Sony räknar med stora förluster på grund av Microsofts Activision-förvärv

Permalänk
Melding Plague

Sony räknar med stora förluster på grund av Microsofts Activision-förvärv

Läckta dokument från Insomniac-hacket avslöjar hur allvarligt Sony ser på Microsofts köp av Activision Blizzard.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sony Playstation bör koncentrera sig på Playstation och inget annat.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Sony Playstation bör koncentrera sig på Playstation och inget annat.

Det är väl det som är den stora frågan? Blir inte mycket kvar att koncentrera sig på när alla CODdarna permanent gått över till krysslådan enligt Sony?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag får alltid en sur smak i munnen när jag hör hur Sony beklagar sig över att en annan aktör håller på med "exclusives" eller att inte släppa spel på alla plattformar samtidigt. Efter Nintendo är ju Sony absolut värst med att hålla på med sånt.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

I läckt mail sedan tidigare så sa Jim Ryan att han inte såg uppköpet som ett problem för Sony framöver, verkar som dem ändrat sig eller att andra på företaget inte håller med?

Permalänk

Det är inte enbart av ekonomiska orsaker man inte vill köpa fler konsoler. För fler konsoler tar plats, de har en massa kablar till sig. Det blir bara jobbigt att städa och sedan alla dessa förgreningskontakter och annat. Och Xbox och playstation är några klumpiga åbäke att ha vid tv.

Dock är Sony Playstation så mycket större än Microsoft xbox så de behöver jämna ut sig. Xbox har tufft då de har en så stor skara lojala användare. Inte minst tänker jag på PS2 vs Xbox, då många ansåg ps2an vara överlägsen, fast många med Xbox år 2003 hade mer lagringsutrymme till deras konsol än vad vissa "datorentusiaster" idag år 2023 påstår man behöver ha i sin dator.

Med det sagt så tror jag Microsoft har det tufft att konkurrera emot Sony när det gäller konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är väl det som är den stora frågan? Blir inte mycket kvar att koncentrera sig på när alla CODdarna permanent gått över till krysslådan enligt Sony?

Tycker det är fruktansvärt komiskt att följa hela detta spektakel med AV/B-köpet där Sony tycker att de har rätt till en spelserie för att de skulle tappa inkomst om den skulle försvinna från deras plattform.
Detta är säkert korrekt, men varför skulle det hanteras annorlunda än annat innehåll på plattformen?
Var var denna kämpaglöd när Discovery tog tillbaka innehåll som sålts av Sony (de stal från sina kunder helt enkelt)?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Men stackars Sonyponken då! Puttenutt.

Permalänk
Medlem

Jisses. Är detta det absolut starkaste skolboksexemplet på att "kasta sten i glashus" någonsin i spelbranchen eller vad? Sony av alla går ut och gnäller över att andra speltillverkare gör titlar plattformsexklusiva, när de är så fruktansvärt glada i att göra det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Jisses. Är detta det absolut starkaste skolboksexemplet på att "kasta sten i glashus" någonsin i spelbranchen eller vad? Sony av alla går ut och gnäller över att andra speltillverkare gör titlar plattformsexklusiva, när de är så fruktansvärt glada i att göra det själv?

Precis, Nintendo har i alla fall vett att hålla tyst om liknande saker...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Jisses. Är detta det absolut starkaste skolboksexemplet på att "kasta sten i glashus" någonsin i spelbranchen eller vad? Sony av alla går ut och gnäller över att andra speltillverkare gör titlar plattformsexklusiva, när de är så fruktansvärt glada i att göra det själv?

Det kan jag hålla med om, det gör det ju dock inte att de har mindre rätt (särskilt ur konsumentperspektiv), även om de också håller på själva.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag får alltid en sur smak i munnen när jag hör hur Sony beklagar sig över att en annan aktör håller på med "exclusives" eller att inte släppa spel på alla plattformar samtidigt. Efter Nintendo är ju Sony absolut värst med att hålla på med sånt.

Klart dom kommer gnälla, när dom gör "Exclusives" så drabbar det inte dom, men när någon annan gör det så blir dom drabbade och så kan dom ju inte ha det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Klart dom kommer gnälla, när dom gör "Exclusives" så drabbar det inte dom, men när någon annan gör det så blir dom drabbade och så kan dom ju inte ha det

I båda fallen drabbas konsumenterna dock, så jag personligen har inget emot att jättarna själva propagerar mot deras dåliga beteende.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Sony är som ett bortskämt barn, man får för fan inte allting i världen.

Jag ser det här som nånting gynnande för Microsoft.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

I båda fallen drabbas konsumenterna dock, så jag personligen har inget emot att jättarna själva propagerar mot deras dåliga beteende.

