Permalänk
Medlem

Vibrationsmätare

Hej!
Jag bor i ett område som återkommande utsätts för vibrationer från gruvbrytning.
Gruvbolaget övervakar vibrationerna ute i samhället enligt villkoren i miljötillståndet, men jag tycker inte det är rimligt att den som har en villkorad verksamhet är den enda som övervakar att de uppfyller miljötillståndet.
Dessutom närmaste mätpunkten är några kvarter bort från mig.
Så jag klurar på någon typ av egen vibrationsmätning.

Miljötillståndet anger att det får vibrera max 3,0mm/s nattetid och 6,0mm/s dagtid komponentmax (X, Y och Z axel).

Man får inte någon förvarning öht så mätningarna måste vara något så när kontinuerlig. Det bör kunna lagras automatiskt i några dagar åtminstone och sen kunna exportera händelser något så när enkelt.

Jag har ingen koll på detta hur man går tillväga för att göra sånt här så tala till mig som om jag vore din lätt efterblivna kusin från landet.

Är ganska händig, har ganska mycket teknik liggande (tex datorer och en hel hög med raspberry pi), har lite smart hem från shelly om det skulle spela någon roll.

Villig att spendera pengar på detta men samtidigt så känner jag inte för att bränna 10kkr på något som kanske inte ger något av värde.

Några förslag?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det normala är att den som orsakar markvibrationer (sprängning, pålning, spontning, m m) anlitar en firma som utför besiktningar före och efter markarbetena, om det rör sig om en begränsad tid. Eller så utför firman enbart vibrationsmätning. Då monterar man givare i berg, murade husgrunder och liknande, och har sen mätare kopplade som kontinuerligt mäter och sparar alla vibrationer, och sänder larm via mobilnätet om gränsvärden överskrids.

En egenkonstruerad mätare har ingen certifiering, så den lär knappast ha nåt bevisvärde om det skulle bli en rättslig tvist. Om du bara är nyfiken, ja, då spelar det ingen roll.

Så här ser det normalt ut. Jag har själv jobbat med detta under en period, och monterat hundratals som ser precis ut som den på bilden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tror att en sådan där professionell vibrationsmätare är väldigt dyr.
Finns det inte någon app som man kan använda i telefonen? Google lär ju kontinuerligt samla in telefonens rörelse för att sälja infot, så då borde det väl finnas någon app som man kan installera och mäta vibration med.
T ex om den ligger på golvet, även om det inte är juridiskt användbart så borde det ge en indikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det normala är att den som orsakar markvibrationer (sprängning, pålning, spontning, m m) anlitar en firma som utför besiktningar före och efter markarbetena, om det rör sig om en begränsad tid. Eller så utför firman enbart vibrationsmätning. Då monterar man givare i berg, murade husgrunder och liknande, och har sen mätare kopplade som kontinuerligt mäter och sparar alla vibrationer, och sänder larm via mobilnätet om gränsvärden överskrids.

En egenkonstruerad mätare har ingen certifiering, så den lär knappast ha nåt bevisvärde om det skulle bli en rättslig tvist. Om du bara är nyfiken, ja, då spelar det ingen roll.

Så här ser det normalt ut. Jag har själv jobbat med detta under en period, och monterad hundratals som ser precis ut som den på bilden.

<Uppladdad bildlänk>

Gruvbolaget har mätare utplacerade i samhället som kontinuerligt mäter vibrationer och de publicerar mätvärdena. Men på senaste har mängden seismik utvecklats explosionsartat. Helgen 8-10 december hade vi någonstans kring 20st händelser som kändes och hördes. Första händelsen rapporterades som över 17mm/s direkt på fredag. Men sen så på söndag så var fredagens händelse ändrat till under 5mm/s i samma rapport. Därav tror jag att bolaget mörkar.
Vem kan bevisa motsatsen när de har tillgång till mätarna?

Jag förväntar mig inte att min mätare skulle vara certifierad och juridiskt hållbart. Men kan jag visa för tex länsstyrelsen att det finns något som kan vara värt att undersöka så kanske det ställs lite krav på gruvbolaget.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Tror att en sådan där professionell vibrationsmätare är väldigt dyr.
Finns det inte någon app som man kan använda i telefonen? Google lär ju kontinuerligt samla in telefonens rörelse för att sälja infot, så då borde det väl finnas någon app som man kan installera och mäta vibration med.
T ex om den ligger på golvet, även om det inte är juridiskt användbart så borde det ge en indikation.

Det är de två olika extremerna i spannet jag tänkt mig. De professionella mätarna går att få lös för ca 20kkr och ger ett superbra mätvärde, en mobiltelefon ger ett dåligt mätvärde men till nästan ingen kostnad.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det är de två olika extremerna i spannet jag tänkt mig. De professionella mätarna går att få lös för ca 20kkr och ger ett superbra mätvärde, en mobiltelefon ger ett dåligt mätvärde men till nästan ingen kostnad.

Hejsan

Det bör ju gå att hyra en seismometer/seismograf om du vill bilda dig en uppfattning om hur kraftiga vibrationerna är. På firman jag brukade jobba på hade vi någon gammal (mekanisk) seismometer som bara stod och aldrig användes. Seismografiska mätningar var långt utanför vårt specialområde men antar att de köpts in någon gång i tiden för att kunna användas som kontrollverktyg om andra mätningar/teorier inte givit något att arbeta utifrån. Förlåt dravlet... Jag tycker du ska börja med att kontakta ditt försäkringsbolag och presentera problematiken för dem. Försäkringsbolag brukar vara hjälpsamma när det kommer till något som kan orsaka framtida skador som de kan bli tvugna att betala. Det kan ju vara så att ditt bolag har flera kunder i ditt område? För försäkringsbolaget är det ingen kostnad att kontakta en besiktningsman med kompetens på området som i sin tur kan utföra en mätning och avlägga rapport. Utfördes det en besiktning av ditt hus före arbetet påbörjades för att fastställa ursprungsskick?

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Gruvbolaget har mätare utplacerade i samhället som kontinuerligt mäter vibrationer och de publicerar mätvärdena. Men på senaste har mängden seismik utvecklats explosionsartat. Helgen 8-10 december hade vi någonstans kring 20st händelser som kändes och hördes. Första händelsen rapporterades som över 17mm/s direkt på fredag. Men sen så på söndag så var fredagens händelse ändrat till under 5mm/s i samma rapport. Därav tror jag att bolaget mörkar.
Vem kan bevisa motsatsen när de har tillgång till mätarna?

Jag förväntar mig inte att min mätare skulle vara certifierad och juridiskt hållbart. Men kan jag visa för tex länsstyrelsen att det finns något som kan vara värt att undersöka så kanske det ställs lite krav på gruvbolaget.

Mörkar? Den helgen utrymde de ju gruvan på grund av skalven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mörkar? Den helgen utrymde de ju gruvan på grund av skalven.

Jo de mörkar inte händelserna men det ändrar värdena när de inte passar deras agenda. Sen var det inte det tråden handlade om.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan

Det bör ju gå att hyra en seismometer/seismograf om du vill bilda dig en uppfattning om hur kraftiga vibrationerna är. På firman jag brukade jobba på hade vi någon gammal (mekanisk) seismometer som bara stod och aldrig användes. Seismografiska mätningar var långt utanför vårt specialområde men antar att de köpts in någon gång i tiden för att kunna användas som kontrollverktyg om andra mätningar/teorier inte givit något att arbeta utifrån. Förlåt dravlet... Jag tycker du ska börja med att kontakta ditt försäkringsbolag och presentera problematiken för dem. Försäkringsbolag brukar vara hjälpsamma när det kommer till något som kan orsaka framtida skador som de kan bli tvugna att betala. Det kan ju vara så att ditt bolag har flera kunder i ditt område? För försäkringsbolaget är det ingen kostnad att kontakta en besiktningsman med kompetens på området som i sin tur kan utföra en mätning och avlägga rapport. Utfördes det en besiktning av ditt hus före arbetet påbörjades för att fastställa ursprungsskick?

Lycka till

Gruvbrytningen startade i stor skala 1888 och huset byggdes 1975 såååå ursprungliga skicket är lite av tolkningsfråga. Problemet med seismik har eskalerat enormt de senaste två-tre åren.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Om du har lite finess kan du säkert bygga en av en rpi och lite sköna sensorer.

Permalänk
Medlem

En accelerometer borde funka med en Arduino eller rpi?
Är dock lite jobb att bygga ihop med loggning.
Men är ju sensorerna som är det viktiga och placeringen. En mobil behöver i dag inte ha dåliga sensorer.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9824767/
Ofta brukar accelerometrarna mäta i g (acceleration) så det kan eventuellt behöva omvandlas vilket blir lite mer jobb.
Mäts vibrationerna i hastighet [mm/s] eller acceleration [mm/s^2]?

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArvidL:

En accelerometer borde funka med en Arduino eller rpi?
Är dock lite jobb att bygga ihop med loggning.
Men är ju sensorerna som är det viktiga och placeringen. En mobil behöver i dag inte ha dåliga sensorer.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9824767/
Ofta brukar accelerometrarna mäta i g (acceleration) så det kan eventuellt behöva omvandlas vilket blir lite mer jobb.
Mäts vibrationerna i hastighet [mm/s] eller acceleration [mm/s^2]?

Miljövillkoren specificeras i mm/s.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.