Auktion utan slutdatum?

Permalänk
Medlem

Auktion utan slutdatum?

Jag har lagt ett vinnande (högsta) bud i en auktion som pågått i en månad, men som inte har något angivet slutdatum. När auktionen publicerades (för en månad sedan) saknades slutdatum så jag frågade de som låg bakom auktionen om detta i en kommentar. Min kommentar raderades/besvarades inte. Sedan la ingen något bud på en månad varpå jag la ett lågt bud i fredags, och ingen har lagt något högre bud sedan dess.

Finns det någon praxis i denna situation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Jag har lagt ett vinnande (högsta) bud i en auktion som pågått i en månad, men som inte har något angivet slutdatum. När auktionen publicerades (för en månad sedan) saknades slutdatum så jag frågade de som låg bakom auktionen om detta i en kommentar. Min kommentar raderades/besvarades inte. Sedan la ingen något bud på en månad varpå jag la ett lågt bud i fredags, och ingen har lagt något högre bud sedan dess.

Finns det någon praxis i denna situation?

Beror väll på vart denna auktion hålls? Har du provat läsa igenom deras regler osv? Kan gott och väl va som så att dom har någon form av resercationspris och timer/slutdatum inte sätts förns man har ett bud över det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Beror väll på vart denna auktion hålls? Har du provat läsa igenom deras regler osv? Kan gott och väl va som så att dom har någon form av resercationspris och timer/slutdatum inte sätts förns man har ett bud över det.

Det är informellt. Finns inga villkor så då blir det väl lagstiftningen som sätter gränserna. Säljaren är näringsidkare (det är ett jippo/marknadsföring).

Permalänk
Hedersmedlem

Om det inte finns några regler så finns det inte heller ett avtal, och ett bud är väl att se mer som "löst snack" som båda kan dra sig ur när som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om det inte finns några regler så finns det inte heller ett avtal, och ett bud är väl att se mer som "löst snack" som båda kan dra sig ur när som helst.

Klart det finns regler, avtalslagen etc. En auktion är i princip avtal enligt anbud-accept-modellen. Säljaren lägger ut ett anbud där det bla framgår att avtalet ingås med den som lagt högst bud vid tiden T. Jämför en offert: det är också ett anbud. Inkluderar man inte ett slutdatum för offerten (typ "denna offert är giltig i 30 dagar efter upprättandet") så säger väl lagen något i stil med "rimligt" och "praxis för branschen" etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Det är informellt. Finns inga villkor så då blir det väl lagstiftningen som sätter gränserna. Säljaren är näringsidkare (det är ett jippo/marknadsföring).

Fundera genom följande scenario:

- Du går in i en skoaffär och pekar på en tavla på väggen.
- Du säger: hur mycket kostar den?
- Personalen säger: den är inte till salu egentligen, men allt har ett pris om man skulle få ett bud någon gång!
- Du säger: Du får en hundralapp.

Tror du att personalen är legalt bunden att sälja tavlan till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Fundera genom följande scenario:

- Du går in i en skoaffär och pekar på en tavla på väggen.
- Du säger: hur mycket kostar den?
- Personalen säger: den är inte till salu egentligen, men allt har ett pris om man skulle få ett bud någon gång!
- Du säger: Du får en hundralapp.

Tror du att personalen är legalt bunden att sälja tavlan till dig?

Hur är det där löjliga scenariot jämförbart med en explicit auktion?

Permalänk
Medlem

Så här lyder hela inlägget:

NU STARTAR AUKTIONEN!
Använd kommentarsfältet för att ge bud

[Tjänstebeskrivning]

Plats: X
Datum: valfritt
Giltigt: Till och med 2024-03-31

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Hur är det där löjliga scenariot jämförbart med en explicit auktion?

Det är ungefär samma scenario som ditt, givet informationen du gett oss.

Men du verkar redan ha bestämt dig för att du har rätt, så vad är poängen med din tråd? Man blir inte så sugen på att hjälpa dig med tonen du har.

Men för att svara på din fråga:
Nej, det finns ingen lag som anger att en säljare måste sälja till det högsta budet på en auktion, eller sälja alls. Däremot kan det finnas användarvillkor på specifika tjänster som specifierar detta, tex Tradera.

Ett (implicit) avtal sluts när affär gjorts - inte innan.

