Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Skrivet av MightyToni:

Bytte till Telenor 500/500 idag, från Telia 500/500.
Går lika snabbt, samma antal hopp dvs kort peer-network, lika bra svarstider, publik IP.
Märker ingen som helst skillnad emellan, kommer inte tänka på om det är Telia eller Telenor som levererar, fakturan går som e-faktura. Sätter påminnelse om 11 månader att säga upp

Vad hindrar dig från att ringa och säga upp nu idag? Du har ju lika lång bindningstid oavsett

Permalänk
Medlem

Bytte ner mig från 500/500 till 250/250 till samma pris på Telia (- TV-paketet tyvärr) men bra hastighet ändå, får konsekvent 310+ mbit/s både upp och ner och 2ms ping på bredbandskollen.

Däremot flippade min gamla Asus-router ut fullständigt (inte i samband med hastighetsbytet) så jag fick slänga in Telias router i panik. Den verkar iofs ha rätt bra wifi så den får kanske leva kvar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag fick byta tillbaka till min Asus RT-AC86U. Testade Telenors. Men som vanligt så funkar inte min skrivare varken med Telias eller Telenor. Den ligger fint i Wi-Fi. Jag skulle skriva ut några sidor och max två sidor gick jättebra sen "kastade" den ut skrivaren trots att den syntes. Lära göra om proceduren att lägga in skrivaren. Två sidor och tvärnit :(. tröttnade till slut efter att ha gjort så ett par gånger till så min hederliga Asus åkte in och är aldrig problem med något.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Mjo...operatörnas kinaprylar ska man akta sig för. Inget att hänga i julgranen...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av strutsboll:

Vad hindrar dig från att ringa och säga upp nu idag? Du har ju lika lång bindningstid oavsett

Så enkelt var det förstås inte.. Vid uppsägning skapas "automatiskt en slutfaktura". Och det är ju tråkigt att punga ut med 349*12 på ett bräde. Så uppsägning i november, check.

Permalänk
Medlem

Idag skulle Telia koppla in mitt fiber.

Vaknade imorse utan internet, Comviq fiber är bortkopplad. Får bara ett 10.246 ip nummer från mediaomvandlaren.

På mina sidor hos telia finns ett ärende med

Manuell orderhantering – Fibertjänster

Jag trodde att byte av internetleverantör skulle gå smidigare än så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Idag skulle Telia koppla in mitt fiber.

Vaknade imorse utan internet, Comviq fiber är bortkopplad. Får bara ett 10.246 ip nummer från mediaomvandlaren.

På mina sidor hos telia finns ett ärende med

Manuell orderhantering – Fibertjänster

Jag trodde att byte av internetleverantör skulle gå smidigare än så här.

Och jag byter från Telia till Telenor. Imorgon ska Telenor koppla på mig (hoppas jag). Telia ska vara sista dagen nu. Så jag är lite "nervös" hur bytet blir.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Pratade precis med Telenor och trots att jag ska ha tjänsten igång fr.om. 23 dec menar hon på att den är igång redan 22 december när mitt Telia stängs ned. Vet inte vem man ska lita på 😂

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Och jag byter från Telia till Telenor. Imorgon ska Telenor koppla på mig (hoppas jag). Telia ska vara sista dagen nu. Så jag är lite "nervös" hur bytet blir.

Ringde support, dom visste inte varför bytet inte gick ingång inatt. Ett ärende fanns redan.

Det var bara att vänta.

Internet kom igång runt 10 tiden idag.

Permalänk
Medlem

Min "fruktande" besannades. Telenor skulle koppla på idag den 19:e. Blev inte så. Telia hade iallafall koppla bort mig så här satt man utan internet. Gjorde allt vad jag kunde hemma. Bara ringa supporten så de fick kickstarta manuellt igång. Gick snabbt i telefonkön, om de ens fanns någon. Så nu sitter man med 500Mbit igen. Får se vad som händer nästa BF. Blir jag kvar på Telenor eller ska jag flytta tillbaka till Telia.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Till alla ovanför mig:

Det verkar som att ibland fungerar det och ibland inte. Om operatören inte har några problem så 9 av 10 gånger går/kickar internet igång. Men ibland kanske det behövs en manuell igångsättning...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Till alla ovanför mig:

Det verkar som att ibland fungerar det och ibland inte. Om operatören inte har några problem så 9 av 10 gånger går/kickar internet igång. Men ibland kanske det behövs en manuell igångsättning...

Min erfarenhet med byte från Telia till Comviq i våras. Gick inte automatiskt, fick kontakta support på comviq som löste det manuellt.

Sedan det senaste bytet för några dagar sedan, från Comviq till Telia, gick inte automatiskt. Ringde support, men hade inte behövt göra det, då det redan låg en ticket uppe om manuell hantering.

Permalänk
Medlem

Vi borde ha kommit längre idag. Det ska bara ske sömlöst. Så svårt kan det inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Min erfarenhet med byte från Telia till Comviq i våras. Gick inte automatiskt, fick kontakta support på comviq som löste det manuellt.

Sedan det senaste bytet för några dagar sedan, från Comviq till Telia, gick inte automatiskt. Ringde support, men hade inte behövt göra det, då det redan låg en ticket uppe om manuell hantering.

Skrivet av N!klas:

Vi borde ha kommit längre idag. Det ska bara ske sömlöst. Så svårt kan det inte vara.

Yes 😎 box 🥊. Det borde vara sömnlöst eftersom: "Den knapp 🔳 man fysiskt tryckte på förr borde vara omgjord till en virtuell automatisk dito, vilket de flesta av operatörna har men ibland så" ställer avståndet till det" och allt klickar inte igång som det ska.

Men ja det borde fungera som solens upp och nedgång ja...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Vi borde ha kommit längre idag. Det ska bara ske sömlöst. Så svårt kan det inte vara.

Problemet är att operatörerna inte pratar med varandra. Om den gamla operatören ligger kvar i några timmar efter midnatt så blir det strul är min erfarenhet.

Personligen åker jag på semester. Kommer att kopplas bort 23 december hos min gamla operatör, men inte bli påkopplad för min nya operatör förrän 2 januari.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Yes 😎 box 🥊. Det borde vara sömnlöst eftersom: "Den knapp 🔳 man fysiskt tryckte på förr borde vara omgjord till en virtuell automatisk dito, vilket de flesta av operatörna har men ibland så" ställer avståndet till det" och allt klickar inte igång som det ska.

Men ja det borde fungera som solens upp och nedgång ja...

Beror på, ibland måste det patchas om kablar mellan stativ

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det här med vilken dag som bytet ska ske när man byter operatör och vilken tid det görs osv måste vara helt hittepå.
Jag ska enligt beställning hos både Telia och Telenor byta operatör från Telia -> Telenor imorgon den 21:e. Men idag kl 08:00 gick nätet ner och efter en omstart av routern har jag istället Telenor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanna:

Det här med vilken dag som bytet ska ske när man byter operatör och vilken tid det görs osv måste vara helt hittepå.
Jag ska enligt beställning hos både Telia och Telenor byta operatör från Telia -> Telenor imorgon den 21:e. Men idag kl 08:00 gick nätet ner och efter en omstart av routern har jag istället Telenor...

Jag har byte Telia -> Telenor idag. Men har hittills fortfarande Telia. Får se när det bryts.

Permalänk
Medlem

Bra med lite aktivitet i tråden, fick för mig att logga in på mina sidor för att dubbelkolla inför bytet på fredag.
Telenor hade av någon anledning satt aktivering 30/12.
Ringde och de ändrade så nu ska det bli aktiverat på fredag som planerat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Jag har byte Telia -> Telenor idag. Men har hittills fortfarande Telia. Får se när det bryts.

Fick ett mail från en herre på Telenor nu att de försökt aktivera min tjänst men att min tidigare operatör ligger kvar och blockerar. Ska återkomma när de kopplar bort dig så kommer Telenor aktivera direkt. Gissar att Telia kopplar bort sig vid midnatt då.

