Alphacool Apex Stealth Metal Fan – årets största besvikelse

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av norrby89:

Okej så om erat test ligger i linje med Der8auers hur kan den då få utmärkelsen undvik när hans resultat va att det är en faktiskt bra fläkt? Sen att marknadsföringen är missvisande är en annan femma men det är mer eller mindre branchstandard nu mera tyvärr.

Hans resultat säger inte att det är en bra fläkt. Likt vårt test throttlade hans processor när Apex-fläkten användes med en luftkylare, vilket den inte gjorde ihop med Noctua-fläkten. Ser helt enkelt inte vem jag skulle rekommendera att köpa denna fläkt för 349 kronor när det finns massa andra bra fläktar på marknaden som presterar betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Om du har några förslag på hur vi kan göra tester av den här typen bättre och tydligare framgent så uppskattar vi alltid feedback.

Min första tanke är hur den faktiskt presterat i en dator, mer som Der8auers test.
.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Min första tanke är hur den faktiskt presterat i en dator, mer som Der8auers test.

I detta fallet är det som att köpa ett grafikkort till call of duty och försöka lista ut vilket grafikkort som ger mest för pengarna genom att kolla på resultat i något syntetiskt test för rendering i Photoshop.

fast, de testar ju den på en luftkylare, missade du det?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av norrby89:

Min första tanke är hur den faktiskt presterat i en dator, mer som Der8auers test.
.

Om du läser testet så finns det prestandamätningar med en processorkylare på en processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Okej så om erat test ligger i linje med Der8auers hur kan den då få utmärkelsen undvik när hans resultat va att det är en faktiskt bra fläkt? Sen att marknadsföringen är missvisande är en annan femma men det är mer eller mindre branchstandard nu mera tyvärr.

Och jayztwozents va såklart bara en unboxing av fläktarna 8ch inget test så det är helt rätt.

Den presterar sämre än en fläkt för 1/4 av priset, om man inte behöver mer än 1800 rpm eller tycker ett metallchassi gör det värt.

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Låter helt klart som ett belägg för SweClockers dåliga kvalitet. Tar och väntar på Gamers Nexus jag också.

Tror inte detta var till rätt person...
Jag väntar dock också på GN-videon, mest för att jag gillar att lyssna på Steve

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av johan4:

'cfm'? Vad är det för konstig enhet? Varför inte liter per sekund eller kanske m³/h?

Cubic feet per minute.
Standard-spec för PC-fläktar och dylikt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sweisdapro:

Tror inte detta var till rätt person...
Jag väntar dock också på GN-videon, mest för att jag gillar att lyssna på Steve

Det var rättciterat, men inte riktat mot dig som person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det var rättciterat, men inte riktat mot dig som person.

<3
Förstod det sen XD
skyller på att det snart är helg
Tycker för övrigt att era tester håller hög kvalitet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag är mest bara förundrad. Lite ledsen kanske. Det är sällan det lovas så mycket men levereras så lite.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag är mest bara förundrad. Lite ledsen kanske. Det är sällan det lovas så mycket men levereras så lite.

ja, sett till det så är det väl "no mans sky" och alphacool i den klubben nu

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

ja, sett till det så är det väl "no mans sky" och alphacool i den klubben nu

Men nomansky utvecklarna skärpte ju till sig och gjorde det till ett bra spel. Kan Alphacool göra detsamma?

Permalänk
Medlem

Bra.välgjord recension. Lite överraskande resultat, Phanteks tycker jag var överraskande bra.
Men jag tycker nog vi kan köra SI-enheter.

SI...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men nomansky utvecklarna skärpte ju till sig och gjorde det till ett bra spel. Kan Alphacool göra detsamma?

Ja, de har helt klart svårare att ta sig ur den sitsen
(jag har också hört att no mans sky är ok nu, men inte testat mitt ex än)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men nomansky utvecklarna skärpte ju till sig och gjorde det till ett bra spel. Kan Alphacool göra detsamma?

Dom kanske kan fixa fläkten i mjukvara!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Denna fläkt är årets besvikelse, tyvärr.
Tack för detta.
Men jag är ändå nyfiken pga ljudkaraktären. Mitt största problem med alla fläktar är att de börjar ge ifrån sig en ton vid högre varvtal. Den tonen behöver inte vara hög (i nivå alltså) men den är otroligt störande. Vad jag förstått har Apex fläkten mycket mindre sådana tendenser.

@JonasT när ni körde noise normalized testerna, hur var då den upplevda ljudnivån? Nu är ju dBA tänkt att återspegla detta men just enskilda toner tenderar att kunna få ljudet att upplevas som högre/mer störande än om det är ett mer jämnt spektrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Bra.välgjord recension. Lite överraskande resultat, Phanteks tycker jag var överraskande bra.

Skulle säga att de har varit klassledaren sedan lanseringen, om man får plats med 30mm.
Har själv en blandning av de och Noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Undrar hur detta kommer sig när både igors lab och även derbauer och jayztwozents ändå hade ganska positiva åsikter om dessa.

Känns som att sweclockers kanske ska se över deras test?

Jayz har jag ingen koll på men der8auer var ju inte direkt positiv, mer försiktig att säga något negativt eftersom han var osäker på om han testat rätt eller ej. Det han var mest positiv till var fläktarnas låga ljudnivå, vilket Sweclockers också tog upp i sitt test, samt utseendet.

Men låg ljudnivå är ju i sig inget positivt om fläkten inte flyttar någon luft heller, mycket av ljudet kommer från luftturbulens, och jämför man ljudnivå vid en viss CFM istället för varvtal så är Alphacool-fläkten rätt dålig där också. Så Sweclockers och der8auer hade rätt lika slutsatser tycker jag, der8auer var bara mer försiktig och försökte hitta något positivt att säga om fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tror inte detta var till rätt person...
Jag väntar dock också på GN-videon, mest för att jag gillar att lyssna på Steve

Ska verkligen bli intressant att se vad Steve säger om detta blivande fangate/Igorgate/Alphacoolgate. Det är väl bara en tidsfråga innan det kommer en video där Igor och/eller Alphacool långsamt och metodiskt sågas vid forknölarna med en rostig gammal fällkniv i 45 minuter.

Permalänk
Medlem

Kör på 6 st såna här i mitt chassi:

https://www.amazon.de/dp/B0BKKXCBH6

Kostade mindre ihop än en sån fläkt 😊

Url städad. // MOD
Permalänk
Medlem

Med tanke på STS recension som säger som ni själva säger att den har en trevlig ljud profil så vore det kanske bäst att testa fläktar genom att sätta dem på en cpu kylare och öka varvtalet tills en viss temperatur uppnås. Sen genom blindtest bedöma vilka som låter minst störande. Krävs ju två system i två rum då mickar också tenderar att ta upp vissa frekvenser bättre än andra. STS tog ju upp att ljudmätare själv sätter vikter för ljud trycket olika för olika frekvenser och slår ihop dessa till nått medelvärde, vilket kanske inte riktigt är representativt för hur vi uppfattar störande ljud. Säger inte detta är en bra fläkt men det öppnar ju för diskussion kring tester när en del som testar fläkten tycker numren inte representerar upplevelsen. Har hänt att jag själv beställt nocctua vid tillfällen då de ska vara tystas för att senare upptäcka att fläkten jag bytte ut hade ett mycket mindre störande ljud än den nya fläkten så jag fått skicka tillbaks dem.

Permalänk
Entusiast

Rätt förväntat ändå...

"Vi snubblade på en metallbit som flög iväg och fastnade på en fläkt. Sen snubblade vi igen när vi skulle plocka upp den och den flög bort och fastnade på en radiator. På nåt märkligt sätt blev den ljudlös och temperaturen på processorn sjönk omedelbart med 10 grader!"

