Stöd för 256 GB minne på konsumentmoderkort snart här

Permalänk
Musikälskare

Använder ca 60-70% av 64GB i servern så jag klarar mig än

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller 192GB vs 256GB så är det bara 25% extra, det påverkar inte mycket.

33%

Permalänk
Skrivet av thu:

ja, jag räknade fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

256 GB är ju i det närmaste trivialt att maxa. Öppna ett par dussin tabbar i valfri modern webbläsare så är ju det fixat ...

Skämt åsido, men det finns helt klart användningsområden för <insert arbitrary amount of RAM here>. För alla? Nej, självklart inte! Jag tror att de flesta klarar sig under 16 GB och en stor del av resten med 32 GB, men det är alltid trevligt att ha stöd för det om man helt plötsligt skaffar sig ett intresse där man kan dra nytta av det.

Behöver jag 300 hk i bilen när jag oftast nyttjar en bråkdel av det? Nej, men det kan vara bra att ha lite marginal vid omkörningar, motorvägspåfarter, släpdragning, trafikljusracing, eller vad jag nu skulle kunna få för mig.

Precic

Permalänk
Medlem

Jag har 10GB på... 4 stickor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gynnar det utvecklingen och målen har någon vettig funktion så är det bra.

Jo men det är bra för de som har behov av något bättre än AM4 Ryzen 5000 plattform men ändå inte tillräckligt för att gå upp till Threadripper eller Epyc eller Xeon.

I dagsläget tror jag de flesta hade klarat sig bra på en AM4/Zen 3 plattform.
Men i takt med att nyare och snabbare saker kommer ut och AM4/Zen 3 inte utvecklas längre så kommer denna "nisch" bli större med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo men det är bra för de som har behov av något bättre än AM4 Ryzen 5000 plattform men ändå inte tillräckligt för att gå upp till Threadripper eller Epyc eller Xeon.

I dagsläget tror jag de flesta hade klarat sig bra på en AM4/Zen 3 plattform.
Men i takt med att nyare och snabbare saker kommer ut och AM4/Zen 3 inte utvecklas längre så kommer denna "nisch" bli större med tiden.

Känns som att har man råd med 256gb minne så borde man ha råd med en bättre plattform, man får inte glömma att vanliga konsument brädor oftast bara har 2 minnes kanaler, med mycket minne och kärnor är det gynnsamt med flera kanaler.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

ja, jag räknade fel.

Nej nej, du var på väg att räkna rätt men fick slut på minne

Själv leker jag mycket med CAD och 3D-printers etc men har aldrig behövt mer än 16GB RAM.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Nu är det väl lite fel att klassa det som konsumentmoderkort, då även dom flesta arbetsdatorer använder "konsument"-moderkort, och "konsument" processorer.

Inom musikproduktion kan man ha nytta av mycket RAM, och det är ju något som kan vara hobby eller inte huvudsaklig inkomst (semi-hobby som sponsras av annan inkomst), och därav klassas som ett behov bland "konsumenter".
Många datorbyggen för musik som proffs köper är baserade på "konsument"-komponenter, även om det finns vissa som köper datorer med "server"-processorer, och kör upp mot 2TB RAM.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns som att har man råd med 256gb minne så borde man ha råd med en bättre plattform, man får inte glömma att vanliga konsument brädor oftast bara har 2 minnes kanaler, med mycket minne och kärnor är det gynnsamt med flera kanaler.

Att gå på bättre plattform, innebär rätt mycket i merkostnad. Generellt dyrare moderkort, men framförallt dyrare processorer, även dom med jämförbar prestanda mot "konsument"-modellerna. Så det kan absolut finnas budgetbegränsningar som gör att mer RAM kan vara inom räckhåll, men inte bättre plattform (plus samma mängd RAM). Men visst, det är helt rätt att det är att föredra att även ha fler minneskanaler.

Permalänk
Medlem

Klassiska sweclockerskommentarer:

* 'Jag behöver inte detta, därför behöver ingen det'
* 'teknikframsteg, blä'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns som att har man råd med 256gb minne så borde man ha råd med en bättre plattform, man får inte glömma att vanliga konsument brädor oftast bara har 2 minnes kanaler, med mycket minne och kärnor är det gynnsamt med flera kanaler.

Med DDR5 så får man också mer bandbredd per kanal än DDR4.
Dual channel DDR5 är fortfarande snabbare än DDR4 3200 i Dual channel.

Men för de som inte har problem med att spendera sexsiffrigt på en workstation eller server så finns fortfarande Xeon, Epyc och Threadripper.

En gång i tiden var i5 2500k och i7 2600k och DDR3 de 'ultimata och ingen behövde bättre'.
Men mer än 10 år senare ser marknaden annorlunda ut.
Idag finns det folk som har behov av något bättre än Sandy Bridge.

Permalänk
Medlem

Någon vänlig själ som vet huruvida AMD Threadripper fungerar med DDR5?

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Någon vänlig själ som vet huruvida AMD Threadripper fungerar med DDR5?

Senaste generationen funkar enbart med DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Behöver man så mycket på en vanlig dator? Någon som använt mer än 192gb?

Inte för spel. 😉
Och inte privat överhuvudtaget för att vara ärlig. Jag har 64GB i min nuvarande spelburk och det är mest för att jag aldrig, aldrig nånsin, skall behöva bry mig om RAM utrymme på den. Den kommer att rulla tills något går sönder (osannolikt, klockar inte) eller tills PCIe5 bandbredden inte räcker till för I/O. Känns inte som att det kommer att hända imorgon precis. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Klassiska sweclockerskommentarer:

* 'Jag behöver inte detta, därför behöver ingen det'
* 'teknikframsteg, blä'

Exakt!

Dessutom

* 'Har man råd med det här har man också råd med det andra alternativet som bara kostar en faktor X mer'

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Med DDR5 så får man också mer bandbredd per kanal än DDR4.
Dual channel DDR5 är fortfarande snabbare än DDR4 3200 i Dual channel.

Men för de som inte har problem med att spendera sexsiffrigt på en workstation eller server så finns fortfarande Xeon, Epyc och Threadripper.

En gång i tiden var i5 2500k och i7 2600k och DDR3 de 'ultimata och ingen behövde bättre'.
Men mer än 10 år senare ser marknaden annorlunda ut.
Idag finns det folk som har behov av något bättre än Sandy Bridge.

En gång i tiden var pentium 100 det ultimata och ingen behövde bättre.
10 år senare så marknaden annorlunda ut och det fanns folk som hade behov av nått bättre än pentium 100.

Trodde vi snackade om sjukliga mängder ram för privat personer just nu och om 10år är det möjligt att 256gb är det nya normala och brädorna då stöder 32tb ram.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, jag har väntat på 64 GB-moduler sedan DDR5 debuterade, så det är trevligt att det är på gång.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Yes box...

Skrivet av thu:

Senaste generationen funkar enbart med DDR5

Jag misstänkte detta sedan.

Skrivet av EntropyQ3:

Inte för spel. 😉
Och inte privat överhuvudtaget för att vara ärlig. Jag har 64GB i min nuvarande spelburk och det är mest för att jag aldrig, aldrig nånsin, skall behöva bry mig om RAM utrymme på den. Den kommer att rulla tills något går sönder (osannolikt, klockar inte) eller tills PCIe5 bandbredden inte räcker till för I/O. Känns inte som att det kommer att hända imorgon precis. 🙂

YES 😎 BOX 🥊 jag såg detta. Det får bli en Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz.
Med ett gäng minnen på 128 RAM så är det lugnt för ett tag framöver. Billigare med.

Skrivet av trudelutt:

Exakt!

* 'Har man råd med det här har man också råd med det andra alternativet som bara kostar en faktor X mer'

Njae...ibland så tror jag att folk säger så för att imponera. Men till tjuven och sist så har de flesta flera familjeutgifter" så tiden då man kan/kunde "köpa obegränsat på en lön" utan att de facto betala för en familj 👪 först är inte för alla under alla omständigheter.

Skrivet av backfeed:

Mycket bra, jag har väntat på 64 GB-moduler sedan DDR5 debuterade, så det är trevligt att det är på gång.

Ytterst trevligt, kanske är ddr5 stickornas svar och motsvarighet till Wi-Fi 7 analogt exempel. Trevlig anyway...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

En gång i tiden var pentium 100 det ultimata och ingen behövde bättre.
10 år senare så marknaden annorlunda ut och det fanns folk som hade behov av nått bättre än pentium 100.

Trodde vi snackade om sjukliga mängder ram för privat personer just nu och om 10år är det möjligt att 256gb är det nya normala och brädorna då stöder 32tb ram.

Skrivet av Aka_The_Barf:

...

borde man ha råd med

...

Du nämnde (inderekt) ekonomi/priser.

Utvecklingen av minnen har gjort minnen billigare per MB eller GB eller vilken enhet du vill använda, över tid.
Men oftast sker det inte från en dag till en annan.
Utan utvecklingen sker mer gradvis över tid.

DDR5 har ännu inte blivit ersatt av nyare typ och DDR4 system säljs fortfarande nya.
DDR3 var föregångaren till DDR4 och åtminstone för inte så många år sen fanns det fortfarande nya system som använde de.
Exempelvis MacBook Pro med Coffe Lake använde DDR3L.

Du kan inte vänta dig att du läser en nyhet om nya DDR5 64GB stickor idag och på måndag är de snorbilliga.

Ibland hade man kanske velat.

Men det går långsammare än så och oftast är det inga dramatiska skillnader från en dag till en annan utan prisutveckling tenderar att ske mer gradvis.

Men vi är fortfarande i en tid när det säljs DDR5 baserade system.
Så det är fortfarande aktuellt.

För dig kanske "just nu" är precis när du postar inlägget.
Jag menar mer under tiden DDR5 fortfarande är relevant för köp/försäljning av nya datorer.

Men lite smått imponerande om du hittar något ställe som fortfarande har New Old Stock av Pentium 100 system.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

En gång i tiden var pentium 100 det ultimata och ingen behövde bättre.
10 år senare så marknaden annorlunda ut och det fanns folk som hade behov av nått bättre än pentium 100.

Trodde vi snackade om sjukliga mängder ram för privat personer just nu och om 10år är det möjligt att 256gb är det nya normala och brädorna då stöder 32tb ram.

Det som har hänt är att folk datorer mer är klienter, jag påstår att majoriten av vanligt folk typ endast använder webbläsaren i datorn plus något officeprogram. Gamers spelar såklart.

Detta gör framtiden svår att förespå. Det självklara är att folk i framtiden kommer använda mer datakraft än vad de gör idag, men det ligger ej lokalt.

Jag ser bara på min gamla laptop från runt år 2012. 16GB ram och 500GB ssd hade den då. Nu snart 12år efter så är det inte ens alla laptop för under 20 000kr som har detta, man undrar lite vad som har hänt?
Därför gissa jag att om 10år så sitter vanligt folk med hårdvara lokalt som inte ett dugg imponerar idag, bortsett från att Ai delen har blivit grymt mycket bättre. Folk kommer dock använda otroligt mycket lagring emot vad de gör dag, men det finns på servrar som de inte har koll på.

Om jag ska gissa så om 10år så har i princip alla ultratunna laptops med lite ram och lagring, de kör det mesta lagring i molnet. Någon kan säga, vadå om 10år detta gäller idag! Jovvist, men om 10år är det säkert detta tydligare om utvecklingen fortsätter åt detta håll.

Permalänk
Medlem

Det är inte alltid vad man "behöver" för RAM mängd utan ibland ska man tänka vad man "kan göra" med extra RAM.

Varit sugen på att köra RAM Disk igen, sist jag gjorde det var när jag spelade Quake 3 Arena och lade hela spelet i RAM Disk, det var en redig upplevelse gällande laddningstider! SSD gjorde det mindre nödvändigt.... ända till nyligen.

Nästa RAM Disk projekt kommer bli för UE5 och kompilering, då behöver jag minst 512GB RAM eftersom UE main-dev branch behöver minst 320GB lagring. Blir troligtvis ändå TR plattformen för mig men kul att RAM stickors densitet ökar för vanliga konsumenter, för det hjälper även för "pro-sumer" också

Ska bli spännande att se hur mycket snabbare kod kompileringar blir samt även iterationer med editorn när den är uppe och kör med både hot-reload och omstarter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Trodde vi snackade om sjukliga mängder

Du är den enda som har pratat om sjukligt.

Men,
Jag undrar...
Vad är poängen med att komma med nya standarder om de inte är bättre än de som de ersätter??

Varför inte bara fortsätta använda det gamla som finns om inte det nya är bättre?

Jag förväntar mig att DDR5 ska vara/bli bättre än DDR4.

Det var i stort min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Trodde vi snackade om sjukliga mängder ram för privat personer just nu och om 10år är det möjligt att 256gb är det nya normala och brädorna då stöder 32tb ram.

Knappast. Om man ser till minnesmängd i "normala" entusiastdatorer så har det bara ungefär gått från 8 GB till 16/32 GB på tio år, alltså ungefär en faktor 2-4. Det är svårt att se nåt framför sig som skulle vara så extremt RAM-behovsdrivande att det helt plötsligt skulle skutta upp med en faktor 8-16 för genomsnittsdatorn. Nä, nu har det planat ut rätt duktigt, och det lär inte ändras närmaste tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Knappast. Om man ser till minnesmängd i "normala" entusiastdatorer så har det bara ungefär gått från 8 GB till 16/32 GB på tio år, alltså ungefär en faktor 2-4. Det är svårt att se nåt framför sig som skulle vara så extremt RAM-behovsdrivande att det helt plötsligt skulle skutta upp med en faktor 8-16 för genomsnittsdatorn. Nä, nu har det planat ut rätt duktigt, och det lär inte ändras närmaste tiden.

Large Language Models känns som det kan vara ett sånt användningsområde. Men tyvärr kommer väl de flesta nöja sig med att köra dem på någon annans dator, det är väldigt få som bryr sig om personlig integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Large Language Models känns som det kan vara ett sånt användningsområde. Men tyvärr kommer väl de flesta nöja sig med att köra dem på någon annans dator, det är väldigt få som bryr sig om personlig integritet.

Nu handlade det inte om särintressen och sällsynta specialfall. Såna finns redan i dag, och flera har redan nämnts i tråden. Utan vad en vanlig användare som spelar, surfar, kanske redigerar lite foto eller video, ritar, 3D-renderar, m m, behöver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Knappast. Om man ser till minnesmängd i "normala" entusiastdatorer så har det bara ungefär gått från 8 GB till 16/32 GB på tio år, alltså ungefär en faktor 2-4. Det är svårt att se nåt framför sig som skulle vara så extremt RAM-behovsdrivande att det helt plötsligt skulle skutta upp med en faktor 8-16 för genomsnittsdatorn. Nä, nu har det planat ut rätt duktigt, och det lär inte ändras närmaste tiden.

Ja det har flera sagt många gånger förr. Kommer nog något kul som kräver 64gb och alla andra följer efter ska du se. 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du är den enda som har pratat om sjukligt.

Men,
Jag undrar...
Vad är poängen med att komma med nya standarder om de inte är bättre än de som de ersätter??

Varför inte bara fortsätta använda det gamla som finns om inte det nya är bättre?

Jag förväntar mig att DDR5 ska vara/bli bättre än DDR4.

Det var i stort min poäng.

Trodde hela tråden handlade om att mobos stöder mer minne inte vilken typ av minne?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu handlade det inte om särintressen och sällsynta specialfall. Såna finns redan i dag, och flera har redan nämnts i tråden. Utan vad en vanlig användare som spelar, surfar, kanske redigerar lite foto eller video, ritar, 3D-renderar, m m, behöver.

Alla de grejerna du nämner var särintressen och sällsynta specialfall en gång i tiden. Poängen är att iaf jag kan tänka mig att många kanske kommer vilja köra LLMer (och annan AI) lokalt i framtiden i form av en personlig assistent. Och för övrigt kan det även tänkas integreras i många av de sakerna du räknar upp, t ex om du vill kunna spela GTA-8 om 10 år kanske du behöver mycket RAM för att räkna ut hur de andra karaktärerna i spelet ska bete sig osv.

