Permalänk
Medlem

Som Sollefteåbo som har vänner som varit med och tagit fram Zeunerts julmust kan jag väl säga att den var ÖVERLÄGSEN allt medans det bryggdes i Solatunum, efter att man flyttat tillverkningen till södra sverige smakar det sämre än lidls sockerfria julmust. Det är fan riktigt rävgift.

Av de som finns kvar smakar apotekarnes bäst, alla dagar i veckan. Zeunerts skulle jag hälla ut i vasken numera. SÅ dåligt smakar den.

Jag skäms dessutom för de som dricker den och tycker den är god, bara för att de inte fattat det tåget gick för 10 år sedan.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Äntligen!.. ett vettigt ord, i rättan tid.

Permalänk
Medlem

Vasa Bryggeri Gammeldags Julmust är för mig fortsatt oslagbart bäst.

Zeunerts lagrade varianter på 33cl-flaska som god tvåa.

Apotekarnes och alla andra klåpare kan gå och dränka sig i sin urvattnade brunsörja.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Zeunerts är överlägset bäst, utan konkurrens tom.

Håller med utav de jag smakat, men sannolikt finns det bättre.

Liksom vem har testat alla?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Zeunerts har verkligen sin egen smak. Den är inte för mig. För mörk och för... tjock?

Den ekfatslagrade är min favorit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Nygårda Romfat

har inte sett den ihår, bara Bourbon och Ekfat, vilket är otroligt tråkigt

Den verkar vara ersatt av Bourbonlagrad som inte alls är lika god :/

Tror Zeunerts Sockerfria kan vara min nya favorit, otippat god och inte full med kalorier, smakar must, inte söt och lite mer avskalad ton av kaffe jämfört med sockervarianten, smakar dock piss om du dricker den direkt från flaska måste hällas upp i glas.

Vanliga Zeunerts med socker i är fan inte drickbar längre, totalt förstörd.

Ingen aning vilka sockersötade som är goda längre? älskade Romfat men den är ju borta i år...

Halmstad Brygghus gjorde en bra för ett par år sedan men den har också försvunnit!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

För 7-8 år sen tror jag det var Eldorados julmust som vann något bäst-i-test.
Nyfiken som man var så köpte man denna vinnare, och den var billigare, smakade riktigt gott. En favorit.

Men det höll bara den vintern, för nästa år så hade dom bytt recept/leverantör/livsmål, för nu smakade den istället som man förväntade sig av märket. Urvattnat och bittert. Det var bra så länge det varade.

Efter det så har det helt enkelt blivit Apotek-arnes. Säger inte nej om man bjuds på Nygårda, Zeunerts, vadsomhelst egentligen, men Arnes är den som känns mest jul efter alla år som den stått på bordet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 8600K - Mobo: Asus Z370-F - RAM: Corsair Vengeance RGB DDR4 3200MHz, 4x8GB - GFX: Asus Strix RTX 2060 - SSD: Samsung 750 EVO, 840 EVO, 960 EVO, 850 PRO - HDD: WD Red 4TB - PSU: EVGA SuperNova G2 750W - Chassi: Fractal Design Define R4 Window - OS: W10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Brukar köra på den här.

Permalänk
Medlem

Tror min lista ser ut ungefär så här just nu, där det är väldigt svårt att välja en klar etta så fyra stycken får hamna på samma rad. Resten är blandat och inte någon speciell turordning utan dom är bara delad andraplats. Dock har jag inte hunnit med alla smaker än men tror inte det kommer någon mer uppdatering från min sida.

Julmust (Dalamust) från Sahlins Brygghus / Blask Julmust från Gbg Soda / Zeunerts julmust från Kopparbergs Bryggeri / Julmust Whiskyfatslagrad från Hammars Bryggeri

Gammeldags Mora Must från Mora Bryggeri
Gammeldags julmust från VASA Bryggeri
Hammars julmust från Hammars Bryggeri
Julmust special från VASA Bryggeri
Nygårda ekfatslagrad julmust från Spendrups Bryggeri
Nygårda Julmust Vintage Oak från Spendrups Bryggeri
Nygårda julmust från Spendrups Bryggeri
Trocamust från Spendrups Bryggeri
Herrljunga klassisk julmust från Herrljunga Cider
Hammars julmust apelsin från Hammars Bryggeri
Julmust Kardemumma från Gbg Soda
Julmust Körsbär Vanilj från Stockholm Brewing Co.
Julmust Apelsin Vanilj från Stockholm Brewing Co.
Apotekarnes julmust från Carlsberg Sverige
Dugges Lyxmust från Dugges Bryggeri

Sen finns också dessa två, men jag hatar ingen människa så mycket att jag skulle rekommendera dom eller bjuda någon på dom.
Julmust, halvtorr från Dufvenkrooks
Julmust med enbär från Dufvenkrooks

Permalänk
Avstängd

Alla julmust är ju samma förutom dom som kommer från små bryggerier där man lägger till extra smaker.

Jag och några polare gjorde test för några år sedan och det var omöjligt att känna någon skillnad mellan dom vanligaste märkena.

Permalänk
Medlem

Zeunerts är given

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Zeunerts

Permalänk
Medlem

Måste ju ändå vara den man inte dricker. Julmust är ett faans påfund!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Apotekarnes. De är även de enda som lyckats med den sockerfria. Men den är ännu känsligare än socker-julmust för att bli avslagen. Så där är det viktigare att den är kall och nyöppnad.

Zeunerts och dylikt känns som att de försöker vara lite "mustigare", men de är inte lika läskande goda.

Permalänk
Medlem

Zeunerts är för söt tycker jag

Permalänk
Medlem

Vill slå hårt för nygårdas lagrade burbon väldigt god extremt överraskad av den.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk

Zeunerts är riktigt god, men Apotek-Arnes funkar ogg!
Gött o blanda must med öl ibland, vanlig lager då. Godare än många julöler tycker jag.

Permalänk
Medlem

Zeunerts var en stor favorit tills den började tappa år efter år.

sedan gick jag från socker läsk till sockerfri och Zeunerts blev då ännu sämre för mig.

klarar inte socker läsk alls idag.

Testade då Zeunerts sockerfria och den var väldigt blaskig.

Min favorit idag är Apotekarnes sockerfria julmust.
Blir en del 33cl flaskor

Vi alla tycker olika och det är bara bra.

God Jul alla Sweclockers

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk

Brewhuslän julmust är riktigt bra!

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Sockerfritt går bort, smakar som gift i käften.
Har provat att blindtesta för att se om jag inbillar mig men det är aspartam och acesulfam som smakar som off-brand ibuprofen.

Annars så gillar jag alla varianter av julmust, men har en särskild nostalgisk kärlek till Vasa Gammaldags Julmust.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk

Väldigt roligt att se så många zeunertsvetare, och intressant att det finns så mycket delade åsikter om den. Är defenitivt en zeunertsman men önskar att de skulle köra något annat än glas för det är fan pisstungt med mängden jag dricker. Och hade varit skönt att inte fylla glasåtervinningen varje sekund.

Utöver det blev jag positivt överraskad av dugges lyxmust, väldigt mycket smak men inget man köper ofta med tanke på att den kosta 25 för en liten 33a.

Permalänk

Var på ett julbord med jobbet och fick prova Nygårda Romfatslagrad julmust, den var så sjukt god, försökt hitta den i alla affärer men den är fan slut överallt. enda man kan hitta är den som är lagrad på Bourbonfat https://www.systembolaget.se/produkt/alkoholfritt/nygarda-jul... denna...

https://www.matsmart.se/produkt/nygarda-julmust-romfatslagra-... Någon som vet var man kan köpa denna i Stockholms området?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Har typ aldrig fattat att det finns "riktiga" julmust. Jag har alltid köpt Apotekarens och trott den var bäst men tydligen är inte så fallet. Jag ska köpa mig en riktigt julmust i år o testa!

Permalänk
Medlem

Dricker inte mycket läsk men blir alltid en eller två petflaskor Nygårda eller Apotekarens varje år.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

Apotekarnes Julmust!

Permalänk
Medlem

Team Zeunerts!

Permalänk
Medlem

Team nyckelbryggeriet

Permalänk
Medlem

Svagdricka

Skrivet av Pirum:

Medhåll. Enda svagdrickan jag hittat sedan typ 1980-talet är den där vanliga PET-förpackade som är sötad med sackarin.

Tycker dock att Grebbestads Julöl (klass II) har vissa drag av svagdricka i eftersmaken faktiskt. Ska köpa mer av den. En liten skvätt julmust i den så.

Märkligt här i Halmstad har vi säkert 5-6 olika svagdrickor, Kroenleins ( har fö även den bästa julmusten), Spendrup, Kopparbergs, Tomelilla, har även för mig jag sett Tallåsens. Vore märkligt om inte det fanns på fler ställen.

Visa signatur

Chassi: Antec nine hundred PSU: Corsair HX 520W Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 (rev. 1.0) CPU: Core i7 930 2.8Ghz RAM: 6GB Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC Ljudkort: X-Fi XtremeMusic

Permalänk
Medlem

Zeunerts givetvis.

Visa signatur

13700K & GTX 3070