Permalänk
Medlem

Äntligen tagit mig till att göra lite öl igen, gjorde en imperial stout med choklad, marshmallow och vanilj, väntas landa runt 11.5%. Får se hur det blir när det har jäst klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Äntligen tagit mig till att göra lite öl igen, gjorde en imperial stout med choklad, marshmallow och vanilj, väntas landa runt 11.5%. Får se hur det blir när det har jäst klart!

Min stout landade på 7,5. Också choklad och vanilj. Dock så kommer jag skippa choklad i koket nästa gång. Den blev lite väl kärv av det. Som torrhumling är dock choklad mycket trevligt. Ska kanske ta en liten taster av min pilsner idag. En vecka på fat är dock inte mycket för en lager.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Min stout landade på 7,5. Också choklad och vanilj. Dock så kommer jag skippa choklad i koket nästa gång. Den blev lite väl kärv av det. Som torrhumling är dock choklad mycket trevligt. Ska kanske ta en liten taster av min pilsner idag. En vecka på fat är dock inte mycket för en lager.

Använde det du skrev om din stout lite som inspiration för min, så tråkigt att höra att choklad i koket inte var en bra idé, får se om det funkar dåligt för mig med... Tänkte också slänga in choklad och vanilj för att "torrhumla" med, hoppas på att det hinns klart innan vi ska till föräldrar för jul och nyår...

Brukar alltid se till att göra lager så den jäst klart lagom tills vi far bort, sedan sätter jag jäskammaren på låga temperaturer så får den stå där i några veckor, då har jag ingen möjlighet att falla för frestelsen att smaka i förväg ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Använde det du skrev om din stout lite som inspiration för min, så tråkigt att höra att choklad i koket inte var en bra idé, får se om det funkar dåligt för mig med... Tänkte också slänga in choklad och vanilj för att "torrhumla" med, hoppas på att det hinns klart innan vi ska till föräldrar för jul och nyår...

Brukar alltid se till att göra lager så den jäst klart lagom tills vi far bort, sedan sätter jag jäskammaren på låga temperaturer så får den stå där i några veckor, då har jag ingen möjlighet att falla för frestelsen att smaka i förväg ^^

Lät klokt det där med din lager. Kanske skulle man skaffa hänglås och ge nyckeln till frugan? Makten skulle dock förmodligen missbrukas av henne 😄

Din behöver inte alls bli lika kärv som min. Sedan är smak så olika. En stoutälskare gav min 4,5/5. Jag själv ger den 3,5/5. Problemet för mig är nog att den blev för svag. Alkohol bidrar till smak och sötma, det balanserar upp den.

Fick hem en ny tapp som ska sitta direkt på fatet idag. Återkommer när jag testat den, lär smaka lite svavelfis såhär tidigt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Testade både tappen och min lager igår. Doften var som från en magsjuk sjöman som precis klivit av båten från Indien, men efter någon minut försvann det och kvar var en rätt elegant tjeckisk pilsner. Kanske mildare än de man kan köpa men god. Kan bli bra om några veckor.

Tappen sög något ådrigt, det är på tok för lågt tryckfall i den så jag måste försöka hitta en övergång mellan den gängade kulkopplingen och tappen. Något med rätt högt tryckfall.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jo, jag har prövat kopplingar med flow control men funkar aldrig som jag vill, till sist är ända lösningen jag hittat att ha tillräckligt mycket tub mellan koppling och tap... Säg gärna till om du kommer på någonting bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Jo, jag har prövat kopplingar med flow control men funkar aldrig som jag vill, till sist är ända lösningen jag hittat att ha tillräckligt mycket tub mellan koppling och tap... Säg gärna till om du kommer på någonting bättre

Jag har kört dels picnic tap 2.1 som fungerar klockrent. Men tycker även keglands fatkoppling med justerbart tryckfall fungerar bra. Den är dock enbart för slang

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Har prövat Keglands kopplingar med inbyggd flow control men blev väldigt besviken, har även prövat ett par andra lösningar utan att det blivit som jag vill ha det. Kan ju mycket möjligt vara användarfel såklart, men jag prövade väldigt mycket att få till rätt flöde utan resultat, så nu kör jag på att anpassa slangarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Har prövat Keglands kopplingar med inbyggd flow control men blev väldigt besviken, har även prövat ett par andra lösningar utan att det blivit som jag vill ha det. Kan ju mycket möjligt vara användarfel såklart, men jag prövade väldigt mycket att få till rätt flöde utan resultat, så nu kör jag på att anpassa slangarna

Men testa picnic tap 2.1. Den kan du anpassa genom att kapa en plastfjäder som agerar strypning, jag såg dock aldrig behovet. Kör ca 0,7 bar ö och 5 °C. Fördelen är att den aldrig droppar och är riktigt kompakt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Provsmakade årets quadrupel. 3 veckor bara sen buteljering så långt ifrån klar men nyfikenheten tog över(och jag har ~100 flaskor)

Sötsliskigt, smått jästigt raketbränsle som väntat, men ändå en del kolsyra och den hölls i lösning bra fastän jag slog upp rätt våldsamt för att provocera fram lite skum. Kan bli bra dethär ännu, om än lite ljusare än önskat.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/Other/Junk3/n-B7RZSv/i-NWMpMWK/0/0fb8e028/X2/i-NWMpMWK-X2.jpg

Provsmakade årets quadrupel. 3 veckor bara sen buteljering så långt ifrån klar men nyfikenheten tog över(och jag har ~100 flaskor)

Sötsliskigt, smått jästigt raketbränsle som väntat, men ändå en del kolsyra och den hölls i lösning bra fastän jag slog upp rätt våldsamt för att provocera fram lite skum. Kan bli bra dethär ännu, om än lite ljusare än önskat.

Trevligt, berätta lite mer om receptet!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Trevligt, berätta lite mer om receptet!

Sådär ungefär men vi drog över helt i volym, så jag räknade ut att ca 1,5kg socker mer behövdes för att nå önskad %, så när vattenlåsaktiviteten avtog hade jag i 2st 1kg förpackningar mörk sirap med. Nästa gång vill jag nog ha i mer Special B med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Idag bryggde jag en IPA i äkta West Coast stil. Jag hade fått hem en ny humlesort jag bara var tvungen att testa. Superdelic!
Receptet var som följer:
6 % Caramalt, Premium English
3 % Munich light
87 % Pilsner
4,3 % Dextros
Humle:
Simcoe 30 min 20 IBU
Superdelic 15 min 9 IBU
Mosaic 5 min 7 IBU
Whirlpool 85°C (körde 60 g humle här till 11 L IPA, ca 20 IBU).
Jäses med M44. Siktade på 1,070 men verkar ha fått runt 1,065-1,067.
Tyvärr verkar min Rapt pill inte kunna ge så superexakt resultat vid hög FG. Den hävdar 1,061 vilket inte stämmer med min refraktometer.
IPAn lär stanna runt 7,5 %. Hade 3:1 till sulfaters fördel. Total IBU ska ha landat på 56. Ska bli spännande. Kommer torrhumla med Superdelic också.

Edit: Min whirlpool bestod av superdelic, citra, och nelson sauvin, lika delar av varje.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Kastade i 20g superdelic i jäskärlet. Luktar så sjukt gott.

När den stannar kommer jag trycka över den till det syrefria fatet.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Kastade i 20g superdelic i jäskärlet. Luktar så sjukt gott.
<Uppladdad bildlänk>
När den stannar kommer jag trycka över den till det syrefria fatet.

hm du börjar på en mäsk med 5% och 15grader , sen blir FG 1% alc öl och 3grader kall...dina axlar kan ju inte stämma?
Den gula 0-5,5 alc%, röd är densitet som ska vara socker arter, blå grader C i jäskärl.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

hm du börjar på en mäsk med 5% och 15grader , sen blir FG 1% alc öl och 3grader kall...dina axlar kan ju inte stämma?
Den gula 0-5,5 alc%, röd är densitet som ska vara socker arter, blå grader C i jäskärl.

Nja den ger du ett uppskattat OG och FG men just FG justeras hela tiden. Du kan se den som en termometer med max min knapp. Den visar det högsta och lägsta uppmätta värdet hela tiden. Sedan förstår jag inte riktigt var du utläser °C. Den gick ju från 22 ner till typ 19 och har legat däromkring hela tiden?

Det är ju olika axlar för olika grafer, så alkohol börjar exempelvis på noll och stegar sedan uppåt.

Stavfel
Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Mätte FG idag i samband med att den flyttades till fat. FG= 1.010 enligt en kalibrerad oechslemätare. Min flytande Rapt pill angav 1.014 så en liten skillnad på FG ändå. Bra att veta. Detta verkar dock drabba alkoholstarkare öl. DIPAn landade därmed på 7,5 % vilket är precis på gränsen mellan en IPA och en DIPA. Smaken är fyllig, lite söt. Tropisk frukt med eftersmak av godis typ. Kanske den bästa DIPA jag skapat. Superdelic FTW!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Varit ett tag nu då jag nästan bara haft 10+ procentig dryck hemma då det senaste jag bryggt var en imperial stout på 12% och två omgångar med mjöd på 11 respektive 16%, så tog tag i det i går och bryggde en lättdrucken IPA som förväntas landa strax under 5%. Nästan jäst klart på 24 timmar... Kveik är ett monster till jäst!

