Stöd för 256 GB minne på konsumentmoderkort snart här

Permalänk
Melding Plague

Stöd för 256 GB minne på konsumentmoderkort snart här

Idag är den maximala mängden arbetsminne på vanliga datorer med Intel Core- och AMD Ryzen-processorer 192 GB, men snart kommer stöd för 256 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

640k of memory ought to be enough for anybody!

Gött. 192GB får nu få för under 10 000kr: https://www.inet.se/produkt/5306198/corsair-192gb-4x48gb-ddr5... 256GB är såklart mer, men procent sett inte så mycket. Dock går de större ramninnen idag i 5200Mhz är lite lågt.

Om man spolar tillbaka tiden till innan ryzen, så fick man välja. Ville man ha en dator som var bra för spel eller en som var bra för att köra tyngre laster, såklart de som hade gott om pengar kunde köpa 2st datorer.

I vilket fall när när de större minnespaketen inte har fått upp klockfrekvensen lite så blir det lite samma sak. Detta är trist. De flesta som köper en dyr dator vill att den ska briljera för typ alla laster. Frågan ska mer vara hur mycket pengar man vill lägga ut och ju mer man lägger ut ju bättre blir den "på allt".

Permalänk
Medlem

Behöver man så mycket på en vanlig dator? Någon som använt mer än 192gb?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sådär ja, Crysis kan nu maxas 16 år senare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Behöver man så mycket på en vanlig dator? Någon som använt mer än 192gb?

Vad är det som är så speciellt med just 192GB ram? Vi behöver inte gå långt tillbaka då 16MB ram var skitmycket och folk inte kunde fatta vad gjorde de egentligen med datorn som krävde så extremt mycket minne?
När det gäller 192GB vs 256GB så är det bara 25% extra, det påverkar inte mycket. Om priserna inte är tokdyra så väljer de med behov 256GB.

För att komma upp i denna minnesmängd idag, så några databaser, labba lite mer olika servrar, lite redundans, kanske någon terminalserver, arbeta lite med Revit och andra mjukvaror och vops så är rambehovet lätt uppe i 2TB ram.

Jag ser att datakraftbehov är ungefär likalätt att skaffa som ekonomiska utgifter. I teorin finns det inget stopp för vad som man kan utnyttja, i praktiken så gör man det bästa man kan med de medlen/hårdvaran man har.

Permalänk
Snusfri

Har 128GB i min WS och har varit uppe i ~115GB användning som mest när jag kollat.

Nu blir det nog ingen helt ny burk på några år, men nästa kommer nog köra 256GB eller 512GB.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ser väl ingen realistisk användning för mer minne än 192GB för en PC i dagsläget. Klart att man kan krysta fram användningsområden om man måste, men kör man grejer som kräver mer än så kan jag väl tycka att man kan och bör investera i bättre hårdvara än en konsumentbräda att köra det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad är det som är så speciellt med just 192GB ram? Vi behöver inte gå långt tillbaka då 16MB ram var skitmycket och folk inte kunde fatta vad gjorde de egentligen med datorn som krävde så extremt mycket minne?
När det gäller 192GB vs 256GB så är det bara 25% extra, det påverkar inte mycket. Om priserna inte är tokdyra så väljer de med behov 256GB.

För att komma upp i denna minnesmängd idag, så några databaser, labba lite mer olika servrar, lite redundans, kanske någon terminalserver, arbeta lite med Revit och andra mjukvaror och vops så är rambehovet lätt uppe i 2TB ram.

Jag ser att datakraftbehov är ungefär likalätt att skaffa som ekonomiska utgifter. I teorin finns det inget stopp för vad som man kan utnyttja, i praktiken så gör man det bästa man kan med de medlen/hårdvaran man har.

Ja men hur mycket vanligt folk gör sådana saker? Lär vara en väldigt liten del i dagsläget som ens vet hur man skaffar dessa saker på en vanlig hemdator.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

256 GB är ju i det närmaste trivialt att maxa. Öppna ett par dussin tabbar i valfri modern webbläsare så är ju det fixat ...