Här kan du läsa mer.
https://lawline.se/answers/maste-man-salja-nagot-som-man-lagt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är ungefär samma scenario som ditt, givet informationen du gett oss.

Men du verkar redan ha bestämt dig för att du har rätt, så vad är poängen med din tråd? Man blir inte så sugen på att hjälpa dig med tonen du har.

Nej det är det inte. Skoaffären har inte ett anslag på dörren om att inredningen är till salu via auktion och att man ska komma och lämna lappar med bud i kassan om man är intresserad.

Jag betvivlar att du faktiskt kan bidra med något substantiellt så den förlusten är kanske inte jättestor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är ungefär samma scenario som ditt, givet informationen du gett oss.

Men du verkar redan ha bestämt dig för att du har rätt, så vad är poängen med din tråd? Man blir inte så sugen på att hjälpa dig med tonen du har.

Men för att svara på din fråga:
Nej, det finns ingen lag som anger att en säljare måste sälja till det högsta budet på en auktion, eller sälja alls. Däremot kan det finnas användarvillkor på specifika tjänster som specifierar detta, tex Tradera.

Ett (implicit) avtal sluts när affär gjorts - inte innan.

Här kan du läsa mer.
https://lawline.se/answers/maste-man-salja-nagot-som-man-lagt...

Läste du ens din egen länk? Mycket talar för att frågeställaren ingått ett avtal:

Kom sedan överens med en kvinna om att hon skulle få köpa den och vi bestämde dag då vi skulle ses.

Notera att hon inte skriver att de kom överens om att träffas så att köparen skulle kunna titta och klämma på jackan.

Att någon svarar på en annons och erbjuder ett pris kan dock i regel anses som ett anbud. Om du som säljare accepterar anbudet kan ett bindande avtal härmed anses ha uppkommit genom din accept.

Om ni har kommit överens om köp och även bestämt dag då ni ska träffas kan det tyda på att ett bindande avtal har träffats.

Permalänk
Medlem

Önskar dig stort lycka till med ditt korståg.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte svårare än att du hör av dig till säljaren och frågar om det blir någon affär eller inte? Du vill ju heller inte sitta bunden till en auktion hur länge som helst.

Säg helt enkelt något i stil med:
Hej, nu har det gått så lång tid att jag vill veta om jag får köpa produkten för summan jag bjudit? Om inte så vill jag dra tillbaka mitt bud då auktionens löptid överskridit vad jag anser vara en rimlig tidsram.

Men jag antar att problemet här är att du verkligen vill ha varan till detta pris, då det är ett väldigt bra pris. Samtidigt som säljaren tänker precis tvärt om och tycker att priset är för lågt.

Oavsett så är det i princip samma svar, fråga säljaren om det blir en affär eller ej. Säljaren får då avgöra om denna kan acceptera ett för denna lågt pris eller riskera att inte få något bud alls i en ny auktion. Jag tror inte det är värt att bråka om helt enkelt men det avgör ju du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Giltigt: Till och med 2024-03-31

Till skillnad mot en bondauktion över dagen så lär väl denna internetauktion sträcka sig till 2024-03-01 minst. Även på en bondauktion kan det ju klagas på att "nu bjuder ni för dåligt folk" och gå vidare med nästa kastrull. Så se det som en auktion med dolt reservationspris och precis som på Tradera så dämpar det viljan att bjuda.

Om budet är för dåligt så klubbas det inte, så enkelt är det. Det är helt upp till auktionsförrättaren att bestämma om och när klubban skall gå. Finns inget "jag vann" a la Tradera, utan det är en accept vid valfritt tillfälle. Du får tåla dig, auktionsförrättaren sippar nog drinkar nere i Spanien fram till mitten av Januari-2024, eller så väntar han på att någon som skall utföra "tjänsten" skall bli tillgänglig för det pris ni just nu har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Men jag antar att problemet här är att du verkligen vill ha varan till detta pris, då det är ett väldigt bra pris. Samtidigt som säljaren tänker precis tvärt om och tycker att priset är för lågt.

Så är det naturligtvis. En detalj i sammanhanget är att intäkten ska gå till välgörenhet, inte till säljaren, så säljaren har egentligen inget skäl att säga nej. Jag skulle däremot gärna ha ett skäl att tvinga säljaren att genomföra transaktionen. Om de inte fått ett enda bud på en månad (och jag kan väl vänta tills det gått en hel arbetsdag) så är ju erbjudandet uppenbarligen inte tillräckligt attraktivt (eller, för mig är det det men ingen annan verkar ju nappa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Så är det naturligtvis. En detalj i sammanhanget är att intäkten ska gå till välgörenhet, inte till säljaren, så säljaren har egentligen inget skäl att säga nej. Jag skulle däremot gärna ha ett skäl att tvinga säljaren att genomföra transaktionen. Om de inte fått ett enda bud på en månad (och jag kan väl vänta tills det gått en hel arbetsdag) så är ju erbjudandet uppenbarligen inte tillräckligt attraktivt (eller, för mig är det det men ingen annan verkar ju nappa).

Och det enkla svaret är att du har ingen jurdisk möjlighet att tvinga dom att ta ditt bud.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Klart det finns regler, avtalslagen etc. En auktion är i princip avtal enligt anbud-accept-modellen. Säljaren lägger ut ett anbud där det bla framgår att avtalet ingås med den som lagt högst bud vid tiden T. Jämför en offert: det är också ett anbud. Inkluderar man inte ett slutdatum för offerten (typ "denna offert är giltig i 30 dagar efter upprättandet") så säger väl lagen något i stil med "rimligt" och "praxis för branschen" etc.

Då kommer frågan vilken paragraf som kräver ett slutdatum för auktioner. Jag känner inte till att det finns - men jag kan inte lagen på det här området ;).
Man kan låta ett hus ligga till försäljning så länge säljaren önskar. Kommer det inte intressanta bud så kan den fortgå. Säljaren kan också tacka nej till lagda bud. Så det verkar ju finnas sådana upplägg också iaf.

För anbud och auktioner är väl ett bekräftelsemeddelande/mail kring överenskommelse av en affär en bindande handling. Exempelvis - ja du har lagt högsta budet så du har vunnit det här utropet. Eller - "vi gör affär utifrån ditt prisförslag".
Har du inte bekräftelse på att genomföra affären så blir det nog också svårt att driva det vidare.

I dina skor hade jag inte räknat med att ro hem det där. Auktionen verkar inte helt uppstyrd vilket gör det hela mer klurigt.
Men vill du så kolla på om det finns faktiskt lagstöd att kräva ett slutdatum.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan låta ett hus ligga till försäljning så länge säljaren önskar. Kommer det inte intressanta bud så kan den fortgå. Säljaren kan också tacka nej till lagda bud. Så det verkar ju finnas sådana upplägg också iaf.

Det är inte helt rätt att jämföra med försäljning av hus, dvs det som kallas "fast egendom" i lagen. Det skiljer sig nämligen ganska markant från vanliga saker ("lös egendom"). Bland annat är muntliga avtal inte bindande, utan en försäljning av fast egendom måste vara skriftlig och se ut på ett visst sätt.

Det som eventuellt skulle kunna tala till trådstartarens fördel är att säljaren säger att köpesumman ska gå till välgörenhet. När man offentligt lovar att ge bort pengar, t ex till välgörenhet, är det ett bindande löfte. Så man kanske kan argumentera för att försäljningen måste genomföras för att kunna ge bort pengarna. Men å andra sidan är det ju inte trådstartaren som företaget har lovat att ge gåvan till, så jag tror inte hen kan driva det i en domstol.

Jag är ingen jurist eller så, jag har bara läst en översiktskurs i ämnet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag lyckades hitta siten Avtalslagen 2020 som tar upp detta under Kapitel 2.4 Avtal genom auktion.

OBS att Avtalslagen 2020 inte är lag, det är snarare en sammanfattning av svensk avtalsrätt som är skrivet som om den vore en lag, i syfte att fungera som ett hjälpmedel för jurister. Nu är jag ingen jurist heller, så du får väl ta det här med en lämplig nypa salt. Jag har ingen direkt anledning att tro att informationen är felaktig. Däremot är Christina Ramberg som är upphovsman till Avtalslagen 2020 professor i civilrätt vid Stockholms Universitet.

På siten står det: "Om det saknas regler om när auktionen är avslutad, kan den erbjudande parten återkalla sitt erbjudande och budgivare återkalla sitt bud intill dess två parter bekräftat att de är bundna vid ett avtal."

Det borde vara svaret på din fråga. Om det inte finns någon sluttid för auktionen så är inte buden heller i praktiken bindande för några parter. D.v.s. ungefär det jag skrev i mitt första svar.

Vill man veta mer om varför det är så kan man läsa kommentaren till höger, här finns flera stycken som förklarar detta, tyvärr hade det varit bra med med direkthänvisningar till källor här för det specifika påståendet, men för den som är intresserad och mer insatt i juridik är väl det här en rimlig utgångspunkt att utgå från. Det går ju säkert att få tag på källorna för att bekräfta att informationen faktiskt är sann, men det är inget jag varken orkar göra eller är har rätt kompetens för.

Men kort sammanfattat, enligt en professor i civilrätt vid Stockholms Universitet så är varken ditt bud eller erbjudandet i fråga här i praktiken bindande tills att något avtal skrivs, just eftersom det saknas någon sluttid. Det är upp till dig att bedöma om det är trovärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om det inte finns några regler så finns det inte heller ett avtal, och ett bud är väl att se mer som "löst snack" som båda kan dra sig ur när som helst.

Nej ett bud är en offert och tackar mottagaren ja så är det en accept = bindande avtal

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

När man läser avtalsrätt på Uppsala så tar man upp auktion genom tex facebook. Slutsatsen är att som ovanstående säger, att det måste finnas ett slutdatum. Om det gör det så blir det dock bindande enligt lag. Det finns rättsfall där någon bjöd på en möbel eller liknande, vann den, men sen la säljaren ut den igen för mer. Då fick hon en summa pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

När man läser avtalsrätt på Uppsala så tar man upp auktion genom tex facebook. Slutsatsen är att som ovanstående säger, att det måste finnas ett slutdatum. Om det gör det så blir det dock bindande enligt lag. Det finns rättsfall där någon bjöd på en möbel eller liknande, vann den, men sen la säljaren ut den igen för mer. Då fick hon en summa pga det.

Jepp, jag har läst det rättsfallet. Situationen är ändå lite märkligt. Jämför med just offerter (bud) i en icke-auktionsavtalssituation utan "utgångsdatum" - de är ju inte giltiga för all framtid. Analogt borde ju en auktion utan slutdatum inte kunna pågå för evigt. I mitt fall har auktionen pågått en månad och det har inte kommit något nytt bud på ett dygn (tre dygn om man räknar helgdagar). Man kunde ju tycka en auktion borde vara avslutad efter 30 dagar resp inga nya bud på ett dygn, dvs att det vore en skäligt lång löptid för auktionen resp väntetid på nya bud, analogt med att det kanske skulle anses skäligt att en offert på typ ett mindre hantverksjobb utan slutdatum är giltig i en månad (eller två veckor, eller två månader, men inte 1 dygn eller 1 år)

Permalänk
Medlem

låter som vilken bostadsförsäljning någonsin. där budas det tills säljaren tar ett bud. kommer inget bud dom accepterar så kanske det ligger kvar, eller så tar dom bort annonsen efter ett ta. Sett vissa fastigheter som har legat till försäljning i år.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Jepp, jag har läst det rättsfallet. Situationen är ändå lite märkligt. Jämför med just offerter (bud) i en icke-auktionsavtalssituation utan "utgångsdatum" - de är ju inte giltiga för all framtid. Analogt borde ju en auktion utan slutdatum inte kunna pågå för evigt. I mitt fall har auktionen pågått en månad och det har inte kommit något nytt bud på ett dygn (tre dygn om man räknar helgdagar). Man kunde ju tycka en auktion borde vara avslutad efter 30 dagar resp inga nya bud på ett dygn, dvs att det vore en skäligt lång löptid för auktionen resp väntetid på nya bud, analogt med att det kanske skulle anses skäligt att en offert på typ ett mindre hantverksjobb utan slutdatum är giltig i en månad (eller två veckor, eller två månader, men inte 1 dygn eller 1 år)

Vad är det du vill diskutera, vad rättsläget i Sverige är just nu, eller hur det borde vara?

Rättsläget i Sverige är, så vitt jag kan se, att en auktion utan bestämt slutdatum varken är bindande för säljare eller köpare.

Sedan kan man ju ha åsikter om att det borde vara annorlunda, men det är ju egentligen en separat fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad är det du vill diskutera, vad rättsläget i Sverige är just nu, eller hur det borde vara?

Rättsläget i Sverige är, så vitt jag kan se, att en auktion utan bestämt slutdatum varken är bindande för säljare eller köpare.

Sedan kan man ju ha åsikter om att det borde vara annorlunda, men det är ju egentligen en separat fråga.

Det är väl lite både ock. Bud på reguljära auktioner är bindande. Det är väldigt tydligt. Om buden är bindande bör ju av symmetriskäl även anbuden vara bindande. Och digitala auktioner är i princip samma sak som fysiska auktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Det är väl lite både ock. Bud på reguljära auktioner är bindande.

Auktionen som du budar saknar slutdatum och kan därmed inte tolkas som en ordinär auktion.

Generös tolkning

Citat:

Och digitala auktioner är i princip samma sak som fysiska auktioner.

?????????????

Måste tyvärr hålla med andra i tråden, självklart tråkigt att inte vinna auktionen men det är kanske dags att släppa detta?

Gino
Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av qc3fxv3a:

Så här lyder hela inlägget:

NU STARTAR AUKTIONEN!
Använd kommentarsfältet för att ge bud

[Tjänstebeskrivning]

Plats: X
Datum: valfritt
Giltigt: Till och med 2024-03-31

Då tolkar jag det som auktionen är giltig till 2024-03-31 ?

.. låter länge 😂

TLDR; Säljaren har alltid friheten att välja att sälja hur / när denne vill, eller inte alls.

Jag tror du lagt ett bud som är ett bra pris, för dig. Du hade ”sista budet” och förväntar dig då att få varan - men när inget händer börjar du lipa.
Åter igen, det är säljaren fritt att sälja när, hur och till vem denne vill - eller inte alls.

Tror du behöver svälja din stolthet och inse att ditt bud inte godtogs.

… eller så kan det vara så att säljaren / annonsören råkat ut för något eller rent utav är på semester och inte tänker på att kolla detta slaviskt och kanske tar upp det senare.

Många faktorer kan spela in. Men tror inte du kommer någonstans genom att försöka bolla det hela på detta forum.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Det är väl lite både ock. Bud på reguljära auktioner är bindande. Det är väldigt tydligt. Om buden är bindande bör ju av symmetriskäl även anbuden vara bindande. Och digitala auktioner är i princip samma sak som fysiska auktioner.

Även bud på auktioner på nätet är bindande, om det finns något tydligt slutdatum eller annan mekanism som avslutar auktionen efter en begränsad tid.

Om jag t.ex. säljer en grej på ett forum utan några särskilda regler och specificerar en sluttid för högsta bud, då är jag bunden att sälja till den som var högstbjudande vid det tillfället. (Om jag inte skrivit annat i min annons, eller något annat avtalats.)

Men om jag inte sätter en sluttid för budgivningen så är inte försäljningen bindande varesig för mig eller för köparen.

Det är en konsekvens av att det helt enkelt är orimligt att säljaren ska få binda en budgivare att köpa något i all evighet utifrån säljarens godtycke. Och eftersom inte köparen är bunden att köpa, så är inte heller säljaren bunden att sälja.

Tagit bort felaktig referens till Sweclockers Marknad
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Även bud på auktioner på nätet är bindande, om det finns något tydligt slutdatum eller annan mekanism som avslutar auktionen efter en begränsad tid.

Om jag t.ex. säljer en grej på Sweclockers marknad och specificerar en sluttid för högsta bud, då är jag bunden att sälja till den som var högstbjudande vid det tillfället. (Om jag inte skrivit annat i min annons, eller något annat avtalats.)

Men om jag inte sätter en sluttid för budgivningen så är inte försäljningen bindande varesig för mig eller för köparen.

Det är en konsekvens av att det helt enkelt är orimligt att säljaren ska få binda en budgivare att köpa något i all evighet utifrån säljarens godtycke. Och eftersom inte köparen är bunden att köpa, så är inte heller säljaren bunden att sälja.

Hmm står i bud rutan att inga bud är bindande.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dax:

Hmm står i bud rutan att inga bud är bindande.

Det var ett dåligt exempel, tack för påpekandet. Jag har redigerat mitt inlägg.

Finns det regler för auktionen så gäller de så klart i allmänhet.