Permalänk
Medlem

Lite sidospår, men en kul grej med julmust är ju att nästan all julmust, typ 98% (kanske mindre nu för tiden?), är baserat på det extrakt (med hemligt recept) som tillverkas av AB Roberts. Så den enda skillnaden på den mesta musten är vad den "späs ut med" så att säga. Nåväl, nog om besserwissrandet, är det någon som har kunskap om en must som INTE är baserad på extrakt från AB Roberts? Skulle vara kul prova en "vanlig" must som inte använder det och jämföra med ex. Apotekarnes som kan ses som lite av julmustens "medelsvensson".

Permalänk
Medlem

Förra året köpte jag massor med olika Julmustar och jag måste ändå säga att Zeunerts ändå är bäst.

Fyllig och djup smak utan att det blir för annorlunda, verkligen fantastisk.

Sen vet jag inte om jag inbillar mig eller om det faktiskt är så, men flaskorna som stått ett år är godare än nyköpta? Jag brukar ha ett par flaskor över.

En annan höjdare är Nygårdas lagrade julmust, den på romfat är absolut godast och jag är väldigt nöjd med att jag fick köpt ett 24-pack på matsmart. Men det är mer av en smuttare så man behöver variera sig.

Det är dom 2 som verkligen står ut enligt mig, har provat massor med olika och det finns många goda och bra som har lite olika egenskaper, men ingen som stått ut så att jag minns den.

Har många kvar att prova kvar i år dock, återkommer om någon står ut.

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Lite sidospår, men en kul grej med julmust är ju att nästan all julmust, typ 98% (kanske mindre nu för tiden?), är baserat på det extrakt (med hemligt recept) som tillverkas av AB Roberts. Så den enda skillnaden på den mesta musten är vad den "späs ut med" så att säga. Nåväl, nog om besserwissrandet, är det någon som har kunskap om en must som INTE är baserad på extrakt från AB Roberts? Skulle vara kul prova en "vanlig" must som inte använder det och jämföra med ex. Apotekarnes som kan ses som lite av julmustens "medelsvensson".

Alla ekologiska julmust ska vad jag hört inte vara baserade på extraktet eftersom extraktet inte är ekologiskt.
Nygårda hade ju en ekologisk julmust på glasflaska med grön etikett, jag har dock inte sett den alls senaste 2 åren så dom kanske har slutat med den. Den var lite av en favorit för mig, dock smakade den inte julmust riktigt, väldigt mycket frukt och blåbär i smaken, men den var god som läsk.

Mitt förstaval till must blir nygårdas lagrade calvados eller bourbon med champagnekork som säljs på bolaget, men den är ju inget man mängdköper.
Andravalet Zeunerts duger för vardagsbehovet.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

Av de som är lätt att få tag i hela Sverige är Zeunerts min klara favorit.

Jag har däremot märkt att många lokala bryggerier har i vissa fall riktigt bra must. Min nuvarande favorit för er som bor i Uppsala är att testa Länna Bruksmust.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Kilroy:

Förra året köpte jag massor med olika Julmustar och jag måste ändå säga att Zeunerts ändå är bäst.

Fyllig och djup smak utan att det blir för annorlunda, verkligen fantastisk.

Sen vet jag inte om jag inbillar mig eller om det faktiskt är så, men flaskorna som stått ett år är godare än nyköpta? Jag brukar ha ett par flaskor över.

En annan höjdare är Nygårdas lagrade julmust, den på romfat är absolut godast och jag är väldigt nöjd med att jag fick köpt ett 24-pack på matsmart. Men det är mer av en smuttare så man behöver variera sig.

Det är dom 2 som verkligen står ut enligt mig, har provat massor med olika och det finns många goda och bra som har lite olika egenskaper, men ingen som stått ut så att jag minns den.

Har många kvar att prova kvar i år dock, återkommer om någon står ut.

Du skrev allt jag tänkte skriva!

Har provat lite olika men dessa 2 vinner hela tiden.

Permalänk
Medlem

Nygårda på romfat, fina grejor

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

VASA Rules!!!

Vasas Julmust är den bästa, om den inte finns så funkar Nygårds.
Gammeldags julmust ifrån Älvsbyn är mycket god, men lite dyraste laget.

Apotekarnas är för bubbling.
Zeunerts är bara äcklig
Tycke de flesta julmuster är alldeles för söta eller för mycket skummiga.

Där av att jag gillar Vasa så mycket, sötman och kolsyran står i balans till smaken (som är perfekt).

Dock så borde det vara lag på att alla goda drycker finns att köpa i glasflaskor, det är så stor skillnad på smaken (därav att Nygårds gå hem ibland).

Permalänk
Medlem

Apotekarnes för det mesta, men annars gillar jag Nygårdas lagrade varianter också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis.B:

Märkligt här i Halmstad har vi säkert 5-6 olika svagdrickor, Kroenleins ( har fö även den bästa julmusten), Spendrup, Kopparbergs, Tomelilla, har även för mig jag sett Tallåsens. Vore märkligt om inte det fanns på fler ställen.

Jo, du har rätt, och jag har köpt Spendrups och några andra i brist på annat, men trots att de gömmer sig bakom namn som "gammeldags" innehåller de sackarin. Sackarin är för all del ett gammalt konstgjort sötningsmedel, men likväl inte riktigt socker.
Enligt min mening ska svagdricka inte vara speciellt söt alls. Mer åt öl-hållet. Svagdricka har sötats med sackarin i säkert 100 år, men det har (förr) funnits även osötade.

Tomelilla svagdricka kanske kan vara det jag letar efter, men den har jag inte sett här i krokarna.

Hittar inte heller bryggarmust i år, den tyckte jag var ok när jag provade för ett par år sedan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Officiell jultomte

Efter att ha skumläst tråden så har jag inhandlat helgens julmust för mig och min fru nu God jul!

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Räknas detta? Spendrups trocamust.

Permalänk
Medlem

Den sämsta måste ändå vara Apotekarnes Julmust med Apelsinsmak.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Var på ett julbord med jobbet och fick prova Nygårda Romfatslagrad julmust, den var så sjukt god, försökt hitta den i alla affärer men den är fan slut överallt. enda man kan hitta är den som är lagrad på Bourbonfat https://www.systembolaget.se/produkt/alkoholfritt/nygarda-jul... denna...

https://www.matsmart.se/produkt/nygarda-julmust-romfatslagra-... Någon som vet var man kan köpa denna i Stockholms området?

tyvärr är den borta i år, fattar inte varför? de flesta man pratar med älskade romfatsvarianten...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tycker denna är riktig god

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Apotekarens naturligtvis! Har bara testat den och en annan typ haha.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

tyvärr är den borta i år, fattar inte varför? de flesta man pratar med älskade romfatsvarianten...

Den tog tyvärr slut, är tydligen så med fat must. Alla gillade den, årets bästa julmust helt klart. 10/10 Alla som pratar om alla andra mustar är så bra hann nog aldrig testa denna

Nu är typ zeunerts slut överallt också....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Sitter nu med en Nygårda lagrad julmust bourbonfat, riktigt god, påminner mycket om Zeunerts.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

kan säga apotekarnas apelsin julmust smaker inte direkt jullmust i sig men är väldigt god läsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

kan säga apotekarnas apelsin julmust smaker inte direkt jullmust i sig men är väldigt god läsk

Nej men titta ett ledigt glashus att kasta sten i, jag bara måste prova!

Permalänk
Medlem

Ska det vara lite exklusivare julmust så tycker jag Nyckelbryggeriers must är bäst. Rund och kryddig på ett sätt som passar bra när man vill sitta och njuta av ett glas. Som en liten bonus har de också lagt ner lite mer krut på sin större flaska, vilket höjer intrycket något.

Vad gäller simplare must som man sköljer ner julmaten med så blev jag lite förvånad över hur bra det funkade med Apotekarnes sockerfria, vilken jag blev bjuden på igår. Till mat vill jag inte ha någon tung must som tar över upplevelsen och där funkade denna helt okej.

Permalänk
Medlem

Apotekarnes är nummer ett. Hammars är rätt ok med

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------