Jo absolut, det trodde vi alla på. Lite som när man får det där mailet där man på nåt konstigt sätt är släkt med nån kunglighet i Nigeria

Permalänk
Medlem

Synd, hade funderingar kring att köpa ett par av dessa om de levde upp till förväntningarna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig köpa 2 st att ha i fronten på mitt chassi om de har en behaglig ljudkaraktär. Om man då måste öka på säg en 20% och ljudet fortfarande är behagligt men aningen högre nivå så kanske det är bättre än om fläkten låter yyyyyyyyyyyyy.
Men inväntar nog lite fler test tror jag.

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant om ni plottade ljudnivå som funktion av luftflöde och inte bara som funktion av varvtalet.

Jämför man alphacools mot noctuan så har den förstnämnda (som ni skrev) lägre värden over 2000 rpm. Alphacoolen måste däremot upp i över 2300 rpm för att nå samma flöde och då är den istället mer högljudd än noctuan.

För övrigt är jag inte förvånad över hur Alphacoolen presterar. Om man kollar på ramen runt så är den ganska tjock, vilket innebär att själva fläktrotorn är mindre än de andra fläktarna.

Permalänk
Medlem

Det är svårare än många tror att uppfinna hjulet igen. Standarden har höjts över lag och det finns gott om fläktar som presterar 'bra" utan att kosta skjortan. Om man sedan vill ha något utöver det vanliga så finns det ju annat än materialet i ramen att tänka på. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Det hade varit intressant om ni plottade ljudnivå som funktion av luftflöde och inte bara som funktion av varvtalet.

Jämför man alphacools mot noctuan så har den förstnämnda (som ni skrev) lägre värden over 2000 rpm. Alphacoolen måste däremot upp i över 2300 rpm för att nå samma flöde och då är den istället mer högljudd än noctuan.

För övrigt är jag inte förvånad över hur Alphacoolen presterar. Om man kollar på ramen runt så är den ganska tjock, vilket innebär att själva fläktrotorn är mindre än de andra fläktarna.

Ja varvtal är ju ointressant, men även luftflöde till viss del, hade helst sett ljudnivå som funktion av temperatur. Det är ju det enda man bryr sig om. Och ännu hellre som jag skrev ovan vilka fläktar är minst störande för att uppnå viss temperatur vid nån form av högre belastning på en cpu kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Rätt förväntat ändå...

"Vi snubblade på en metallbit som flög iväg och fastnade på en fläkt. Sen snubblade vi igen när vi skulle plocka upp den och den flög bort och fastnade på en radiator. På nåt märkligt sätt blev den ljudlös och temperaturen på processorn sjönk omedelbart med 10 grader!"

Jo absolut, det trodde vi alla på. Lite som när man får det där mailet där man på nåt konstigt sätt är släkt med nån kunglighet i Nigeria

Inte alla
Men absolut, detta bekräftar ju bara det många redan vet, att det krävs mer än bara tur för att en komplicerad teknisk pryl ska bli riktigt bra. Nu hoppades väl alla att detta är sant, för vem vill inte ha en sån fantastisk fläkt, men det föll platt som det ser ut.

Nu är väl inte fläkten rent dålig, i detta test jämförs den ju med de allra bästa. Som jag ser det är det en hyfsad fläkt till premiumpris, som tyvärr hamnat i världens största kampanj av marketing-wank och hype.

Permalänk
Medlem

Så nu har vi följande situation(?):
1. Överhypad fläkt som butiker beställt hem i stora mängder med förhoppningen om att få sälja många av dessa.
2. Försäljningen av fläktarna blir katastrofalt dålig
3. Priset dumpas och det möjligt att köpa fläktarna till hyfsat lågt pris och därmed bygga dator som visserligen går varm, men är mycket tyst.

Permalänk
Medlem

Igor och Alphacool är ju de som bränt sig i den här situationen. Tack för att ni på redaktionen finns och reder ut det hela

Förvånande att Igor publicerade den där förhandstitten, det var verkligen inte bra gjort