Permalänk
Medlem

Kom igång med Linux!

Detta är del tre i min serie guider/artiklar för att inspirera till att bryta gamla arbetssätt och byta ut programvaror mot bra, säkra, integritetsvärnande, gratis och öppna alternativ. Det finns även en del om hashfunktioner samt en om Syncthing

Operativsystem är länken mellan de program du kör och den underliggande hårdvaran. Detta gäller vare sig det är en mobil, desktop eller en server. På desktop är i princip Windows och MacOS helt dominerande. I den resterande delen finns dock öppna och gratis alternativ med - Linux, FreeBSD och några fler. Denna guide syftar till att få till ett fungerande Linux-system på din dator. Jag har valt Ubuntu.

1 Svårighetsgrad

  • Installation - Enkel, installationsfiler finns tillgängliga och processen är självförklarande.

  • Underhåll - Beroende på vad du använder datorn till finns hela spannet - allt rullar på till att allt går sönder, ständigt.

2 Vad är Linux?
Linux (eller ibland GNU/Linux) är lös samling operativsystem baserade på Linuxkärnan. Denna började utvecklas under början av 90-talet av Linus Torvalds. Genom att paketera kärnan med diverse tilläggsprogramvara (bootloader, skrivbordsmiljö, ljudhanterare osv.) skapas distributioner. Det finns otroligt många olika, vilket leder till beslutsångest och förvirring för nya användare. Mitt råd är att välja en ansedd och sedan stanna där åtminstone ett år. Valde du fel vet du bättre varför och slipper trötta ut dig innan du når i mål.

3 Säkerhet och integritet
Linuxsystem är väl ansedda säkerhetsmässigt och används i stor utsträckning på serversidan. På desktop finns fördelar och nackdelar. Här kommer min uppfattning:

  • Enkel, snabb och normalt problemfri uppdatering av OS och program.

  • Ofta sunda val i grundkonfiguration med liten attackyta relativt Windows

  • Det finns härdade alternativ som SELinux

  • Användarbasen är liten -> minskad motivation att utveckla skadeprogram

  • Säkerheten är användarberoende, det går att skruva på allt och göra dumheter

  • Risk att man blint följer guider på nätet (som denna) och ödelägger säkerheten.

Integritetsmässigt är de flesta Linuxdistributioner vida överlägsna Windows och MacOS. Med tiden har detta bara förvärrats med telemetri, reklam osv. Just Ubuntu är inte den bästa när det kommer till integritetsval men i min mening fortfarande radikalt bättre än Windows/MacOS.

4 Vad behöver du?
Du behöver en dator, lagringsmedia för installation och din tid. Du behöver välja distribution men denna guide utgår från Ubuntu, en lättanvänd och gott stödd distribution.

4.1 Hårdvarustöd
Det finns ett brett hårdvarustöd i Linux men också inkompatibel hårdvara. Detta har blivit allt bättre med tiden och i och med att du oftast kan testköra hela operativsystemet via installationsmediet kan du oftast hitta inkompatibel hårdvara redan före installationen. Du kan även använda https://linux-hardware.org/ innan du spenderar dina slantar.

Överlag är Linux lättdrivet och ger nytt liv i gammal hårdvara.

5 Installation
Vi utgår som sagt från Ubuntu och behöver först hämta en avbildsfil. Dessa återfinns på https://ubuntu.com/download/desktop. Du kan välja mellan senaste utgåvan (i skrivande stund 23.10) eller en långtidsunderhållen (22.04.3 LTS). Jag väljer LTS-utgåvan.

5.1 Verifiering av hashar
För att vara säkrare på att den avbild du laddat ner är korrekt bör du beräkna och jämföra dess hashar med vad Ubuntu publicerat på sin hemsida. Se min guide om hashfunktioner om detta är grekiska för dig.

5.2 Skapa installationsmedia
Skapa först ditt installationsmedium med föslagsvis balenaEtcher och ett USB-minne.

5.3 BIOS och bootalternativ
För att kunna starta datorn från ditt USB-minne behöver du sannolikt ändra bootsekvensen i BIOS, detta fungerar olika beroende på moderkortstillverkare men görs oftast genom att trycka på F2, F8, Del eller liknande vid start av datorn. Stoppa i USB-minnet och leta sedan upp något i stil med boot from USB memory eller liknande.

5.4 Installationsmiljön
När du hittar rätt bör datorn starta till en vy likt:

Detta är gränssnittet till din bootloader, GRUB och du väljer Try or Install Ubuntu.

Datorn startar i live-miljön och du presenteras valet att installera direkt eller prova operativsystem utan att något installeras på datorn.

Då vi vill undersöka att all hårdvara funderar provar vi Ubuntu innan installation. Datorn startar då direkt till skrivbordet och körs från ditt USB-minne - magiskt!

