan trend, jag spelar PCVR, men mycket stand-alone, och jag gillar faktisk at "chatta" i flera timmar i f.ex. big-screen (VR-chat not so much, kids only...sadly), men det är roligt och inte längre obekvämt. Dom nya linserna är otroliga, skarpa o klara, det att man inte behöver sätta upp "roomscale" för varje rum man befinner sig i, är otroligt bekvämt. Bara att lägga sig ner i sängen innan man ska sova o chatta i VR tills batteriet är slut, sover mkt. bättre efteråt ändå, jag ser att dom har gjord nåt rätt.

Men jag upplever ändå vibbar från HTC vive tiden när jag testar på all den skit-VR som finns, cartoony crap som inte interesserar mig ett dugg. Red Matter 2 (Quest 3 edition) var en fantastisk spelupplevelse som verkligen visar att VR nu faktisk KAN klara sig stand-alone, spelade spelet 100 procent och även är igång för andra gång eftersom det är fantastisk att bara snappa up VR headsettet var än man befinner sig, sovrummet, vardagsrummet, på nåt hotell på väg till ett arbete), och ingen pc eller laptop eller sladd till en extra konsoll - dom är inne på nåt och jag tror där ligger lösningen! Det kommer att explodera snart!

Men det finns fortfarande desperat behov av innehåll - och lösningen är INTE att fastlåsa VR till ett enda univers, men öppna för allt och alla, och priset måste ner så att vanliga människor provar på mera, men när det gäller VR bekvämlighet, så är vi faktisk redan här med Quest 3. PSVR... dom är fortfarande "låst" till Playstation universet, och med sladdar och det opraktiska med sladdar, låst till bara Playstation etc.

Permalänk

LoL ni tog alltså bort min kommentar där jag säger att VR inte ens är intressant i teorin, än mindre i praktiken. Det är 100% sant. VR fyller ingen funktion eller bidrar med något. Alls. Det är helt irrelevant och alla som köpt det gjorde det för att de tror att VR erbjuder något som det inte kan erbjuda. VR. Är. Bara. Trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

LoL ni tog alltså bort min kommentar där jag säger att VR inte ens är intressant i teorin, än mindre i praktiken. Det är 100% sant. VR fyller ingen funktion eller bidrar med något. Alls. Det är helt irrelevant och alla som köpt det gjorde det för att de tror att VR erbjuder något som det inte kan erbjuda. VR. Är. Bara. Trams.

Jag förstår att den togs bort för det känns som trådens minst informativa kommentar – bara en massa märkliga negativa påståenden utan belägg.

Jag tycker att VR är helt fantastiskt nu och på väg att bli ännu bättre tack vare förbättrad hårdvara och t ex den Unreal Engine-VR-mod som är under utveckling, och förutom spel och upplevelser har det en mängd användningsområden i t ex utbildningssyfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

LoL ni tog alltså bort min kommentar där jag säger att VR inte ens är intressant i teorin, än mindre i praktiken. Det är 100% sant. VR fyller ingen funktion eller bidrar med något. Alls. Det är helt irrelevant och alla som köpt det gjorde det för att de tror att VR erbjuder något som det inte kan erbjuda. VR. Är. Bara. Trams.

Jag tror det är lite din skrivstil som gjorde att ditt inlägg togs bort.

Du gör det igen, du skriver att det du skriver är 100% "sant" som om det du sade gör alla andras åsikter värdelösa - att skriva att VR inte bidrar med något etc. Du borde tänka till lite här, det är DIN åsikt (vilket är helt okej at DU inte tycker VR är intressant eller fyller någon funktion).

Men var du går lite fel är att sätta din egen åsikt som vägledande för alla andra åsikter. Vi är alla olika på nått sett, någon tycker VR är värdelöst och ger dom inget (ingen fel med det - lite som dataspel inte är för alla), men vi är olika individer, vad vi får ur VR är nåt vi försöker att berätta för andra som läser tråden och vi ger våra åsikter kring detta, inte som om vi visste allt, men lite våra personliga upplevelser kring VR. Nån av oss har haft VR i lång tid (b.la. jag) och har båda dåliga och bra upplevelser med VR.

Detta ger ett visst underlag för att "gissa" vart det går med VR, vad som bör förbättras, vad som är bra och vad dom kanske gör fel och kan utvecklas. Ingen av oss vet 100 procent vad folk vill ha, och vart det kommer att sluta - men vi har det kul med VR och vi delar gärna av oss med våra erfarenheter och ger tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

När det vanligaste (enda i princip, förutom sladden..) klagomålen var att det är för dyrt, så känns det ju inte som en toppen affärsmodell att göra det ännu dyrare genom att inte kunna subventionera hårdvaran alls.

Och likt elbilar så kanske det helt enkelt är så att det krävs mer utveckling för att få ner priserna så det blir en hållbar affärsmodell istället för att subventionera ner priserna för att pressa ur teknologin på en marknad som i så fall inte är redo för den...

Jag vet att jämförelsen är korkad, men om man lever på subventionering av hårdvaran för att få folk till PS5 då får man väl helt enkelt acceptera att PSVR2 får samma framgång som PS Move.

För vi alla minns ju vilken hit det var.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av användare-234:

LoL ni tog alltså bort min kommentar där jag säger att VR inte ens är intressant i teorin, än mindre i praktiken. Det är 100% sant. VR fyller ingen funktion eller bidrar med något. Alls. Det är helt irrelevant och alla som köpt det gjorde det för att de tror att VR erbjuder något som det inte kan erbjuda. VR. Är. Bara. Trams.

Nej? Vad jag kan se så är din kommentar kvar 🤷‍♂️
Sen kan du alltid messa oss om du har synpunkter på vår moderering, alternativt använda kontaktformuläret så slipper vi kladda i tråden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

LoL ni tog alltså bort min kommentar där jag säger att VR inte ens är intressant i teorin, än mindre i praktiken. Det är 100% sant. VR fyller ingen funktion eller bidrar med något. Alls. Det är helt irrelevant och alla som köpt det gjorde det för att de tror att VR erbjuder något som det inte kan erbjuda. VR. Är. Bara. Trams.

Det får du har dig själv, jag har spelat vr sen htc vive ,och har nu både pimax 8k+ och ps vr2 , och kommer alltid att spela vr, speciellt med racing och flyg , serious sam , half life m,m m,m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Ignorant att blankt säga "åksjuka är inte en grej" och sedan bevisa detta med hela två personer i din bekantskap. Det finns en rad olika anledningar. Smal FOV är en av dem, och det är en hårdvarubegränsning. För vissa som lider av detta, finns det lite som kan göras om man inte köper specialheadset som Pimax.

Jo, det finns något alla kan göra och det är att vänja sig långsamt. Det handlar om lite i taget och sluta så fort illamåendet börjar komma. Hjärnan och balanssinnet anpassar sig.

Permalänk
Medlem

Det skulle inte vara fel om de levererade VR-plattformaren Astro Bot Rescue Mission som är exklusiv för PS VR1/PS 4. En bra 3D-plattformare är aldrig fel om man vill nå allmänheten.

Det skulle också vara kul med Bloodborne eller Demon's Souls i VR. Eller en Dreams port till PS5 / PS VR2. Eller Uncharted, Spider-man, God of War eller TLOU i VR.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Sony Interactive Entertainments affärschef Eric Lempel säger att VR inte har nått upp till förväntningarna.

Läs hela artikeln här

Tror VR aldrig kommer bli en stor hit för allmänheten. Kommer vara en nischplattform även för datorspelare. En klar felsatsning av Sony på VR, även om Sony i övrigt lyckats extremt väl med PS5-serien.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Problemet med VR för Sony blir att det precis som en dedikerad handhållen enhet äter utvecklingsresurser (eftersom tredjepart inte kan producera spel till något med en så liten spelarbas). Tror PSVR2 kommer dö en relativt kvick död, bara nichspel att vänta framåt.

Tror du har helt rätt i din analys här.

Skrivet av dblade:

Att förvänta sig att VR ska vara perfekt från starten är som att förvänta sig att de första mobiltelefonerna skulle ha alla funktioner av en modern smartphone. VR är en teknologi i utveckling, och som alla stora tekniska framsteg, krävs det tid för både mjukvara och hårdvara att mogna. Tänk på de tidiga dagarna av persondatorer jämfört med dagens kraftfulla datorer. Med senaste framsteg som Oculus Quest 3 och Sonys VR2 är det redan nu möjligt att uppleva en hög grad av immersion. Att kritisera VR för tidiga problem som åksjuka och passform missar hela poängen med teknisk utveckling. Vi började med klumpiga och lågupplösta VR-headsets, men idag kan vi erbjuda upplevelser där det är lätt att glömma bort verkligheten för en stund. Att kalla VR för 'trams' och inte se dess framtida potential är som att ha ignorerat mobiltelefonens eller persondatorns framväxt. Och medan vi kanske väntar på något så avancerat som 'Matrix', sker verklig innovation steg för steg. Vi är på en resa där varje ny version av VR-teknik tar oss närmare en mer immersiv och verklighetstrogen upplevelse. Denna långsamma mognadsprocess är nyckeln till verklig förändring inom VR, och att förkasta dess nuvarande och framtida potential är att förneka den spännande resa av innovation som ligger framför oss.

Delar inte alls din analogi ovan som är helt fel.

Problemet med VR är att det kom på 90-talet, och trots alla år av utveckling så är det fortfarande inte en produkt som efterfrågas av den stora massen.

Även om mobiltelefoner och persondatorer var dyra och enklare på 80-talet, så var de ändå framgångsrika och något som alla använder i dag. Så är det inte med VR.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedman18:

Jag älskar mina psvr2 glasögon men ja det är verkligen fattigt med spel till den

Exakt. Spelar bara GT7 VR med min racingkabin. Blev förvånad av hur dåligt utbudet var, PSVR har ju ändå liksom varit ute några år nu.

Horizon Call of the Mountain hade kunnat bli fantastiskt om det var ett riktigt spel, det känns som konsol-VR är några år "efter" PC där man tycker att man kan komma undan med tech-demon. Speciellt när man kommer från SteamVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Problemet är kanske inte bara relaterat till sonys satsning.

Jag tror ju en del av problemet ligger i att kundskaran är liten. Spelutvecklarstudios behöver cash flow som vilken busibess som helst.
Gör man vanliga spel så kan man nå mångfalt fler spelare och då också få in mycket mer från försäljning. Kalkylen underlättar väl varken banklån eller intresse från finansiärer med sämre säljmöjligjeter.

Därför blir väl mycket av VRspelen mindre projekt från eldsjälar - eller att ett större företag så som sony eller valve trycker in pengar för några få större produktioner.
Dessutom är det väl svårare. Alltså inte motorn, men man måste tänka annorlunda och verkligen få till rätt känsla med hur välden, UI, detaljnivåer och sådant funkar.

Det innebär inte att det blir helt tomt på VR spel. Men den lilla mängd som produceras drunknar väl lite i mediebruset från den enorma mängd vanliga spel som kommer ut.

Sen tror jag lejonparten av VRköparna skaffar ett gäng titlar och sedan blir dåliga konsumenter. Alltså köper mycket mindre. Då ökar mängden VRheadsets efterhand på marknaden, men antal sålda spel skalar väl inte upp riktigt på samma sätt utan hänger mer ihop med mängden nya VRkonsumenter.

Instämmer med dig. En mycket bra analys. Problemet med VR är troligen inte begränsat endast till Sony, utan är generellt att det är mycket av en nischprodukt på marknaden. Finns några riktigt starka grupper av entusiaster som är beredda att lägga mycket pengar/tid, men inte den stora massan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror du har helt rätt i din analys här.

Delar inte alls din analogi ovan som är helt fel.

Problemet med VR är att det kom på 90-talet, och trots alla år av utveckling så är det fortfarande inte en produkt som efterfrågas av den stora massen.

Även om mobiltelefoner och persondatorer var dyra och enklare på 80-talet, så var de ändå framgångsrika och något som alla använder i dag. Så är det inte med VR.

VR på 90-talet har ungefär ingenting att göra med dagens VR, hade du testat båda varianter (vilket jag har) så hade du vetat. Det första VR-systemet kom för övrigt på 60-talet: https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Sword_of_Damocles_(virtua... men det var först i samband med smartphone-racet som teknologin blev något så när mogen för den ursprungliga visionen.

Det kommer på tal varje gång SweClockers kör en VR-floppar-tråd, men Quest 2 har sålt i paritet med Xbox Series X och S tillsammans (över 20 miljoner exemplar) och även om retentionen kunde varit bättre genom att ha vettiga releaser oftare så har det florerat en siffra om 6 miljoner aktiva användare för drygt ett år sen.

Om Quest 2 har sålt mycket bättre än något som har kommit före (eller hittills efter) så kanske det är indikativt för att det finns en serie egenskaper som ett VR-headset behöver ha för att slå brett: trådlöshet, oberoende av dator, lågt pris, brett spelbibliotek, fitnessapplikationer, tillbehör etc.

Det folk i allmänhet inte gillar med Quest 2 kan förbättras i framtida iterationer: komfort, vikt, upplösning, FOV, vergence-accomodation, UI, mjukvara, spel, passthrough, grafik, linser, etc. Rätt vad det är finns det en produkt som är behaglig och enkel att använda och ger en inlevelse och ett användningsområde som en platt skärm inte kan mäta sig med.

VR kan mycket väl hålla sig som en nisch för några tiotals miljoner människor (vad det nu spelar för roll, det räcker för att hålla ett ekosystem vid liv och allting behöver inte mätas mot mobiltelefoner) men det är för mig lite trångsynt att döma ut det helt baserat på dagens teknologi (som dessutom tagit ordentliga skutt de senaste åren). Meta, Apple med flera har också sett hur framtida headset kommer se ut genom avancerade prototyper vilket tydligen är tillräckligt övertygande för att plöja ner miljardtals dollar i utveckling för att nå dit.

Edit: Ta bara en sån sak som codec avatars, Lex Fridman blev helt mållös över hur otroligt det kändes:

Att nämna VR på 90-talet i samband med det blir helt befängt. Det är som att döma ut Cyberpunk 2077 för att man testade Pong på 70-talet, eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Delar inte alls din analogi ovan som är helt fel.

Problemet med VR är att det kom på 90-talet, och trots alla år av utveckling så är det fortfarande inte en produkt som efterfrågas av den stora massen.

Även om mobiltelefoner och persondatorer var dyra och enklare på 80-talet, så var de ändå framgångsrika och något som alla använder i dag. Så är det inte med VR.

Jag uppskattar din synpunkt och förstår din reservation gällande VR:s nuvarande tillstånd jämfört med andra teknologier. Det är sant att VR, som introducerades på 90-talet, inte har uppnått samma allmänna användning som mobiltelefoner och persondatorer har idag. Men det är viktigt att betrakta detta inom ramen för teknologins naturliga utvecklingsbana.

Tekniker som mobiltelefoner och persondatorer tog också tid att nå sin nuvarande utbredning och acceptans. Under sina tidiga år var de dyra, klumpiga och inte särskilt användarvänliga. Deras utveckling har skett över flera årtionden, med betydande förbättringar i design, funktionalitet och pris, vilket gradvis ledde till deras nuvarande allmänna användning.

På samma sätt befinner sig den här tekniken i en kontinuerlig utvecklingsprocess och vi har sett betydande framsteg de senaste tio åren med förbättringar i användarupplevelse, grafik, och ergonomi. Det börjar hitta sin plats i specifika områden som spel, utbildning, och professionell träning.

Dessutom, med den pågående utvecklingen av augmented reality (AR) och mixed reality (MR), breddas potentialen för immersiva tekniker ytterligare. Dessa framsteg kan mycket väl leda till att dessa tekniker blir mer integrerade i vardagslivet, precis som mobiltelefoner och persondatorer en gång gjorde.

Att VR inte har uppnått massanvändning än betyder inte att det inte kommer att ske. Precis som med tidigare teknologier, kommer det krävas mer tid och fortsatta innovationer innan den här tekniken blir en integrerad del av våra dagliga liv.

Potentialen ligger i dess förmåga att fortsätta utvecklas, bli mer användarvänlig, och integreras i våra dagliga liv. Med tanke på de teknologiska framstegen sedan 2013, så är jag inte orolig. Marknaden växter ganska långsamt men också stabilt. Det finns stor anledning att vara optimistisk om VR:s framtid och dess möjligheter att bli en mer allmänt accepterad del av vår teknikvärld.

Jag har personligen fått förnyat intresse och entusiasm till att utveckla XR-applikationer tack vare de betydande investeringar och framsteg som gjorts bar a under detta år och då både inom hårdvara och mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag uppskattar din synpunkt och förstår din reservation gällande VR:s nuvarande tillstånd jämfört med andra teknologier. Det är sant att VR, som introducerades på 90-talet, inte har uppnått samma allmänna användning som mobiltelefoner och persondatorer har idag. Men det är viktigt att betrakta detta inom ramen för teknologins naturliga utvecklingsbana.

Tekniker som mobiltelefoner och persondatorer tog också tid att nå sin nuvarande utbredning och acceptans. Under sina tidiga år var de dyra, klumpiga och inte särskilt användarvänliga. Deras utveckling har skett över flera årtionden, med betydande förbättringar i design, funktionalitet och pris, vilket gradvis ledde till deras nuvarande allmänna användning.

På samma sätt befinner sig den här tekniken i en kontinuerlig utvecklingsprocess och vi har sett betydande framsteg de senaste tio åren med förbättringar i användarupplevelse, grafik, och ergonomi. Det börjar hitta sin plats i specifika områden som spel, utbildning, och professionell träning.

Dessutom, med den pågående utvecklingen av augmented reality (AR) och mixed reality (MR), breddas potentialen för immersiva tekniker ytterligare. Dessa framsteg kan mycket väl leda till att dessa tekniker blir mer integrerade i vardagslivet, precis som mobiltelefoner och persondatorer en gång gjorde.

