Auktion utan slutdatum?

Permalänk

Det är inte så att säljaren dragit den gamla rövaren "Jag förbehåller mig rätten att..."?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625429-forbehaller-mi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Då tolkar jag det som auktionen är giltig till 2024-03-31 ?

.. låter länge 😂

Nja, det är en tjänst man kan vinna där man nog kan på goda grunder argumentera att man behöver ett par månaders framförhållning för leverans/nyttjande. De som ska leverera är extremt upptagna människor.

Citat:

TLDR; Säljaren har alltid friheten att välja att sälja hur / när denne vill, eller inte alls.

Inte vid anbud/accept-förfarande.

Auktioner har dessutom den väldigt etablerade företeelsen "reservationspris". Måste säga att det är märkligt att, i ljuset av just att reservationspris är väldigt vanligt förekommande vid auktioner, inte det faktum att en auktion inletts är bindande för säljaren. Nu pratar jag om en explicit auktion här (företaget som säljer i mitt fall beskriver ju explicit saken som en auktion med bud), inte om en annons på Blocket där någon skriver "Pris 500:- eller högstbjudande".

Särskilt vid fysiska auktioner kan det ju ha tryckts en katalog som någon tittat i, hittat ett intressant objekt med ett reservationspris som är acceptabelt och därför lägger tid på att åka till auktionen. Att denne i det läget om han/hon vinner budgivningen ÄNDÅ inte kan vara säker på att transaktionen är bindande är obegripligt om man ser till anbud/accept-modellen som annars gäller!?!? Katalogbeskrivningen tillsammans med reservationspriset (inkl om det är 0) är ju väldigt likt vilken offert som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Även bud på auktioner på nätet är bindande, om det finns något tydligt slutdatum eller annan mekanism som avslutar auktionen efter en begränsad tid.

Om jag t.ex. säljer en grej på ett forum utan några särskilda regler och specificerar en sluttid för högsta bud, då är jag bunden att sälja till den som var högstbjudande vid det tillfället. (Om jag inte skrivit annat i min annons, eller något annat avtalats.)

Men om jag inte sätter en sluttid för budgivningen så är inte försäljningen bindande varesig för mig eller för köparen.

Det är ju detta som är kärnfrågan. För anbud/offerter utan sluttid finns det regler för hur länge de är giltiga (typ "praxis för branschen", skäligt etc). Det vore ju rimligt om något liknande, fast omvänt, gällde för auktioner. Möbler i Facebook-grupp så löper auktionen max en vecka plus så länge det kommer nytt bud inom ett dygn från senaste budet (typ).

Har tex Kronofogdens onlineauktioner något slutdatum? De har väl iofs en auktionsförrättare, men han vill gå hem för dagen någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Det är inte så att säljaren dragit den gamla rövaren "Jag förbehåller mig rätten att..."?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625429-forbehaller-mi...

Nej, jag har postat annonsen i sin helhet exkl objektsbeskrivningen i tråden.

Permalänk
Medlem

Om det är en auktion där pengarna går till välgörenhet då är - oftast - köparen beredd att lägga mer pengar inte mindre.
Du har å ena sidan rätt i att det är en auktion och du har högsta budet, men varför vill du lägga ett lågt bud? Ett bud som är så lågt att de inte tycker det är värt det. De kanske till och med går back.

Kanske ska fundera på vad du vill uppnå och hur samvetet kommer att kännas om du får ”rätt”.

Permalänk
Medlem

Rättsfallet som nämns i tråden finns här. En väldigt välskriven kandidatuppsats om ämnet (som skrevs innan HD-avgörandet) finns här.

Objektbeskrivningen är antagligen högintressant i sammanhanget eftersom den skulle hjälpa till med att avgöra om ”giltighetstiden” avser auktionen eller objektet.

Av ovanstående litteratur kan man konstatera att området är svårtolkat. Det finns en doktrin (Adelcreutz) som går ut på att varje auktion ska tolkas enligt sina förutsättningar. Och så finns Rambergs doktrin som jag inte är direkt imponerad av.

Inget av det nämnda berör uttryckligen auktioner utan sluttid. Men jag lärde mig vad en ”candle auction” är, samt de holländska och japanska auktionsmodellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Om det är en auktion där pengarna går till välgörenhet då är - oftast - köparen beredd att lägga mer pengar inte mindre.
Du har å ena sidan rätt i att det är en auktion och du har högsta budet, men varför vill du lägga ett lågt bud? Ett bud som är så lågt att de inte tycker det är värt det. De kanske till och med går back.

Kanske ska fundera på vad du vill uppnå och hur samvetet kommer att kännas om du får ”rätt”.

Jag bryr mig inte om ändamålet. Jag har heller inte hindrat någon från att bjuda över mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Rättsfallet som nämns i tråden finns här. En väldigt välskriven kandidatuppsats om ämnet (som skrevs innan HD-avgörandet) finns här.

Objektbeskrivningen är antagligen högintressant i sammanhanget eftersom den skulle hjälpa till med att avgöra om ”giltighetstiden” avser auktionen eller objektet.

Det är en utflykt/sightseeing för åtta personer med en känd person/expert som guide. Det är därför det är så lång löptid på erbjudandet - man måste hitta ett tillfälle där alla kan och objektet som ska besökas är tillgängligt.

Citat:

Av ovanstående litteratur kan man konstatera att området är svårtolkat. Det finns en doktrin (Adelcreutz) som går ut på att varje auktion ska tolkas enligt sina förutsättningar. Och så finns Rambergs doktrin som jag inte är direkt imponerad av.

Inget av det nämnda berör uttryckligen auktioner utan sluttid. Men jag lärde mig vad en ”candle auction” är, samt de holländska och japanska auktionsmodellerna.

Tack för ett utförligt svar!

När jag läste nationalekonomi fördjupade jag mig i just auktioner (det spelteoretiska aspekterna, inte juridiken). Kan även tipsa om Vickrey-auktion/second bid sealed auction.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Inte vid anbud/accept-förfarande.

Fast att be om anbud innebär ju knappast att man gör automatisk accept på de bud som kommer in. Det blir ju snarare så att om någon erbjuder ett pris som de skulle godta i sådana fall lämnar ett förslag till den presumtiva köparen som i sådana fall får göra accept.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Fast att be om anbud innebär ju knappast att man gör automatisk accept på de bud som kommer in. Det blir ju snarare så att om någon erbjuder ett pris som de skulle godta i sådana fall lämnar ett förslag till den presumtiva köparen som i sådana fall får göra accept.

Sen finns det ju ofta reservationspriser vid auktioner som inte behöver vara synliga för budgivare. De kan ju helt sonika säga att buden inte når upp till reservationspriset och då har man inget att säga till om

Permalänk
Medlem

Uppdatering: nu blir det spännande.

Jag kontaktade säljaren när det gått några arbetsdagar efter mitt bud och en månad efter att auktionen påbörjades med budskapet att jag tyckte att jag hade vunnit och ville diskutera leverans. Efter lite turer fram och tillbaka framgår det att:

* inlägget var automatiskt korspostat från ett helt annat forum, och att det var i kommentarer i detta forum budgivningen genomfördes. Varken att det var korspostat eller att budgivningen skulle ske i det andra forat framgick av inlägget jag såg. De verkar korsposta alla inlägg på det här sättet och verkar inte ha tänkt på att det inte fungerade i det aktuella fallet.

* Auktionen löpte bara en dag i det andra forat.

Jag vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden men jag skickade ett PM till företaget direkt när jag såg inlägget och frågade just om sluttid för auktionen. Detta var då alltså 10-15 timmar innan auktionen avslutades, förmiddagen en vanlig arbetsdag. De hade alltså god tid på sig att svara innan auktionen tog slut. Det fick jag aldrig något svar på. Mitt PM innehöll dessutom en länk till inlägget jag sett (alltså det som var korspostat), typ "När är sluttid för den här auktionen [länk]?". Detta meddelande borde ha fått dem att reagera på att jag s.a.s tittade på fel ställe.

Permalänk
Medlem

Vad är praxis när man säger att auktion avslutas 20.00? Gäller sista budet 19:59 eller 20.00.?

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Vad är praxis när man säger att auktion avslutas 20.00? Gäller sista budet 19:59 eller 20.00.?

Om det är elektroniskt (Tradera) så kan det vara upp till 20:00:59.

Permalänk
Medlem

Auky

Skrivet av mc68000:

Om det är elektroniskt (Tradera) så kan det vara upp till 20:00:59.

Manuellt, typ som här på Sweclockers.
Såg ingen generell praxis gällande det ämnet samt ”snipers” så jag hakar på detta ämne… tillfälligt…

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…