Just nu så ser Xbox ut att tappa mer och mer av marknaden medan Sony tar mer och mer, om det inte stoppas så kommer konsumenterna förlora i längden då med för Sony blir bara girigare och girigare för varje dag just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Just nu så ser Xbox ut att tappa mer och mer av marknaden medan Sony tar mer och mer, om det inte stoppas så kommer konsumenterna förlora i längden då med för Sony blir bara girigare och girigare för varje dag just nu.

Jag tror inte på att lösa det problemet genom att aktivt skapa nya problem (för alla, inte bara Sony), men det ligger säkert något i det du säger.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Sony skulle kunna göra ett nytt Killzone eller liknande för att täcka upp förlusten av Call of Duty?

Edit: Nu är det inte som att Sony "gnäller". Det är läckta dokument av en intern diskussion. Inte jättemärkligt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mono:

Sony skulle kunna göra ett nytt Killzone eller liknande för att täcka upp förlusten av Call of Duty?

Ja, Sony har 10år på sig innan CoD blir PC, Xbox exklusiva.

Permalänk

Istället för att gnälla så kunde ju Sony själva köpt upp Activision, eller varit med i kampen om att slås mot Microsoft om köpet.
Är mer en playstation människa än Xbox, men med tanke på va konsolerna kostar idag så håller jag mig till PC.
Är det så jobbigt för Sony att Microsoft köpt upp Activision, ja då får väll Sony köpa upp Microsoft, problem löst

Permalänk
Medlem

Det kan ju faktiskt vara positivt att vi får två mer jämnlikt stora aktörer sett från konsumentperspektiv. Två aktörer som är någorlunda likvärdiga behöver lägga mer fokus på att konkurrera och kan inte agera hur som helst.

Jag anser absolut att det är att föredra två jämnlikar i marknadsandelar snarare än där den ena dominerer. Som är fallet nu så har ju Sony en för stark position, det är ju bara att kolla på deras satsningar under de senare åren för att inse att de inte riktigt har behövt bry sig om att göra produkter som är attraktiva. Som exempel har de mer eller mindre totalt ignorerat streaming, de vill sälja sina dyra lådor och inte tillhandahålla en tjänst som är plattformsagnostisk till skillnad från Microsoft. Microsoft å andra sida innoverar faktiskt, även om series S är lite för klen egentligen så pekar det på en radikalt annorlunda strategi än Sony rörande hur de ska positionera sig på marknaden. Sony gör alltså mer eller mindre exakt samma sak som de alltid gjort och man börjar fundera över om de låtit rädslan över att förlora sin position trängt undan innovationen.

Givetvis hade det optimala varit att alla spel gick att spela på alla plattformar dag ett, men det kommer aldrig bli verklighet. Om vi ser på vilken spelplan vi har att tillgå så anser jag ändå att detta uppköp kommer vara till det bättre för spelindustrin i stort.

Som det är nu så kan man lite jämföra Nvidia vs AMD, där Nvidia mer eller mindre gör ungefär vad de vill eftersom de dominerar sin marknad.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är väl det som är den stora frågan? Blir inte mycket kvar att koncentrera sig på när alla CODdarna permanent gått över till krysslådan enligt Sony?

Om inte Sony gjorde typ alla spel playstation exklusiva så hade det inte varit som det är nu.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Samtidigt har vi morgonens Sweclockers artikel "Släppa Playstation-exklusiva spel på PC ett lyckat drag av Sony"...

Inte så kul va när dom inte kan hålla marknaden i ett strypgrepp utan måste börja spela schysst med andra aktörer.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Sony skulle kunna göra ett nytt Killzone eller liknande för att täcka upp förlusten av Call of Duty?

Edit: Nu är det inte som att Sony "gnäller". Det är läckta dokument av en intern diskussion. Inte jättemärkligt.

Just denna gången är det läckta dokument men Sony har gnällt om detta flertal gånger innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Sony skulle kunna göra ett nytt Killzone eller liknande för att täcka upp förlusten av Call of Duty?

CoD är det överlägset största IPt på konsoler, det är nog nästan omöjligt att täcka upp förlusten av det IPt.

Dem som ser det här som vilket uppköp och IP som helst har nog väldigt dålig koll, det är en väldigt stor sak när en av världens största företag kommer in och köper upp marknadens förmodligen största IP. Det lär knappast gynna konkurrensen.

