Många bluffreor under Black Friday – Konsumentverket utreder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Det finns information om rea/nedsatt pris här.

Vet inte om det gäller alla varor eftersom det inte finns någon exakt maxtid men enligt domstol får en rea inte pågå längre än 2 månader per år.

brukar väl vara vecko-reor på de stora aktörerna. typ ica, citygross och willys.
kollar alltid varje vecka vilken som har rea på läsk. om flera, vilken som har bäst. haha!
samma gäller ost och smör. brukar alltid vara minst en som har rea varje vecka. nån vecka kanske det inte är någon som har men då finns det nästa garanterat veckan efter.

planerar köpen efter det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Att handla på Black Friday/Week betyder inte att man får årets lägsta pris, men det betyder att man sannolikt inte får årets högsta pris heller. Och köper man det som sägs vara på rea, till skillnad från det som garanterat är till ordinarie pris, så kan man som okunnig/lat/ointresserad köpare ändå göra en ok affär. Detta säger jag inte för att ursäkta affärer som garanterat myglar, men de stora aktörerna brukar ha ok pris på Black Week. Talar nu om priset, inte påstådda rabatten.

Angående "rea" etc, så kan väl säljare ändra priset hur ofta de vill, och använda ord som "deal", "black price", etc, det är väl just "rea" som är lite extra hårdare reglerat?

För min del får varor säljas med rabatt hur ofta som helst. Men sker det mer eller mindre hela tiden är det förmodligen det ordinarie priset som är åt skogen.

En av mina favoritkäpphästar är dyra abonnemang och mobiler, där man ofta får stor "rabatt", men där slutpriset ändå är mycket högre än det man kan få om man träffar mer rätt med vilket erbjudande man nappar på. Tur ändå att "minsta totalkostnad" skall gå att se, även om en del inte prioriterar det när de handlar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Det finns information om rea/nedsatt pris här.

Vet inte om det gäller alla varor eftersom det inte finns någon exakt maxtid men enligt domstol får en rea inte pågå längre än 2 månader per år.

EDIT: Eftersom det är många frågor om hur liten en prissänkning får vara så tillägger jag bara att priset måste vara väsentligt lägre än ordinarie pris för att få kallas rea/extrapris etc. (Finns mer info på länken ovanför)

Absolut, är väl insatt i hur lagen är utformad. Jag är mer nyfiken på hur de som menar på att det ska vara upp emot 180 dagars lägsta prisinfo tänker nedsänkningar.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Ända stället med riktiga black friday priser är Inets Swexclusive stream eller Black friday(torsdag) streamen.

Inets julkalender (dagens erbjudande) håller högre klass än många andra butiker gjorde under sin "crazy black friday week/ Month" och vad de nu kallar det.. Nothing but love @Inet

Permalänk
Medlem

Jag vill ha listan på konsumentverkets granskade fall. Då blir det intressant.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Nu vet jag förstås inte hur du gjort tidigare men om det kommer in på fel ställe kanske det tar stopp. Här kan man göra en anmälan för att starta en granskning mot ett företag som man inte tycker följer lagen.

https://anmalan.konsumentverket.se/

Jag gjorde rätt båda gångerna, inte jättekomplicerade grejer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det var många butiker vars priser steg till orimlig höjd 30 dagar före, så man närmast blir tvingad att invänta Black Hell bara för att priset ska gå ned till normalnivå igen.

Det finns tillfällen då man önskar sig en magisk bannhammare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Ser väldigt få som faktiskt nämner företag... SHAME THEM!?
Eller är det inte tillåtet här?

Nämn ett företag/butik som inte gör det istället.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av osby0479:

Sämsta blackfriday sen det började, 20-30% nedsatta priser på redan höjda priser, är väl knappt lönt, men folk handlar väl ändå i vanlig ordning.

Denna personen talar sant!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det även ganska utmanande att jämföra priser numera, då bland annat Prisjakt havererat totalt. Inte ovanligt att lägsta pris på exempelvis en iPad visat sig vara ett tillbehör i form av ett tangentbord.

Sedan gömmer många butiker även sina reapriser bakom medlemsinloggningar, där vi har Webhallen, Inet och Elgiganten som kända exempel.

Känns ofta mer värt med erbjudanden via Benify eller Mecenat/Mecenat Alumni, där det tydligt går att se vilken rabatt som ges.

Exempelvis brukar Benifys rabatter på Samsung-prylar vara svårslagna.

Permalänk
Medlem

Såg ett par ganska uppenbara erbjudanden som hajkats upp. Oavsett om det sker inom rätt tid är det rätt irriterande när det nya extra priset är högre än priset ett par månader innan man höjde för att få det nya priset att verka OK. Flera olika priser var högre än erbjudande man sett tidigare så det gav ju bara avsmak att någonsin handla från dessa butiker igen. Prisjakt är ju inte lika bra och all denna hysteri av Black week, dag 1 av 7 med jippon, streams, luckor, timerbjudanden, fler e-mail, nu mer påfyllda erbjudanden mm fick mig att snarare tröttna på hela skiten och avregistrerade mig från ett flertal nyhetsbrev från butiker och köpte i slutändan ett spel på STEAM som jag haft på min önskelista där i ett år drygt.
Det blev allt. I övrigt lyckades bara handeln få mig att tappa förtroende och önskan att spendera pengar överhuvudtaget.