MSI:s nya SSD har en kylfläns lika stor som namnet är långt

Permalänk
Melding Plague

MSI:s nya SSD har en kylfläns lika stor som namnet är långt

Svårkylda PCI Express 5.0-baserade SSD:er har resulterat i att tilverkarna konstruerar allt större kylare och MSI står näst på tur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Mer SSD-gram per krona i paketet!
Undra om de ska släppa en Twin Frozr eller om de nöjer sig med single-varianten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Detta börjar bli löjligt ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tror jag stannar på 7000 mbps utan kylfläns tack..
Snart kostar kylaren mer än ssdn.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ofta sitter ju den snabba SSD-platsen under snabba grafikkortsplatsen, så det känns både orimligt och ogenomtänkt. Men visst, det finns säkert användningsfall där man har behov av extremt snabb lagring samtidigt som man kan klara sig med inbyggd grafik, eller med ett enklare grafikkort i en lägre kortplats.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta börjar bli löjligt ...

Fast med tanke på hur varma dessa blir, är det verkligen löjligt? Liksom vem vill ha en ssd som blir 80-90c vid last =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tänkt att det fanns en tid då SSDer lovade lagring på mindre yta med högre hastighet.. för att citera den store Sinatra "Those days are gone"

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Visst är det väl kul med mer prestanda. Men någonstans behöver man ställa sig frågan om vad som är rimligt. Inte för att jag har någon data att vila mina spekulationer på, men jag misstänker att en majoritet som köper dessa enheter inte en endaster gång kommer ha ett rimligt behov av sådana överförshastigheter bortom skrytförmån. Att spara under 1 minut har jag svårt att se som ett rimligt behov, är din minut så mycket värd så sitter du inte och överför filer.

Jag tror att nyttan hade varit större på andra fronter, exempelvis bättre livslängd på celler.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Hur många W värme genererar den?? undra om man kanske hade kunnat kyla med en frore kylare så man slipper den mega kylaren?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Är lite besviken på MSI att de inte har "MSI MEG" i början av produktnamnet.
(Micro-Star International MSI Enthusiast Gaming)
(Micro-Star International Micro-Star International Enthusiast Gaming)
Spatium M570 Pro Frozr PCIe 5.0 SSD
vs
MSI MEG Spatium M570 Pro Frozr PCIe 5.0 SSD

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Detta börjar bli löjligt ...

Det går fortfarande montera på flera fläktar så vi har knappt börjat!

Permalänk
Medlem

Börjar undra över vikten, hur mycket m.2 hållaren klarar?
När det är moderkortens egna kylflänsar så brukar det vara två skruvar, en på var sida. Men denna är det bara vanliga m.2 skruven?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta börjar bli löjligt ...

Vänta bara på när det gått så långt att kylflänsen behöver sticka ut genom ett hål på sidan i chassit, likt insuget på vissa muskelbilar sticker upp genom ett hål i motorhuven

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Börjar undra över vikten, hur mycket m.2 hållaren klarar?
När det är moderkortens egna kylflänsar så brukar det vara två skruvar, en på var sida. Men denna är det bara vanliga m.2 skruven?

Vissa moderkort har inte ens skruvar. Byggde en dator för några år sedan åt en bekant där satte man fast m.2 enheten med en sånhär
Vet inte hur vanliga de är nu för tiden. Det var något billigt asus kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det kostar på om man ska ladda in i Wow classic snabbt.

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet att jag sätter i något sådant i min dator. Då stannar jag hellre kvar på Gen 4.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
99:e percentilen

Och här trodde jag att en av poängerna med M.2 var att SSD:er skulle ta lite plats.

Fattar verkligen inte detta som pågår med SSD:er. Vad är det tänkta användningsområdet för en enhet som klarar 12 GB/s men som i gengäld knappt går att montera i en dator? Knappast någon nischad proffstillämpning, att döma av namnet och den tydligt gamingfärgade grafiska profilen. Vilken gamer skulle med handen på hjärtat kunna säga att vederbörandes nuvarande SSD är en flaskhals? "Den klarar ju bara 7 GB/s" eller vadå? Det blir ju rent löjeväckande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

*Undrar vilket typsnitt namnet var skrivet i nu*

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tills dess att Direct Storage slår igenom så vete sjutton om man ens märker skillnad mellan en m.2 och en SATA i realiteten. Kan själv inte påstå att jag kör det iaf. Vid enskild nischade uppgifter absolut men inte i 99,9 % av min tid vid datorn. Produkten i artikeln är otänkbar för mig. Känns som fem steg bakåt oavsett om den är snabbare eller ej.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Jag tror jag fick en idé

Plus

= aldrig behöva frysa

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Vänta bara på när det gått så långt att kylflänsen behöver sticka ut genom ett hål på sidan i chassit, likt insuget på vissa muskelbilar sticker upp genom ett hål i motorhuven

Du menar att jag behöver göra fler hål??

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Tills dess att Direct Storage slår igenom så vete sjutton om man ens märker skillnad mellan en m.2 och en SATA i realiteten. Kan själv inte påstå att jag kör det iaf. Vid enskild nischade uppgifter absolut men inte i 99,9 % av min tid vid datorn. Produkten i artikeln är otänkbar för mig. Känns som fem steg bakåt oavsett om den är snabbare eller ej.

Jag som arbetar med musik där hundratals spår streamas ifrån disk samtidigt skulle lätt märka skillnaden

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av tore_a:

Är lite besviken på MSI att de inte har "MSI MEG" i början av produktnamnet.
(Micro-Star International MSI Enthusiast Gaming)
(Micro-Star International Micro-Star International Enthusiast Gaming)
Spatium M570 Pro Frozr PCIe 5.0 SSD
vs
MSI MEG Spatium M570 Pro Frozr PCIe 5.0 SSD

En själsfrände som uppskattar akronymer ❤️

Permalänk

Ju större desto bättre! Så man kompenserar sina andra tillkortakommanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Vänta bara på när det gått så långt att kylflänsen behöver sticka ut genom ett hål på sidan i chassit, likt insuget på vissa muskelbilar sticker upp genom ett hål i motorhuven

Jag håller helt med!

BRUM BRUM BRUM BRUM

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Tills dess att Direct Storage slår igenom så vete sjutton om man ens märker skillnad mellan en m.2 och en SATA i realiteten. Kan själv inte påstå att jag kör det iaf. Vid enskild nischade uppgifter absolut men inte i 99,9 % av min tid vid datorn. Produkten i artikeln är otänkbar för mig. Känns som fem steg bakåt oavsett om den är snabbare eller ej.

Direktstorage visade sig inte ge så mycket i Forspoken, men kan hoppas att det blir bättre framöver. och muycket av directstorage har funnits via io_uring i linux i evigheter.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta börjar bli löjligt ...

Skrivet av SuperDuperKillen:

Det går fortfarande montera på flera fläktar så vi har knappt börjat!

Och ingen RGB... amatörer.

/s

Permalänk
Medlem

Coolt, problemet i det fallet är väl USB. Om thunderbolt slagit igenom mer ordentligt hade det varit mycket tufft med externa m.2 enheter.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

va stor fläns, snart gäller nytt nätagg för att byta ssd

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.