Permalänk
Medlem

Jysk. trasig säng

Min säng från jysk är trasig enlig mig. Det är två 90cm sängbottnar, med en 180 mäddmadras över och i mitten av sängbottnarna har skummet tryckts åt sidorna så det är ett hål i mitten nu när sängarna står så tätt intill dom kan. Skåran mellan bottnarna är runt 10cm vi det bredaste stället.

Jysk säger att den inte är trasig, och jag får vända mig till ARN för att överklaga deras beslut, vilket jag har gjort. Det jysk skriver är att det inte är ett fabrikationsfel och därför inte hjälper mig. de skriver också att det inte är något fel alls på sängen.Men jag tycker det är ett garanti ärende. En säng med 25år garanti ska inte bli så efter 11 månader vanlig användning. De skriver också i ett svar till arn att "detta inte är ett vanligt fel". där tycker jag de erkänner själva att det är något fel på sängen, inte som de säger innan att det inte är något fel alls på sängen.

De skriver också att skulle arn besluta till min fördel så är det en ny säng jag får, men jag vill inte ha det utan pengarna tillbaka. Får jag välja vilken åtgärd jag vill ha, eller är det jysk som bestämmer det?

Vad mer kan jag göra ?

ändrade rubriken
Permalänk
Medlem

Lite sammanfattat men tror täcker det mesta, flera med erfarenhet av säng mm kan nog dela med sig av sin upplevelse:

Antar köpt som privatperson, så du har 3 års reklamationsrätt, varav sedan drygt våras 2022, gäller 2 år där bevisbörda ligger på säljare vid reklamation av påvisa att felet är ej ursprungligt, dvs ej orsakat av dig.

Det som kan ställa till dig för dig, är att säkerligen täcker deras garanti om det är en säng som är anpassad för 180.
Om du som du beskrivit, skiftat din vikt åt sidorna mot kanten av respektive sängbotten, fördelas vikten ej jämnt i vilket isåfall kan ha lett till själva skadan. Så viktigt att påpeka hur det används då om framgår att du ej använt korrekt, kan bli en dyr läxa.

Det jag tolkar som när dem nämner " vanligt fel", är att det är ingen skada som skulle nog uppkomma vid korrekt bruk. Om produkten säljs så, då kan du såklart påpeka gällande ovan med viktfördelning mm, så att om något säljs i det utförande att sådant "kan" hända vid normalt bruk, så självklart gäller reklamation då det är dem som valt att sälja i sådant utförande att sådan fel kan inträffa. Vad deras garanti gäller, får du lusläsa, men inom 3 år får sådan garanti inte vara sämre än dina rättigheter vid reklamation.

Försök inte att undanhålla det om har använts fel, då om kan påvisas i och med att du skulle då behöva stå för både fraktkostnad fram och tillbaka samt undersökninsavgift potentiellt, i vilket det enbart kan bli väldigt dyrt. Det gör det än svårare för dig om andra framtida garanti/reklamationsärenden skulle bli aktuellt inom 3 år av inköp, samt den 25 års garanti som erbjuds om det synas.

Är trots allt ingen tillverkare/säljare som skulle stå för att byta ut något som kan vara orsakat av slutkund. Så informera om användning, se information om hur bör användas/inte användas, se om andra haft liknande problem med just den modellen eller liknande, så kan du höra av dig till säljare med sådan info som kan underlätta, så att om verkligen ett ursprungsfel, blir enklare för dig att få rätt. Skulle dem neka, så är bara att isåfall skicka en ARN anmälan med allt ditt underlag. Lycka till !

Permalänk
Medlem

En sådan säng som du har är inte gjord för att sova i mittemellan sängarna även om du har en bäddmardrass som täcker över båda. Hade du velat sova i mitten på sängen skulle du valt en HEL madrass (180x200 eller hur stor säng du nu har) och inte två separata. Angående garantin så gäller den med största sannolikhet endast spiral och rambrott. Polyetern eller kallskumet vilket det är det som gett vika här, ingår säkert inte heller. Inte p.g.a. den anledningen du uppgett åtminstone. Skulle bli förvånad om ARN ger dig rätt här, men kanske.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Det som kan ställa till dig för dig, är att säkerligen täcker deras garanti om det är en säng som är anpassad för 180.
Om du som du beskrivit, skiftat din vikt åt sidorna mot kanten av respektive sängbotten, fördelas vikten ej jämnt i vilket isåfall kan ha lett till själva skadan. Så viktigt att påpeka hur det används då om framgår att du ej använt korrekt, kan bli en dyr läxa.

Sängen är köpt som en 180cm säng med två sängbottnar och en bäddmadrass

Jag har använd sängen som vanligt. Som jag sa till henne på kundtjänst när jag ringde, "hon sa till mig att inte sova i mitten av sängen" så vet jag inte var jag sover när jag sover. kan inte bestämma det under tiden jag sover.

Skrivet av Gunior:

Försök inte att undanhålla det om har använts fel, då om kan påvisas i och med att du skulle då behöva stå för både fraktkostnad fram och tillbaka samt undersökninsavgift potentiellt, i vilket det enbart kan bli väldigt dyrt. Det gör det än svårare för dig om andra framtida garanti/reklamationsärenden skulle bli aktuellt inom 3 år av inköp, samt den 25 års garanti som erbjuds om det synas.

JAg har berättat hur det är och inte undanhållit något och även skickat in bilder till både ARN och jysk

Permalänk
Medlem

Det är iofs möjligt att det inte är ett "fabrikationsfel", i meningen att varan är av så usel kvalitet att även korrekt tillverkad kan den inte förväntas fungera så som folk flest tror. Men du har alltså det som Jysk kallar "utvidgad garanti" Gold, 25 år? Jysk hävdar att den har "undantag för den formstabilisering som alltid inträffar för skum", men jag tolkar att det gäller endast madrasser och inte sängbotten. Har sängbotten också skum alltså? Är det en säng avsedd att ställa bredvid en annan så det blir 180-säng med 180-madrass över? Säljs den som sådant kit är den ju avsedd att kunna sovas i även i mitten menar jag.

Vi har köpt barnsängar på Jysk, våningssäng, tror vi betalade ca 4000 styck, kan inte säga att jag är imponerad av kvaliteten tyvärr. Specade för 70kg, och vår 30-nånting kilos 10-åring kryper runt i den varpå en ribba i botten knäcks. De är jätteveka. Stor skillnad i vikt på brädorna också, så jag satte de klenaste i ändarna av sängen. Reklamerade aldrig då jag ansåg det inte vara värt bensinpengarna typ, satte i en annan bräda och perforerad masonit över hela sängbotten.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Har sängbotten också skum alltså? Är det en säng avsedd att ställa bredvid en annan så det blir 180-säng med 180-madrass över? Säljs den som sådant kit är den ju avsedd att kunna sovas i även i mitten menar jag.

Tydligen har den det. Inget jag visste om

Skrivet av Pirum:

Är det en säng avsedd att ställa bredvid en annan så det blir 180-säng med 180-madrass över? Säljs den som sådant kit är den ju avsedd att kunna sovas i även i mitten menar jag.

Ja den sälj som en hel säng.

https://jysk.se/sovrum/madrasser/resarbottnar/resarbotten-180...

Den sängen är det jag köpt. Den kostade 22000kr när jag köpte den, och den var då på rea 50%. så jag betalade 11000 om det har någon betydelse?

Vem bestämmer vilken åtgärd det blir om Arn dömmer till min fördel?
Vill gärna inte ha en likadan säng igen, då blir den ju så igen kanske efter 1 år

Permalänk
Skrivet av Dogie:

Tydligen har den det. Inget jag visste om

Ja den sälj som en hel säng.

https://jysk.se/sovrum/madrasser/resarbottnar/resarbotten-180...

Den sängen är det jag köpt. Den kostade 22000kr när jag köpte den, och den var då på rea 50%. så jag betalade 11000 om det har någon betydelse?

Vem bestämmer vilken åtgärd det blir om Arn dömmer till min fördel?
Vill gärna inte ha en likadan säng igen, då blir den ju så igen kanske efter 1 år

Ni ska komma överens om åtgärden och kan ni inte det så blir det väl tingsrätten tippar jag på.

Med risken att de dömmer till jysks fördel istället där.

Men räk a inte med någon ersättning innom snar framtid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har två tvingar under min delade säng med 2 madrasser på som håller ihop dom bättre. men i mitten är det istället som en bump uppåt istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dels kan du väl börja med konsumentvägledare i din kommun, eller åtminstone ta det parallellt med ARN. De senare kan ju ta lite tid på sig.

Jysk säljer ju den här som paket, och jag vill minnas att den då ska fungera som ett paket enligt lagen. Dvs du ska inte behöva hålla reda på var i sängen du ligger för det är en stor säng du köpt. Det står inte heller i produktbeskrivningen vad jag kan se att den ska användas som två separata sängar… men det där kan nog konsumentvägledare hjälpa dig att formulera till Jysk.

För referens börjar våra sängar från Ikea som kostade betydligt mindre bli lite mjukare i mitten. Men de är från 2011 och frun ligger mer i mitten än på sin egen sida…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Dels kan du väl börja med konsumentvägledare i din kommun, eller åtminstone ta det parallellt med ARN. De senare kan ju ta lite tid på sig

Vad kan dom göra för mig?

Arn har börjat med ärendet och skickat till Jysk som har svarat och Arn har skickat igen då dom inte svarade på frågan typ. Och jag har lagt in svar också. Så det rullar på hoppas jag

Permalänk
Medlem

Jag köpte en gång en datorstol på Jysk som gick sönder i ena armstödet efter 1 dag, fick en ny, åkte hem och den gick sönder på samma ställe inom en vecka, åkte ut och ville ha pengarna tillbaka för att köpa en ny stol någon annanstans men fick då kommentaren "MEN VAD GÖR DU MED STOLEN EGENTLIGEN?". Mitt svar var ganska högljudd "SITTER I DEN? Eller tål inte denna datorstol att någon ska sitta i den i mer en ett par dagar?" då blev hon tyst och löste pengarna tillbaka. Det var mycket snack för att ens få pengarna tillbaka då dom hela tiden bara ville ge mig samma stol igen. Men då började jag förklara att om stolen går sönder igen så får dom fan hämta stolen hemma hos mig och byta den själva då jag nu åkt ut och hämtat och lämnat av stolen gratis och på min fritid. Det var då jag fick pengarna tillbaka.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Sitter mycket med ARN ärenden på mitt jobb och viktigt att veta är att företaget inte har krav på sig att följa ARN's utlåtande, det är däremot en rekommendation. Vid beslut ifrån ARN Så kan man inte heller överklaga deras beslut utan företaget får gå på deras linje eller ej, väljer företaget att inte gå efter ARN's utlåtande så kan man istället pröva fallet i rättegång istället. Där kan man inte välja valfritt vad som händer och man kan även då överklaga om man tycker fallet är felaktigt, däremot så kan det tillkomma kostnader för rättegång mot antingen företaget eller privatperson.

Min rekommendation i ARN är att inte prata om känslor, håll dig till fakta och backa upp det med mejl konversation, avtalsvillkor och liknande dokumentation, om du inte spelat in samtal så kan loggar som påvisar att ni försökt ha en dialog vara bra att skicka med. Eftersom det är jurister som kommer ta tag i svaret så tänk också på att företaget inte har ett agg mot dig som konsument, utan de vill vinna fallet lika mycket som du vill.

Ni kan även komma till förlikning innan ARN börjat utreda fallet, om så är fallet informera gärna ARN om detta också.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Min rekommendation i ARN är att inte prata om känslor, håll dig till fakta och backa upp det med mejl konversation, avtalsvillkor och liknande dokumentation, om du inte spelat in samtal så kan loggar som påvisar att ni försökt ha en dialog vara bra att skicka med. Eftersom det är jurister som kommer ta tag i svaret så tänk också på att företaget inte har ett agg mot dig som konsument, utan de vill vinna fallet lika mycket som du vill.

Jag har skickat all mail konvention jag har haft med Jysk till Arn.

Det var typ bara ett kort Mail. Dom hänvisade mig till sen ganska fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Sitter mycket med ARN ärenden på mitt jobb och viktigt att veta är att företaget inte har krav på sig att följa ARN's utlåtande, det är däremot en rekommendation. Vid beslut ifrån ARN Så kan man inte heller överklaga deras beslut utan företaget får gå på deras linje eller ej, väljer företaget att inte gå efter ARN's utlåtande så kan man istället pröva fallet i rättegång istället. Där kan man inte välja valfritt vad som händer och man kan även då överklaga om man tycker fallet är felaktigt, däremot så kan det tillkomma kostnader för rättegång mot antingen företaget eller privatperson.

Visserligen, men på Jysk hemsida står det följande: "JYSK kommer följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist." Källa: https://jysk.se/villkor under punkt 7 reklamation

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Visserligen, men på Jysk hemsida står det följande: "JYSK kommer följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist." Källa: https://jysk.se/villkor under punkt 7 reklamation

Det låter ju bra

Permalänk
Medlem

Det är ju meningen att man sover 2 i sånna sängar. En på varsin sida där man belastar madrassen rätt.
Du har ju sovit fel om du sover i mitten o belastar sängen i mitten. Så du har ju använt den fel. Handhavandefel skulle jag säga.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är ju meningen att man sover 2 i sånna sängar. En på varsin sida där man belastar madrassen rätt.
Du har ju sovit fel om du sover i mitten o belastar sängen i mitten. Så du har ju använt den fel. Handhavandefel skulle jag säga.

I en sådan säng med hel bäddmadrass över så ska man kunna ligga var som i sängen. Och jag somnar alltid på någon av sidorna. Och när jag sen somnat så vet jag inte var jag sover eller hur jag rör mig i sängen.

Permalänk
Medlem

Du skulle köpt en enkelsäng med facit i hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Du skulle köpt en enkelsäng med facit i hand.

Då hade jag säker rullat ut ur sängen 😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

Då hade jag säker rullat ut sängen 😝

Tänkte inte på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

Då hade jag säker rullat ut sängen 😝

Finns breda enkelsängar. t ex 160cm

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

Då hade jag säker rullat ut ur sängen 😝

Finns staket annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är ju meningen att man sover 2 i sånna sängar. En på varsin sida där man belastar madrassen rätt.
Du har ju sovit fel om du sover i mitten o belastar sängen i mitten. Så du har ju använt den fel. Handhavandefel skulle jag säga.

Det ska i så fall framgå tydligt att så är fallet, jag kollade på produktsidan och ingenstans står det att den inte är tänkt att användas endast för två, eller att en inte får sova i mitten av sängen.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

Jag har skickat all mail konvention jag har haft med Jysk till Arn.

Det var typ bara ett kort Mail. Dom hänvisade mig till sen ganska fort

Bra, det är enbart allmänna tips ur personlig kontakt med ARN.

Skrivet av jnsson:

Visserligen, men på Jysk hemsida står det följande: "JYSK kommer följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist." Källa: https://jysk.se/villkor under punkt 7 reklamation

Bra, det var menat som allmän information ovan och inte hur Jysk agerar i fallet. Jag är inte insatt i hur de gör/agerar.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det ska i så fall framgå tydligt att så är fallet, jag kollade på produktsidan och ingenstans står det att den inte är tänkt att användas endast för två, eller att en inte får sova i mitten av sängen.

Det ska jag komma ihåg om den säger något.

jag skulle kunna tänka mig att köpa en annan säng av dom men då få mellanskillnaden.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Det ska i så fall framgå tydligt att så är fallet, jag kollade på produktsidan och ingenstans står det att den inte är tänkt att användas endast för två, eller att en inte får sova i mitten av sängen.

Vi bor inte i USA nu...
Är man normalbegåvad fattar man att en sådan säng är för 2 st personer.
Eller får man sova ståendes i den och sen klaga på att fjädrarna är trasiga??

Sen att man köper nått skit på Jysk och förväntar sig kvalitet är också fel tänk.

Permalänk
Medlem

Hej,undrar om du har en madrasskil som finns att köpa på Jysk.Läggs mellan sängarna så att bäddmadrassen inte sjunker ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Vi bor inte i USA nu...
Är man normalbegåvad fattar man att en sådan säng är för 2 st personer.
Eller får man sova ståendes i den och sen klaga på att fjädrarna är trasiga??

Sen att man köper nått skit på Jysk och förväntar sig kvalitet är också fel tänk.

Det stämmer inte helt. Visst är det så i Sverige att man inte kan stämma Espresso House för att man brände sig på nytt kaffe, men är det bara rimligt så kommer man långt med att hänvisa till att man följt anvisningarna till produkten.

I detta fallet så har Jysk olika alternativ, med två enkelsängar med enkla bäddmadrasser och varianten som TS har köpt med en hel bäddmadrass. Det är rimligt att tänka sig att man köper en säng med hel madrass för att man vill ligga och kramas med sin respektive oavsett var man är på sängen. Varför skulle man annars vilja ha en hel bäddmadrass?

Jag tycker inte att det är orimligt att begära grundläggande funktionalitet även hos en billigare produkt. Det finns andra billiga alternativ som jag vet inte har detta problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Flera som sitter på höga hästar och fördömer TS. Det tycker jag är trist. :/

Jag har också en säng med dubbla madrasser + en hel bäddmadrass (dock ej från JYSK, utan från IKEA). Tyvärr har det den också sjunkit ner i mitten. Trist, men orkar inte bråka om det. Hade dock inte väntat mig det, så är det något en "normalbegåvad fattar" så är jag väl onormal då.

Visa signatur

---

Permalänk

Den sängen som TS länkar till har tydligen följande

Komfortzoner
7 komfortzoner ger särskilt stöd för huvud, axlar, midja, höfter, ben och fötter.

Tror ni på allvar att dessa zoner är i mitten av sängen när den består av 2 ihopsatta sängar?

För att det ska funka att sova hur som helst i denna så måste ju "bäddmadrassen" vara mycket tjockare.