Hövding kastar in handduken – ansöker om konkurs

Permalänk
Medlem

Inom medicinen talar man ofta om number needed to treat, dvs antalet man behöver behandla för att ex. förhindra en hjärtinfarkt. Frågan är ju hur många behöver bära hjälm för att förhindra en allvarlig skallskada med död eller handikapp till följd. Jag skulle tro det är väldigt många.

Samtidigt har jag träffar på flera patienter som fått bestående men efter fall från cykel å skalltrauma och arbetar inte ens inom relevant specialitet. Konsekvenserna är extremt tråkiga, samtidigt kan man inte säga att hjälm hade gjort skillnad alla gånger. Jag har för övrigt varit med på obduktion där dödsorsaken var relaterad till säkerhetsbälte och har en anhörig som överlevde pga denne inte hade säkerhetsbälte. Anekdoter är ju just det, anekdoter.

Statistik tar sällan hänsyn till hur du kör eller cyklar, hur mycket du kör eller cyklar eller om cyklar utan lampor, cyklar i biltrafik eller ej osv. Rekommendationer blir därför allmänna och var å en får göra sina egna beslut.

I slutändan är det dock en billig investering med hjälm å lampor och konsekvenserna är extremt tråkiga som sagt, så jag har svårt att rekommendera något annat, precis som med säkerhetsbälte i bilen.

Skrivet av skog1s:

Applåder !!!!

Mycket bra förklarat.

Här blir man idiotförklarad för man inte använder cykelhjälm. O M G jag är 56 år och har aldrig använt en cykelhjälm någonsin, och jag kommer never ever göra det.

Ungarna idagens samhälle, kan jag tycka är söndercurlade och förvirrade.

Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.

Men visst är det bra med säkerhet, men för mycket kan även bli tvärtom.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tror tråden kommer spåra om vi börjar prata Easee. Men vad jag vet (jobbade inom branschen) så var den säker annars hade dem inte låtit befintligs fortsätta användas. Men dem hade inte gjort rätt i processen när dem gjorde CE märkning bland annat. Det är i grund och botten easees egna fel till 100%. Men sjukt kraftig åtgärd som nästan gjorde att dem gick i konkurs och många som blev av med jobb hos Easee och hela leverantörskedjan.

Vad jag vet så finns det inga fysiska skillnader mellan nya Easee Lite som är godkänd och gamla Easee Charge.

Vad jag kan se är inte Elsäkerhetsverket så glada åt det heller, och har krävt svar från Easee på hur dom kan motivera det handlandet. Så det ärendet är nog inte över. Och att kalla uppmaning att installera extern jordfelsbrytare "99% bara brist i dokumentationen" är lite missvisande. Ganska viktig detalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.

20-30 cyklister och 2000 skadas allvarligt varje år, d.v.s. långt ifrån alla som hoppar upp och cyklar vidare!
Majoriteten av dessa skadorna är huvudskador, så att trivialisera användandet av hjälm blir lite löjligt kan jag tycka.

Är personligen 50+ men tar alltid på mig hjälmen när jag cyklar iväg, men det kanske beror på att jag har bekanta som arbetar med akutsjukvård och har berättat en del storys om cyklister utan hjälm, för mig är hjälmen lika självklar som bilbältet. En liten enkel åtgärd för mig personligen som kan ha effekt den dag jag har otur.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Om man tillåts spekulera lite kom nog Konsumentverkets dom som en skänk från ovan. Ägarna kan med god min dumpa ett företag som inte lönar sig, och istället för att bli stämplade som misslyckanden kan de peka på Konsumentverket och regleringar som orsaken till förfallet.

De kan till och med gå vidare till en annan onödigt "over engineered" produkt som få behöver. Broddar som aktiveras via en app, kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har jag sagt att jag tycker att allt ska släppas fritt?

Tycker det är rätt att dem granskar men tycker i Easees fall tex att åtgärden var för kraftig, när det i slutändan ändå visade sig var 99% dokumentationsproblem och inte en farlig produkt. Den nya Easee Lite är ju exakt samma box med lite nya klistermärken ny dokumentation och en instruktion till elektriker att även sätta extern jordfelsbrytare.