Skämt åsido, men det finns helt klart användningsområden för <insert arbitrary amount of RAM here>. För alla? Nej, självklart inte! Jag tror att de flesta klarar sig under 16 GB och en stor del av resten med 32 GB, men det är alltid trevligt att ha stöd för det om man helt plötsligt skaffar sig ett intresse där man kan dra nytta av det.

Behöver jag 300 hk i bilen när jag oftast nyttjar en bråkdel av det? Nej, men det kan vara bra att ha lite marginal vid omkörningar, motorvägspåfarter, släpdragning, trafikljusracing, eller vad jag nu skulle kunna få för mig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

640k of memory ought to be enough for anybody!

Gött. 192GB får nu få för under 10 000kr: https://www.inet.se/produkt/5306198/corsair-192gb-4x48gb-ddr5... 256GB är såklart mer, men procent sett inte så mycket. Dock går de större ramninnen idag i 5200Mhz är lite lågt.

Om man spolar tillbaka tiden till innan ryzen, så fick man välja. Ville man ha en dator som var bra för spel eller en som var bra för att köra tyngre laster, såklart de som hade gott om pengar kunde köpa 2st datorer.

I vilket fall när när de större minnespaketen inte har fått upp klockfrekvensen lite så blir det lite samma sak. Detta är trist. De flesta som köper en dyr dator vill att den ska briljera för typ alla laster. Frågan ska mer vara hur mycket pengar man vill lägga ut och ju mer man lägger ut ju bättre blir den "på allt".

Det var tom under 8k om man köper 2 kit med 2x48, ingen mängdrabatt där inte
https://www.inet.se/produkt/5306169/corsair-96gb-2x48gb-ddr5-...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Även om man inte behöver 256 GB innebär ju nyheten en fördel på så sätt att man kan köpa 128 GB till att börja med och bara fylla hälften av minnesplatserna. Om man märker att det inte var tillräckligt eller om behoven ökar senare så är det en enkel och billig uppgradering att köpa 64-128 GB till utan att man behöver krångla med att sälja de gamla osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Behöver man så mycket på en vanlig dator? Någon som använt mer än 192gb?

Just "vanlig dator" är nog själva kruxet sett till den specifika frågeställningen, men ingenting säger ju att det behöver handla om vad du klassar som en "vanlig dator" för att det ska ha ett värde.

Och eftersom den faktiska förändringen är att man nu producerar minneskretsar med högre densitet, dvs mer minne per individuellt DRAM-chip, så får det ju även andra konsekvenser än specifikt bara en högre maximal minnesmängd.
Du kan även t.ex. få 128 GB med bara två moduler nu istället för fyra, vilket också kan vara en fördel.
Det öppnar även för 32GB-moduler som är single-rank. Kanske inte något som lär produceras i första läget, vad vet jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just "vanlig dator" är nog själva kruxet sett till den specifika frågeställningen, men ingenting säger ju att det behöver handla om vad du klassar som en "vanlig dator" för att det ska ha ett värde.

Och eftersom den faktiska förändringen är att man nu producerar minneskretsar med högre densitet, dvs mer minne per individuellt DRAM-chip, så får det ju även andra konsekvenser än specifikt bara en högre maximal minnesmängd.
Du kan även t.ex. få 128 GB med bara två moduler nu istället för fyra, vilket också kan vara en fördel.
Det öppnar även för 32GB-moduler som är single-rank. Kanske inte något som lär produceras i första läget, vad vet jag.

Du tänker att detta kan pressa på utvecklingen av moduler så vi får större bättre moduler helt enkelt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Glädjespridare

Inte fel, men ser mycket hellre att det blir vanligare med konsumentplattformars stöd för åtminstone "äkta" Quad Channel (dubblerad bandbredd jmf. med Dual Channel), och möjlighet till Octa Channel... samt "äkta" ECC som skydd mot bitröta i mer långtidslagrad data i RAM (standard "kvasi-ECC" i DDR5 är mest för överföringsintegritet, dvs. "glödhet" data).

Men nej-nej... som vanligt när övervikten av marknadsinflytande utgår från producenternas perspektiv (vinstmarginal/profit/avkastning)... så ska kvalitet och mervärde till kunder eroderas.
"Everything turns to shit"... Kung Midas antites; allt aktörerna rör vid blir till skit, desto mer på sikt. Ständig krympflation av kvalitet och värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du tänker att detta kan pressa på utvecklingen av moduler så vi får större bättre moduler helt enkelt?

Nyheten är såvitt jag förstår exakt just att vi får större moduler; det har utannonserats stöd för 64GB-moduler, detta medför upp till 64*4 GB på ett typiskt konsumentmoderkort med 4 platser.
Men du kan ju även använda dessa 64GB-moduler i andra konfigurationer än just 4 st.

(Och i den mån någon bryr sig om rank så öppnar ju den högre densiteten för möjligheten till lägre rank på befintliga (mindre) modulstorlekar)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skulle inte klara mig på 16gb

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Vad är den specifika hastigheten, jämfört med nvme?
Räcker väl snart med en batteribackup (ev kärnkraftverk) med plats för CPU + RAM + GPU och usb-portar för mus + tgb.
Systemdisk behövs väl snart inte.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

128GB på mini-ITX, trevligt trevligt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jobbar man med Unreal Engine så sitter nog 256GB rätt bra, nu får man använda virtuellt minne (diskswappande) vilket är långsamt som f**.

Permalänk
Medlem

ja för LGA1700 och AM5 är ju så stabila med 4 dimm stickor och xmp

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

ja för LGA1700 och AM5 är ju så stabila med 4 dimm stickor och xmp

Detta ökar ju dock chansen att du bara behöver 2, så det bör väl vara bra ur det perspektivet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

ja för LGA1700 och AM5 är ju så stabila med 4 dimm stickor och xmp

Jag misstänker du är ironisk. Detta är en orsak till varför jag inte köpte en ny dator med dddr5 direkt. Jag avvaktar så det blir mer stabilt och allt fler belasta plattformen rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad är den specifika hastigheten, jämfört med nvme?
Räcker väl snart med en batteribackup (ev kärnkraftverk) med plats för CPU + RAM + GPU och usb-portar för mus + tgb.
Systemdisk behövs väl snart inte.

När jag googlade fick jag det till att Dual-rank DDR5 6000MT/s är ca 80GiB/s.
Beroende på hur datan kan hämtas från nvme, kan det i värsta fall bli sekventiella 4k random reads med 1qd, vilket får en Samsung 980 PRO 5000MiB/7000MiB att läsa snäppet mer än 60MiB/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Behöver man så mycket på en vanlig dator? Någon som använt mer än 192gb?

Jag har inte använt så mycket minne ännu iaf.

Men, med tanke på att många konsumentmoderkort med DDR4 klarar 128GB RAM så var åtminstone inte jag jätte imponerad av att DDR5 moderkort också hade max tak på 128GB RAM.
Som nämnts i bl.a. nyheten har taket höjts till 192GB och nu blir 256GB den nya gränsen.

Sitter man med system med 128GB DDR4 och går till ett system med 192GB DDR5 så är det 'bara' 50% extra.
Nu behöver jag än så länge inte så mycket minne själv.
Men som max tak tycker jag ändå att det är lite av en besvikelse med tanke på hur mycket DDR4 klarade.
När de ökar gränsen till 256GB, ja då är det åtminstone en dubblering jämfört med DDR4 och mer i linje av vad jag förväntat mig att DDR5 ska klara av.

Tycker också jag länge hört 64GB moduler / 256GB på 4 minnesplatser som ett mål för DDR5.
Bara att det verkar ha tagit lite längre tid än väntat.

Det är väl bra att de når sina mål ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har inte använt så mycket minne ännu iaf.

