Cityskylines 2 på äldre dator?

Permalänk
Medlem

Cityskylines 2 på äldre dator?

Fundera på att ge bort Cities skylines 2 till fars gubben.
Då han sitter på en äldre dator så är frågan kommer det att bli spelbart för honom?
Tror det är en äldre i7 från någon av dem första generationerna och grafik kort i klass med 1060.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att ge honom första versionen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Fundera på att ge bort Cities skylines 2 till fars gubben.
Då han sitter på en äldre dator så är frågan kommer det att bli spelbart för honom?
Tror det är en äldre i7 från någon av dem första generationerna och grafik kort i klass med 1060.

tveksamt, vet inte hur bra optimerat det är nu men det är väldigt processor intensivt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Fundera på att ge bort Cities skylines 2 till fars gubben.
Då han sitter på en äldre dator så är frågan kommer det att bli spelbart för honom?
Tror det är en äldre i7 från någon av dem första generationerna och grafik kort i klass med 1060.

Första generationerna? Med tanke på att en 3770k har problem med något så pass enkelt som fortnite i 1080p med allt på lägsta så skulle jag nog räkna med att det tyvärr inte blir en så rolig upplevelse. Kräver nog en ganska ordentlig uppgradering alternativt kör på ettan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skulle most def rekommendera 1a versionen för nu, 2an är inte superkul i prestanda ens på ett highend system, det är inte bra optimerat varken vad gäller CPU eller GPU just nu , ger man det ett halvår eller så tror och hoppas jag det blir bättre men svårt rekommedera det justnu

Permalänk
Medlem

Kom på att jag har en amd fx8350 med moderkort liggande som borde vara en uppgradering över i7 950 i vilket fall.
Då är ju följd frågan om cities skilines 2 blir spelbart? Överväger att ge han 1an istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Även med FX-8350 och ett GTX 1060 så får man räkna med Låga - Medium inställningar för att nå 60fps i 1080p. Man kan få bättre grafik med ett bättre grafikkort, men tveksamt om man kan få mer fps utan att byta allt. Spelet är just nu för dåligt optimerat både för cpu och grafik.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Kommer inte att bli en trevlig upplevelse för farsan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Kom på att jag har en amd fx8350 med moderkort liggande som borde vara en uppgradering över i7 950 i vilket fall.
Då är ju följd frågan om cities skilines 2 blir spelbart? Överväger att ge han 1an istället.

Nej, fortfarande uråldrigt hårdvara.

Permalänk
Medlem

Kör det på 4690K och ett 2060. Det fungerade ok på medium grafikinställningar i början men nu när jag har runt 100000 invånare börjar datorn ha det riktigt jobbigt, CPU ligger på 100% hela tiden och man märker att spelet börjar blir segt.

Har fått sänka några av inställningarna för att kunna spela överhuvudtaget, men sätter jag allt på low så ser grafiken väldigt tråkig ut.

Tror det blir svårt för både på FX 8350 och i7 950 att orka med.

Permalänk
Medlem

Jag kör det på en i9 12900k och 3080 , tickar inte på helt bra där heller , främst grafiken har de jobbigt på inte jättehöga settings , skumt nog är de ganska konstant gpu load med 0 som med 100.000 invånare även om cpun börjar piska på mer o mer vid de senare , ger fin värme i rummet

Permalänk
Medlem

Blivit lite ändrade planer då fx8350 paketet inte fungerade 🤣
Blir en i7 8700 istället för han som paras med ett 980
Då återstår bara frågan:
Cities skylines eller cities skylines 2?
Han ställer inga stora krav på utseende/grafik

Permalänk
Skrivet av danne215:

Blivit lite ändrade planer då fx8350 paketet inte fungerade 🤣
Blir en i7 8700 istället för han som paras med ett 980
Då återstår bara frågan:
Cities skylines eller cities skylines 2?
Han ställer inga stora krav på utseende/grafik

Cities Skyline.