Tycker också det är sjukt märkligt att produkter granskas efter att dem redan är ute på marknaden. Varför granskas dem inte innan släpp? Kanske någon som vet här om det görs eller inte. Verkar ju vara nån sorts ”självgranskning” som bolag gör och sen göra typ stickprover efter produkten är släppt.

Edit: Det handlar i slutändan om balans för lite kontroll skapar kaos för mkt kontroll gör det för kostsamt för bolag att etablera sig och vi blir till slut ett fattigt land som inte producerar nått själva.

Du missade det väsentliga. Nämligen att Eassee inte följde kraven för att den ska vara godkänd för att användas i Sverige. CE-märkningen går ju på egen kontroll. Elsäkerhetsverket har inte möjlighet att godkänna VARENDA elektriskt pryl. Easee kunde ju bara ha följt det som alla andra gjort när de tillverkar laddboxar istället för att göra något obeprövat när man VET att "Elsäkerhetsvärket" är riktigt kinkiga. Visst drömmer man tillbaka till SE-märkningen, men nu är vi med i EU.
En laddbox är ingen rocketscience direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Applåder !!!!

Mycket bra förklarat.

Här blir man idiotförklarad för man inte använder cykelhjälm. O M G jag är 56 år och har aldrig använt en cykelhjälm någonsin, och jag kommer never ever göra det.

Ungarna idagens samhälle, kan jag tycka är söndercurlade och förvirrade.

Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.

Men visst är det bra med säkerhet, men för mycket kan även bli tvärtom.

Jag känner eller har i min vidare bekantskapskrets flera med bestående hjärnskador efter cykelolyckor, samtliga utan hjälm. Hjärnan är väldigt känslig. Visst kan man känna sig häftig och macho och strunta i att skydda sig, se ner på "veka", som man tycker de är, men är olyckan framme är det inte så jäkla kul längre. Jag har aldrig fattat varför det ska anses häftigt att riskera att skada sig allvarligt. Innan bilbältena blev standard dog folk som flugor i även ganska milda bilolyckor. De kastades ut genom rutor, knäckte nackar och skallar, slog sönder inre organ. Jag tycker det är bättre att leva än att vara död, och jag tycker det är bättre att vara frisk än att vara skadad. Om man nu inte bryr sig om sin hälsa för sin egen skull, så finns det oftast anhöriga som gärna behåller en i livet, och vid god hälsa, hellre än att begrava eller besöka på en vårdavdelning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har alltid undrat vad som händer om man står där med en hövding och så tappar man den på golvet, löser den ut då och är förbrukad. Måste ju hända ofta?

Permalänk
Avstängd

Design is very human.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har jag sagt att jag tycker att allt ska släppas fritt?

Tycker det är rätt att dem granskar men tycker i Easees fall tex att åtgärden var för kraftig, när det i slutändan ändå visade sig var 99% dokumentationsproblem och inte en farlig produkt. Den nya Easee Lite är ju exakt samma box med lite nya klistermärken ny dokumentation och en instruktion till elektriker att även sätta extern jordfelsbrytare.

Tycker också det är sjukt märkligt att produkter granskas efter att dem redan är ute på marknaden. Varför granskas dem inte innan släpp? Kanske någon som vet här om det görs eller inte. Verkar ju vara nån sorts ”självgranskning” som bolag gör och sen göra typ stickprover efter produkten är släppt.

Edit: Det handlar i slutändan om balans för lite kontroll skapar kaos för mkt kontroll gör det för kostsamt för bolag att etablera sig och vi blir till slut ett fattigt land som inte producerar nått själva.

Easee kör väl dessutom med stängt protokoll istället för öppet.

ONT: Finns ju en hel del hövdingar som inte löst ut vid fall så att produkten ens fick säljas alls är en gåta.
Det lät ju skitbra i draknästet men i verkligheten så funkade det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Applåder !!!!

Mycket bra förklarat.

Här blir man idiotförklarad för man inte använder cykelhjälm. O M G jag är 56 år och har aldrig använt en cykelhjälm någonsin, och jag kommer never ever göra det.

Ungarna idagens samhälle, kan jag tycka är söndercurlade och förvirrade.

Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.

Men visst är det bra med säkerhet, men för mycket kan även bli tvärtom.

Du skriver och resonerar som om du borde ha använt cykelhjälm, trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag har alltid undrat vad som händer om man står där med en hövding och så tappar man den på golvet, löser den ut då och är förbrukad. Måste ju hända ofta?

Den är inte aktiverad om du bara håller i den, utan det sitter en sorts spänne man knäpper i för att aktivera den. Sedan är det klart att om man har det i så kan man säkert lyckas utlösa den utan att ha den på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hur funktionstestar du din cykelhjälm? Röntgar du den för att se att den inte har för dig dolda sprickor eller andra svagheter?
Funktionstestar du airbagen i bilen, samt säkerhetsbältet med?

Det kallas oförstörande provning och visuell kontroll på fackspråk.
Du kan göra förstörande provning också, fast det är ju mindre smart i fallet din egen cykelhjälm.
Innan man använder hjälmen kollar man t.ex. att spänne är helt, och den är fri från synliga skador.
Att du finner detta lustigt är ju jättefestligt!
Så fungerar i princip all kontroll som görs på personlig utrustning till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag har alltid undrat vad som händer om man står där med en hövding och så tappar man den på golvet, löser den ut då och är förbrukad. Måste ju hända ofta?

Den måste vara aktiverad för att den ska lösa ut. Aktivera den gör du genom att knäppa spännet, vilket du gör när du satt på dig den. Så jag tror sällan att den löses ut av misstag av den anledningen, det skulle vara om du glömmer att avaktivera den när du kliver av cykeln och typ böjer dig ner hastigt för att låsa cykeln eller liknande.

Du ser hur den aktiveras här:
https://youtu.be/OkY192hJVLc?si=XKUvWoi8oz97r95k&t=121

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Applåder !!!!

Mycket bra förklarat.

Här blir man idiotförklarad för man inte använder cykelhjälm. O M G jag är 56 år och har aldrig använt en cykelhjälm någonsin, och jag kommer never ever göra det.

Ungarna idagens samhälle, kan jag tycka är söndercurlade och förvirrade.

Man trillar man slår sig, och ? Upp igen o cykla.

Men visst är det bra med säkerhet, men för mycket kan även bli tvärtom.

Ja hjärnskador är coolt, särskilt när man blir påkörd av en bil. 🙄

Får hoppas evolutionen gör sitt helt enkelt. 👍

Om ditt barn kommer hem med allvarliga hjärnskador så är det bara"Upp och hoppa, sånt är livet vettu".När det kunde undvikits med en hjälm för 500kr?

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Mitt liv, min dumhet

Tror du verkligen det? Hur aningslös får man vara...

Har du någon aning hur många miljoner av våra skattemedel som måste tas från bättre behövande till att istället vårda ditt sorry ass heöt i onödan den dag oturen är framme och du spräcker skallen och får en allvarlig funktionsnedsättning? Allt för att du "inte gillar" att ha hjälm?

"Mitt liv" gäller den som bor i en hydda i Sibirien, inte den som bor i ett samhälle och kräver hjälp av andra den dagen olyckan är framme.

Permalänk
Medlem

Har alltid funderat på vad som händer om man skulle cykla in i en gren eller liknande 'snabbt' föremål.
Många år senare så verkar någon ha förstått problemet.

Hövding skulle kunna vara ett utmärkt kompliment till en hjälm.
Gör bara om designen lite.

Permalänk
Skrivet av riche:

Har alltid funderat på vad som händer om man skulle cykla in i en gren eller liknande 'snabbt' föremål.
Många år senare så verkar någon ha förstått problemet.

Hövding skulle kunna vara ett utmärkt kompliment till en hjälm.
Gör bara om designen lite.

En väns hövding löstes ut när han skulle böjja sig ner för att hjälpa sitt barn som trillat omkull med sin cykel.
Han köpte ingen ny efter det...

Något säger mig att ingenjörer (som vet något mer än de flesta om hur mkt buggar saker har) är underrepresenterade bland Hövding-ägarna.

Men som nån sa, om valet var mellan inget alls på huvudet eller en hövding, då är det nog en bra sak.

Permalänk
Medlem

Varför skrivs det om cykeltillbehör på Sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Din 10+ år gamla hjälm är nog långt över bäst före-datumet med. Jag brukar byta vartannat år för säkerhets skull.

Låter som samma hittepå som barnstolstillverkare drar om att bilbarnstolar är förbrukade efter 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Varför skrivs det om cykeltillbehör på Sweclockers?

För att det är en grej och alla vet att utvecklare och datanördar är en målgrupp som alltid varit rädda för att sumpa frillan I ett vanligt vurpollon.

/sat

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Har alltid funderat på vad som händer om man skulle cykla in i en gren eller liknande 'snabbt' föremål.

Nu kan jag inte tala om alla olika grenar och föremål. Men de grenar jag har cyklat in i genom åren har alla varit ganska mjuka. De böjs relativt enkelt, näst värsta för mig har varit ungefär en rejäl örfil och rivsår i ansiktet som resultat. Värsta är en gren/pinne som blev en stickskada i armen men den cyklade jag inte in i, utan flög in i efter en kollision med ett träd. Jag har cyklat in i många träd genom åren... Men jag pendlade inte bara med min cykel utan cyklade som en dåre i skogar och annan terräng.

Jag har även kolliderat med en humla i ungefär 40km/h (humlans hastighet är okänd, träffade ramen till glasögonen) och det var nog att solglasögonen nästan for av mig.

Jag bytte hjälm efter varje gång jag var av cykeln och såg något märke på hjälmen. Visst känner man en ordentlig smäll mot huvudet, men slår man i många andra kroppsdelar i samma veva kan det vara svårare att avgöra att man slog i huvudet.

Jag cyklar inte utan hjälm, glasögon eller handskar.

Förklarade kollisonen med humlan bättre. Träffade glasögonen
Permalänk
Medlem

Nyhet och nyhet, detta avhandlades redan igår från ca kl 16 i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1690225-hovding-salde-...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Jag som cyklat några hundra mil i skogen och flera tusen mil landsväg, samt pendlar året runt, skulle aldrig i mitt liv förlita mig på en sådan lösning. Det är inte värt risken. En konventionell cykelhjälm är ofelbar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Har för mig att dom visste om att det var problem med hjälmarna men håll tyst om det?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Varför skrivs det om cykeltillbehör på Sweclockers?

Detta är en väldigt intressant teknikpryl med datorteknik i sig för att detektera om någon faller och den då löser ut.

Sedan prat om att förstöra frillan och annat som vissa skriver. Så innebär hjälm en massa komplikationer när man ej enkelt kan låsa fast den på cykeln. Antagligen får man gå runt med hjälmen på huvudet hela tiden, eller så får man bära med sig den i butiker och då ta platts i korgen som man ska handla i vilket innebär att man får handla mindre.

De flesta skydd medför något annat problem av något slag, det är därför vi inte ser folk gå runt med huggarstövlar, ishockeyhjälm och annat till vardags..
När det gäller hjälm så är min bild att majoritet av alla vuxna kör utan, det är ett stort problem. Lösningen jag ser för att få fler är lagstiftning eller att göra bättre hjälmar. Jag ser inte konceptet Hövdingen hjälm som dåligt utan mer implementationen.

Permalänk

Varför har man hjälm när man cyklar? Jag har cyklat i över 40 år utan och det har gått bra.

Permalänk
Medlem

Någon som byter airbags i sin bil vart femte år eller har en 15+ år gammal bil och funderar å om airbagsen kommer funka eller inte? Borde ju vara samma sak.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryckster:

Varför har man hjälm när man cyklar? Jag har cyklat i över 40 år utan och det har gått bra.

Varför ha säkerhetsbälte när man kör bil? Jag har kört bil i 15 år och det har gått bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Någon som byter airbags i sin bil vart femte år eller har en 15+ år gammal bil och funderar å om airbagsen kommer funka eller inte? Borde ju vara samma sak.

På min Volvo S70 stod det faktiskt en skylt i framdörren att den skulle bytas 2024 eller nåt. Nu är den dock skrotad.

Men en bils airbag funkar troligtvis om bilen funkar. Du kan ju cykla med en hövding utan batteri. Air bags i bilar är en ganska välbeprövad och vältestad teknik.

Permalänk
Skrivet av Kryckster:

Varför har man hjälm när man cyklar? Jag har cyklat i över 40 år utan och det har gått bra.

Om hjälm var en bra idee för dig hade du också förstått varför. Förstår du inte varför kan hjälm på ditt huvud anses ett slöseri med plast.

Frågan behöver alltså inget svar.