Permalänk
Medlem

Har själv bara hunnit brygga en Helles efter min DIPA. Nu till det tråkiga. DIPAn som var så god initialt blev rent ut sagt skittråkig ganska omgående. Kan inte sätta fingret på vad. Den smakar lite fadd, trött. Tänk brittisk IPA. Vilket är mycket märkligt. Ev kan det bero på att jag glömde pH justering och slängde in det i slutet av mäskningen. Men jag vet inte riktigt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Kellerbier

Idag fick jag för mig att jag skulle skapa en Tysk kellerbier lagom till vårvärmen som förhoppningsvis nalkas. Jag hade ganska nyligen fått hem en säck med Barke pilsnermalt som torde skapa en genuin kellerbier.

Malningen gick riktigt bra. Justerade in kvarnen idag med bladmått först.

Mäskningen gick lite för bra. Jag fick späda lite extra för att inte skapa en Arboga 10,2.

Rullande kok. Något som störde lite var att Barke förmodligen innehöll lite mer protein vilket kleggade igen mitt humlefilter. Eller så berodde det på att jag körde antioxin SBT i mäskvattnet.

Vörten slutade iaf på runt 1.050 vilket är en pinne över planerat. Borde landa på ca 5,5 %.

Glöm aldrig!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag har tagit en paus från bryggandet. Både på grund av bristen på ork och för att sista ölen inte blev särskilt bra.

ingenjören, kan humlefilter vara något för oss som inte använder ett bryggverk, utan vanlig gryta/kastrull, med humlepellets?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Jag har tagit en paus från bryggandet. Både på grund av bristen på ork och för att sista ölen inte blev särskilt bra.

ingenjören, kan humlefilter vara något för oss som inte använder ett bryggverk, utan vanlig gryta/kastrull, med humlepellets?

Hade jag varit du hade jag köpt en humlestrumpa från "The brew bag" eller liknande. Dvs inte de i bomull. Det är nog det mest effektiva sättet att avskilja humlebös om man kokar i kastrull.

Jag har själv svårt att få till riktigt bra ipor. Jag tror faktiskt det beror på att man ibland inte får tag i de bästa ingredienserna, dvs humlen. Därför har jag börjat odla humle själv. Ska göra en IPA på färsk cascade som jag har i frysen nästa gång.

Lager däremot bör du kunna få till utan större ansträngning så länge du kör W34/70 i ca 18-22 °C. Flaskar du så är det inte så konstigt om humliga öl blir till brunsås på några veckor pga oxidation.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Hade jag varit du hade jag köpt en humlestrumpa från "The brew bag" eller liknande. Dvs inte de i bomull. Det är nog det mest effektiva sättet att avskilja humlebös om man kokar i kastrull.

Jag har själv svårt att få till riktigt bra ipor. Jag tror faktiskt det beror på att man ibland inte får tag i de bästa ingredienserna, dvs humlen. Därför har jag börjat odla humle själv. Ska göra en IPA på färsk cascade som jag har i frysen nästa gång.

Lager däremot bör du kunna få till utan större ansträngning så länge du kör W34/70 i ca 18-22 °C. Flaskar du så är det inte så konstigt om humliga öl blir till brunsås på några veckor pga oxidation.

Stort tack för tipset. Det ska jag kolla närmare på. Lager har jag bryggt tre gånger varav två blev bra och en OK. Jag föredrar dock IPA så det är oftast det som bryggs, men där har resultatet varit betydligt mer varierat. Allt från superbra till odrickbart. Det brukar hamna på OK 😕

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Stort tack för tipset. Det ska jag kolla närmare på. Lager har jag bryggt tre gånger varav två blev bra och en OK. Jag föredrar dock IPA så det är oftast det som bryggs, men där har resultatet varit betydligt mer varierat. Allt från superbra till odrickbart. Det brukar hamna på OK 😕

Jag har faktiskt aldrig förstått de som säger att IPA är så enkelt. Jag tycker tvärt om att det är svårt att göra en riktigt god IPA som stigberget eller lagunitas. Att göra en medioker IPA är dock inte svårt. Men du borde verkligen gå över till fat. Finns ju numera PET fat på 4 eller 8 L. Otroligt smidiga, har själv 2 såna också utöver alla rostfria. Billiga som skam är de också. Så börja jäsa under tryck och tryck över ölet till fatet syrefritt så kommer mycket av dina bekymmer försvinna.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag har faktiskt aldrig förstått de som säger att IPA är så enkelt. Jag tycker tvärt om att det är svårt att göra en riktigt god IPA som stigberget eller lagunitas. Att göra en medioker IPA är dock inte svårt. Men du borde verkligen gå över till fat. Finns ju numera PET fat på 4 eller 8 L. Otroligt smidiga, har själv 2 såna också utöver alla rostfria. Billiga som skam är de också. Så börja jäsa under tryck och tryck över ölet till fatet syrefritt så kommer mycket av dina bekymmer försvinna.

Tack för tipsen. Ska undersöka och fundera lite hur och om jag ska gå vidare 🙂

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag har faktiskt aldrig förstått de som säger att IPA är så enkelt. Jag tycker tvärt om att det är svårt att göra en riktigt god IPA som stigberget eller lagunitas. Att göra en medioker IPA är dock inte svårt. Men du borde verkligen gå över till fat. Finns ju numera PET fat på 4 eller 8 L. Otroligt smidiga, har själv 2 såna också utöver alla rostfria. Billiga som skam är de också. Så börja jäsa under tryck och tryck över ölet till fatet syrefritt så kommer mycket av dina bekymmer försvinna.

Jag tror du slår huvudet på spiken lite där, en "ok" IPA är lättare att få till än många andra öl. Sedan tror jag det är mycket gammal "kunskap" som säger att lager är svår, då dom ska vara så mycket känsligare för temperatur än vad annan öl är.

På annan topic, funderar på att installera nukataps på väggen på övervåningen, men är osäker på om det blir problem med värme under sommaren då jag uppskattar att rummet kan bli över 25°C på sommaren, det skulle vara mindre än 1 dm tub utanför frysboxen så vet inte hur stort problem det kan bli, någon som har erfarenhet av en keezer eller kegerator i ett varmare utrymme som kanske vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Jag tror du slår huvudet på spiken lite där, en "ok" IPA är lättare att få till än många andra öl. Sedan tror jag det är mycket gammal "kunskap" som säger att lager är svår, då dom ska vara så mycket känsligare för temperatur än vad annan öl är.

På annan topic, funderar på att installera nukataps på väggen på övervåningen, men är osäker på om det blir problem med värme under sommaren då jag uppskattar att rummet kan bli över 25°C på sommaren, det skulle vara mindre än 1 dm tub utanför frysboxen så vet inte hur stort problem det kan bli, någon som har erfarenhet av en keezer eller kegerator i ett varmare utrymme som kanske vet?

Det borde rimligen inte vara något som helst problem med tanke på att flödet genom slangen till tappen konstant kommer ligga runt 0,1 l/s
Du kan ju dra på lite rörisolering på den synliga biten. Även kegerators har ju isolering man kan dra på tapptornet för att förhindra uppvärmning under riktigt varma dagar. Annars får du väl leva med att de matskedarna öl som du får först inte är perfekt tempererat. Räkna ut volymen i den slangbiten, jag lovar att det är en riktigt liten volym som inte kommer påverka nämnvärt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det borde rimligen inte vara något som helst problem med tanke på att flödet genom slangen till tappen konstant kommer ligga runt 0,1 l/s
Du kan ju dra på lite rörisolering på den synliga biten. Även kegerators har ju isolering man kan dra på tapptornet för att förhindra uppvärmning under riktigt varma dagar. Annars får du väl leva med att de matskedarna öl som du får först inte är perfekt tempererat. Räkna ut volymen i den slangbiten, jag lovar att det är en riktigt liten volym som inte kommer påverka nämnvärt.

Tänkte snarare att om tapphuvudet är för varmt kanske det kan göra att det skummar väldigt mycket eller så, tänkte inte på temperaturen i den skvätten då det i värsta fall går att hälla bort om det mot all förmodan skulle behövas ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Tänkte snarare att om tapphuvudet är för varmt kanske det kan göra att det skummar väldigt mycket eller så, tänkte inte på temperaturen i den skvätten då det i värsta fall går att hälla bort om det mot all förmodan skulle behövas ^^

Det är garanterat en försumbar mängd vätska. Om vi antar en cylinder med innerdiametern 8 mm och längden 5 cm får vi volymen 2,5 ml, dvs en halv tesked. Nu tror jag inte diametern är så pass stor, speciellt inte i den matande slangen till din tapp. Oavsett så är det extremt små mängder vätska som befinner sig utanför frysboxen.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Tänkte snarare att om tapphuvudet är för varmt kanske det kan göra att det skummar väldigt mycket eller så, tänkte inte på temperaturen i den skvätten då det i värsta fall går att hälla bort om det mot all förmodan skulle behövas ^^

Varmare kran kommer ju att göra så att det tar lite längre tid för skummet att minska men troligen inte så farligt. På min kegerator som har fläkt för att kyla även tapptornet så får jag ungefär dubbelt så mycket skum på den första ölen om jag inte har den fläkten på i rumstemperatur jämför med om jag tappar en till direkt efter, så inte speciellt mycket problem.

formulerade mig något mer begripligt
Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"