1. går att få för lite småslantar (troligen även nu under julrean på steam ev från humble bundle) med div DLC
https://store.steampowered.com/app/255710/Cities_Skylines/
https://www.humblebundle.com/store/cities-skylines?hmb_source...

2. mindre prestandakrävande för hårdvara med nästan 10 år på nacken och kommer nog iaf kunna hålla en 30-40+fps när städerna börjar växa.

(vill minnas att med min 4790k kunde hamna neråt 20-30fps när man typ köpt alla rutorna typ byggt dem fulla ock xx miljoner invånare)

gpu´n mer eller mindre obelastad...

3. fortfarande väldigt bra spel och grafiken tycker iaf jag är good enough för sin ålder har åldrats bra.

4. Bra mod comunity finns mycket roligt att ladda ner till spelet både för att hotta upp utseendet och lägga till/byta ut/optimera div befintliga funktioner till bättre. (Roundabout builder, och Traffic Manager är ett måste annars kommer trafiken driva en till vansinne...)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Blivit lite ändrade planer då fx8350 paketet inte fungerade 🤣
Blir en i7 8700 istället för han som paras med ett 980
Då återstår bara frågan:
Cities skylines eller cities skylines 2?
Han ställer inga stora krav på utseende/grafik

Fortsatt helt klart 1an, jag kan inte ens med ett high end system rekommendera 2an i dagsläget, det finns också som tidigare talare skriver så oerhört mycket mer innehåll och moddar

Permalänk
Medlem

Tycker CS1 är ett bättre spel oavsett hårdvara. Med alla DLC och eventuellt någon mod från workshop känns det som ett mycket mer komplett spel. Lägg därtill att CS2 åtminstone i dagsläget kräver en enormt kraftfull CPU för att simulera större städer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Blev cities skilines för farsan, ett riktigt lyckat köp.
Han fick min i5a 6600k då jag hittade en billig i7 8700 till mig.
Tack för alla input.

Permalänk
Medlem

Lånat tråden lite

Älskar att sitta i 1an och pilla. Har nu en 5800x och ett 1060 3gig. Kommer dock inom en snar framtid bygga nytt och blir då en 8700G. Själva prollen är starkare men grafiken går ner ett snäpp. Tror ni detta kommer funka ändå. Och hur ser det ut med 2an. Är det ens att tänka på eller ska man vänta ett tag till så de hinner optimera det lite? Har inget möjlighet att ha ett "riktigt" grafikkort i nya datorn då chassit är för litet (Streacom F1C).

Brukar sällan göra städer mer fler invånare än 80k då jag tycker spelet blir lite väl segt över det.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perrablerra:

Lånat tråden lite

Älskar att sitta i 1an och pilla. Har nu en 5800x och ett 1060 3gig. Kommer dock inom en snar framtid bygga nytt och blir då en 8700G. Själva prollen är starkare men grafiken går ner ett snäpp. Tror ni detta kommer funka ändå. Och hur ser det ut med 2an. Är det ens att tänka på eller ska man vänta ett tag till så de hinner optimera det lite? Har inget möjlighet att ha ett "riktigt" grafikkort i nya datorn då chassit är för litet (Streacom F1C).

Brukar sällan göra städer mer fler invånare än 80k då jag tycker spelet blir lite väl segt över det.

Det blir ca 20% sämre prestanda. Svårt att hitta vad det blir i faktisk fps i Cities Skylines, men skulle räkna med strax under 60fps.
2'an kommer du inte klara med integrerad grafik.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det blir ca 20% sämre prestanda. Svårt att hitta vad det blir i faktisk fps i Cities Skylines, men skulle räkna med strax under 60fps.
2'an kommer du inte klara med integrerad grafik.

60 fps är utan mods antar jag. Ligger med nuvarande burk på ca 30 fps. Kanske får skippa några mods som jag ändå inte använder i värsta fall eller dra ner upplösningen ett snäpp. Är dock mer än nöjd om det ligger över 15 så...

Visa signatur