Sedan så är det svårt att se vart optimismen över uppköpet och IPn som Microsoft nu tar över kommer ifrån, de har väl i stort sätt misslyckats att hålla liv i något älskat IP minst de senaste 10 åren i alla fall? Bara Forza som verkar hålla någon hög klass och rullar på som det ska. Halo som är deras absolut största maskot har väl inte ens presterat något vidare sedan Halo 2-3? Starfield som skulle bli spelet som definierade den här generationens konsoler är nästan redan bortglömt. Vad som verkar bli nästa års största Xbox release är uppföljaren till ett mediåkert(i alla fall när det kommer till speltid och gameplay) AA spel(Hellblade).

Xbox har samma problem dem haft sedan lång tid tillbaka och det är väl nästan inget som talar för att det kommer lösa sig inom en relativt snar framtid, om ens alls? Vart är kvalitén och spelen?

Permalänk
Medlem

Om vi ska dömma ut efter vad vi sett från Activision Blizzard senaste åren så behöver Sony inte alls vara oroliga men som tidigare nämnt bör de hålla fokus på sitt och se till att det fortsätter hålla en hög nivå på spelen och strunta i vad alla andra gör, men vill de ramla ner från det höga tornet man byggt och hamna sist är det ju en utmärkt taktik att bry sig mer om vad andra gör än en själv.

Permalänk
Medlem

Då kan väl Sony göra ett spel som är bättre än Call of Duty, kan inte va speciellt svårt?

Sista gången jag lät dem ta mina pengar och leverera en usel produkt va CoD: Ghosts, aldrig igen.

Spelade deras gratis BR variant av CoD för ett år sen eller nått och det var väl inget speciellt det heller jämfört med andra spel i den genren.

Ingen aning varför de är så sura över ett sån serie skitspel, flödet av nytt folk som växer upp och spelar CoD för första gången tar väl aldrig slut så finns alltid nytt folk som kan blåsas på pengar innan de lär sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte minst tänker jag på PS2 vs Xbox, då många ansåg ps2an vara överlägsen, fast många med Xbox år 2003 hade mer lagringsutrymme till deras konsol än vad vissa "datorentusiaster" idag år 2023 påstår man behöver ha i sin dator.

Min gamla PS2:a har en hårdisk på 120GB om jag inte minns helt fel. Dock väldigt ovanligt med hårddisk till PS2, då enbart ett(?) spel utnyttjade det. "Många" hade nog bara HDD-tillsatsen för Ethernet-porten. De som i sin tur körde Linux på PS2 gick nog att räkna på en hand.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Linux_for_PlayStation_2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

CoD är det överlägset största IPt på konsoler, det är nog nästan omöjligt att täcka upp förlusten av det IPt.

Dem som ser det här som vilket uppköp och IP som helst har nog väldigt dålig koll, det är en väldigt stor sak när en av världens största företag kommer in och köper upp marknadens förmodligen största IP. Det lär knappast gynna konkurrensen.

Sedan så är det svårt att se vart optimismen över uppköpet och IPn som Microsoft nu tar över kommer ifrån, de har väl i stort sätt misslyckats att hålla liv i något älskat IP minst de senaste 10 åren i alla fall? Bara Forza som verkar hålla någon hög klass och rullar på som det ska. Halo som är deras absolut största maskot har väl inte ens presterat något vidare sedan Halo 2-3? Starfield som skulle bli spelet som definierade den här generationens konsoler är nästan redan bortglömt. Vad som verkar bli nästa års största Xbox release är uppföljaren till ett mediåkert(i alla fall när det kommer till speltid och gameplay) AA spel(Hellblade).

Xbox har samma problem dem haft sedan lång tid tillbaka och det är väl nästan inget som talar för att det kommer lösa sig inom en relativt snar framtid, om ens alls? Vart är kvalitén och spelen?

Jo, det är jag medveten om. Är inte heller av den åsikten att såna här megauppköp är en bra grej.
Men vad är alternativen? Bara ge upp?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Att man inte behöver släppa Call of Duty spelen samma dag var nytt för mig. Känns helt klart som att det är det som gör att dom flesta COD konsolspelarare som har en Playstation kommer att lämna och går över till Xobx i framtiden. För det där kommer Microsoft att använda sig av.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Min gamla PS2:a har en hårdisk på 120GB om jag inte minns helt fel. Dock väldigt ovanligt med hårddisk till PS2, då enbart ett(?) spel utnyttjade det. "Många" hade nog bara HDD-tillsatsen för Ethernet-porten. De som i sin tur körde Linux på PS2 gick nog att räkna på en hand.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Linux_for_PlayStation_2

Enda anledningen till att folk egentligen hade en nätverksadapter och en hårddisk var piratkopiering på den tiden. HDLoader och vad klonerna kallades. En av dåtidens mest effektiva alternativ om man inte ville chippa konsollen då det räckte med en enkel softmod.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...