Sony räknar med stora förluster på grund av Microsofts Activision-förvärv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Enda anledningen till att folk egentligen hade en nätverksadapter och en hårddisk var piratkopiering på den tiden. HDLoader och vad klonerna kallades. En av dåtidens mest effektiva alternativ om man inte ville chippa konsollen då det räckte med en enkel softmod.

Jo, min PS2:a bootades upp med FFVII som triggade HDLoader.elf via minneskortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Jo, det är jag medveten om. Är inte heller av den åsikten att såna här megauppköp är en bra grej.
Men vad är alternativen? Bara ge upp?

Ja.
De har ju en annan spelplattform - Windows. Om jag hade varit dem hade jag lagt ner konsolsidan, och i stället satsat pengarna på att göra Windows en starkare plattform för spel och därmed stärka dess position generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Jo, det är jag medveten om. Är inte heller av den åsikten att såna här megauppköp är en bra grej.
Men vad är alternativen? Bara ge upp?

Bättre att fokusera på att öka kvalité på verksamheten än att expandera till en nivå som förmodligen till och med blir ännu svårare att kontrollera.

Tråkigt att The Initiative verkar gå så dåligt, det hade varit bra steg i rätt riktning annars.

Annars så skulle jag nog gärna sett att de gör som Epic och släpper egen spelmotor som används i alla eller nästan alla deras spel.
Samarbetet mellan studios och att värva utvecklare skulle förmodligen väldigt mycket smidigare i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Sony skulle kunna göra ett nytt Killzone eller liknande för att täcka upp förlusten av Call of Duty?

Edit: Nu är det inte som att Sony "gnäller". Det är läckta dokument av en intern diskussion. Inte jättemärkligt.

Killzone har aldrig varit ens i närheten av den koloss som CoD nu är. Det ska mycket till för att ett nytt Killzone skulle kunna jämföra sig rent ekonomiskt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på Sony är experter på att köpa upp studior och göra spelen (extremt tids-)exklusiva och ta bort spel från marknaden men också själva sitta på ett enormt utbud av IP de kan använda eller för snabba pengar porta och släppa på PC så är de verkligen pinsamt dåliga på sin uppgift. Gnälla i rätten kan de iallafall.

Med tanke på att vi nu är över 3 år efter lanseringen av PS5 och spelutbudet ärligt talat är väldigt klent på PS5, det absolut mesta finns på annat håll ändå så tycker jag faktiskt de måste göra mer själv. Spelutveckling tar tid men man måste faktiskt leverera.
Hade Sony lyckats köpa Activision Blizzard hade alla dessa spel troligen försvunnit från alla andra plattform och det hade inte gått upp i rätten likt när Sonys konkurrenter försöker göra samma sak som Sony gör. Inget mer Diablo på PC, eller många långa år senare i bästa fall.

Sedan kan man undra varför just Sony inte kan diskutera med andra aktörer och deala till sig "Okej, om vi får tillgång till lansering av detta spelet på PS5 kan ni få detta spel på Xbox. Varför förutsätter Sony att bara de ska ha allt och total kontroll när ingen annan, möjligen Nintendo, inte får det. Riktigt jävla klent även om inget här är någon riktig nyhet.

Sen har vi ju också en lite äldre nyhet om Marvel-härvan där Sony över väldigt lång tid får tycka till om extremt mycket om Disneys Marvels utbud. Långt mer än bara Spiderman som Sony med tveksamma metoder fått rätt över.

Håll käften Sony och börja porta spel att få in pengar för att finansiera nya spel ni själva redan äger IP't på. Många har lyft exempelvis Killzone.

När får vi Ghost of Tsushima till PC? Bloodborne? VR-stöd i Resident Evil-serien till PC? Listan kan göras lång även om jag som alltid är tacksam för att de faktiskt portade Days Gone till just PC. Underskattat spel men enda anledningen att det skedde var nog att spelet var väldigt dyrt att utveckla och sen sålde för dåligt på Playstation.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Även denna info läckte. Sony spelar ett fult spel.

https://www.windowscentral.com/gaming/xbox-is-not-allowed-x-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Precis, Nintendo har i alla fall vett att hålla tyst om liknande saker...

Nu är det här stulna dokument som också var hemlighetsstämplade, alltså något Sony förmodligen aldrig skulle gå ut med.
Att då jämföra det med Nintendo som "håller tyst" om sådana och samtidigt påstå att Sony öppet "gnäller" blir fel.

