Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk

Gick inget vidare i Openuniverse nät att få Bredband2 250/250 för 195:- som tidigare nämnts det erbjöd 379:- minus de 10% de har under 12 mån så 341:- så nej tack.

Sitter kvar på det jag redan har.

Permalänk
Medlem

Jag ringde också in till telia och bad dem att inte skicka routern som man får med, men de rekommenderade starkt att ta emot den då de inte kommer kunna hjälpa en vid strul alt. det underlättar att felsöka genom deras router vid strul. Valde nu istället att ta emot routern och placera den i garderoben, det kostar mig ju ingenting så det kan inte skada.

Återigen, angående avslutning/inkoppling.
Om jag begär urkoppling 20 dec så är det TILL OCH MED det datumet dvs 23:59 den 20 dec. Inkoppling ska således ske DAGEN DÄRPÅ (för att undvika strul).
Så nu vet alla det.

Permalänk
Skrivet av downtown:

Jag ringde också in till telia och bad dem att inte skicka routern som man får med, men de rekommenderade starkt att ta emot den då de inte kommer kunna hjälpa en vid strul alt. det underlättar att felsöka genom deras router vid strul. Valde nu istället att ta emot routern och placera den i garderoben, det kostar mig ju ingenting så det kan inte skada.

Återigen, angående avslutning/inkoppling.
Om jag begär urkoppling 20 dec så är det TILL OCH MED det datumet dvs 23:59 den 20 dec. Inkoppling ska således ske DAGEN DÄRPÅ (för att undvika strul).
Så nu vet alla det.

Kan också intyga efter att ha gått från Telia till Telenor för några dagar sedan att om det står 20 dec i uppsägningsmejlet från Telia så är det i slutet på dagen den 20:e som de kopplar ur. För mig så kopplade Telia ur sig vid 23:00. Fick sedan ringa Telenor på morgonen dagen efter och be dom aktivera sin anslutning vilket gick på 10 minuter. Anledningen till det var att jag från början satte aktiveringsdatum på samma dag som urkopplingsdatum vilket inte gick.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600 | Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX 3070 Suprim | Minnen: Kingston DDR5 6000MHz 2x16GB | PSU: Seasonic FOCUS GX 850W | CPU-kylare: Deepcool Castle 360EX | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB & Crucial MX500 | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Profil på Swedroid: Reddington

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrunoX:

Återkom gärna sen hur det gick

Absolut.
TV och streaming har avslutas den 28 vilket är idag men jag har fortfarande kvar allt. Så vi får se om det går över till Telenor inatt eller om det är en dag för tidigt. Skönt att det inte är nära helgen så jag kan ringa och fixa imorgon på dagen.

Permalänk
Medlem

Fick också Telenor 500/500 för 299.
Funderade på Bahnhof 1000/1000 så jag ringde och snackade lite med Telenors uppsägning så löste man det för 299.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Fick också Telenor 500/500 för 299.
Funderade på Bahnhof 1000/1000 så jag ringde och snackade lite med Telenors uppsägning så löste man det för 299.

Det är nog många här som skulle vara intresserade av den här charmkursen du verkar ha gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Det är nog många här som skulle vara intresserade av den här charmkursen du verkar ha gått.

Hos Telenor? Jag sa att jag eventuellt ville ångra min beställning och om de kunde tänkas gå ner till 299. Han försvann någon minut för att han skulle prata med någon och så gjorde man "ett undantag". Hos Telia var det omöjligt om jag inte ville gå ner till 250. Det är någon annan här som lyckats med 299 hos Telenor om du läser tillbaka.

Fick sms
"Hej Niklas!

Kul att du vill stanna hos oss! Det vi kom överens om på telefon är 350 kr rabatt på Bredband 500/500 under 12 månader från och med 2023-11-29. Därefter gäller ordinarie pris. Erbjudandet har 12 månaders bindningstid och en månads uppsägningstid."

350 rabatt ger 299.

Mer edit:
Jag är väldigt len i käften när jag förhandlar 😉
Bra om man har koll på andra erbjudanden. Tog upp Telia för 299 men han på Telenor hade koll på att det var för 250. Men tja, det gick bra ändå. Tog upp Bahnhofs erbjudande också.

Permalänk
Medlem

Beställde telia 250/250 BF erbjudande för 299kr /mån via stadsnätsportalen den 23/11 (ViaEuropa genom heimstaden) . Fick internet kopplad direkt men fortfarande ingen bekräftelse från Telia själva, och inget abonnemang som dyker på min telia sida heller. Går in igen idag i stadsnätsportalen under "Mina tjänster" och ser att priset på mitt abonnemang har ändrats till 449kr/mån och startavgift på 399kr. Någon som har haft ett liknande problem?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gocartman:

Kan också intyga efter att ha gått från Telia till Telenor för några dagar sedan att om det står 20 dec i uppsägningsmejlet från Telia så är det i slutet på dagen den 20:e som de kopplar ur. För mig så kopplade Telia ur sig vid 23:00. Fick sedan ringa Telenor på morgonen dagen efter och be dom aktivera sin anslutning vilket gick på 10 minuter. Anledningen till det var att jag från början satte aktiveringsdatum på samma dag som urkopplingsdatum vilket inte gick.

Ja, verkar korrekt. TV-paketet försvann nu runt 23 så eventuellt är jag en dag tidig med Telenor. Tycker Telia kan skriva ut tid också så behöver man inte fundera.

Edit:
Nu efter 00 så fick jag en notis i PostNord-appen att en retur skapats av Telia. För routern då.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Bahnhof i många år 250 Mbit, Telia öppen fiber.

Ringde dem och sa att Telenor erbjuder 349:- så erbjöd de sig att gå ner 50:- (från 500:-) men sa nej tack.
Känns lite tråkigt att avsluta efter så många år men men.

Så nu har jag Telenor för 349:- istället en ganska stor skillnad.
Jag får 500 Mbit dessutom (inget jag behöver egentligen iof).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det blir billigare för fastighetsägaren då han slipper extra avgifter frön zitius eller vilka han betalar till

Mycket möjligt men som sagt, jag har frågat ett par gånger och de bara hänvisar till den Teliafiber som redan finns. Om de alls betalar något för det har jag ingen aning om.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrunoX:

Återkom gärna sen hur det gick

Man ska ange dagen efter det datumet som Telia anger som avslut. Jag hade avslut idag den 29. Skulle satt startdatum till den 30 hos Telenor.

Jag ringde Telia nyss, bad om frånkoppling direkt. Sen när internet slutade funka efter några ip renew så ringde jag Telenor och bad om inkoppling. Tog några minuter och en renew på ip i routern senare så funkar internet och jag är i Telenors nät.

Vi ses nästa år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Mycket möjligt men som sagt, jag har frågat ett par gånger och de bara hänvisar till den Teliafiber som redan finns. Om de alls betalar något för det har jag ingen aning om.

Man betalar alltid stokab avgift samt driftskostnad till förvaltaren (zitius eller dylikt) detta brukar vara runt 500-600kr för enbart anslutningsmöjlighet/lgh och år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Man ska ange dagen efter det datumet som Telia anger som avslut. Jag hade avslut idag den 29. Skulle satt startdatum till den 30 hos Telenor.

Jag ringde Telia nyss, bad om frånkoppling direkt. Sen när internet slutade funka efter några ip renew så ringde jag Telenor och bad om inkoppling. Tog några minuter och en renew på ip i routern senare så funkar internet och jag är i Telenors nät.

Vi ses nästa år!

Toppen, då låter jag mina datum vara. Tack för uppdatering!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta hanterats tidigare i tråden, men ett tips iaf! Jag har haft Telia i 3 år (förnyat med något erbjudande 1 gång per år). Ringde iår i mitten av oktober o sa upp bredband o tv till sista november då mina 12 månader gick ut.

Nu iår när jag ringde Telia under BF veckan sa de dock STOP, det här gäller bara nya kunder. Jag provade till o med 2 gånger då det ibland bara gäller att komma fram till rätt säljare 😀 men tji fick jag (säger man tji? Eller är det ki?).

Men till tipset! Det kanske är enormt självklart iofs men, min sambo loggade in på Telia och tog del av erbjudandet utan problem (till vår gemensamma adress). Så har man en sambo eller annan person som är villig att stå på ett bredband ett år, kan man helt enkelt alternera varje år för att få ta del av de bästa erbjudandena.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Telia updated the mitt Telia page, and you can now select e-faktura/autogiro from there even if you don't have a faktura yet.
A kind reminder so you can avoid the 49kr, paper faktura by default, without having to speak on the phone.

Permalänk
Expertgissare

Så kom dagen när min tjänst hos Telia skulle förlängas då mitt gamla avtal gick ut igår.
Inget internet, ingen TV, suck... Hur kan det vara så svårt.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Så kom dagen när min tjänst hos Telia skulle förlängas då mitt gamla avtal gick ut igår.
Inget internet, ingen TV, suck... Hur kan det vara så svårt.

Jag var orolig för detta när mitt internet dog imorse.. förberedde mig på att hänga på låset till Telias kundtjänst. Men en timme senare kicka det igång Lycka till!

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av kreekill:

Jag var orolig för detta när mitt internet dog imorse.. förberedde mig på att hänga på låset till Telias kundtjänst. Men en timme senare kicka det igång Lycka till!

Håller på att prata med Telia nu, han var tvungen att kolla på det här. Står under mina sidor att jag inte har några abonnemang, och har under pågående ordrar en som påbörjades den 24 nov när jag ringde in och förlängde.

Får se hur det slutar...

Edit.
Ska komma igång under dagen enligt den andra personen jag pratade med. Så bara att ha lite is i magen och hoppas på det bästa.

Lite dålig tajming att man är hemma med sjuka barn som verkligen såg fram emot att få kolla på första avsnittet av julkalendern

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Jag vet inte om detta hanterats tidigare i tråden, men ett tips iaf! Jag har haft Telia i 3 år (förnyat med något erbjudande 1 gång per år). Ringde iår i mitten av oktober o sa upp bredband o tv till sista november då mina 12 månader gick ut.

Nu iår när jag ringde Telia under BF veckan sa de dock STOP, det här gäller bara nya kunder. Jag provade till o med 2 gånger då det ibland bara gäller att komma fram till rätt säljare 😀 men tji fick jag (säger man tji? Eller är det ki?).

Men till tipset! Det kanske är enormt självklart iofs men, min sambo loggade in på Telia och tog del av erbjudandet utan problem (till vår gemensamma adress). Så har man en sambo eller annan person som är villig att stå på ett bredband ett år, kan man helt enkelt alternera varje år för att få ta del av de bästa erbjudandena.

Det är såhär de flesta gjort sista tiden med Telia. Tjatigt dock.
Men jag vägrade Telesnor så....

Permalänk
Medlem

Bytte till Telenor 500/500 idag, från Telia 500/500.
Går lika snabbt, samma antal hopp dvs kort peer-network, lika bra svarstider, publik IP.
Märker ingen som helst skillnad emellan, kommer inte tänka på om det är Telia eller Telenor som levererar, fakturan går som e-faktura. Sätter påminnelse om 11 månader att säga upp

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för argument till årets samtal med Telia om att förlänga nuvarande abonnemang? Jag har suttit på 299:-/mån ett tag nu och tänker fan inte låta dem ta betalt mer för mitt abonnemang.

Funderar på att faktiskt hota med de erbjudande man fått från andra operatörer...

Permalänk
Medlem

Vad lustigt..
Jag sa upp Telias abonnemang och byter till Bahnhof. Detta gjorde jag förra veckan och skiftet sker 22/12. När jag sa upp abonnemanget hos Telia så frågade jag vilket datum jag skulle ange till Bahnhof för påkoppling. Samma datum svarade han. Så Telias sägs upp 22/12 och Bahnhof aktiveras 22/12. Allt är frid och fröjd tills man börjar läsa inlägg i den här tråden om att det skall vara uppsägning på ena dagen och aktivering på nästa.
Ringde nyss Telias uppsägningsavdelning och dubbelkollade. Representanten vidhöll att det skall vara samma dag om man vill ha en så sömlös övergång som möjligt - de släpper oftast anslutningen under kontorstid, någon gång mellan 08:00-16:00 (inte helt hundra på klockslagen).
Nåväl, funkar det inte så är det väl bara ett telefonsamtal bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Vad lustigt..
Jag sa upp Telias abonnemang och byter till Bahnhof. Detta gjorde jag förra veckan och skiftet sker 22/12. När jag sa upp abonnemanget hos Telia så frågade jag vilket datum jag skulle ange till Bahnhof för påkoppling. Samma datum svarade han. Så Telias sägs upp 22/12 och Bahnhof aktiveras 22/12. Allt är frid och fröjd tills man börjar läsa inlägg i den här tråden om att det skall vara uppsägning på ena dagen och aktivering på nästa.
Ringde nyss Telias uppsägningsavdelning och dubbelkollade. Representanten vidhöll att det skall vara samma dag om man vill ha en så sömlös övergång som möjligt - de släpper oftast anslutningen under kontorstid, någon gång mellan 08:00-16:00 (inte helt hundra på klockslagen).
Nåväl, funkar det inte så är det väl bara ett telefonsamtal bort.

Konstigt att de har ett tidsspann. Bör ju vara bestämda tider så att kunderna inte sitter utan för att Telia är i vägen när de ska koppla på. Systemet bör ju vara automatiskt. Jag väntade aldrig hela dagen för att se vad som hände. Kanske hade löst sig automatiskt men jag ville inte sitta utan. Två telefonsamtal blev det men det är ju enkelt om det är vardag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

Telia updated the mitt Telia page, and you can now select e-faktura/autogiro from there even if you don't have a faktura yet.
A kind reminder so you can avoid the 49kr, paper faktura by default, without having to speak on the phone.

I couldn't do it but the start date for me is 29th Dec so maby I'm to early.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Maybe. I accidentally found it as well.
Mitt Telia>Fakturor>Fakturainställnigar>Fakturakonto.

And for those wondering about the gap when switching over, it seems that Telia does not do the 23.59 switch over.
I had it scheduled for the day AFTER my previous connection, and spent most of the day without fast bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Fick också Telenor 500/500 för 299.
Funderade på Bahnhof 1000/1000 så jag ringde och snackade lite med Telenors uppsägning så löste man det för 299.

Jag ringde Telenor och ville använda ångerrätten. Sa att Allente gav mig en total kostnad 249+399kr för 250Mbit och tv(såg nu att det var 299kr för 250Mbit men men)
Telenor matchade med 249+399kr fast med 500Mbit tvn skiter jag i det var med Viaplay total i båda paketen.

Bahnhof 489kr för 250Mbit haft dom sedan 2012 funkat kanon men blev för stor skillnad i pris.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Beställde telia 250/250 BF erbjudande för 299kr /mån via stadsnätsportalen den 23/11 (ViaEuropa genom heimstaden) . Fick internet kopplad direkt men fortfarande ingen bekräftelse från Telia själva, och inget abonnemang som dyker på min telia sida heller. Går in igen idag i stadsnätsportalen under "Mina tjänster" och ser att priset på mitt abonnemang har ändrats till 449kr/mån och startavgift på 399kr. Någon som har haft ett liknande problem?

<Uppladdad bildlänk>

Ringde telia och dom säger att det inte finns någon beställning på bredband eller abonnemang på min adress och att jag bör kontakta ViaEuropa. Skickar mail till ViaEuropa supporten via portalen och snart en vecka utan svar.

Vill kunna utnyttja 14 dagars ångerrätten ifall dom bestämmer sig för att det är 449kr som gäller och inte 299kr. Men som det ser ut nu så är det bara mitt TV abonnemang som dyker upp hos Telia och inget mer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Snackade med Telenor om att fixa 299kr i mån för 12 månader, personen jag pratade med fixade 50kr rabatt, men nu har de ändrat min bindningstid från början av januari-25 till mitten av feb-25, vet inte varför de skulle behöva förlänga min bindningstid för att de ska ge mig 50kr rabatten.

Någon annan som fick det också eller fick ni 299kr från dag 1 och 12 mån bindningstid?

Permalänk

Beställde telenor 500/500 för 2 veckor sedan via Zitius (ZMarket) hemsida eftersom min adress inte dök upp automagiskt på telenors hemsida (inte helt ovanligt om man läser tråden). Fick ett väldigt generisk tack för din beställning email från dom helt utan detaljer.

Eftersom jag inte har inkoppling förrän 22 dec lät jag det gå 2 veckor, men eftersom jag inte fått något från Telenor ringde jag dom idag. Precis som för andra som inte dyker upp i deras sökning på adress behövdes det läggas till manuellt. Efter han frågat chefen var det dock inga problem att få Black week erbjudandet trots att det gått ut.

Sedan ville han sälja mobil och Tv abonnemang... Detta tillsammans med att slippa telefonkö är anledningen jag föredrar att lägga beställning på en hemsida! Men Zitius (ZMarket) hemsida är så jäkla dålig att det kommer jag nog inte att göra fler gånger.