Att VR inte har uppnått massanvändning än betyder inte att det inte kommer att ske. Precis som med tidigare teknologier, kommer det krävas mer tid och fortsatta innovationer innan den här tekniken blir en integrerad del av våra dagliga liv.

Potentialen ligger i dess förmåga att fortsätta utvecklas, bli mer användarvänlig, och integreras i våra dagliga liv. Med tanke på de teknologiska framstegen sedan 2013, så är jag inte orolig. Marknaden växter ganska långsamt men också stabilt. Det finns stor anledning att vara optimistisk om VR:s framtid och dess möjligheter att bli en mer allmänt accepterad del av vår teknikvärld.

Jag har personligen fått förnyat intresse och entusiasm till att utveckla XR-applikationer tack vare de betydande investeringar och framsteg som gjorts bar a under detta år och då både inom hårdvara och mjukvara.

Word. Känner exakt samma.

Mitt mål för 2024 är att utveckla en XR-applikation (och få betalt för såväl arbete som hårdvara, förstås). Jag vill vara med nu i början, nu när det börjar ta fart på allvar. Handlar "bara" om att hitta rätt person att övertyga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Word. Känner exakt samma.

Mitt mål för 2024 är att utveckla en XR-applikation (och få betalt för såväl arbete som hårdvara, förstås). Jag vill vara med nu i början, nu när det börjar ta fart på allvar. Handlar "bara" om att hitta rätt person att övertyga...

Ja. Det jobbiga (eller det roliga) är det inte finns så mycket färdiga API:er, precis som det var i början med VR.

Tänker på dom tidiga ramverken som t.ex. NewtonVR och VRTK

Nu är det lite beta på hur man ska hantera djup-sensorn och att automatiskt bygga upp rummet man befinner sig i. Den här är från September och den är ju redan gammal.

Bloggen slutar bra:
Major hardware upgrades are on the way with Quest 3, and thanks to a variety of capabilities and tools available to help you integrate the newest features, there’s never been a better time to build MR experiences.

Permalänk
Medlem

Som motvikt till domedagsskrivningarna:

Meta Quest Was The #1 Free iPhone App On Christmas Day

Citat:

UploadVR independently verified that the app held the position on December 25, and multiple screenshots posted to social media suggest it maintained the position until at least December 27.

Citat:

There's also evidence that Quest headset sales were strong on Black Friday, with a market research firm estimating that Black Friday saw the "biggest ever revenue week for VR" in the UK.

https://www.uploadvr.com/meta-quest-iphone-app-christmas-day-...

Vad gäller spelutbudet så går det nu att köra tusentals Unreal Engine 4- och 5-titlar med 6DoF och rörelsekontroller:

A new mod makes more than 11,000 PC games playable in VR

Citat:

The list of features is long. Here are some of them:

Full 6DOF support out of the box (HMD movement)
Full stereoscopic 3D out of the box
Native UE4/UE5 stereo rendering system
Frontend GUI for easy process injection
3 rendering modes: Native Stereo, Synchronized Sequential, and Alternating/AFR
Automatic handling of most in-game UI so it is projected into 3D space
Optional 3DOF motion controls out of the box in many games, essentially emulating a semi-native VR experience
Optional roomscale movement in many games, moving the player character itself in 3D space along with the headset

https://mixed-news.com/en/uevr-mod-beta-launch/

Och Asgards Wrath 2 som släpptes för några veckor sen (och bundlas med Quest 3 för tillfället) har nått "universal acclaim" på Metacritic.

Detta har inte specifikt med PSVR2 att göra, utan mer tongångarna mot VR generellt. Positiva nyheter verkar inte få något direkt utrymme och ibland känns det som att redaktionen reagerar så här så fort det florerar en negativ VR-nyhet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Positiva nyheter verkar inte få något direkt utrymme och ibland känns det som att redaktionen reagerar så här så fort det florerar en negativ VR-nyhet:

Haha, lite så.
Inte bara Netflix som haft ihjäl nåns jycke kanske...

Vill man spetsa till det kan man lista Swecs nyhetsflöde enl:
- Datorstuff (som sig bör)
- Konsoler (ok)
- Mobiler (hmm, men ok då)
- Elaka Streaming abonnemang, gärna från Netflix (Ehh)
- Posten-relaterade ämnen (Ehh, ehh)

Mångsidig site.

Permalänk
Medlem

Ja SweC nyheter är aftonbladet klass många ggr och med det menar jag inte positivt.
Som sagt när det gäller VR så är det nästan bara negativa saker som rapporteras och man hämtar aldrig nyheter från sitet son rapporterar om VR. Men det kan ju vara mera ämnen som behandlas på detta sätt också jag vet inte.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc