Hövding kastar in handduken – ansöker om konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag som cyklat några hundra mil i skogen och flera tusen mil landsväg, samt pendlar året runt, skulle aldrig i mitt liv förlita mig på en sådan lösning. Det är inte värt risken. En konventionell cykelhjälm är ofelbar.

Ofelbar skulle jag inte säga om cykelhjälmen. Det kan ju vara materialfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller hjälm så är min bild att majoritet av alla vuxna kör utan

Beror nog på var man bor, här kör 9 av 10 vuxna med hjälm, sen någon enstaka unge som har hjälmen hängandes på styret.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Beror nog på var man bor, här kör 9 av 10 vuxna med hjälm, sen någon enstaka unge som har hjälmen hängandes på styret.

Detta är ett problem med upplevd statestik. Man vet inte.
De flesta i mitt område kör nog med argumentet att de har ändå inte har något vettigt att skydda däruppe

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inget försvar för Hövding, men en traditionell cykelhjälm har väl också en rekommenderad livslängd? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/cykelhjalm-en-farskvara

Men här handlar det into om Livslängd, utan om den räddar liv!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De flesta i mitt område kör nog med argumentet att de har ändå inte har något vettigt att skydda däruppe

Bra, då har du och jag slagit fast att de som har hjälm har något värt att skydda och de andra hoppas att de vinner darwin-award.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hur funktionstestar du din cykelhjälm? Röntgar du den för att se att den inte har för dig dolda sprickor eller andra svagheter?
Funktionstestar du airbagen i bilen, samt säkerhetsbältet med?

Man kan koppla ihop bilbälte i samma position som man har det på sig för att se att koppling funkar samt rycka i det för att se att fästen inte sitter löst.
Man kan även visuellt granska själva bältet.
Om det går att se några visuella skador på bilbältet så har Transportstyrelsen regler för hur mycket det får vara innan det är underkänt.

Bärande konstruktion i närheten av bältesinfästningar får inte heller vara försvagade av rost.

Detta kontrolleras vid kontrollbesiktning om du har en bil som är godkänd att framföras på allmän väg.

Första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången

Så har du en bil nyare än 36 månader så behöver du inte besikta den.
Så för de som byter till ny bil (ej begagnad) vartannat år behöver de aldrig besikta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Applåder !!!!

Mycket bra förklarat.

Här blir man idiotförklarad för man inte använder cykelhjälm. O M G jag är 56 år och har aldrig använt en cykelhjälm någonsin, och jag kommer never ever göra det.

Ungarna idagens samhälle, kan jag tycka är söndercurlade och förvirrade.

Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.

Men visst är det bra med säkerhet, men för mycket kan även bli tvärtom.

Nej? Det är ditt argument att man inte behöver en cykelhjälm bara för att du inte farit illa som folk tycker är idiotiskt.. Sedan att (enligt dig) ungar skall vara söndercurlade för att folk faktiskt bryr sig om deras välmående gör ju inte saken bättre.

Skrivet av Kryckster:

Varför har man hjälm när man cyklar? Jag har cyklat i över 40 år utan och det har gått bra.

Samma anledning varför man har en sjukförsäkring eller betalar för olycksfallsförsäkring. Oftast behöver man inte använda den men det är riktigt bra att ha när det väl händer något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Applåder !!!!

Mycket bra förklarat.

Här blir man idiotförklarad för man inte använder cykelhjälm. O M G jag är 56 år och har aldrig använt en cykelhjälm någonsin, och jag kommer never ever göra det.

Ungarna idagens samhälle, kan jag tycka är söndercurlade och förvirrade.

Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.

Men visst är det bra med säkerhet, men för mycket kan även bli tvärtom.

Jag har många gånger cyklat utan cykelhjälm (har också cyklat med hjälm vid andra tillfällen).

Om man inte behöver så känns det ju mer praktiskt att inte ha det. En grej till att hålla reda på.
Och om man inte startar och slutar hemma utan ska någonstans så måste man göra av den någonstans osv.
Så sätt enklare utan.

(Det hade också varit enklare om det inte fanns oärliga människor så man inte behöver lås)

Samt att jag kan tycka att man kan få ha frihet under ansvar.

Men jag kan ju inte argumentera för att det är smartare att cykla utan hjälm...
...för så korkad är inte ens jag.

Citat:

Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.

Ofta kan det ju vara så...
Men samtidigt så trivialiserar du de som faktiskt skadar sig allvarligt eller dör.

Skulle du kläcka liknande kommentar till en förälder som har/haft ett barn som dött eller blivit invalidiserat i en olycka?

Om du har barn själv?
Om något skulle hända så du behöver närvara på dina egna barns eller barnbarns begravning.
Då tycker du nog inte det är så lustigt.
Oavsett anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Applåder !!!!

Mycket bra förklarat.

Här blir man idiotförklarad för man inte använder cykelhjälm. O M G jag är 56 år och har aldrig använt en cykelhjälm någonsin, och jag kommer never ever göra det.

Ungarna idagens samhälle, kan jag tycka är söndercurlade och förvirrade.

Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.

Men visst är det bra med säkerhet, men för mycket kan även bli tvärtom.

Haha vad förväntar du dig, att bli helgonförklarad med det resonemanget?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Jag cyklar alltid med riktig hjälm. Någon enstaka gång utan hjälm, när jag har problem att förvara den när jag kommer fram.

Någon sa att det (hövding) är en bra produkt om man inte vill ha cykelhjälm. Men då ska den marknadsföras rätt.

Har inte satt mig in i hur den fungerar i detalj tidigare, men verkar vara laddningsbart batteri. Något som verkligen kan strula, när man glömmer ladda. Om den inte säger till i god tid på ett tydligt sätt. Sista versionen har app och då kan den annonsera batterinivån mycket bättre och påminna dig i tid och otid till du laddat.

En vanlig hjälm kan man okulärt besiktiga. Men hövdingen kan paja för att man trycker ner den i en väska (inte efter en gång men ni fattar), ute i en störtskur, låter den ligga i solen, eller ute i rejält med minusgrader. Utan att man vet om det. Går ju inte testa den utan att den löser ut. Airbagen i en bil är mer skyddad mot sådana saker, mer utbredd och testad produkt så går inte jämföra.

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in med en grej. Som pappa till tre barn så retar jag mig på att de drar av sig hjälmen bara de kommer utom synhåll för att det är "fult". Speciellt döttrarna. Och jag hade fan inte ens föräldrar som ville satsa på en hjälm.

Detta företag kanske inte hade en perfekt lösning, men de var nog något på spåren. Problemet är att det blev en premiumprodukt som kanske inte höll måttet. Men jag tror ändå att det kom från ett gott och finurligt hjärta som ville väl.

God Jul

§1.7
Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Mycket hjälm-shaming i tråden. Det finns en stor anledning att vi inte har hjälmtvång för vuxna, och det är att det vore dåligt för folkhälsan. Det är bättre att folk cyklar utan hjälm, än att de inte cyklar alls, och studier visar att hjälmtvång leder till minskat cyklade i så stor utsträckning att det på totalen är sämre även om man undviker x antal allvarliga olyckor per år med hjälmtvång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag cyklar 2,6 mil varje dag, året om till jobb. Och har gjort det i många år.

Använder ingen hjälm.

Hur ser dina 2,6 mil ut då?

Hjälm likt bilbälte har man främst för alla andra idioter i trafiken. Det kvittar hur duktig man själv är. Cyklar man avskilt från bilar och andra motoriserad fordon minskar risken för olycka markant. Dubbdäck på vintern likaså.

Du kanske cyklar på en skogsstig där det varken är annan trafik eller halt. Att då insinuera att hjälm är onödigt vilket kanske läses av folk som cyklar i stadsmiljö och har helt andra förutsättningar, tycker jag låter inskränkt.

Mvh Erik, som bara är 35 år...

Permalänk
Skrivet av subruz:

Min kära mor köpte ett sånt här åbäke till mig. Gav mig bara ångest av vad hon lagt på skiten.

Jag tänker att de nog fungerat väl nog och den är klart smidigare att packa ner i väskan än en hjälm och förr i världen hade jag nog även kunnat bry mig om frissan. Så jag tycker inte att de är helt utan funktion…

… Men för priset, att de kan utlösas närsom och inte kan återanvändas och att man behöver hatta med laddande och att 5 år senare vet jag inte om den faktiskt fungerar längre till skillnad från min hjälm för 10+ år sedan.

Ett tag såg jag dom på folk överallt och tänkte att denna produkt är översåld. Måste ha varit bra marknadsföring för jag ser inte att den varit vettig för den breda allmänheten.

Det enda som förvånar mig är att man först NU kommer fram till att de inte är säkra nog.

Det här är andra gången jag hört om dom, men första gången jag sett en bild på deras hjälm.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Mycket hjälm-shaming i tråden. Det finns en stor anledning att vi inte har hjälmtvång för vuxna, och det är att det vore dåligt för folkhälsan. Det är bättre att folk cyklar utan hjälm, än att de inte cyklar alls, och studier visar att hjälmtvång leder till minskat cyklade i så stor utsträckning att det på totalen är sämre även om man undviker x antal allvarliga olyckor per år med hjälmtvång.

Men hjälmtvång är en HELT annan fråga än att påpeka hur korkat det är att inte självmant välja att använda hjälm!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Den bygger på att kunna känna av mönster i acceleration, vinkel osv och ändrar du fordon så kommer du ändra hur ett fall ser ut, vilket sannolikt är anledningen. Det betyder inte att den inte löser ut alls, men sannolikheten kommer att minska.

Svarar på detta, fick flera kommentarer.

Jag borde varit tydligare. Jag förstår att hjälmen har brister som gör att den bara fungerar under väldigt specifika förutsättningar, som att du inte åker på en cykel med tre hjul eller att cykeln har ett flak, eller låda. Min poäng är att produkten är värdelös när det är så beroende av specifika omständigheter och det säger också mig att den inte är tillräckligt tillförlitlig i sin utlösningsmekanism vilket bevisas av erfarenheter från användarna och slutgiltigt genom dess säljförbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men hjälmtvång är en HELT annan fråga än att påpeka hur korkat det är att inte självmant välja att använda hjälm!

Det verkar lite som en hel del personer i tråden tar på sig hjälmen när de stiger upp ur sängen, surrar en kudde om rumpan för att skydda svanskotan ifall de råkar falla samt naturligtvis tar på sig handleds och knäskydd. Sen är de redo att möta dagen. Hjälmen stannar naturligtvis på tills det är dags att gå till sängs. Timmee
Halkolyckor/fallolyckor till fots är vanliga och kan ge men för livet med stora kostnader för samhället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rabiesekorre:

"Hövding vill passa på att tacka alla kunder, återförsäljare, leverantörer och inte minst medarbetare för alla fantastiska insatser under de 12 år vi räddat liv på cyklister."

Det enda de har räddat är frisyrer.

Hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Låter som samma hittepå som barnstolstillverkare drar om att bilbarnstolar är förbrukade efter 2 år.

Nja, det beror ju på hur hårt man sliter den med, klart dom kan klara några år mer om man cyklar en gång i veckan. Själv använder jag hjälmen när jag cyklar längre bitar utan cykelbana och i terräng, men sällan till affären/jobbet, så ca en timme om dan i snitt med allt hanteringsslitage det innebär. Två år är rätt bra värde för pengarna med en 700kr hjälm(Specialized Align II just nu och blir snart en ny) ändå, och dom utvecklas ju med, typ MIPS som skyddar mot roterande slag och minskar risken för hjärnskakning fås i lägre prisklasser som mitt ex. Tycker passformerna har utvecklats mycket med, finns mer att välja bland. Om man inte träningsåker så svettas man ju såklart mindre och då finns det mer hållbara vardagshjälmar men dom är tyngre och inte alls lika bekväma.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Nån kanske redan postat underlaget till KV beslutet men annars, sammanfattning av Komsumentverkets beslutsunderlag nedan (från en något mer vuxen tråd på Sveriges cykelforum). Huvudorsaken är inte dåligt skydd vid fall utan lågt till inget skydd vid stor andel av olyckstyper. Du får inte sälja cykelhjälmar inom EU som inte uppfyller vissa minimikrav, bl a för att konsumenter ska slippa undersöka enskilda produkter på egen hand.

”Bland annat skriver Konsumentverket att det finns “objektivt påvisbara förhållanden i ärendet som innebär att utrustningen kan antas vara farlig”, vilket leder fram till säljstoppet.
Myndigheten underkänner också de metoder som använts för att testa hjälmens säkerhet och skriver bland annat “att utrustningen CE-märkts i strid med gällande regler”. Testerna anses inte i tillräcklig grad återspegla de trafikförhållanden och hastigheter som cyklister och omgivande trafik färdas i.
Dessutom kritiseras de begränsningar som finns för när hjälmens airbag kommer att lösa ut och skydda cyklistens huvud vid en olycka:
“Bolaget har uppfattningen att det i användarinformationen för utrustningen går att friskriva sig från skyddsfunktion avseende vissa olyckstyper som förekommer vid cykling, såsom direktträffar från fordon med platt front (vilket skulle omfatta bl.a. bussar och lastbilar). En sådan friskrivning är inte möjlig eftersom en användare inte i förväg kan veta vilka olyckstyper denne kan råka ut för.”

Men det är inte de enda situationer där hjälmen inte kommer att fungera. I en riskbedömningsrapport som Hövding lämnat in till myndigheten nämns också flera klassiska olyckssituationer som undantagna – något Konsumentverket ifrågasätter:
“Med en sådan utgångspunkt väljer bolaget att bortse från mer än hälften av sitt statistiska underlag gällande de fall där huvudskyddet inte aktiverats. Det är uppenbart att såväl snabb inbromsning som snabb tvärställning av styret eller situationer där kläder fastnar i cykeln är typfall på situationer där det föreligger risk för huvudskador.”

https://happyride.se/forum/threads/hoevding-3-0-bra-eller-kal...

Tyska ADAC har testat och ringat in samma begränsningar tillsammans med universitetet i Straßburg:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/zweirad/fahrrad-ebike-p...
"Als größte Schwäche sehen die Tester, dass der Airbag-Kragen bauartbedingt nicht in jeder Unfallsituation schützen kann"

En vanlig (i stadsmiljö om någon i tråden inte förstår det, kanske aldrig cyklat i sån) olyckstyp med hövding visas i denna av ADAC:
https://youtu.be/YXyjxz0WxIs

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Jag brukar säga att om man har något att skydda så gör man det.
Jag tex jobbar som ingenjör där hjärnan är mitt levebröd, jag tänker inte riskera det genom att inte ha en (riktig) hjälm.

Jag har alltid varit skeptisk till dessa airbag hjälmar av just denna anledningen. KISS - keep it simple stupid, det enklaste är en fysisk hjälm som inte är baserad på att en dator klassar ditt fall som en olycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Jag brukar säga att om man har något att skydda så gör man det.
Jag tex jobbar som ingenjör där hjärnan är mitt levebröd, jag tänker inte riskera det genom att inte ha en (riktig) hjälm.

Jag har alltid varit skeptisk till dessa airbag hjälmar av just denna anledningen. KISS - keep it simple stupid, det enklaste är en fysisk hjälm som inte är baserad på att en dator klassar ditt fall som en olycka.

Jag har inget i hjärnan att skydda så jag kör utan hjälm, är man inte ingenjör så behöver man ingen hjärna.
(väldigt relevant att du är ingenjör, mr humblebrag)

Synd att byråkratins ineffektivitet ska kosta oss ännu ett företag,väldigt synd för dom som arbetade på hövding.
Om folk vill ha en airbag på huvudet borde väl alla som inte väljer att ha det vara glada, är mycket trevligare att bli påkörd av en airbag än en stenhård hjälm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NirreFirre:

Bland annat skriver Konsumentverket att det finns “objektivt påvisbara förhållanden i ärendet som innebär att utrustningen kan antas vara farlig”, vilket leder fram till säljstoppet.

Nyhetsrapporteringen säger att säljstoppet hävdes av ”förvaltningsrätten” under torsdagen. Det finns tydligen tolv förvaltningsrätter, så jag klarar inte av att hitta det beslutet med rimlig arbetsinsats. Någon som har sett det?

Edit:inhibition, inte hävning, enligt opålitliga källor.

Permalänk
Medlem

Med tanke på bolagets ekonomi så har de nog varit nära konkurs länge, titta gärna på allabolag.se. Ser ut att ha kostat aktieägarna många 100 miljoner senaste 10 åren. Senaste "incidenten" var droppen. Borde lagts ner tidigare, att dom överlevde 2022 är anmärkningsvärt.

Skulle aldrig cykla utan hjälm. Skulle troligen inte sitta här annars utan en spräckt skalle. Och det beror inte vårdslöst beteende av mig eller annan trafikant. Men en Hövding? Är bara så fel på alla sätt för min del, har jag tyckt sedan jag såg den första gången.

Permalänk
Medlem

Denna produkt har alltid varit en ploj, för mig. Nu hör jag till den skaran som inte med hjälm heller när jag cyklar. Men hade hellre tagit hjälm framför detta. Ingen teknik som kan krångla.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det blir automatiskt, allt annat lika, eftersom det bor flest där och hjälmanvändningen är högre än på andra håll.

Jag läste HJÄRNanvändningen och tänkte, nä nu skojar han nog.. En stockholmares främsta egenskap är då inte tänkandet😉

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört utan cykelhjälm, men när jag cyklade åt helvete nu i vintras. och bröt revben, och var väldigt nära att klappa i huvudet.
Fick mig en tankeställare, så nu kör jag med hjälm!
Skiter i om det är opraktiskt, mitt liv är värt mycket i mina ögon

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Jag har inget i hjärnan att skydda så jag kör utan hjälm, är man inte ingenjör så behöver man ingen hjärna.
(väldigt relevant att du är ingenjör, mr humblebrag)

Jag sade inte att jag var ingenjör, läs meningen igen.
Det jag syftade på är att om man är rädd om något så skyddar man det. Jag låser tex dörren hemma för att jag är rädd om mina saker och jag använder alltid säkerhetsbältet i bilen (inte pga lagen). Så har man en hjärna så använder man den och förstår att man behöver skydda huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag cyklar 2,6 mil varje dag, året om till jobb. Och har gjort det i många år.

Använder ingen hjälm.

VMA till allmänheten, skalltrauma går inte att vårda… Cykla säkert!

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mango:

VMA till allmänheten, skalltrauma går inte att vårda… Cykla säkert!

Viktigt meddelande till allmänheten till allmänheten

Hhnnnng... 😖

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion