Paketuthämtmingsproblem rättigheter

Permalänk
Medlem

Paketuthämtmingsproblem rättigheter

Tjenare, sitter i ett litet dilemma. Inga stora pengar men jag vill gärna veta vad jag har för rättigheter i frågan.

För några veckor senan beställde jag ett par bromsklossar till bilen ifrån Skruvat.se. Ganska snabbt fick jag meddelande de blivit restnoterade, skulle inte komma in förän mitten Januari.
Jag hade verkstadstid så jag beställde ett annat par (som kom snabbt och fint, inga problem här).

Skruvat har inget sätt att avbeställa ordrar så jag tänkte att jag skickar tillbaka dem när de kommer nån gång i januari.

Nu (visserligen ett par veckor sent från ordinarie leveranstid) får jag meddelande att grejerna ligger hos posten.

Eftersom jag har åkt till föräldrarna på annan ort över julen har jag inte möjlighet att hämta ut paketet och skicka tillbaka det och kommer åka på diverse extrafrakter och avgifter eftersom det returneras innan jag återvänder.

Frågar därför vad som gäller här; jag kan på grund av deras försening inte hämta ut paketet och blir därför skyldig extraavgifter.

Inga stora pengar som sagt men känner mig lite putt ändå. Har inte hört av mig till någon eftersom jag inte vet jag kan kräva eller av vem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Tjenare, sitter i ett litet dilemma. Inga stora pengar men jag vill gärna veta vad jag har för rättigheter i frågan.

För några veckor senan beställde jag ett par bromsklossar till bilen ifrån Skruvat.se. Ganska snabbt fick jag meddelande de blivit restnoterade, skulle inte komma in förän mitten Januari.
Jag hade verkstadstid så jag beställde ett annat par (som kom snabbt och fint, inga problem här).

Skruvat har inget sätt att avbeställa ordrar så jag tänkte att jag skickar tillbaka dem när de kommer nån gång i januari.

Nu (visserligen ett par veckor sent från ordinarie leveranstid) får jag meddelande att grejerna ligger hos posten.

Eftersom jag har åkt till föräldrarna på annan ort över julen har jag inte möjlighet att hämta ut paketet och skicka tillbaka det och kommer åka på diverse extrafrakter och avgifter eftersom det returneras innan jag återvänder.

Frågar därför vad som gäller här; jag kan på grund av deras försening inte hämta ut paketet och blir därför skyldig extraavgifter.

Inga stora pengar som sagt men känner mig lite putt ändå. Har inte hört av mig till någon eftersom jag inte vet jag kan kräva eller av vem.

Du får nog läsa på dig hos Skruvat vad som gäller hos dom.
Eller maila dom.
Vissa sidor betalar bara tillbaka summan ink frakt om du inte hämtar ut ett paket.
Så oftast är det bättre att bara låta det ligga och inte hämta ut, än att hämta ut och köra en retur sedel.
Men det kan nog skilja sig lite från företag till företag hur dom gör.
Ofta skriver dom dock inte om "outhämtade paket" i sina villkor, för dom gillar la inte att man bara låter saker ligga.
Så skicka ett mail förslagsvis, eller vänta och se vad som händer.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Hör av dig till dem och säg att du vill använda dina berättiga 14 dagar öppet köp men att du inte kan plocka ut paketet innan det går i retur. Från ditt ombud och se vad de säger.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Privatpersoner är rätt skyddade. Ångerrätten börjar inte gälla förrän du har varan i din besittning efter uthämtning så de kan inte hävda att ångerrätten har löpt ut eller liknande.
Däremot är du skyldig att betala returkostnaden för paketet om du inte hämtar ut det. Så länge de kan bevisa att du har beställt, vilket de säkert kan.

Så låt det gå tillbaka och förvänta dig en kostnad för returen. Om du slipper så är det skönt, men räkna inte med det.

De kommer aldrig kunna tvinga dig att betala för produkten i varje fall.

PS. Bäst är ju alltid att prata med företaget givetvis, du kommer väldigt långt på det. Men om de jävlas så har du lagen på din sida, förutom för returfrakten då.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Tjenare, sitter i ett litet dilemma. Inga stora pengar men jag vill gärna veta vad jag har för rättigheter i frågan.

För några veckor senan beställde jag ett par bromsklossar till bilen ifrån Skruvat.se. Ganska snabbt fick jag meddelande de blivit restnoterade, skulle inte komma in förän mitten Januari.
Jag hade verkstadstid så jag beställde ett annat par (som kom snabbt och fint, inga problem här).

Skruvat har inget sätt att avbeställa ordrar så jag tänkte att jag skickar tillbaka dem när de kommer nån gång i januari.

Nu (visserligen ett par veckor sent från ordinarie leveranstid) får jag meddelande att grejerna ligger hos posten.

Eftersom jag har åkt till föräldrarna på annan ort över julen har jag inte möjlighet att hämta ut paketet och skicka tillbaka det och kommer åka på diverse extrafrakter och avgifter eftersom det returneras innan jag återvänder.

Frågar därför vad som gäller här; jag kan på grund av deras försening inte hämta ut paketet och blir därför skyldig extraavgifter.

Inga stora pengar som sagt men känner mig lite putt ändå. Har inte hört av mig till någon eftersom jag inte vet jag kan kräva eller av vem.

Det enklaste borde från början ha varit att maila och begära att makulera ordern, då köpet gjordes med förutsättningen att varan kan levereras relativt snart. Då hade man nog kunnat hävda att om de ändå skickar ut ordern, så får de själva stå för returfrakten.

Nu när så inte skett så beror det ju på vad deras villkor säger, men jag tolkar det som att det är fri retur om du plockar ut paketet och klistrar på returetiketten, men inte om du låter bli att hämta ut paketet och det får gå i automatisk retur.

För det första, lite baserat på vilken transporttjänst som använts, är du säker på att paketet kommer hinna returneras innan du är tillbaka och kan hämta ut det? Vissa tjänster kan erbjuda upp till 14 dagars "liggtid" hos ombud, och hos vissa kan man med hjälp av deras app förlänga liggtiden (exempelvis Postnord). Ett annat alternativ är om du kan be en bekant hämta ut paketet. I övriga fall är det väl kanske svårt, om du inte meddelar säljaren att du inte vill ha varan, så kan man inte riktigt lasta dem för att skicka ut varan så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem

"Skruvat har inget sätt att avbeställa ordrar så jag tänkte att jag skickar tillbaka dem när de kommer nån gång i januari."

Menar du att det inte finns något sätt att kontakta dem över huvud taget?

"Frågar därför vad som gäller här; jag kan på grund av deras försening inte hämta ut paketet och blir därför skyldig extraavgifter."

Vad är frågan? Det där ser mer ut som ett påstående.

Man har ångerrätt enligt distansköplagen, om de tänker ta betalt för frakten eller inte beror på Skruvat, fråga dem.

Tog 3 sekunder att hitta detta på deras sida. Och de har både Epost och Telefon om du klickar på "Kontakta oss".

Permalänk
Medlem

Ring och hör med dem direkt; 08-120 20 420

Permalänk

Varför mailade du inte bara och sa att du ville makulera ordern? Vadå "de hade inget sätt att avbeställa på"?

Permalänk
Medlem

Kostar rätt mycket pengar när ett outhämtat paket går i retur då det går som företagspaket tillbaka med ev. tillhörande tilläggsavgifter från transportören. En e-handlare kan rimligtvis inte ha som rutin att ta sig från ett industriområde till ett ombud för att hämta ut paket och transportören vill naturlitvis ha betalt för en utförd tjänst.

I köpvillkoren framgår vad du får betala: Vid outlöst paket debiteras kund en avgift på 250kr.
Det är rätt billigt med tanke på fraktkostnaden samt all onödig administration.

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med svaret jag fick, även om det inte riktigt var svar på frågan jag skickade:

Ditt returärende har blivit godkänt. Du behöver inte skicka tillbaka varan.

Verkade bli ett gott slut. Helt rätt borde jag ringt upp dem direkt, kunde svurit på att det stog i ordermailet att avbeställning görs endast via "mina sidor" (jag beställde utan konto) men det måste varit någon annan sida.