Ta nu fram alla dina ritplattor, VR-headset, externa ljudkort, smartkortsläsare, oscilloskop eller vad ni nu använder för skum hårdvara och testa att allt funkar. Anslut till trådlösa nätverk, fasta nätverk, spela upp ljud, koppla in skärm i diskret grafikkortsutgång och sen i ditt grafikkort. Kanske är det något som strular och då får man leta på nätet eller skriva i tråden så hjälps vi åt.

5.5 Starta installationen
När du är nöjd klickar du på Installera Ubuntu och du möts då ev en serie dialogrutor för att välja språk, tangentbordslayout och vad som ska installeras. Grundvalen är bra men du bör eventuellt överväga att klicka i Installera tredjepartsprogram för grafik, Wi-Fi-hårdvara och ytterligare mediaformat. Anledningen att detta är avbockat som standard beror på dessa tilläggs icke-fria natur och går på så vis emot andan i hos många som gör Linux möjligt. Fördelen med dessa tillägg är att de kan öka kompatibiliteten.

Nästa dialogruta rör hur du vill lägga upp din installation. Har du redan andra operativsystem på datorn installerade kan denna del ha andra alternativ. Se till att allt av värde är säkerhetskopierat och att du gör ett medvetet val, antingen radera allt och bara köra Ubuntu, köra Ubuntu parallellt med Windows eller dylikt eller mer avancerade alternativ utanför denna guides ramar. Jag väljer radera allt och bara köra Ubuntu.

När du går vidare får du välja tidszon, användarnamn och -lösenord samt datornamn.

Ta en kopp kaffe och låt datorn göra sitt!

När allt är klar kan du starta om och plocka bort ditt installationsmedium.

6 # Initial konfiguration
När du först startar Ubuntu möts du av dialogrutor för att integrera nätkontorn som Google, Microsoft osv. Du ställs också inför valet Ubuntu Pro och om du vill dela information om din konfiguration till Canonical, företaget bakom Ubuntu. Jag väljer nej/hoppa över på allt, men välj efter eget tycke:

6.1 Uppdateringar
När uppdateringar släpps är standardinställningen att den inbyggda programuppdateraren öppnas. Uppdateringar i Linux går blixtsnabbt att installera och är inte alls det man är van vid från Windows eller MacOS.

Stör denna ruta dig kan du ställa in dess beteende under inställningar:

Du har nu installerat Linux på din dator och förhoppningsvis strular inget. I annat fall får du gärna skriva i tråden. Det finns mycket kvar att göra och denna artikelserie kommer att behandla många viktiga färdigheter och programvaror värda att bemästra/använda.

*Lycka till!*

Permalänk
Medlem

Tack för din guide!

En annan Linuxdistro som är ännu nybörjarvänligare är Linux Mint (https://linuxmint.com/download.php).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parus:

Tack för din guide!

En annan Linuxdistro som är ännu nybörjarvänligare är Linux Mint (https://linuxmint.com/download.php).

Den är ett bra alternativ med. Jag tror som jag skriver att det bästa är om man väljer en och stannar där till man vet vad man saknar. Vad som är lättast beror ju helt på ens behov och bakgrund och är nog rätt subjektivt.

Försök att förverkliga era behov med de programvarror som lätt körs under Linux i möjligaste mån. Att oroa sig att man inte börjar med den distribution man till slut stannar på är att plocka ett litet problem från framtiden.

Permalänk
Medlem

Bra guide Ubuntu var den första distro'n som jag testade virtuellt innan jag hoppade på elementaryOS 2015/2016 och därefter Linux Mint Cinnamon 2016/2017. Sitter nu med EndeavourOS.

Tyckte Ubuntu var krångligt och segt på nått sätt. Inte den enklaste distro'n för nybörjare. Detsamma gällde egentligen för elementaryOS (om man inte är van macOS-användare, vilket jag inte är). Linux Mint Cinnamon är det enda självklaraste valet för Windows-användare att testa. Samma tangentbordsgenvägar och samma utseende Skitbra!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide för de som vill komma igång med Linux

En extra motivering kan vara det här
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.780669/240-miljoner-da...

Det är förmodligen inget fel på hårdvaran bara för ett lömskt mjukvaruföretag hävdar så.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Linux Mint Cinnamon är det enda självklaraste valet för Windows-användare att testa.

Det är ju tyvärr den här mindsetten som får många att kasta in handduken. När man installerar Linux, oavsett distribution, så är det Linux. Vill man ha Windows så installerar man Windows. Att försöka byta med utgång att det både ser ut och fungerar likadant i Linux gör att man bereder vägen för besvikelser.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Snusfri

Skulle gärna köra Linux som ws men de program som jag använder mig av finns inte till Linux.