Men, med tanke på att många konsumentmoderkort med DDR4 klarar 128GB RAM så var åtminstone inte jag jätte imponerad av att DDR5 moderkort också hade max tak på 128GB RAM.
Som nämnts i bl.a. nyheten har taket höjts till 192GB och nu blir 256GB den nya gränsen.

Sitter man med system med 128GB DDR4 och går till ett system med 192GB DDR5 så är det 'bara' 50% extra.
Nu behöver jag än så länge inte så mycket minne själv.
Men som max tak tycker jag ändå att det är lite av en besvikelse med tanke på hur mycket DDR4 klarade.
När de ökar gränsen till 256GB, ja då är det åtminstone en dubblering jämfört med DDR4 och mer i linje av vad jag förväntat mig att DDR5 ska klara av.

Tycker också jag länge hört 64GB moduler / 256GB på 4 minnesplatser som ett mål för DDR5.
Bara att det verkar ha tagit lite längre tid än väntat.

Det är väl bra att de når sina mål ?

Gynnar det utvecklingen och målen har någon vettig funktion så är det bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Som jag har längtat efter att kunna köra 128 GB med bara två stickor

Permalänk
Skrivet av Brandx:

Äntligen!
Som jag har längtat efter att kunna köra 128 GB med bara två stickor

Vilket man resulterar i att man ändå kan bygga ett schyst system billigt om man ej köper det bästa av allt..
Det är just där den stora fördelen med Pc är, att man kan få något schysst billigt.
Andra konkurrenter kanske man får lägga 150 000kr för att få något schysst som duger, när de inte är uppgraderingsbara och måste betala ockerpriser för allt som ram och ssd.

Jag själv är sugen på att för en gåns skull bygga något billigt, då jag har tillgång till så många servrar i molnet som jag får göra vad jag vill från. Microsoft Azure, AWS och andra. Man behöver då inte ha all skit lokalt.

Permalänk
Medlem

Haha 2023 när 256GB! var extremt "mycket" och de flesta gick runt med 16 eller nytt 32gb.

Undrar när 1024TB kommer ut för grafikprocessorn

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Haha 2023 när 256GB! var extremt "mycket" och de flesta gick runt med 16 eller nytt 32gb.

Undrar när 1024TB kommer ut för grafikprocessorn

Jag minns Voodoo 6, där tillverkaren skrev en notis om att 128MB ram fanns behov av. Folk trodde de bara hade denna extrema mängd som ett försäljningsjippo.

Jag påstår att behovet idag av datakraft är extremt mycket högre än vad som finns. Det är lite som att sitta där på sin gamla 286a och säga att min 286 dator är så superkraftig, så den kan göra precis allt som man skulle kunna tänka göras på en dator och det behövs inget kraftigare.

Men det som sätter begränsningar är pris. Kommer ni 256GB ram inte bli superdyrt så kommer fler köra med detta och utnyttja det för det ena och andra. Hade gränsen varit 128GB så hade de kört med det.
Det folk får göra är att begränsa deras lösningar. Jag tycker man kan se det som med bilder. Hur många pixlar behövs det i bilden, en bra fråga, ska man kunna zooma in i oändlighet så är rastergrafik väldigt kostsamt. Men folk väljer det de tycker är lämpligt baserat på kostnad och resultat. När datakraft blir billigare så kan man öka kvaliten.
Exakt samma sak gäller allt annat. Hur ofta behöver man sampla ett värde? Ja, 1 gång i millisekund är inte fel, men med dagens hårdvara kanske man får välja en gång vart tionde minut. D.v.s en 600 00 gånger så dåligt som man egentligen ville ha.
När dagens desktop är 1 miljon gånger snabbare, ja då ökar vi bara kvaliteskraven ytterligare.

Permalänk
Medlem

Jag har 32GB i min laptop, ifall jag börjar CAD:da på allvar men än så länge vet jag inte vad jag ska ha det till

Visa signatur

No man is free who is not master of himself