Jag har varit PS-boy hela mitt liv, jag håller med om att Sony kan fokusera på sina spel och sin konsol. Föredrar och tycker fortfarande Sony har den klart bättre konsolen överlag även om allt från Activision/Blizzard skulle vara exklusivt till xBox

Permalänk
Skrivet av anders190:

Enda anledningen till att folk egentligen hade en nätverksadapter och en hårddisk var piratkopiering på den tiden. HDLoader och vad klonerna kallades. En av dåtidens mest effektiva alternativ om man inte ville chippa konsollen då det räckte med en enkel softmod.

Har för mig softmoden ja har på min hette typ McBootin eller nå liknande men ja väldigt smidigt att slippa fippla med sina spelskivor plus att de då inte sliter på lasern som var extremt dålig och typ största felorsaken på ps2.

Men lite löjligt av sony att gnälla om samma sak som de själva gör sig högst skyldiga till.

Kastar bäver i trähus bokstavligen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Även denna info läckte. Sony spelar ett fult spel.

https://www.windowscentral.com/gaming/xbox-is-not-allowed-x-m...

Inte direkt värre än MS, med deras kommande exklusiva Marvels "Blade" och Disneys "Indiana Jones" spel, som uppenbarligen inte kommer att släppas på Playstation.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Inte direkt värre än MS, med deras kommande exklusiva Marvels "Blade" och Disneys "Indiana Jones" spel, som uppenbarligen inte kommer att släppas på Playstation.

Men varför delar inte Sony? Sonys spel kommer bara till Playstation och extremt kanske till PC efter 1-oändligt antal år/aldrig. När ett spel inte släpps på PS5 så kommer spelet släppas på alla andra plattformar där spelet säljs.

Inte jämförbart. Sedan hade jag gärna sett en lösning där Sony och Microsoft släpper spel på den andres plattform men lägger på kostnaden för avgiften att publicera spelet på den plattformen som ett annat alternativ. Men nu släpper Microsoft redan spel på Sonys plattform, i sällsynta fall tidsexklusivt vilket brukar vara seden hos just Sony. Sony släpper inget, Windows är en öppen plattform där det inte är Microsoft Store som dominerar utan Steam som är ett helt annat företag och dessutom en stor konkurrent till just Microsoft på området.

Sony ligger på en egen nivå av snålhet här och det är något som faktiskt måste diskuteras mer. Spelmediat lägger gärna dövörat till. Microsoft är inte perfekt på något vis men de hindrar och blockerar inte industrin på det vis som Sony fortsätter ljuga om.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av davdish:

Nu är det här stulna dokument som också var hemlighetsstämplade, alltså något Sony förmodligen aldrig skulle gå ut med.
Att då jämföra det med Nintendo som "håller tyst" om sådana och samtidigt påstå att Sony öppet "gnäller" blir fel.

Jag har varit PS-boy hela mitt liv, jag håller med om att Sony kan fokusera på sina spel och sin konsol. Föredrar och tycker fortfarande Sony har den klart bättre konsolen överlag även om allt från Activision/Blizzard skulle vara exklusivt till xBox

Nja, nu är det inte bara dessa dokument jag menar, Sony har inte varit tysta om AV/B-affären tidigare heller

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, min PS2:a bootades upp med FFVII som triggade HDLoader.elf via minneskortet

Oh, en konnesör!
Har för mig jag körde Gran Turismo som bootdisk.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig softmoden ja har på min hette typ McBootin eller nå liknande men ja väldigt smidigt att slippa fippla med sina spelskivor plus att de då inte sliter på lasern som var extremt dålig och typ största felorsaken på ps2.

Men lite löjligt av sony att gnälla om samma sak som de själva gör sig högst skyldiga till.

Kastar bäver i trähus bokstavligen.

Hm, kom den senare kanske? Sett någon av Modern Vintage Gamers klipp om McBootin, eller minns jag bara fel. Men har kommit en hel del nya lösningar med. Köpte min PS2 begagnat, sista revisionen som lät väldigt mycket innan en nyare revision (eller två) släpptes. Sen kom förstås PS2 Slim och den jag köpte min PS2 från uppgraderade till just Slim.

Såldes mycket importspel till PS2 från exempelvis Webbhallen, då blev många JRPG som inte släpptes här spelbara utan modchip. Var lite fippligt att få igång Xenosaga minns jag men med en del felsökning. Sen bara få ner ljudnivån på konsollen något, och upp läshastigheten.

Rolig tid.

"Bäver i trähus", love it.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Att man inte behöver släppa Call of Duty spelen samma dag var nytt för mig. Känns helt klart som att det är det som gör att dom flesta COD konsolspelarare som har en Playstation kommer att lämna och går över till Xobx i framtiden. För det där kommer Microsoft att använda sig av.

Majoriteten lirar väl ändå Wz som släpps samtidigt till alla dock... Blir bara vapnen som går segare att låsa upp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ja.
De har ju en annan spelplattform - Windows. Om jag hade varit dem hade jag lagt ner konsolsidan, och i stället satsat pengarna på att göra Windows en starkare plattform för spel och därmed stärka dess position generellt.

Usch nej, inte mer stöd för ms.
Hade hellre sett ett bredare stöd för alternativa plattformar.

Windows har inte varit mer än bekymmer på jobbet sen w11 bestämde sig för att installera sig själv efter att ha nekat till uppgradering femtioelva gånger.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Oh, en konnesör!
Har för mig jag körde Gran Turismo som bootdisk.

Hm, kom den senare kanske? Sett någon av Modern Vintage Gamers klipp om McBootin, eller minns jag bara fel. Men har kommit en hel del nya lösningar med. Köpte min PS2 begagnat, sista revisionen som lät väldigt mycket innan en nyare revision (eller två) släpptes. Sen kom förstås PS2 Slim och den jag köpte min PS2 från uppgraderade till just Slim.

Såldes mycket importspel till PS2 från exempelvis Webbhallen, då blev många JRPG som inte släpptes här spelbara utan modchip. Var lite fippligt att få igång Xenosaga minns jag men med en del felsökning. Sen bara få ner ljudnivån på konsollen något, och upp läshastigheten.

Rolig tid.

"Bäver i glashus", love it.

Trähus faktist. Makes no sence att slänga in en i ett glashus.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Usch nej, inte mer stöd för ms.
Hade hellre sett ett bredare stöd för alternativa plattformar.

Windows har inte varit mer än bekymmer på jobbet sen w11 bestämde sig för att installera sig själv efter att ha nekat till uppgradering femtioelva gånger.

Nu svarade jag mer på vad Microsoft har för möjliga vägar. Det är inte så att jag har särskilt varma känslor för företaget specifikt.

En vinkel på CoD och plattformar som jag inte sett mycket av är hur mycket CoD som IP kommer att minska i volym av att i första hand släppas till XBox (en tiondel av konsolmarknaden) och Windows. Rimligen kommer det att kosta volymsmässigt, och värdet på mjukvaran därmed minska. Kommer vi att se en Bungie/Halo utveckling för CoD också, helt eller delvis? Det är inte bara Sony som kommer att förlora på det här, det har lite av "cut off your nose to spite your face" över sig.

Microsoft bygger sina rikedomar på sitt Windowsmonopol. Om de inte lyckas expandera sin monopolmarknad, måste de expandera till andra branscher för att bygga aktievärde. Tyvärr är känslan att de har tagit sin Windowsmarknad för given, och samtidigt som de satsar multimiljardbelopp på annat håll, eroderar Windowsplattformen sakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

.
Håll käften Sony och börja porta spel att få in pengar för att finansiera nya spel

Den information kommer från interna diskussioner hos Sony som har läckts av hackers.
Får inte Sony prata med sina anställda enligt dig eller läste du inte artikeln innan du kommenterade?
Kör på!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Den information kommer från interna diskussioner hos Sony som har läckts av hackers.
Får inte Sony prata med sina anställda enligt dig eller läste du inte artikeln innan du kommenterade?
Kör på!

Det här har skrivits om ganska länge här, läckan detta baseras på har varit känt i flera dagar. Sedan har just Sony gnällt publikt om detta över väldigt lång tid, vi snackar år.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nu svarade jag mer på vad Microsoft har för möjliga vägar. Det är inte så att jag har särskilt varma känslor för företaget specifikt.

En vinkel på CoD och plattformar som jag inte sett mycket av är hur mycket CoD som IP kommer att minska i volym av att i första hand släppas till XBox (en tiondel av konsolmarknaden) och Windows. Rimligen kommer det att kosta volymsmässigt, och värdet på mjukvaran därmed minska. Kommer vi att se en Bungie/Halo utveckling för CoD också, helt eller delvis? Det är inte bara Sony som kommer att förlora på det här, det har lite av "cut off your nose to spite your face" över sig.

Microsoft bygger sina rikedomar på sitt Windowsmonopol. Om de inte lyckas expandera sin monopolmarknad, måste de expandera till andra branscher för att bygga aktievärde. Tyvärr är känslan att de har tagit sin Windowsmarknad för given, och samtidigt som de satsar multimiljardbelopp på annat håll, eroderar Windowsplattformen sakta.

Jag hoppas ju dock att det i sin tur kommer betyda att fler program får stöd för alternativa OS.
Tyvärr är ju användarbasen av windows ganska stor, vilket i princip gör att utvecklare av professionella program inom vissa branscher enbart snöar in sig på Windows.

Jag förstår ju med att det är konstadsfråga för de flesta, att man kanske inte vill investera i att göra sin produkt kompatibel med fler operativsystem för att användarbasen är för liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag får alltid en sur smak i munnen när jag hör hur Sony beklagar sig över att en annan aktör håller på med "exclusives" eller att inte släppa spel på alla plattformar samtidigt. Efter Nintendo är ju Sony absolut värst med att hålla på med sånt.

Varför just Sony? Du menar att MS släpper spel till både Playstation och Nintendo, eller att Nintendo släpper spel till MS och Playstation? Annars förstår jag inte ditt argument. Om Sony exempelvis kom över Turn 10 Studios till exempel tror jag inte MS skulle bli speciellt nöjda heller. Lite dåligt exempel då MS äger det bolaget. Men dom utvecklar väl en av dom populäraste MS spelen likt Activision och Sony.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Inte direkt värre än MS, med deras kommande exklusiva Marvels "Blade" och Disneys "Indiana Jones" spel, som uppenbarligen inte kommer att släppas på Playstation.

Nej, men det är oftast Sony och deras fans som gapar om MS och deras sätt. Det är ju inte direkt så att Sony är oskyldiga själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Nej, men det är oftast Sony och deras fans som gapar om MS och deras sätt. Det är ju inte direkt så att Sony är oskyldiga själva.

Men slutsatsen måste väl rimligen vara att det inte gynnar konsumenterna att Sony och Microsoft köper upp de stora publicisterna/spelstudiorna? Hela poängen är ju att blockera användare av andra plattformar från att kunna spela spelen. Min hypotes är att detta i längden kommer att gynna de utvecklare och publishers som är oberoende. De har helt enkelt en större adressable market.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Men slutsatsen måste väl rimligen vara att det inte gynnar konsumenterna att Sony och Microsoft köper upp de stora publicisterna/spelstudiorna? Hela poängen är ju att blockera användare av andra plattformar från att kunna spela spelen. Min hypotes är att detta i längden kommer att gynna de utvecklare och publishers som är oberoende. De har helt enkelt en större adressable market.

Absolut. Spelarna är förlorarna. Det är därför jag inte förstår hela den fanboys kulturen. Dom försvarar något, som gör det sämre för dom själva bara för det är ett PS eller MS.

Utan att låta som att jag tar ställning nu, men för en utomstående så upplever jag att PS-spelarna absolut gnäller mest. Dom försvarar Sonys beteende och kritiserar MS. Men Sony är ju exakt likadana själva bara med en annan infallsvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Absolut. Spelarna är förlorarna. Det är därför jag inte förstår hela den fanboys kulturen. Dom försvarar något, som gör det sämre för dom själva bara för det är ett PS eller MS.

Utan att låta som att jag tar ställning nu, men för en utomstående så upplever jag att PS-spelarna absolut gnäller mest. Dom försvarar Sonys beteende och kritiserar MS. Men Sony är ju exakt likadana själva bara med en annan infallsvinkel.

Håller med angående PS-spelarna, nu är det; "Men MS dåå, de kommer göra ALLT exclusive!?!?!!!"
Och innan var det; "Klart jag köper PS, de har bäst exclusives"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Citat:

Sony räknar med att kunna missa 15 miljarder kronor i intäkter per år när kunder föredrar Game Pass framför Playstation Plus tack vare större utbud.

Som jag alltid säger, all bout the moneys!
Helt sjukt att dom alltså sitter där på sin kammare, med nån typ av ekonomer/analytiker, och funderar ut nån formel för hur man ska beräkna t ex denna förlust. Men men, det är väl så det är. Ingen pysslar med välgörenhet.