Dock bra med en guide för de som vill testa.

Och som @HoboCop säger så måste man verkligen upplysa folk om att Linux inte är Windows.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det är ju tyvärr den här mindsetten som får många att kasta in handduken. När man installerar Linux, oavsett distribution, så är det Linux. Vill man ha Windows så installerar man Windows. Att försöka byta med utgång att det både ser ut och fungerar likadant i Linux gör att man bereder vägen för besvikelser.

Linux Mint Cinnamon är gjort för de som vill börja med Linux, men ha kvar utseendet och tangetbordsgenvägarna som hur de är i Windows. Nu pratar jag om personer som har levt med Windows ända sedan de började med något operativsystem (till exempel sen Windows 95-tiden).

Vi människor är ju vanedjur, och att direkt byta från Windows till exempelvis Ubuntu som varken ser ut som Windows eller funkar som Windows, är ett oerhört stort steg. Då blir det helt plötsligt svårt för användaren som snabbt ger upp. Det är därför bättre att göra det enkelt för användaren genom att introducera Linux i en miljö som personen är van med. Detta hjälpte åtminstone mig och jag är verkligen inte ensam om det

Skrivet av THB:

Skulle gärna köra Linux som ws men de program som jag använder mig av finns inte till Linux.

Nu blev jag ju nyfiken Vilka mjukvaror använder du som inte funkar i Linux via Wine (eller native för den delen)? Adobe-familjen?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Linux Mint Cinnamon är gjort för de som vill börja med Linux, men ha kvar utseendet och tangetbordsgenvägarna som hur de är i Windows. Nu pratar jag om personer som har levt med Windows ända sedan de började med något operativsystem (till exempel sen Windows 95-tiden).

Vi människor är ju vanedjur, och att direkt byta från Windows till exempelvis Ubuntu som varken ser ut som Windows eller funkar som Windows, är ett oerhört stort steg. Då blir det helt plötsligt svårt för användaren som snabbt ger upp. Det är därför bättre att göra det enkelt för användaren genom att introducera Linux i en miljö som personen är van med. Detta hjälpte åtminstone mig och jag är verkligen inte ensam om det

Nu blev jag ju nyfiken Vilka mjukvaror använder du som inte funkar i Linux via Wine (eller native för den delen)? Adobe-familjen?

Bara en vinkling. Eftersom människan är ett vanedjur kan det vara bra att byta till något annorlunda. Då vet man att här gäller det här och där gäller det där. Är det för lika vill man blanda ihop systemet. Jag håller på att avveckla Windows och kör Debian parallellt. Jag kör också LibreOffice. Jag tycker det har varit en väldigt positiv utveckling senaste tiden. Det bör innebära att motståndet mot ett byte lär minska efterhand.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Airikr:

Linux Mint Cinnamon är gjort för de som vill börja med Linux, men ha kvar utseendet och tangetbordsgenvägarna som hur de är i Windows. Nu pratar jag om personer som har levt med Windows ända sedan de började med något operativsystem (till exempel sen Windows 95-tiden).

Vi människor är ju vanedjur, och att direkt byta från Windows till exempelvis Ubuntu som varken ser ut som Windows eller funkar som Windows, är ett oerhört stort steg. Då blir det helt plötsligt svårt för användaren som snabbt ger upp. Det är därför bättre att göra det enkelt för användaren genom att introducera Linux i en miljö som personen är van med. Detta hjälpte åtminstone mig och jag är verkligen inte ensam om det

Nu blev jag ju nyfiken Vilka mjukvaror använder du som inte funkar i Linux via Wine (eller native för den delen)? Adobe-familjen?

Dels Adobe, sedan Daz3D för 3D rendering.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Linux Mint med cinnamon är riktigt nice, men jag föredrar nog KDE plasma rent estetiskt.
Att en distro påminner mycket av Windows behöver inte nödvändigtvis vara en nackdel även om jag kan förstå kritiken, många vill ju byta just på grund av att Windows inte längre är vad det borde vara och så klart vad man är van vid.
Personligen gillar jag den klassiska startmenyn i Windows, även om den kanske inte från början var Microsofts uppfinning. Sedan är det rätt smidigt med att ha samma kortkommandon för copy paste och liknande.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag säga att man måste testa sig fram, hitta sina egna preferenser och våga förstöra saker innan man lär sig.
Jag själv har testat mig fram genom många olika distributioner, skrivbords miljöer, fönsterhanterare osv.

Tillslut hittar du din favorit.
Men ett bra tips är att börja med t.ex Ubuntu som har väldigt stor support, lära sig grunderna och fortsätta därifrån.
Sedan när man känner sig mer bekväm, börja experimentera lite.