SweClockers hårdvarukalender 2023 – tävlingar och erbjudanden fram till jul

Permalänk
Medlem

Dagens mus känns verkligen prisvärd, men jag är tyvärr redan nöjd med MX518 så tror inte det blir ett byte

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebelfry:

Hur länge håller ett erbjudande?
Andra gången jag vill köpa något på inet och inte får upp rätt pris. (Ja jag är inloggad)

Fick du tag på en?:)

Skrivet av Inet:

Psst... Vi har förlängt priset tills nu klockan 12:00 ifall du fortfarande är sugen!

Allt gott,
Olsson

Riktigt schysst!

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dagens mus känns verkligen prisvärd, men jag är tyvärr redan nöjd med MX518 så tror inte det blir ett byte

Hade köpt en om den fanns i svart, sen märkte jag att den bara fanns tillgänglig i vit och plötsligt så förstod jag varför erbjudandet var så bra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hade köpt en om den fanns i svart, sen märkte jag att den bara fanns tillgänglig i vit och plötsligt så förstod jag varför erbjudandet var så bra.

Jag har nog aldrig tänkt på färgen på min datormus, men alla är olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har nog aldrig tänkt på färgen på min datormus, men alla är olika

All annan kringutrustning (tangentbord, musmatta, skärmar, dator, högtalare) är svarta.
En vit mus hade triggat min OCD.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Bara jag som fortfarande inte kan se något erbjudande för lucka 15? (Och givetvis är jag inloggad). Har ibland gått å se vid 13,30 tiden men de flesta "luckorna" öppnas inte förrän senare för mig, å då är ju de bästa slutsålt 🥺

Permalänk
Medlem

Åh, bra erbjudande idag! Har en likadan mus på jobbet och hade klurat på att skaffa en hem också, nu kom jag rätt billigt undan.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hade köpt en om den fanns i svart, sen märkte jag att den bara fanns tillgänglig i vit och plötsligt så förstod jag varför erbjudandet var så bra.

Jag köpte den endast för att den var vit, ska göra min datorhörna vit under julen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

All annan kringutrustning (tangentbord, musmatta, skärmar, dator, högtalare) är svarta.
En vit mus hade triggat min OCD.

Lättare att hitta den i mörkret dock

Permalänk
Skrivet av carpe_nemo:

Bara jag som fortfarande inte kan se något erbjudande för lucka 15? (Och givetvis är jag inloggad). Har ibland gått å se vid 13,30 tiden men de flesta "luckorna" öppnas inte förrän senare för mig, å då är ju de bästa slutsålt 🥺

Samma för mig. Kl 12 har jag inte sett många öppnas.

Permalänk
Geeks
SweClockers

@carpe_nemo @SuperDuperKillen Gissningsvis använder ni ett filter som blockerar innehållet, exempelvis en annonsblockerare eller annat program som döljer delar av sajten. Alla julkalenderluckor publiceras klockan 12:00.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Går det på nåt sätt att ändra sitt rim-bidrag? 😄 kom med lite nonsens längre ner på mitt rim som inte skulle varit med 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

@carpe_nemo @SuperDuperKillen Gissningsvis använder ni ett filter som blockerar innehållet, exempelvis en annonsblockerare eller annat program som döljer delar av sajten. Alla julkalenderluckor publiceras klockan 12:00.

Förutom en som var 12:11

Och för att vara tydlig: de dyker upp i flödet på vanliga framsidan, ingen annanstans

Edit: kanske denna länk kan hjälpa:
https://www.sweclockers.com/arkiv/nyckelord/julkalender

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

@carpe_nemo @SuperDuperKillen Gissningsvis använder ni ett filter som blockerar innehållet, exempelvis en annonsblockerare eller annat program som döljer delar av sajten. Alla julkalenderluckor publiceras klockan 12:00.

Brukar kolla på telefonen och har nog inte vitlistat Swec där, bara på datorn. Ska kolla upp det. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Grattis till vinnarna!