Permalänk
Medlem

Det är kul att ta ett steg tillbaka och se över en längre period hur datoranvändandet har ändrats samt hur användandet av datorer har i sig ändrat på oss människor och våra vanor samt vardag. Från "640K räcker" (ja det är en myt jag vet) fram till idag med all AI snack, det är som sagt väldigt spännande hur många "enablers" som har tillkommit från då till idag.

Ja, trudelutt är definitivt på spåret; Att köra flera instanser av språk, bild, röst eller andra modeller kan komma tidigare än vad flesta tror, även att köra flera av dem samtidigt ihop för samverkan; Dessa kan vara flera GB i storlek vardera så jag håller med trudelutt att RAM kan verkligen vara till nytta i detta scenario, så som vid en lokal körning av LLM.

Apropå förr, det var inte alltför längesen "vanligt folk" eller dator-entusiaster varken höll på med bild och video-redigering, 3d renderingar eller streaming överhuvudtaget.
När "enablers" så som hårdvaro-accelerering (GPU rendering, GPU encoders) och flertrådade processorer kom till så öppnade det upp möjligheten för "vanliga" att hålla på med editing, rendering och sånt inklusive streaming.
"4 kärnor räcker för vanligt folk" blev snabbt en dålig meme efter att Ryzen cpu:erna släpptes (lika dåligt om inte sämre än "640K")

Går man längre bak i tiden gällande rendering, så var större renderingar förr något man gjorde på flera datorer (de var smärtsamt att sätta upp) och det fanns inga andra alternativ, såvida man inte betalade någon annan att sätta upp en renderingsfarm som man betalade för att använda; Idag har vi 32+ trådar konsument cpu:er som fungerar som "enablers" (även GPU/Multi-GPU renderingar).

Däremot i vår närtid så hade vi något liknande som vid rendering, liknande var det även med streaming; Man hade 2 burkar där den ena spelade man på och den andra skötte streamingen. Idag kör man allt i en och samma burk med hjälp av GPU Encoders som "enabler" och man får då även mycket högre kvalité idag (jämfört med gamla svagare CPU:er för realtid).

Gällande idag, samma sak ser ut att det skulle kunna ske med RAM framöver, där den ökade mängden skulle kunna öppna upp och agera som "enabler" för flera roliga användningsområden, så som ML träning och inference (körning av AI modeller).
Kanske blir en liknande historia senare där man säger "Förr körde man AI på flera datorer, andras datorer dessutom som man även fick betalade för som en prenumerationstjänst! Nu kör jag allt från samma dator hemma" (likt det man gjorde med renderingsfarmer).

Om framtiden, jag siar dessutom att i en relativ nära framtid kommer operativsystem utan en kapabel LLM inte vara på tanken. Det kommer vara helt integrerat i flera delar av operativsystemet och även köras lokalt (vi börjar ju se det med Microsoft Copilot och Office redan idag).
En av dessa funktioner skulle kunna vara att ersätta sök helt och hållet, alternativt att man låter LLM sköta sökningen "under huven" åt en. Givetvis finns andra integreringar så som att assistera vid skrivning av vanlig text och formuleringar (och omformuleringar) utav texten. (nu tog jag bara LLM exempel, finns ju som sagt andra modeller att integrera i OS:et)

Om modellerna förblir stora kommer den ökade RAM mängden definitivt behövas, för "vanligt" folk

Utöver AI så är RAM Disk är ju också ett intressant användningsområde för t.ex. kod-kompilering, men just detta kodnings-exempel utav RAM Disk räknas kanske inte som för "vanligt folk".
Så länge SSD:er med sina låga sub 100MB/s Q1 djup förblir så förblir RAM Disk intressant, synd att Intel dödade Optane.

Annan kommande teknik kring RAM som är intressant är CXL memory, med detta ska man kunna lägga mer RAM i datorn via PCIe-kort och öka systemets totala RAM relativt enkelt. Hoppas bara att den även kommer till konsumenter utöver Servermarknaden.