Mycket trevligt att Telenor själva skapar ett case direkt och meddelar en detta 👍🏼

EDIT: Sådär då var det igång! Får ut samma hastighet och samma ping. Så nöjd hittils med bytet från Telia. Får vi se vad det är för erbjudande nästa år och vad man hoppar på

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt, Telia verkar ha kopplat ur enligt avtal, men nu får jag ett ip som sägs vara bredband2 och en hastighet på runt 35Mbit.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Vaknade i morse utan internet.
Telenor försökte nog koppla in igår

Ringde teknisk support men dom svarade inte.
La på och ringde igen typ 8.30 och kom fram direkt.

Hon kopplade in och efter någon minut kom jag åt min home assistant utifrån igen.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av UrgentAlert:

Gick inget vidare i Openuniverse nät att få Bredband2 250/250 för 195:- som tidigare nämnts det erbjöd 379:- minus de 10% de har under 12 mån så 341:- så nej tack.

Sitter kvar på det jag redan har.

195kr för 250/250? Finns inte en chans att du kommer få det priset varken om du hotar att säga upp ditt nuvarande nuvarande eller på BF. På mitt erbjöds det inget BF-priser hos någon.

Skrivet av Chrisj:

Telenor brukar skicka ut prylarna i förväg och slå på grejerna från sin sida. Du behöver bara logga in och aktivera så fort du är redo. Om det sen är den 10e eller 30e december verkar de inte bry sig jättemycket om, däremot så börjar de såklart debitera så fort du aktiverat.

1000/1000 för 249, känns som jag hade lite flyt i år ändå.

Låter lite för bra för att vara sant, iallafall inom stadsnätet. Vilken operatör och stadsnät var det?

Permalänk
Medlem

Idag kl. 23 stängde Telia ner mitt abonnemang och efter omstart av hårdvara gick Telenor igång. Smidigt. Nu återstår bara att se om det blir skillnad i stabilitet. Varit otroligt nöjd genom alla 8 åren med Telia.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Idag kl. 23 stängde Telia ner mitt abonnemang och efter omstart av hårdvara gick Telenor igång. Smidigt. Nu återstår bara att se om det blir skillnad i stabilitet. Varit otroligt nöjd genom alla 8 åren med Telia.

Why the byte om du är nöjd med Telia sedan 8 år? 🤔

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Why the byte om du är nöjd med Telia sedan 8 år? 🤔

Antar att det är av samma anledning som för mig, de ville inte erbjuda sina tjänster längre till ett attraktivt pris. Haft Telia sedan 2010 och går över till Telenor i mars nästa år då de inte längre ville förnya bf rabatten (500/500 för 299kr/mån). Bästa de kunde erbjuda mig var 549kr/mån.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Antar att det är av samma anledning som för mig, de ville inte erbjuda sina tjänster längre till ett attraktivt pris. Haft Telia sedan 2010 och går över till Telenor i mars nästa år då de inte längre ville förnya bf rabatten (500/500 för 299kr/mån). Bästa de kunde erbjuda mig var 549kr/mån.

Exakt.👍

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Mycket märkligt, Telia verkar ha kopplat ur enligt avtal, men nu får jag ett ip som sägs vara bredband2 och en hastighet på runt 35Mbit.

Efter två samtal med Telenor fick jag rätt hastighet och operatör.
Ingen kötid så den delen av bytet gick väl bra än då.
Att min pfsense router flippade fullständigt och jag fick hålla på med den hela dagen innan jag fick ordning på den var ju mindre kul...
Men lärt mig mer om pfsense iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag bytte ifrån telia till Telia. De stängde ner kl 23.00 och internet gick upp med 00.07 utan omstart på UDMP 🙂

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter lite för bra för att vara sant, iallafall inom stadsnätet. Vilken operatör och stadsnät var det?

Inget stadsnät, brf med enbart Telenors (tidigare BBB:s) fiber indragen men utan gruppanslutning. Efter lite hattande så lyckades jag få nykundserbjudandet.