Permalänk
Musikälskare

Grattis!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Lättare att hitta den i mörkret dock

Sant! Kan själv bli rätt frustrerad på svarta datorprylar. Allt smälter samman när det är lite dunkelt och det kan vara svårt att se portar och liknande.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av medbor:

Förutom en som var 12:11

Och för att vara tydlig: de dyker upp i flödet på vanliga framsidan, ingen annanstans

Edit: kanske denna länk kan hjälpa:
https://www.sweclockers.com/arkiv/nyckelord/julkalender

Tack för hjälpen.
Kollar bara kalendern i mobilen, så måste gjort nån inställning utan att tänka efter 🤣

Permalänk
Medlem

Är lite ute efter en ny sekundär-skärm (vill fasa ut min nuvarande, bl.a. för att jag behöver GPU:ns enda HDMI-port till något annat - men även för att jag börjar störa mig mer och mer på 60 Hz/1080p på sekundärskärmen, 27" till trots) och sneglar lite på dagens erbjudande från Elgiganten.

Det känns ju som en ganska bra deal (27" QHD, VA, 144-155 Hz) för 1990:-, eller missar jag något?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är lite ute efter en ny sekundär-skärm (vill fasa ut min nuvarande, bl.a. för att jag behöver GPU:ns enda HDMI-port till något annat - men även för att jag börjar störa mig mer och mer på 60 Hz/1080p på sekundärskärmen, 27" till trots) och sneglar lite på dagens erbjudande från Elgiganten.

Det känns ju som en ganska bra deal (27" QHD, VA, 144-155 Hz) för 1990:-, eller missar jag något?

Som en sekundär är den klockren absolut. Som någon som kör VA på primärskärmen så kan jag inte direkt rekommendera det. Ganska mycket släpningar och ghosting på VA paneler. Men fick den till ett bra pris för flera år sedan och den har fungerat bra trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är lite ute efter en ny sekundär-skärm (vill fasa ut min nuvarande, bl.a. för att jag behöver GPU:ns enda HDMI-port till något annat - men även för att jag börjar störa mig mer och mer på 60 Hz/1080p på sekundärskärmen, 27" till trots) och sneglar lite på dagens erbjudande från Elgiganten.

Det känns ju som en ganska bra deal (27" QHD, VA, 144-155 Hz) för 1990:-, eller missar jag något?

Det är en väldigt bra deal imo. Köpte en liknande eller samma modell för några år sedan, minns inte riktigt exakt men specsen är samma. Fungerade bra som main skärm, men blev sekundär eftersom jag fick en bra deal på en 1440p 165hz IPS skärm som jag hellre har som main skärm. Jag använder denna mest för youtube/Discord/musik numera, den ser skarp och bra ut tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Här kommer ett gäng lyckliga vinnare i hårdvarukalenderns tävlingar, och för er som inte vann, det kommer givetvis fler tävlingar i kalendern under de närmaste dagarna. Passa på att vara med!

Lucka 2: Fractal Design North, Ion2+ Platinum, Lumen S28 RGB
Vinnare: @LogicLogicLogic

Lucka 3: MSI MAG B650 TOMAHAWK Wifi
Vinnare: @elwyndaz

Lucka 9: Philips Evnia 27M1C5200W/00
Vinnare: @Nakiwarai

Lucka 10: Allied Gaming ALLIED Patriot-A
Vinnare: @thebaldeaglee

Stort grattis! Tävlingsvinsterna kommer på posten inom kort.

Ni måste ju publicera de vinnande bidragen och varför de vann, annars är ju hela tävlingsmomentet meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är lite ute efter en ny sekundär-skärm (vill fasa ut min nuvarande, bl.a. för att jag behöver GPU:ns enda HDMI-port till något annat - men även för att jag börjar störa mig mer och mer på 60 Hz/1080p på sekundärskärmen, 27" till trots) och sneglar lite på dagens erbjudande från Elgiganten.

Det känns ju som en ganska bra deal (27" QHD, VA, 144-155 Hz) för 1990:-, eller missar jag något?

Det beror på hur känslig man är för ghosting.
Jag är har testat den skärmen och när jag skrollade på forum/hemsidor var det mer ghosting än i GIF:en i länken.

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2F6g0hnj9lymj61.gif%3Fformat%3Dmp4%26s%3Dc9a1a24f0506452841ad10b471563d655d2625ff

Att aktivera overdrive fick ghostingen att försvinna men då blev all svärta grå, vilket var ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Som en sekundär är den klockren absolut.[...]

Skrivet av Entash:

Det är en väldigt bra deal imo.[...]

Skrivet av Johan654:

Det beror på hur känslig man är för ghosting.[...]

Tack för er input, blev ett köp.

Är inte jätteorolig för släpningar/ghosting dels då jag f.n. redan har en VA-panel som sekundärskärm (så är "van") och tvivlar på att denna AOC-skärmen kommer vara sämre och dels för att det är just tänkt att användas som en sekundärskärm.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är lite ute efter en ny sekundär-skärm (vill fasa ut min nuvarande, bl.a. för att jag behöver GPU:ns enda HDMI-port till något annat - men även för att jag börjar störa mig mer och mer på 60 Hz/1080p på sekundärskärmen, 27" till trots) och sneglar lite på dagens erbjudande från Elgiganten.

Förstår det där om att störa sig på 60 Hz på sekundärskärmen när man vant sig vid högre uppdateringsfrekvens. Köpte själv en begagnad gamingskärm här på forumet av samma anledning. Att köra samma upplösning och uppdateringsfrekvens på båda skärmarna har också andra fördelar i form av att grafikkortet då kan gå ner i ett lägre power state vid idle, åtminstone på Nvidia-kort. Det gjorde också att jag inte längre var beroende av DVI.

Hoppas att du blir nöjd med den nya skärmen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Förstår det där om att störa sig på 60 Hz på sekundärskärmen när man vant sig vid högre uppdateringsfrekvens. … Att köra samma upplösning och uppdateringsfrekvens på båda skärmarna … grafikkortet då kan gå ner i ett lägre power state vid idle, åtminstone på Nvidia-kort.

Ett par funderingar. Vet du blir det med nVidias power state om man kör:

- en 34” 3440x1440 60Hz och två 2540x1440 165Hz (via DP allihop) ?

- en 34” … - / / - … 165Hz och … … … … - / / - … … … ?

Om inget av dem kan ge lägre power state, skulle det fungera bättre att driva ena eller båda sekundära skärmarna med ett annan GPU?
(alltså, två kort - ett till 3440-skärmen, ett till 2560-skärmen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Ett par funderingar. Vet du blir det med nVidias power state om man kör:

- en 34” 3440x1440 60Hz och två 2540x1440 165Hz (via DP allihop) ?

- en 34” … - / / - … 165Hz och … … … … - / / - … … … ?

Om inget av dem kan ge lägre power state, skulle det fungera bättre att driva ena eller båda sekundära skärmarna med ett annan GPU?
(alltså, två kort - ett till 3440-skärmen, ett till 2560-skärmen)

Om jag minns rätt så når den bara allra lägsta power state med flera skärmar om alla skärmar har exakt samma upplösning och uppdateringsfrekvens.

I mitt fall var skillnaden att den klockade ner kärnan till 200 MHz istället för ca 800 MHz eller nåt sånt. Det kan mycket väl vara så att strömförbrukningen med båda skärmarna kopplade till samma grafikkort är lägre än att ha två olika, men det är värt att veta om. Jag tror att AMD får liknande höjd strömförbrukningen vid idle.

Du kan se detta själv med GPU-Z, men Nvidia Inspector är ännu mer lämpat för detta då det har en separat meny i programmet specifikt för power states där du kan testa tvinga ner kortet vid låg last. Ibland fungerar det bra att göra det, men enbart någon enstaka visuell glitch på skrivbordet. Jag körde så ett tag utan större problem, innan jag bytte ena skärmen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Förstår det där om att störa sig på 60 Hz på sekundärskärmen när man vant sig vid högre uppdateringsfrekvens. Köpte själv en begagnad gamingskärm här på forumet av samma anledning. Att köra samma upplösning och uppdateringsfrekvens på båda skärmarna har också andra fördelar i form av att grafikkortet då kan gå ner i ett lägre power state vid idle, åtminstone på Nvidia-kort. Det gjorde också att jag inte längre var beroende av DVI.

Hoppas att du blir nöjd med den nya skärmen.

Skrivet av AlexCooper:

Ett par funderingar. Vet du blir det med nVidias power state om man kör:

- en 34” 3440x1440 60Hz och två 2540x1440 165Hz (via DP allihop) ?

- en 34” … - / / - … 165Hz och … … … … - / / - … … … ?

Om inget av dem kan ge lägre power state, skulle det fungera bättre att driva ena eller båda sekundära skärmarna med ett annan GPU?
(alltså, två kort - ett till 3440-skärmen, ett till 2560-skärmen)

Skrivet av blunden:

Om jag minns rätt så når den bara allra lägsta power state med flera skärmar om alla skärmar har exakt samma upplösning och uppdateringsfrekvens.

I mitt fall var skillnaden att den klockade ner kärnan till 200 MHz istället för ca 800 MHz eller nåt sånt. Det kan mycket väl vara så att strömförbrukningen med båda skärmarna kopplade till samma grafikkort är lägre än att ha två olika, men det är värt att veta om. Jag tror att AMD får liknande höjd strömförbrukningen vid idle.

Du kan se detta själv med GPU-Z, men Nvidia Inspector är ännu mer lämpat för detta då det har en separat meny i programmet specifikt för power states där du kan testa tvinga ner kortet vid låg last. Ibland fungerar det bra att göra det, men enbart någon enstaka visuell glitch på skrivbordet. Jag körde så ett tag utan större problem, innan jag bytte ena skärmen.

Man behöver inte ha samma uppdateringsfrekvens för att det ska funka.
Jag förpassade min gamla skärm på 165hz till sekundär skärm när jag uppgraderade till en 270hz skärm. Båda är 1440p skärmar.
Man kan köra den sekundära skärmen upp till 100hz, innan GPUn byter powerstate, och 100hz känns fullt acceptabelt på en sekundär skärm.
Med den sekundära på 100hz så ligger min gpu på 210mhz clock och 200 på memory, men så fort jag går över 100hz, så byter den powerstate, och memory clocken sticker iväg.
60hz är lite väl lågt när man vant sig vid annat, och iaf jag tycker det är väldigt märkbar skillnad på 60 och 100hz.

Så, man måste inte matcha hz på skärmarna, utan det är fullt möjligt att använda sin äldre "slöare" skärm som sekundär skärm, och fortfarande ha lägre powerstate på GPUn.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Man behöver inte ha samma uppdateringsfrekvens för att det ska funka.
Jag förpassade min gamla skärm på 165hz till sekundär skärm när jag uppgraderade till en 270hz skärm. Båda är 1440p skärmar.
Man kan köra den sekundära skärmen upp till 100hz, innan GPUn byter powerstate, och 100hz känns fullt acceptabelt på en sekundär skärm.
Med den sekundära på 100hz så ligger min gpu på 210mhz clock och 200 på memory, men så fort jag går över 100hz, så byter den powerstate, och memory clocken sticker iväg.
60hz är lite väl lågt när man vant sig vid annat, och iaf jag tycker det är väldigt märkbar skillnad på 60 och 100hz.

Så, man måste inte matcha hz på skärmarna, utan det är fullt möjligt att använda sin äldre "slöare" skärm som sekundär skärm, och fortfarande ha lägre powerstate på GPUn.

Intressant. Jag hade för mig att jag läst att uppdateringsfrekvensen behövde vara samma för lägsta möjliga strömförbrukning i idle, men det kan säkert vara som du säger. I mitt fall kunde jag dock som jag minns det inte köra den primära skärmen på 1440p 165 Hz och den sekundära skärmen på 1440p 60 Hz utan att den valde ett högre power state, så det är också möjligt att nyare kort blivit lite mer förlåtande på detta. Upptäckte ursprungligen problemet med mitt gamla 1080 Ti.

I vilket fall som helst är det värt att veta om detta beteende.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Klicka för mer information
Skrivet av blunden:

Förstår det där om att störa sig på 60 Hz på sekundärskärmen när man vant sig vid högre uppdateringsfrekvens. … Att köra samma upplösning och uppdateringsfrekvens på båda skärmarna … grafikkortet då kan gå ner i ett lägre power state vid idle, åtminstone på Nvidia-kort.

Skrivet av AlexCooper:

Ett par funderingar. Vet du blir det med nVidias power state om man kör:

- en 34” 3440x1440 60Hz och två 2540x1440 165Hz (via DP allihop) ?

- en 34” … - / / - … 165Hz och … … … … - / / - … … … ?

Om inget av dem kan ge lägre power state, skulle det fungera bättre att driva ena eller båda sekundära skärmarna med ett annan GPU?
(alltså, två kort - ett till 3440-skärmen, ett till 2560-skärmen)

Skrivet av blunden:

Om jag minns rätt så når den bara allra lägsta power state med flera skärmar om alla skärmar har exakt samma upplösning och uppdateringsfrekvens.

I mitt fall var skillnaden att den klockade ner kärnan till 200 MHz istället för ca 800 MHz eller nåt sånt. Det kan mycket väl vara så att strömförbrukningen med båda skärmarna kopplade till samma grafikkort är lägre än att ha två olika, men det är värt att veta om. Jag tror att AMD får liknande höjd strömförbrukningen vid idle.

Du kan se detta själv med GPU-Z, men Nvidia Inspector är ännu mer lämpat för detta då det har en separat meny i programmet specifikt för power states där du kan testa tvinga ner kortet vid låg last. Ibland fungerar det bra att göra det, men enbart någon enstaka visuell glitch på skrivbordet. Jag körde så ett tag utan större problem, innan jag bytte ena skärmen.

Skrivet av zOlid:

Man behöver inte ha samma uppdateringsfrekvens för att det ska funka.
Jag förpassade min gamla skärm på 165hz till sekundär skärm när jag uppgraderade till en 270hz skärm. Båda är 1440p skärmar.
Man kan köra den sekundära skärmen upp till 100hz, innan GPUn byter powerstate, och 100hz känns fullt acceptabelt på en sekundär skärm.
Med den sekundära på 100hz så ligger min gpu på 210mhz clock och 200 på memory, men så fort jag går över 100hz, så byter den powerstate, och memory clocken sticker iväg.
60hz är lite väl lågt när man vant sig vid annat, och iaf jag tycker det är väldigt märkbar skillnad på 60 och 100hz.

Så, man måste inte matcha hz på skärmarna, utan det är fullt möjligt att använda sin äldre "slöare" skärm som sekundär skärm, och fortfarande ha lägre powerstate på GPUn.

Skrivet av blunden:

Intressant. Jag hade för mig att jag läst att uppdateringsfrekvensen behövde vara samma för lägsta möjliga strömförbrukning i idle, men det kan säkert vara som du säger. I mitt fall kunde jag dock som jag minns det inte köra den primära skärmen på 1440p 165 Hz och den sekundära skärmen på 1440p 60 Hz utan att den valde ett högre power state, så det är också möjligt att nyare kort blivit lite mer förlåtande på detta. Upptäckte ursprungligen problemet med mitt gamla 1080 Ti.

I vilket fall som helst är det värt att veta om detta beteende.

Visa mer

@blunden @zOlid Tack för svaren! Då får jag testa mig fram lite.

@laxpudding Nått du känner till om detta?